جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
>
معطله (فرق کلامی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
عنوان :
الاهیات تنزیهی در عاشقانههای عطار
نویسنده:
حسین حیدری , بتول فـلاح برزکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
الهیات عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
الهیات بالمعنی الاخص
کلیدواژههای فرعی :
امکان معرفت خداوند ,
معطله (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت خدا ,
جَهْمِیّه ,
زیادت صفات الهی بر ذات ,
مشبهه حشویه (مشبهه صفاتیه) ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
وحدت وجود ,
شناخت ذات خدا ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
عینیت صفات با ذات ,
خدای ورای اخلاق ,
ادبیات عرفانی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام جمع بین تشبیه و تنزیه((اثباتی)، قسیم مقام تشبیه و مقام تنزیه) ,
خرده گیری از خداوند ,
آزادی دیوانگی ,
چکیده :
ماجرای کشمکش بین تشبیه و تنزیه ذات، صفات و افعال خداوند را میتوان دیرپایترین و گستردهترین مناقشه کلامی پیروان ادیان ابراهیمی دانست. در عالم اسلام امثال کرّامیه، حشویه و اشاعره به تشبیه ذات حق و در مقابل معتزله، شیعه، و عارفان مسلمان، به همانند دانستن اوصاف و افعال حق با آدمیان قایل بودهاند. این مقاله رویکرد عارف شوریده نیشابور، فریدالدین محمد عطار(618-540 ق./1221 -1145 م. ) را در موضوع مذکور در سه اثر او(الهینامه، مصیبتنامه و منطقالطیر) بررسی میکند. این جستار نشان میدهد که فریدالدین حتی در حال و هوای سرایش اشعارش نیز رویکرد تنزیهی دارد و بارها بدان تصریح میکند. عطار برخلاف اشاعره، صفات و ذات حق را از هم جدا نمیداند. وی پای خرد را در شناخت کنه ذات، صفات و افعال خداوند شکسته دانسته و او را حتی از به نام خواندن هم منزه میداند و معتقد است آنچه بندگان در مییابند، در واقع بازتاب خیال خود آنان است: «قسم خلق از وی خیالی بیش نیست». در منطقالطیر نیز پرندگان در پایان توانشان، سیمرغ را سی مرغ دیدند: «حضرتی دیدند بی وصف و صفت». این رویکرد تنزیهی فریدالدین که حتی به مرز الاهیات سلبی نیز نزدیک میشود، یادآور خطبه نخست امام علی(ع) در نهج البلاغه است. از سوی دیگر خردهگیریهای عطار بر رحمت الاهی نیز که بر زبان دیوانگان جاری شده است، نشان میدهد که وی به حسن و قبح عقلی افعال باور دارد و خداوند را فوق چون و چرا نمیداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر مهم ترین مستمسکات بهاییان در ایراد شبهات کلامی درباره ختم نبوت پیامبر اسلام صل الله علیه و آله
نویسنده:
حسین رهنمایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
تجلی الهی
,
خاتمیت
,
بهائیت (فرق اسلامی)
,
شبهات کلامی
کلیدواژههای فرعی :
مظهریت اسماء الله ,
تناسخ ,
معطله (فرق کلامی) ,
امر الهی ,
نبوت ,
نبوت تبلیغی ,
نسخ شرایع ,
پیامبران اولوالعزم ,
خاتمیت نبوت ,
انسان کامل (کلام) ,
بسط تجربه نبوت تشریعی ,
تجلی ,
ذات حق (اسماء ذات) ,
مظهریت ,
خاتمیت در قرآن ,
مظهر امر ,
جهان شناسی بهائیان ,
نظریه وحدت مظاهر امر ,
زمانمندی دین ,
آیات خاتمیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
چکیده :
از مهم ترین ویژگی های دین اسلام جهانی بودن، جاودانگی احکام و خاتمیت آن نسبت به ادیان دیگر است. مدعیانی که پس از اسلام دعوی نبوت و دین جدید داشته اند ویژگی سوم را به چالش کشیده اند. در میان مدعیانی که در دو قرن اخیر ظهور کردند، میرزا حسینعلی نوری با ارائه آیین بهاییت از اقبال بیشتری بهره مند شد. آیین بهاییت خود را تداوم و استمرار دعوت ادیان الهی همچون یهودیت، مسیحیت و اسلام می داند. ازاین رو بخش مهمی از آثار تبلیغی و آموزشی بهایی به ارائه توجیه و پاسخ و حل ناسازگاری ظهور بهاییت با آموزه خاتمیت اختصاص یافته است. راه حل بهاییان در قالب شبهات کلامی، قرآنی، روایی و... ارائه شده است. این شبهات، خود بر مبانی کلامی و اعتقادی ای همچون نظریه مظهریت، تجلی، وحدت حقیقت مظاهر امر، زمانمند بودن ادیان و لزوم تجدید شرایع به تناسب مقتضیات زمانه استوار شده است. در این مقاله، مبانی مزبور و شبهات کلامی وابسته بدان را بررسی کرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رائق فی تنزیه الخالق
نویسنده:
یحیی بن حمزة علوی؛ تحقیق و دراسة امام حنفی عبدالله
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دارالافاق العربیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
معرفت تنزیهی خدا Apophatic theology
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
کلیدواژههای فرعی :
زیدیه ,
معطله (فرق کلامی) ,
صفات خبریه ,
مشبهه (صفاتیه) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات تنزیهی(مقابل صفات تشبیهی) ,
حسیات ,
عقاید زیدیه ,
ادله اربعه (اصول فقه) ,
شابک (isbn):
977-5727-63-4
چکیده :
بحث اصلی کتاب درباره معرفت و شناخت خدا و اسماء و صفات الله می باشد. ایشان مباحث مختلفی درباره کلیت معرفت الهی مطرح و به شبهات مطروحه پاسخ و به برخی از مذاهب از جمله صوفیه هم ایراداتی وارد می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در مسئله تشبیه و تنزیه در کلمات ابن عربی و شارحان وی
نویسنده:
محمدرسول ایمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنزیه
,
معطله (فرق کلامی)
,
مشبهه (صفاتیه)
,
تشبیه
,
ابن عربی
,
نظریه تمایز احاطی
,
عرفان نظری
چکیده :
در قرآن کریم صفاتی به خداوند نسبت داده شده است که عینا در مورد مخلوقات نیز کاربرد دارد. بحث در مورد معانی این صفات و حقیقت آنها زمانی که در مورد خداوند به کار میرود، از دیرباز در بین دانشمندان اسلامی رواج داشته است. أخذ معنای ظاهری آیات، ذهن را به سوی تصویری انسان گونه و جسمانی از خداوند و تشبیه مطلق سوق میدهد و عطف نظر به جنبه های نقص و امکانی این صفات، زمانی که در مورد موجودات انسانی به کار میرود، انسان را به تنزیه مطلق ذات واجب تعالی از این صفات متمایل میسازد. در کنار این شیوه تنزیهی و تشبیهی صرف، طریق دیگری نیز در عرفان نظری مطرح است که با ابتناء بر نظریه وحدت شخصیه وجود و تمایز احاطی حقّ از مخلوقات، هم تمایز و غیریت حقّ تعالی و مخلوقات در این صفات را میپذیرد و هم عینیت آن دو در برخی مراتب تجلیات ذات حقّ را اثبات میکند. این نوشتار با نگاهی به برخی مبانی معرفت شناختی و هستیشناختی این دیدگاه، به بررسی طریق جمع بین تشبیه و تنزیه که از سوی ابن عربی و شارحان وی عرضه شده، میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة المفصلة فی الفرق و الاديان و الملل و المذاهب و الحركات القديمة و المعاصرة المجلد 1
نویسنده:
مکتبة التبیان؛ ناظر: حسن عبدالحفيظ ابوالخير
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
القاهرة: دار ابن الجوزی ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
جبریه (مذاهب کلامی) ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
صفاتیه (مذاهب کلامی) ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
معطله (فرق کلامی) ,
مرجئه جبریه ,
خوارج (مذاهب اسلامی) ,
فرق اسلامی (فرق) ,
اصول فرق خوارج ,
عقاید خوارج ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اجوبة المحررة عن الاسئلة العشرة
نویسنده:
محمد العمراوی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
عمان - اردن: دارالفتح للدراسات و النشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
صفاتیه (مذاهب کلامی) ,
معطله (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
علم به صفات الهی ,
تفویض ,
حصر صفات الهی ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
کلام لفظی خدا ,
کلام نفسی خدا ,
حدوث کلام لفظی ,
آیات متشابه ,
مفسران اشاعره ,
مقام جبرائیل علیه السلام ,
استقراء ,
احکام صفات الهی (کلام) ,
چکیده :
کتاب اجوبة المحررة عن الاسئلة العشرة، ده سوال مهم از موضوعات مختلف دینی را مطرح و به آنان جواب می دهد. سوالاتی از قبیل متشابهات قرآن، مراحل شکل گیری تفکرات ابوالحسن اشعری ، سوالی درباره امام مالکی ، سوال درباره حصر صفات الهی نزد اشاعره، چرا به اشاعره معطله و به حنابله مجسمه گفته می شود ؛ از جمله سوالات مطرح شده در این کتاب و جواب های مقتضی و نسبتا مفصلی به سوالات داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متکلمان امامی عصرِ امام صادق علیه السلام و مسئلۀ صفات خداوند
نویسنده:
احسان موسوی خلخالی، نعمت اله صفری فروشانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
امام صادق (ع)
,
صفات خدا
کلیدواژههای فرعی :
متکلمان کوفه ,
معطله (فرق کلامی) ,
حدوث صفات ,
رؤیت خدا ,
تشبیه ,
حدوث صفات الهی ,
سمع الهی ,
شیء (اسماء ذات الهی) ,
تجسیم ,
جسم مادی ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
بصر باری تعالی ,
علم واجب ,
متکلمان امامی ,
قدم صفات ,
شاپا (issn):
2345-3788
چکیده :
مسئله صفات خداوند، رابطه ذات خداوند با صفاتش، حدوث و قدم صفات، تشبيه و تجسيم از مهم ترين و كهن ترين مباحث تاريخ كلام اسلامی است. نخستين نظريات در اين باره در نيمه نخست قرن دوم و به طور خاص در حلقه های متكلمان امامی مطرح شده است. اين نظريات را می توان به چهار دسته اصلی طبقه بندی كرد: نظر زرارة بن اعين و خاندان او كه حادث شمردن برخی صفات فعل خداوند به وی نسبت داده شده؛ نظر مؤمن الطاق كه علم را صفتی حادث می دانست؛ نظر هشام بن سالم كه اهل تشبيه دانسته شده؛ نظر هشام بن حكم كه متهم به تجسيم است. در اين مقال، با بررسی هم زمانِ روايات موجود در منابع امامی و نيز گزارش های فرقه نگاران تلاش می كنيم گزار ه های منسوب به اين متكلمان امامی عصر امام صادق ع را در بافتار فكری و فرهنگی زمان خودش تحليل كنيم. در نهايت می توان در روايات منقول از ائمه روشن گری های آنان و تلاششان برای ارائه نظری منقح در اين باره را ديد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفاتیه و معطِّله بر چه فرقی اطلاق می گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصطلاح صفاتيه درباره ى كسانى به كار مى رود كه معتقد به صفات زايد بر ذات براى خداوندند. موضوع اين بحث صفات ذاتيه است، يعنى صفاتى كه در انتزاع آن ها از ذات و حمل آن ها بر ذات تنها ملاحظه ى ذات كافى است، و به ملاحظه ى فعل الهى نيازى نيست، كه اگر چنين ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
معطله (فرق کلامی)
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معناشناختی صفات خبری از دیدگاه صفاتیه (اشاعره) و معتزله با تاکید بر اندیشه فخر رازی و زمخشری
نویسنده:
فاطمه گلپایگانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه مفید,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
معتزله
,
معناشناسی صفات
,
قاعده بلاکیف
,
پذیرش بلاکیف صفات
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
معطله (فرق کلامی)
,
آیات تشبیه
,
اسمای تنزیه
,
اشاعره (اهل سنت)
,
توحید ذاتی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
صفات خبریه
,
عقاید اشاعره
,
عقاید معتزله
,
عقیده تجسیم
,
عقیده تشبیه
,
معتزله (اهل سنت)
,
احادیث تنزیه
,
آیات توحید
,
تشبیه
,
توحید احدی
,
توحید واحدی: اعتقاد به نفی تعدد برون ذاتی
,
آیات صفات خبریه
,
تنزیه الهی
,
تنزیه کامل الهی
,
تجسیم
,
نظریه روح معنا
,
صفات خدا
,
تاویل
,
اثبات بلاکیف
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید الهی
,
توحید ذاتی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید علمی (الهیات بالمعنی الاخص)
,
آیات صفات تشبیهی
,
مشترک
,
معناشناسی صفات الهی
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
معناشناسی اوصاف الهی در زبان دین
,
نظریه تجرید معنا
,
بلکفه
,
تاویل اجمالی
,
تاویل تفصیلی
,
تاویل بدون قرینه
,
اشتراک لفظی
,
اشتراک معنوی
,
بلاکیف
,
التوحید: ابن خزیمه
کلیدواژههای فرعی :
صفات ثبوتی ,
صفات جلال ,
صفات جمال ,
عینیت ذات و صفات ,
صفات اضافی محض ,
جَهْمِیّه ,
حشویه (مرجئه شکاک) ,
مشبهه حشویه (مشبهه صفاتیه) ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
صفات ذاتی ,
صفات فعلی ,
صفات سلبی ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
مجبره ,
صفات اعتباری ,
صفات حقیقی ذات الاضافه ,
صفات حقیقی محض ,
صفات خبری درباره ذات الهی ,
صفات خبری ذات ,
صفات عقلی ,
صفات فعل خدا ,
صفات معنوی ,
ظهور افرادی ,
ظهور تصدیقی ,
ظهور تصوری ,
ظهور جملی ,
ظهور حرفی ,
ظهور مجموعی ,
چکیده :
موضوع صفات الهی به طور عام و صفات خبری(سمعی) به طور خاص، پس از موضوع امامت از اولین موارد اختلافی بین مسلمانان بوده و طیفی از تنزیه مطلق و نفی کلیه صفات(الهیات سلبی) تا تشبیه و تجسیم خداوند را در بر می گرفت. در این بحث، اختلاف پیرامون دو محور بوده است: الف) رابطه ذات و صفات و ب) هستی شناسی و معناشناسی صفات خبری(از اثبات هر دو جنبه تا نفی آن) کسانی که با نگاه حد اکثری کلیه صفات ذاتی و خبری را برای خداوند اثبات می کردند، صفاتیه و بعدها اشاعره نام گرفتند و کسانی که صفات را نفی می کردند(ضد صفاتیه) از سوی مخالفین معطله لقب یافتند.اشاعره به مرور از صفاتیه متقدم فاصله گرفتند و به دیدگاه معتزله نزدیک شدند. اما با ظهور مجدد سلفی گری، دورۀ بازگشت به صفاتیه متقدم آغاز و این جریان در نقد اشاعره بسیار فعالند. در خصوص صفات خبری که تاکید اصلی این تحقیق است، دو نماینده از جریان اشاعره و معتزله برگزیده و مورد مقایسه و ارزیابی واقع شده است. زمخشری به عنوان یک معتزلی تمام عیار، همه صفات خبری را با حمل به مجاز، استعاره و کنایه به تاویل برده است. فخر رازی به عنوان اشعری متاخر، علاوه بر بحث صفات خبری در تفسیر خویش، در کتاب مستقلی که در نقد کتاب توحید ابن خزیمه (صفاتیه متقدم) نگاشته، با نفی دیدگاه صفاتیه متقدم، موضعی نزدیک به زمخشری دارد. امامیه صفات خبری را از نظر هستی شناسی نفی و از نظر معناشناسی با روش های مختلف در غیر معنای لغوی اولیه به کار برده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس في التوحيد
نویسنده:
سید کمال حیدری؛ بقلم شیخ علی حمود العبادی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مؤسسة الإمام الجواد (ع) للفكر والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
اعتقاد به توحید
,
اصل توحید
,
عقاید شیعه امامیه
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
معطله (فرق کلامی) ,
اسمای حسنی ,
توحید افعالی(کلام) ,
صفات ذاتی افعال ,
علم فعلی ( مقابل ذاتی ) ,
مشبهه (صفاتیه) ,
آیات توحید ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
توحید احدی ,
حیات ,
سمع الهی ,
عمومیت قضا و قدر ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
اعتقاد به بدا ,
تثلیث ,
ابدیت الهی ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
بداء ,
بصر الهی ,
چکیده :
دروس في التوحيد، تقریرات درسهای سید کمال حیدری، پیرامون مباحث توحید میباشد که توسط علی حمود عبادی، ثبت و به قلم عبدالرضا افتخاری تصحیح شده است. کتاب در اجابت به درخواست گروهی از فضلا مبنی بر نگارش کتابی مخصوص مباحث توحیدی، به رشته تحریر درآمده است. کتاب با مقدمه مقرر آغاز و مطالب در قالب سی درس، ارائه گردیده است. در پایان هر درس، خلاصهای از مطالب همان درس، ذکر گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید