جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
روش های مبارزه قرآن کریم با فرهنگ جاهلی
نویسنده:
کمال الدین میرمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی روش های گوناگون قرآن کریم در مقابله با فرهنگ دوران جاهلی است. نویسنده در ضمن سه بخش، نخست کلیات تحقیق را مطرح نموده و سپس از فرهنگ جاهلی در اعتقادات، فرهنگ جاهلی در رفتار، خانواده در جاهلیت، و شعائر دینی در جاهلیت بحث نموده است. آنگاه به روش های مبارزه قرآن کریم با فرهنگ جاهلی پرداخته و در این راستا، توجه دادن به فطرت و وجدان، عقل گرایی و تحریک به تدبر و اندیشه، سفارش به علم و برهان و دوری از جدل و تقلید، الگوسازی در قرآن کریم، توجه دادن به پاداش و کیفر، توجه دادن به ورزش و عادت و زهد و ریاضت، تلقین، و روش های عملی مبارزه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) با سنت های جاهلی را مورد بررسی قرار داده است
سنت های جاهلی در قرآن و روش مواجهه ی قرآن با آنها
نویسنده:
مرضیه قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر در ده فصل با این عنوان ها به نگارش درآمده است: فصل اول، معنای لغوی و اصطلاحی سنت و جاهلیت؛ فصل دوم، زندگی اجتماعی اعراب جاهلیت؛ فصل سوم، ادیان و مذاهب عصر جاهلی: بت پرستی اعراب، قرآن و بت پرستی، فرشته پرستی، ملائکه از دیدگاه قرآن، عبادت جن، پرستش اجرام سماوی؛ فصل چهارم، اصول اعتقادی اسلام از دیدگاه جاهلیان: اعتقاد آمیخته با شرک به الله، روش برخورد اسلام با شرک و بت پرستی، روش قرآن در رهبری به سوی خالق، احتجاج قرآن بر ضد تثلیث، پاسخ قرآن به منکرین معاد، جواب قرآن به شبهات منکرین معاد؛ فصل پنجم، شعائر دینی اعراب جاهلیت: قربانی و نذورات، نماز، شعائر دینی در حج (وقوف در مزدلفه به جای عرف)، لباس احرام (طواف برهنه)؛ فصل ششم، خرافات و موهومات جاهلیان: طیره، کهانت، استقسام به ازلام؛ فصل هفتم، اسلام و تشکلات قبیله ای: نظام قبایل، مواجهه ی اسلام با جنگ و خون ریزی، شرب خمر، قمار، زنا، حرمت زنا، نکوهش تفاخر به انساب در قرآن؛ فصل هشتم، اسلام و نظام خانواده در عصر جاهلیت: محارم از دیدگاه جاهلیت و اسلام؛ فصل نهم، ارزش های اجتماعی خانواده در عصر جاهلیت؛ فصل دهم، راه های کسب معیشت در جاهلیت و نظر اسلام: ربا، تحریم رباخواری، حمی از نظر اسلام، تحریم رشوه
عصر نزول وحی و جهت گیری های قرآن
نویسنده:
علی اصغر همیتان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پژوهش جامعه حجاز در عصر نزول وحی از جهات مختلف با تحولات پس از بعثت مورد بررسی قرار گرفته است. پایان نامه حاضر در هفت بخش تنظیم شده است. نویسنده درباره «امور فکری و اعتقادی» عصر نزول آورده است که مردم از این لحاظ در مسیر صحیحی نبودند و به جای پرستش خدا، بت می پرستیدند، پیامبران و رسولان الهی را تکذیب می کردند و گروهی از آن ها فرشتگان را عبادت می کردند. وی «امور سیاسی و حکومتی» را فاقد هرگونه اتحاد و حکومت مرکزی دانسته و شعله ور بودن آتش جنگ و نزاع همیشه بین آن ها را یادآور شده است. «امور اقتصادی» محور دیگری از این پژوهش است که اشاره دارد بر سالم نبودن پایه های اقتصاد آن دوران و این که ربا، قمار، و اکل مال به باطل از امور رایج اقتصادی آن زمان بود. در ادامه نیز برخی از مسائل خانوادگی همچون آداب و رسوم جاهلانه آن ها در خصوص ازدواج، طلاق و ارث را بیان کرده و در زمینه امور عبادی به بی نمازی و روزه نگرفتن و بدعت های حج آن ها توجه نموده است. در بخش «امور اخلاقی و ادبی» نویسنده گناهانی مثل غیبت، دروغ، سخن چینی، تجسس و خیانت در امانت را برشمرده است و در پایان تحت عنوان «بدعت ها و خرافات» برخی آداب و سنن جاهلی همچون کشتن فرزندان، تغییر ماه های حرام و بدعت های مختلف بیان شده است. نویسنده در رابطه جهت گیری های صحیح قرآن آورده است که پس از بعثت جامعه ای ساخته شد که افرادی همچون سلمان، ابوذر، مقداد و جابر در آن تربیت شدند، و در حقیقت با هدایت قرآن جامعة عصر جاهلیت، در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... متحوّل گردید
اديان و معتقدات العرب قبل الاسلام
نویسنده:
سميح دغيم
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نگاهی به آداب و رسوم دوره جاهلیت از منظر قرآن و تاریخ
نویسنده:
مرتضی قاسمی حامد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
در اصطلاح به دوره عرب پیش از اسلام که در آن اکثر مردم به شرک و کفر می پرداختند، «جاهلیت» میگویند البته در این دوره برخی نیز خداپرست بودند و اخلاق حسنه داشتند. در این نوشتار آداب و رسوم عرب جاهلی و تأثیر آنها بر جامعه آن روز مورد بررسی قرارگرفته است. در دوره جاهلیت سنت های زشت بسیاری مانند زنده به گور کردن دختران؛ سوت و کف زدن و برهنه شدن در طواف خانه خدا؛ شراب خواری و فحشا؛ تجاوز و جنگ و خونریزی و خرافات، میان اعراب رواج داشت ولی با این حال نمی توان سنت های پسندیده آنها مانند مهمان نوازی؛ وفای به عهد؛ شجاعت و حمایت از مظلومان را نادیده گرفت؛ زیرا همین سنت ها بود که در نهایت فطرت خفته بسیاری از آنها را بیدار و موجب هدایت آنها شد؛ بنابراین علت نام گذاری این دوره به «جاهلیت» از باب غلبه کل بر جزء بوده است.
صفحات :
از صفحه 74 تا 92
چالش سنت با دین در بعد اقتصادی در عصر نبوی
نویسنده:
هدیه تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پیش از ظهور اسلام، شیوه­ های اقتصادی شبه جزیره عربستان منطبق با سنت‌های اجتماعی رایج در این سرزمین بود و بر مبنای اشرافیت طلبی، نابرابری و استثمار فقرا قرار داشت. ظهور اسلام در شبه جزیره، ارزش‌های جدیدی را در عرصه اقتصاد ارائه کرد که در موارد بسیاری با سنت‌های پیشین متفاوت بود. این ارزش‌ها، بر مبنای عدالت اقتصادی پایه ریزی شد و مهم‌ترین اصول آن عبارت بود از: انفاق، اعطای صدقه و دادن ارث به زنان. قوانین اقتصادی اسلام با واکنش‌هایی منفی از سوی مسلمانان سنت مدار یعنی کسانی که متمایل به سنت‌های اجتماعی اعراب در بعد اقتصادی بودند، مواجه شد، اما با مجاهدت آرمان گرایان یعنی افرادی که برای اجرای ارزش‌های دینی تلاش می‌کردند، فرامین خداوند و حمایت پیامبر (ص) از قوانین اقتصادی، آموزه ­های اقتصادی دین در عصر نبوی اجرایی شد. در این مقاله تلاش می‌شود علل واکنش مسلمانان سنت مدار نسبت به قوانین اقتصادی اسلام در عصر نبوی بررسی گردد