جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
درآمدی بر مثل شناسی قرآن
نویسنده:
حامد راهدار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بحث امثال قرآن یکی از موضوعات مهمی است که کمتر به صورت جدی به آن پرداخته شده است، مخصوصاً بحث مثل شناسی و اقسام مثل در قرآن و به اصطلاح «در آمدی بر مثل شناسی قرآن» که موضوع مورد تحقیق این پایان نامه می باشد. رساله حاضر، در سه فصل تنظیم گردیده است: در فصل اول، کلیات پژوهش ارائه می شود. در فصل دوم، تحت عنوان «مثل شناسی قرآن»، محورهایی همچون: قرآن و مثل، علل بی توجهی به مثلهای قرآنی، مضامین امثال قرآن، اشکالات بعضی به قرآن به خاطر مثل زدن خداوند در قرآن و جواب آنها، فصاحت و بلاغت امثال قرآنی، اهداف خداوند از آوردن مثل، مقایسه امثال عرب و امثال قرآن، اقسام مثل در قرآن، معانی کاربردی مثل در قرآن، خصوصیات امثال قرآنی، و فهرست بخشی از امثال قرآنی مطرح و مورد بررسی واقع می گردد. و در فصل سوم، جهت آشنایی بیشتر خوانندگان با سبک و سیاق مثلهای قرآنی، به ذکر و بررسی نمونه هایی از مثلهای قرآنی به همراه منظوم همان مثل پرداخته می شود.
تأویل های تمثیلی تاریخی و تخیلی از قصه آدم در تفاسیر برگزیده
نویسنده:
محمدرضا خدایی، محمدرضا امینی حاجی آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قصه آدم (ع) در چند سوره از قرآن کریم بیان شده است. به طور کلی دو تفسیر از قصه آدم ارائه شده است. اول تفسیر تاریخی، حقیقی و واقع گرایانه و دوم تفسیر تمثیلی. تفسیر تمثیلی به اَشکال مختلفی مانند فلسفی، علمی و تکوینی ارائه شده است. آیا تفاسیر تمثیلی با تاریخی بودن قصه‏ آدم سازگار است و یا به نفی تاریخی نگری می‏انجامد، پرسشی است که در این تحقیق دنبال شده است. در این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس داده ها و اطلاعات حاصل از مطالعات کتابخانه ای نگاشته شده، از میان تفاسیر فلسفی دو نمونه شاخص انتخاب شده است: «ابن عربی» و «ملاصدرا» و از تفاسیر علم‌گرا تفسیر «المنار». تفسیر ابن عربی و ملاصدرا قصه آدم را بر نفس انسان تطبیق داده و قابل جمع با آدم تاریخی است. اما تفسیر «المنار» با حقیقت گرایی و تاریخی بودن سازگاری ندارد. در تفسیر «المیزان» و «تسنیم» بعضی از فرازهای قصه آدم به عنوان تمثیل تکوینی یاد شده. امتیاز این دو تفسیر نسبت به تفاسیر قبلی یکی در مستدل بودن تاویل تمثیلی ارائه شده و دیگری در حقیقت و واقعیت داشتن تمثیل است.
صفحات :
از صفحه 155 تا 178