جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
زبان تمثیلی در عرفان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
زبان نشانه ها (بررسی انگاره های نمادین رمان «کیمیاگر» و مقایسه با نمونه های عرفان و تصوف اسلامی)
نویسنده:
حافظ حاتمی ,محمدرضا نصراصفهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
پائولو کوئیلو
,
سلوک عرفانی
,
کیمیاگر
,
سمبل (نماد)
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عشق و عرفان
,
سفر در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
قلب ,
رؤیای صادق ,
سیمرغ ,
نقد ادبی ,
آثار عرفانی ,
سیر آفاقی و انفسی ,
حکایت های مثنوی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
نماد در ادبیات ,
نماد در مثنوی ,
عرفان مولوی ,
عرفای ایرانی ,
عارفان (مسلمان) ,
دل در عرفان اسلامی ,
خواب و رویا در عرفان ,
رمز در عرفان ,
آیه 142 اعراف ,
سیمرغ در منطق الطیر ,
عدد چهل ,
چکیده :
بهره گیری از زبان نمادین یا رمزی همواره مورد توجه شعرا، نویسندگان و هنرمندان بوده است. ظرفیت بالای عنصر زیبایی بخش رمز، به همه انواع ادب حماسی، غنایی، عرفانی، نمایشی و تعلیمی امکاناتی فراوان داده است تا شاعر، نویسنده و هنرمند بتواند اثری از هر نظر برجسته و متمایز بیافریند. ادبیات عرفانی جولانگاه و پهنه زبان نمادها است و عرفا برای بهره گیری بیشتر از مفاهیم واژگان و موضوع «غیرت عرفانی» و اینکه افراد بیگانه و غیر اهل نتوانند به مقصود آنان پی ببرند، از این زبان استفاده می کنند.زبان نشانه ها ـ که در رمان کیمیاگر از آن به روح جهان، زبان روح، رویای شخصی، اصل مطلوبیت، مکتوب و عشق یاد شده است ـ مهم ترین عنصر سازنده این رمان است. در این میان آشنایی نویسنده با عرفان مشرق زمین، به ویژه عرفای اسلامی و ایرانی، و در نهایت تاثیرپذیری از آنان، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره سیمرغ عطار در آینه مرغ بزرگ باخ
نویسنده:
نرگس محمدی بدر ,صالحه غضنفری مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نمادگرایی
,
اسطوره
,
منطق الطیر عطار
,
جاناتان مرغ دریایی باخ
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
سمبل (نماد)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
اهمیت خودشناسی
,
رویا از دیدگاه یونگ
,
نماد پرندگان در منطق الطیر
,
سیمرغ در منطق الطیر
,
پرندگان در اساطیر
,
نماد از نظر یونگ
کلیدواژههای فرعی :
زبان رمزی ,
رمز عرفانی و رمزگشایی عرفانی ,
ادبیات جهان ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
نماد در ادبیات ,
آموزه های یونگ و فروید ,
منظومه های عرفانی ,
اسطوره سیمرغ ,
آیه 1 نساء ,
مرگ در عرفان ,
سفر در عرفان ,
رمز در عرفان ,
شعر سمبولیک ,
رمز در ادبیات ,
سیمرغ در عرفان ,
رویا و فروید ,
زبان سمبلیک ,
چکیده :
در این مقاله با توجه به نقشی که عطار و باخ در بازآفرینی مفاهیم عمیق عرفانی در قالب داستانی سمبلیک، در ادبیات جهان ایفا کرده اند، سعی شده است تا نوع قرائت آن دو درباره جست و جوی کمال انسانی، با بررسی نمادهای به کار رفته در دو اثر رمزگونه شان، بیان، و شباهت ها و تفاوت های آنها در هنگام خوانش وقایع (متن) نشان داده شود. مهم ترین وجه اشتراک عطار و باخ در زمینه گذر از سطوح ظاهری واقعه در رسیدن به حقیقت است، که حاصل نگاه ویژه آن دو در ساحت دینی و فراتر رفتن از ساحت ظاهری عمل است. در این جستار به صورت تطبیقی به واکاوی نمادهای مشترک دو اثر و چرایی به کارگیری و چگونگی ادراک آنها خواهیم پرداخت. تصاویری که از همگونی های موجود یافته می شود، با وجود فاصله بسیار زمانی دو اثر، مفاهیم یکسانی را به مخاطب منتقل می کند که بر وجود نمادهای فطری و ذاتی بشر در چارچوب های فکری عطار و باخ دلالت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادهای اسطوره ای در سایه نور عرفانی در هفت پیکر نظامی
نویسنده:
عباس خائفی,بهاره هوشیارکلویر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
نورالانوار
,
نظامی گنجوی
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
بهرام گور
,
هفت پیکر نظامی
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
نمادشناسی اسطوره
,
بررسی هفت پیکر
,
ترانه مروارید گنوسی
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره و عرفان ,
اژدها ,
جام جم ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
اردیبهشت ,
گنج ,
گور ,
اسطوره و ادبیات ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
عرفان نظامی ,
اشعار نظامی ,
کاخ خورنق ,
یمه ,
تمثیل نفس اماره ,
رمز در عرفان ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
داستان گنبد زرد ,
آتش در آیین زرتشتی ,
خورشید در اساطیر ,
رنگ در اسطوره ,
نماد غار ,
چکیده :
هفت پیکر متنی سرشار از آموزه ها، اسطوره ها، آیین ها و حکمت های کهن است؛ حکمت هایی که در پوشش رمز و نماد، معنایی روحانی برای عروج انسان و ناشناختگی مرگ در خود دارند. در این جستار، نمادهای این اثر به لحاظ اسطوره ای یا عرفانی بودن بررسی می شوند. این نمادها نشانه هایی از دوران تکامل اسطوره و حضور آن در حماسه های عرفانی هستند؛ همچنین شخصیت بهرام از این منظر تحلیل می شود. این شخصیت پیش از هفت داستان میانی، از چند راهنمای بیرونی و درونی یاری می گیرد تا پذیرای آزمون خودشناسی (غار نخست) شود و پس از گذر از پوشش نور نادیدنی (گنبدهای میانی) با عروج به گنبد هشتم (غار پایانی) با طیف نوری "نور علی نور" به جاودانگی روحی برسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از منظومه فنیکس تا منطق الطیر عطار و استرالیا
نویسنده:
هاشم محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیمرغ
,
حکایات تمثیلی
,
منطق الطیر عطار
,
منطق الطیر استرالیا
,
منظومه فنیکس
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
ادبیات عرفانی
,
عنقا
کلیدواژههای فرعی :
فریدالدین عطار نیشابوری ,
کوه قاف ,
منظومه های تعلیمی ,
منظومه های عرفانی ,
تمثیل در شعر عطار ,
نماد شناسی منطق الطیر ,
نماد پرندگان در منطق الطیر ,
سیمرغ در منطق الطیر ,
آثار عطار نیشابوری ,
جایگاه سیمرغ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ورود منظومه های داستانی و حکایات تمثیلی (از زبان پرندگان و حیوانات) به کشورهای اروپایی، انگیزه ای شد که شاعران غربی همانند شعرای مشرق زمین این گونه داستان ها و حکایت ها را به شکل تمثیل در آوردند و برای اهداف آموزشی خود به کار برند. در میان این منظومه ها، منطق الطیر عطار با درون مایه رمزی و تمثیلی، افق های تازه ای از فرهنگ و ادب و عرفان را به روی علاقه مندان گشود و سبب شد که بسیاری از خاورشناسان به ترجمه و تحقیق در این باره بپردازند. در این نوشتار، منطق الطیر استرالیا، سروده «آن فربرن» (Anne Fairbarin)، با منطق الطیر عطار مقایسه و ارزیابی شده و شباهت ها و همانندی ها و وجوه اختلاف و تمایز این دو منظومه، بیان گردیده است. منظومه فنیکس (phoenix) هم اگرچه در قرن نهم میلادی سروده شده و از نظر زمانی بر دو منظومه دیگر تقدم دارد، اما شباهت ها و همانندی هایی که با منظومه عطار دارد، گویای این است که شاید همچون منطق الطیر عطار، مأخذ آن، داستان پرندگان در دوران پیش از اسلام و سده های اول پس از حمله اعراب باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونه شناسی شخصیت پرندگان در منطق الطیر عطار نیشابوری
نویسنده:
مجید بهره ور ,محمدحسین نیک داراصل ,فرزانه محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درون گرایی
,
نقد روانشناختی
,
منطق الطیر عطار
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
تمثیل در شعر عطار
,
برون گرا
,
نماد پرندگان در منطق الطیر
کلیدواژههای فرعی :
کهن الگوی پیر خردمند ,
هدهد ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
کهن الگوی سایه ,
فردیت یابی ,
رمز در عرفان ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
ادبیات و روانشناسی ,
انواع کهن الگوها ,
کهن الگو در شعر ,
نماد شناسی منطق الطیر ,
سیمرغ در منطق الطیر ,
شخصیت شناسی از دیدگاه یونگ ,
چکیده :
با توجه به طبیب، عارف و شاعر بودن عطار نیشابوری این فرض چندان بعید نیست که او در منظومه رمزی- تمثیلی اش، منطق الطیر، توانسته باشد بر پایه تجارب بیرونی و سلوک درونی، دیدگاهی شرقی در باب رشد شخصیت و سلامت روانی انسان عرضه کرده باشد. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی پرداخت های ادبی- عرفانی عطار از روی گونه های شخصیت درون گرا و برون گرا بنابر نظام تحلیلی یونگ و پیروانش است. بنابر نتایج این پژوهش، عطار برای درمان ناهنجاری های روحی مردم در جامعه آشفته اش، از تجربه عرفانی متناسب با ظرفیت های وجودی افراد و گروه های اجتماع بهره برده است و چگونگی کمال یابی گونه های افراد را به فراخور صفات و موانع شخصیتی شایعشان تبیین کرده است. عطار در این پیشنهاد عرفانی و درمان گرانه افزون بر تبیین کهن الگویی کمال و سلامت فردی از طریق کنار زدن سایه و گذر از آنیما، تفرد روحی را در گرو زدودن صورتک های مرسوم می نهد. سرانجام خصایص برون گرایانه و درون گرایانه افراد در چنان پی رنگ اسطوره ای- کهن الگویی و تجربه معرفتی مضمحل می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل ظرفیت های تمثیلی عرفانی در حکایاتی چند از نزهة الارواح
نویسنده:
فاطمه کوپا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکایات تمثیلی
,
نزهه الارواح
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
حکایت عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
متون عرفانی ,
حکایت ,
ادبیات داستانی ,
رمز عرفانی و رمزگشایی عرفانی ,
روایت گیر ,
نمادگرایی عرفانی ,
معشوق ازلی ,
سالک ,
باور اسلامی و عرفانی ,
رمز در عرفان ,
شمع و پروانه ,
چکیده :
اثر ادبی (روایت تمثیلی عرفانی) برانگیزنده تجربه ای عمیق و متفاوت است که در نهایت به «خلاقیت هنری» یعنی آفرینش «راوی» و بازآفرینی «روایت گر» اثر ادبی منجر می شود. لذت زیبایی این گونه آثار ناشی از آگاهی و درون یافتی است که مخاطب از بازیابی و دریافت چیزی که به اعلی درجه جز خود او است، حاصل می کند؛ به بیان دیگر در این گونه آثار، روایت نیروی محرکه اندیشه، تخیل، تداعی و برانگیزنده معانی از یاد رفته و آوردن آن از سطح لاشعور به اوج شعور و آگاهی است. در کتاب نزهه الارواح، تالیف حسین بن عالم الحسینی، عارف سده هفتم ه.ق. نویسنده با بهره گیری از تمثیل و استفاده از ساختاری ویژه، در بیشتر موارد، میان راوی و مخاطب همسویی ایجاد می کند و از این راه مخاطب را به مفاهیم نهفته در بطن حکایات راه می نماید. پژوهش حاضر ضمن بهره گیری از روش «تحلیل محتوا»، در پی پاسخ گفتن به دو سوال بنیادین است: نحوه بهره گیری مولف نزهه الارواح از ظرفیت های تمثیلی حکایات در چه مواردی خلاصه می شود؟ مفاهیم نهفته در بطن حکایات، مشخصات عمده داستان ها و تمثیل های موردنظر نویسنده کدامند؟ ملاک انتخاب حکایات نیز برجستگی تمثیل ها و مفاهیم عرفانی در این گونه حکایات بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 277
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روانکاوی شخصیت ها و نمادهای عرفانی مولانا در داستان رومیان و چینیان مثنوی معنوی
نویسنده:
پروین گلی زاده ,نسرین گبانچی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
فروید
,
روانکاوی شخصیت
,
نمادهای عرفانی
,
داستان رومیان و چینیان مثنوی معنوی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
نماد در مثنوی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مراتب فناء(مقابل رتبه بقاء)
,
تضادهای شخصیتی
,
عقده های روانی
کلیدواژههای فرعی :
درون گرایی ,
نقد ادبی ,
نقد روانشناختی ,
حکایت های مثنوی ,
عقده حقارت ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
منظومه های عرفانی ,
عرفان مولوی ,
عارفان (مسلمان) ,
صوفیان (صوفیه) ,
مقام شهود ,
تمثیل آینه و شخص ناظر ,
انواع کهن الگوها ,
رویا و فروید ,
برون گرا ,
چکیده :
شیوه پردازش نمادها و شخصیت ها - دو عنصر داستانی برجسته - در مثنوی معنوی، از تاثیرپذیری مولانا از باورهایش در مورد انسان سرچشمه گرفته است. در این جستار کوشش بر آن است که برخی جنبه های رمزآمیز مثنوی معنوی، با بهره گیری از مفاهیم روان شناسی و اسطوره ای نمایان گردند. در این راستا مفاهیم روان شناسی داستان «رومیان و چینیان» در ارتباط با نظریه های ناخودآگاه فردی فروید، ناخودآگاه جمعی و کهن الگوی خویشتن یونگ و عقده های روانی یونگ و آدلر مورد تحلیل قرار گرفته اند که برخی از آنها نیز با توجه به مفاهیم عرفانی و اسطوره ای واکاوی شده اند. نظریه های یونگ در این داستان در مورد کشف و شهود، باورهای جمعی و کهن الگو ها، نمود بیشتری نسبت به نظریه های فروید و آدلر داشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 257 تا 280
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ردپای عرفان و تصوف در تمثیل دو مار ادبیات مانوی و ادبیات کلاسیک ایرانی
نویسنده:
فرناز هوشمندرجبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات مانوی
,
حکایت های مثنوی
,
تمثیل در مثنوی
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
حکایت عرفانی
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام فناء
,
مار در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
سلوک عرفانی ,
مولانا ,
تمثیل ,
عطار و مولوی ,
مرگ ارادی ,
داستان پیر چنگی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
داستانپردازی مولانا ,
آثار مولوی ,
شاه و کنیزک مولوی ,
عرفان مولوی ,
ترک تعلقات دنیوی ,
چکیده :
تمثیل عرفانی چون حماسه ای است روحانی که از عشق ورزی به معشوق ازلی حکایت می کند و حکایات صوفیه در قالب حکایات و تمثیل ها، بخش مهمی از ادبیات عرفانی را تشکیل می دهند. این حکایات با اهداف گوناگونی در کتب صوفیه به کار گرفته می شوند که عمده ترین آنها تعلیم و ترغیب صوفیه در سیر و سلوک است. مجموعه ای از این حکایات تمثیلی به ادبیات مانوی، به ویژه تمثیل های عرفانی این متون، بازمی گردد. با وجود اینکه هیچ متن کاملی از این گنجینه ادبی بسیار غنی، باقی نمانده است، حکایت «دو مار سنگین بار و سبک بار» یکی از حکایات تمثیلی عرفانی به جا مانده از مجموعه دست نوشته های سغدی مانوی است. از سوی دیگر ادبیات کلاسیک ایرانی، به ویژه سبک عرفانی آن با ظهور گویندگان عارفی همچون مولانا، عطار، حافظ و ده ها شاعر و عارف دیگر، رنگ جدیدتری به خود گرفت. این مقاله کوشیده است به ارتباط و مقایسه میان این تمثیل عرفانی در ادبیات مانوی و ادبیات کلاسیک ایرانی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به نماد خورشید در تمثیلات سهروردی
نویسنده:
حسین خسروی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
حکمت خسروانی
,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی
,
هرمس
,
لغت موران
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
ادبیات عرفانی
,
هورخش(حکمت اشراق)
,
آثار سهروردی
,
خورشید در ادبیات
,
خورشید در اشعار
کلیدواژههای فرعی :
نور (اسماء ذات الهی) ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
عقل سرخ ,
دین صابئی (دامنه ادیان خاموش) ,
میتراییسم (ادیان خاموش ایران باستان) ,
نور الانوار ,
صفیر سیمرغ ,
تاثیر ابن سینا بر سهروردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
«خورشید» به عنوان یک موضوع همیشه موردتوجه شاعران بوده است. در دوره آغازین شعر فارسی توصیفاتی که از خورشید ارایه شده است، تنها جنبه تصویرسازی دارد. در سده های ششم و هفتم، خاقانی، عطار و مولانا بیش از دیگران به خورشید توجه نشان داده اند سهروردی (549 ـ 587 ﻫ . ق) ـ فیلسوف شهید و شهیر ایرانی ـ در آثار خود پی در پی از تمثیلاتی استفاده کرده که حضور خورشید در آنها از نظر بسامد قابل توجه است. این حضور چنان قوی، پررنگ و گسترده است که می توان خورشید را پایه تمثیلات و حتی تفکر او به شمار آورد.در هفت قصه از مجموعه قصه های ده گانه کتاب لغت موران، خورشید نقشی محوری و اصلی دارد و حضور آن در بافت متن چنان قوی و موثر است که با حذف آن، شالوده قصه به هم می ریزد. این نقش آفرینی خورشید از تفکر فلسفی و اندیشه های اشراقی سهروردی مایه می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمثیل، آیینه اجتماع (سیری در تمثیل های ادبیات عرفانی در آثار عطار و مولانا)
نویسنده:
مرضیه بهبهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
مولانا
,
استعاره
,
آرایه های ادبی
,
عقلای مجانین
,
حکایات تمثیلی
,
ادبیات و جامعه
,
تمثیل در مثنوی
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
تشبیه
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
حکایت دیوانگان عطار
کلیدواژههای فرعی :
ظلم ,
عطار و مولوی ,
شاهدبازی ,
تشبیه تمثیل ,
آموزه های عرفانی ,
انحراف اخلاقی ,
سلطان محمود غزنوی ,
زن در مثنوی ,
انحراف جنسی ,
تمثیل رمزی ,
واقعه غز ,
حکومت استبدادی (مسائل جدید کلامی) ,
قلندران ,
اصطلاحات عرفانی ,
بهلول ,
تفاوت تمثیل و تشبیه ,
تمثیل سیاسی ,
اهل حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
تمثیل یکی از صور خیال است و یکی از انواع تشبیه به شمار می آید. از آنجا که مشبه به در تمثیل معمولا حسی و ملموس است، می توان از ظاهر آن پی به واقعیت های اجتماعی برد. ادبیات عرفانی ما قسمت عمده ای از گنجینه ادبی ما را شامل می شود و عطار و مولانا کوه موج این دریای عظیم ادب عارفانه هستند. با نگاهی به تمثیل های این دو شاعر بزرگ می توان از ورای آموزه های عرفانی وبا دقت در ظاهر داستان های آنان، به واقعیت های جامعه قرن ششم و هفتم هجری پی برد. اگرچه محور ادبیات عرفانی، به ویژه در شعر این دو شاعر، برتری عالم غیب بر عالم شهادت است، باز هم می توان از ظاهر تمثیل ها و انتخاب موضوعاتی که پیام های عرفانی دارند، اجتماع شاعر را شناخت، زیرا اگر تمثیل را مشبه بهی ملموس برای مشبهی معقول بدانیم، شاعر ناگزیر است از حکایات و داستان هایی به عنوان مثل استفاده کند که برای مخاطبان او شناخته شده باشد؛ پس انتخاب چنین تمثیل هایی خواننده را به فهم اوضاع و احوال اجتماعی شاعر از ورای آموزه های عرفانی و تجربیات شخصی عارفانه نایل می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید