جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 210
«عذاب ادني» چه نوع عذابي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : طبق آيهء 21 سوره ي سجده: «ولنذيقنّهم من العذاب الادني دون العذاب الاكبر لعلّهم يرجعون»: ما گناهكاران را از عذاب نزديك اين دنيا از عذاب بزرگ مي چشانيم شايد باز گردند. آيه فوق اشاره به يكي از الطاف خفيه الهي دارد كه شامل گناهكاران، در دنيا مي ش بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
«عذاب اكبر» چه نوع عذابي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «عذاب اكبر» (سخت ترين عذابها) اشاره به عذاب روز قيامت است كه خداوند مي فرمايد: «فيعذ به الله العذاب الاكبر» خداوند او را به عذاب سخت تري مجازات مي كند (1) و در آيه اي از سوره ي سجده مي فرمايد: «ولنذيقّنهم من العذاب الادني دون العذاب الاكبر»، « بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
«عذاب حريق» چه نوع عذابي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره بروج آيه 10 آمده است: «ان الذين فتنوا المؤمنين و المؤمنات ثم لم يتوبوا فلهم عذاب جهنم و لهم عذاب حريق»: كساني كه مردان و زنان با ايمان را مورد آزار قرار دهند و توبه نكردند عذاب دوزخ براي آنهاست و عذاب آتش سوزان نيز برايشان مي باشد. در بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مراحل عذاب مكذبين را قرآن چگونه توصيف مي كند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات 11 تا 13 سورهء مزمل مي خوانيم: «و ذرني و المكذبين اولي النّعمه و مهلّهم قليلاً انّ لدينا انكالاً و جحيماً و طعاماً ذا غصّه و عذاباً اليماً»: مرا باتكذيب كنندگان صاحب نعمت واگذار و آنها را كمي مهلت بده كه نزد ما غل وزنجيرها و آتش دوزخ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا قرآن از عذاب جهنم به عنوان «عذاب غليظ» ياد مي كند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : چهار مورد در قرآن كريم از عذاب هاي جهنم به «عذاب غليظ» توصيف شده است و بر شدت عذاب تكيه دارد چرا كه هر اندازه عذاب دنيا شديد باشد باز در برابر عذاب آخرت خفيف و كم اهميت است. از جمله آيه ي مباركه كه مي فرمايد: «فلننبئن الذين كفروا بما عملوا و ل بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
عذاب الهون (غذاب ذلت با و توهين آميز) در قيامت در انتظار چه كساني مي باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : طبق آيه اي از سوره ي احقاف كه مي فرمايد: «و يوم يعرض الذين كفروا علي النار اذهبتم طيباتكم في حياتكم الدنيا واستمتعتم بها فاليوم تجزون عذاب الهون بما كنتم تستكبرون في الارض بغير الحق و بما كنتم تفسقون»(1):آن روز كه كافران را بر آتش عرضه مي دارن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
طبق آيه «و ان منكم الّا واردها كان علي ربّك حتماً مقضياً» آيا مؤمنين نيز در جهنم دچار عذاب و زحمت مي شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيه شريفه فوق مي فرمايد همه شما بدون استثناء وارد جهنم مي شويد اين امري است حتمي و فرماني است قطعي از پروردگارتان سپس در آيه 72 ادامه مي دهد و مي فرمايد: «ثم ننّجي الذّين اتّقوا و نذر الظّالمين فيها جثياً»(1): سپس آنها را كه تقوي پيشه كردند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
با توجه به مسئله خلود عذاب براي کافران، آيا اين مسئله با عدالت الهي سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آن چه مسلم است مجازاتها بر چند قسم است: قسم اول: مجازات و کيفر قراردادي، قسم دوم: مجازاتي که با گناه رابطه تکويني و طبيعي دارد، قسم سوم: مجازاتي که تجسّم خود جُرم و گناه است و چيزي غير از آن نمي باشد. و عذابهاي اخروي نه از نوع اول و نه از نوع بیشتر ...
شبهه:با توجه به اين كه عقل عذاب را نمي‏پسندد، جهنميان در قيامت حق قبول كردن يا نپذيرفتن عذاب را دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قيامت براي جهنّميان حق انتخاب وجود ندارد، يعني اين گونه نيست كه به آن‌ها گفته شود اختيار داريد عذاب و جهنم را قبول كنيد يا قبول نكنيد، چون قيامت محل عمل اختياري نيست، بلكه جايگاه ديدن نتيجه اعمالي است كه در دنيا انجام شده است. در دنيا انسا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
سادات اگر گناهي مرتكب شوند،در روز جزا با آتش عذاب مي شوند يا با زمهرير؟ مقصود از زمهرير چيست ؟و آيا گناه سادات دو برابر گناه غير سادات محاسبه مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : كلمه زمهرير فقط يك بار در قرآن به كار رفته است . در سوره دهر درباره پاداش ابرار و نيكان فرموده : در اين آيه كلمه زمهرير به معناي سرما آمده است . در لغت نيز زمهرير به معناي سرماي شديد يا شدّت غضب يا سرخ شدن چشم بر اثر خشم است . از اين آيه استفا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 210