جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
قوانین طبیعت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه هیوم درباره قوانین طبیعت
نویسنده:
مجید گیوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوانین طبیعت
,
انتظام
,
قضایای دائمه ضروریه و دائمة لاضروریه
چکیده :
ما پیوسته در روند تعاملی تنگاتنگ با طبیعتی ضابطه مند هستیم.بسیاری از رفتارها، برنامهریزیها، پیشبینیها و تفکرات و عقاید ما ناشی از قاعدهمند دانستن طبیعت است.همچنین قوانین طبیعت به عنوان کلید اساسی علم و دانش بشری است، بنابراین تحلیل و تبیین آن همواره در دستور کار بسیاری از فیلسوفان بزرگ همچون افلاطون، ارسطو، ابنسینا، هیوم، ملاصدرا و کانت بوده است. در این مقاله با اشاره به برخی از نظریهها دربارة قوانین طبیعت، به طور خاص دیدگاه هیوم را که به دیدگاه انتظام شهرت گرفته است بررسی کرده، با فرق گذاری میان قضایای دائمه و ضروریه آن را نقد میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 278 تا 293
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا و تکامل
نویسنده:
امیر علیزمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوانین طبیعت
,
زیستشناسی تکاملی
,
الگو
,
تکامل
,
فعل خدا
,
الهیات پویشی
چکیده :
در ابتدای مقاله این پرسش مطرح میشود که آیا نظریة تکامل با ایدة مداخلة خدا در طبیعت سازگار است؟ آیا ما میتوانیم هم به مداخلة خداوند در طبیعت معتقد باشیم و هم به قوانین طبیعی و از جمله به قانون تکامل وفادار باقی بمانیم؟ پس از طرح سوال فوق، اشارة کوتاهی به پیامدهای کلامی نظریة تکامل شده است. سپس سیر تحول نظریة تکامل از زمان داروین تا پیدایش زیستشناسی مولکولی و تا نظریههای اخیر در خصوص پیچیدگی و پیدایش ژنتیک عام بیان گردیده است. در بخش دوم مقاله چهار ویژگی اصلی در تحولات زیستشناختی مورد توجه قرار گرفته است: 1- خودتنظیمی 2- عدم تعیّن 3- علیّت از بالا و پایین 4- تبادل اطلاعات. در بخش سوم، مقاله به بررسی چهار الگوی کلامی متّخذ از هریک از این چهار خصیصة موجودات زنده میپردازد و در این بخش چهار تصویر از خدا مطرح میشود: 1- خدا به عنوان طرّاح رویدادی سامانمند 2- خدا به عنوان متعیّن کنندة عدم تعیّنها 3- خدا به عنوان علت از بالا و پایین 4- خدا به عنوان منتقل کنندة اطلاعات. باربور پس از بررسی هریک از این چهار الگو به بیان برخی از مشکلات و نارساییهای آنها میپردازد. در پایان به الگوی پنجمی براساس الهیات پویشی پرداخته hsj و این تصویر را تصویر مناسبتری میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دفاع از امکان معجزات
نویسنده:
ریچارد سویین برن
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سویین برن
,
اثبات معجزه
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
قوانین طبیعت ,
اصل دلیل کافی ,
فلسفه تجربی ,
فلسفه غربی ,
قانون طبیعت ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
معجزات مسیح ,
مثال انسان معلق ,
شواهد معجزه ,
شواهد تاریخی معجزه ,
آزمایش تجربی ,
فعل موجود عقلانی ,
چکیده :
ريچارد سويينبرن استاد فلسفه دين در دانشگاه آكسفورد، از جدىترين منتقدان هيوم است كه در اين مقاله به نقد [ديدگاه] هيوم مىپردازد. او ابتدا بررسى مىكند كه آيا امكان دارد شاهدى دال بر نقض قانونى از طبيعت وجود داشته باشد، و ثانيا آيا مىتوان شواهدى يافت دال بر اينكه اين نقض، فعل خداست. جواب پرسش اول زمانى مثبت است كه ما دلايل كافى براى اين باور داشته باشيم كه حادثهاى رخ داده كه بر خلاف پيشبينىهاى قانونى است كه به دلايل كافى آن را قانون طبيعت مىدانيم و در ضمن بايد دلايل كافى وجود داشته باشد دال بر اينكه نظاير آن حادثه در شرايطى نظير شرايط حادثه نخست رخ نخواهد داد. چرا كه اگر آن حادثه تكرارپذير باشد بايد در خلال تدوين يك قانون هر دو حادثه را تبيين كنيم. مثالى كه سويينبرن مىزند معلق ماندن در هواست كه طى آن فرد از زمين جدا مىشود و در هوا شناور مىماند. در این مقاله بحث معجزات ذیل همین رویکرد دنبال می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اقتصاد بدون سازوکار 1
نویسنده:
جان دوپِر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم اقتصادی
,
اقتصاد و متافیزیک
,
کتاب بی نظمی اشیاء
کلیدواژههای فرعی :
قوانین طبیعت ,
مابعد الطبیعه سنتی ,
جبرگرایی ,
نهاد اقتصادی ,
اقتصاد معاصر ,
فیزیک و اقتصاد ,
فرضیه متافیزیکی ,
تحویل گرایى خرد ,
فیزیک ذره ای ,
فیزیک خرد ,
قدرت های علی خودکار ,
تهدید بی طرفی ارزشی ,
مفاهیم اقتصادی ,
اقتصاد تجربی ,
چکیده :
رويكرد طبيعى و متعارف به متافيزيك اقتصاد بايد با بررسى دقيق يك نظريه و عمل اقتصادى يا بخش مناسبى از آن آغاز شود و چنين رويكردى بايد مشخص كند كه متضمن و يا دربردارنده كدام تصوير متافيزيكى است و نيز كدام تصوير متافيزيكى با اين نظريه و عمل بيش ترين سازگارى را دارد. رويكرد من در اين مقاله نسبتا متفاوت خواهد بود. من با ارائه برخى انديشه هاى متافيزيكى شروع خواهم كرد و سپس اين سؤال را مطرح خواهم نمود كه اقتصاد در پرتو اين انديشه ها چگونه به نظر خواهد آمد. اساس اين روش شناسى بدين قرار است: علم اقتصاد در بافت مجموعه اى گسترده از فروض متافيزيكى كه در طى چهارصد سال اخيرعلم به وجود آمده اند، گسترش يافته است. هرچند تصوير متافيزيكى مسأله، اصولا در ارتباط با علوم فيزيكى گسترش يافته است، اما اهميت بنيادينى در توسعه علم اقتصاد دارد. در برنامه پژوهشى كه چندين سال به اجرا درآمد و منتهى به كتاب من با نام «بى نظمى اشيا» (1993) شد، انتقادى اجمالى را از اين تصوير متافيزيكى گسترش داده ام. يك نتيجه روشن اين برنامه پژوهشى عبارت است از بررسى كاربردهاى عدم پذيرش اين تصوير در حوزه هاى مختلف علم. علم اقتصاد به طور خاص، داوطلب مناسبى براى چنين بررسى مى باشد؛ زيرا وضعيت برجسته آن در ميان علوم اجتماعى، به طور مستدل و دقيق از گستره اى ناشى مى شود كه در آن گستره، التزام به اين متافيزيك سنتى را آشكار مى سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی توجیه و نقد در حکمت صدرایی
نویسنده:
عبدالعلی موحدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوانین طبیعت
,
صدق (صفات الهی)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
حکمت متعالیه
,
ضرورت
چکیده :
چکیده در این مقاله من قوانین را به صورت وصفها یا تحلیلهایی از طبایع بنیادین مطرح می کنم . قوانین به عنوان تحلیلهای طبایع بنیادین، حقایق ضروری مابعدالطبیعی اند . در بخش اول مقاله مراد خود را از این مدعا که قوانین وصف خاص ه ها هستند، شرح می دهم . در بخش دوم، امکان وجود برخی حقایق ضروری را در نظر می گیرم که بتوان به نحو پسین به آنها علم پیدا کرد و مدعای من آن است که قوانین طبیعت چنین شأن معرفتی را واجدند . در دو بخش پایانی تلاش خواهم کرد تا دیدگاه خود نسبت به قوانین طبیعت را ب ا آن دسته از دریافتهای مبتنی بر موجهات که ناظر به ضرورت فیزیکی اند و بسیاری را به ردّ قوانین ضروری مؤدی شده اند، تطبیق دهم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آخرت به مثابه جهان اخلاق
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
اخلاق دینی
,
معاد(فلسفه)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معاد و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
قوانین طبیعت ,
زندگی دنیوی ,
جایگاه انسان در جهان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
عالم دنیا ,
علم نفس ,
معاد(کلام) ,
زندگی اخروی بشر ,
اخلاق عملی ,
احساس ناامیدی ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
لذت حسی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
سعادت اخروی ,
نظام احسن ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
قانون اخلاقی ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
قوانین اخلاق ,
Moral action ,
نظام احسن دنیا ,
نظام احسن آخرت ,
ستیز عقل و نفس ,
انسان در آخرت ,
ساختار ترکیبی وجود انسان ,
لذت روحی ,
خواص عقلی انسان ,
اخلاق عملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
دنیا و آخرت به مثابه دو نظام احسن با قوانینی متفاوت هستند که انسان به عنوان یک موجود عاقل، صاحب اراده و مسئول در آنها حاضر میشود. او باید در این جهان میان دو نوع زندگی دست به انتخاب بزند؛ انتخابی که موقعیت وجودی او را رقم میزند: یا این زندگی را آنطور که در واقع هست، به زندگی جهان دیگر متصل بداند یا آنها را بریدهٔ از هم دانسته، تنها به این سرا معتقد شود. او در مقام عمل باید یا این زندگی را با قوانین جهان آخرت به مثابه جهان اخلاق اداره کند یا تنها با قوانین این جهان که قوانین طبیعت است، حیات خود را سامان بخشد. این انتخاب و تصمیمگیری، پایه در جدالی در وجود انسان دارد که «ستیز عقل و نفس» نام گرفته است. نفس از این جهان است و عقل از آن جهان و هر کدام انسان را با اعمال قوانین خود به جهان مناسب آن میکشانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدالت عرفی یا عدالت واقعی؛ بازتعریف «عدالت حقوقی» در نظام جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
مجتبی جاویدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل ( صفات )
,
عدالت حقوقی
,
حقوق بشر اسلامی
,
حقوق اسلامی
,
عدالت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
قوانین طبیعت ,
شناخت خدا ,
حکم شرعی ,
فطرت(کلام) ,
حکم الهی ,
عدل الهی ,
کمال مطلوب انسان ,
ضرورت بالقیاس الی الغیر ,
عدالت عرفی ,
شناخت حق ,
مکتب حقوق طبیعی ,
مکتب های حقوقی در حقوق اسلام ,
حکومت اسلامی ,
قرآن ,
منشأ حق ,
پوزیتیویسم حقوقی ,
عدالت واقعی ,
مصداق عدالت ,
مطهرات ,
گزاره حقوقی ,
مشروعیت قانون ,
لازمه عدالت حقوقی ,
مالکیت تشریعی ,
مالکیت تکوینی ,
معیار عدالت حقوقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
درخصوص مفهوم «عدالت حقوقی» در نظام اسلامی، دو دیدگاه وجود دارد: عدالت حقوقی بهمعنای عدالت عرفی و عدالت حقوقی بهمعنای عدالت واقعی. مفهوم عدالت حقوقی در نظام جمهوری اسلامی ایران، منطبق بر عدالت واقعی است. با توجه به تعاریف ارائهشده از عدالت در جهانبینی اسلامی، یعنی «دادن هر حقی به صاحب آن» و «قرار دادن هر چیزی سر جای خود»، شناخت عدالت متوقف بر شناخت حق است و تعریف حق در اندیشهی اسلامی، با تعاریف ارائهشده از این واژه در مکاتب دیگری چون پوزیتیویسم حقوقی و حقوق طبیعی تفاوت دارد. «حق» در اندیشهی اسلامی، عبارت است از آن اعتباراتی که با قوانین و غایات واقعی حاکم بر جهان هستی هماهنگ است. از طرفدیگر، آنچه که کاملا با قوانین و غایات واقعی حاکم بر نظام هستی و عالم واقع هماهنگ است «شرع» است. بنابراین مفهوم «حق» بهلحاظ ثبوتی، با قوانین و غایات واقعی حاکم بر نظام هستی و بهلحاظ اثباتی، با «شرع» پیوندی ناگسستنی دارد. چون با پیروزی انقلاب اسلامی، شرع در قالب قوانین و مقررات مصوب مجالس قانونگذاری بهمنصهی ظهور رسیده است، عدالت عبارت است از هرچه منطبق بر قانون نظام اسلامی باشد. البته این امر که ملاک عدالتْ قانون است بهمعنای انطباق با پوزیتیویسم حقوقی نیست، بلکه در نظام جمهوری اسلامی ایران، شاهد تلفیق و امتزاج حقوق طبیعی و پوزیتیویسم حقوقی با معانی مدنظر و خاص خود هستیم؛ تلفیقی که خود زمینهساز شکلگیری نوع جدیدی از نظام حقوقی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معجزه از دیدگاه قاضی عبدالجبارمعتزلی و فیلسوفان دین معاصر مسیحی
نویسنده:
عباس دهقانی نژاد - محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان : حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجزه
,
قاضی عبدالجبارمعتزلی
,
فلسفه دین معاصر مسیحی
,
نبوت
,
معجزات
کلیدواژههای فرعی :
اسلام ,
مسیحیت ,
نقض قانون طبیعت ,
نقض عادت ,
خود متناقض بودن معجزه ,
اثبات امکان معجزات ,
دخالت الهی در نظم طبیعی ,
ویژگیهای عادت ,
سنخیت علت و معلول ,
ناقض عادت ,
انسجام مفهومی معجزه ,
دلیل اثبات صدق نبوت ,
سویین برن ,
مسائل فراطبیعی ,
قوانین طبیعت ,
متکلمان معتزله ,
نقض عادت خداوند ,
عادت و اراده الهی ,
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
یکی از مباحث فلسفی معاصر درباره معجزه، بحث امکان معجزه است. درباره امکان وقوع معجزه دوگونه سؤال مطرح است: اول این که آیا معجزه مفهومی خود متناقض است؟ دوم این که آیا معجزه با قوانین علمی و فلسفیای مثل اصل علیت، سنخیت علت و معلول و قوانین فیزیکی حاکم بر جهان راست میآید؟ در سؤال اول پاسخ ایجابی به معنای استحاله معجزه است و در سؤال دوم پاسخ سلبی وقوع معجزات را مردود میکند. در این مقاله، ما به سؤال نخست خواهیم پرداخت و پس از بیان دیدگاه های موافق و مخالف در این مساله، نشان خواهیم داد که عدم انسجام مفهوم معجزه، تنها در تعریف خاص «نقض قانون طبیعت» صادق بوده، تعریف قاضی عبدالجبار از معجزه؛ یعنی «ناقض عادت» میتواند مشکل عدم انسجام مفهومی معجزه را رفع نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفریدگار جهان
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مدرسه امام علی بن ابیطالب (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجوب شناخت خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اثبات خدا
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
برهان نظم
,
مادی گرایان
,
براهین خداشناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
معجزه ,
قوانین طبیعت ,
تسلسل ,
کمال ,
بدن ,
خداشناسی ,
جهان هستی ,
علت ,
معلول (درمقابل علت) ,
اِبداع (آفرینش) ,
الحاد ,
واجب الوجود ,
اجتماع ,
برهان نظم (اثبات خدا) ,
کفر ,
مبدأ هستی ,
وجود و عدم ,
اخلاقی ,
ماوراءالطبیعه ,
احتمالات ,
وجوب معرفه الله ,
فردی و اجتماعی ,
فکری ,
عادت و فطرت ,
جهان آفرینش ,
آفردگار جهان ,
هدف و قدرت ,
مادی گری ,
تسلسل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
شماره ديويي:
297/42
چکیده :
کتاب حاضر با عنوان «آفریدگار جهان» نگارش ناصر مکارم شیرازی است که به بررسی مسئله خداشناسی و توحید می پردازد. مولف کتاب خود را در سه بخش دسته بندی کرده است. در بخش نخست کتاب بحث از ضرورت شناخت خدا صورت گرفته و در ضمن آن موضوعاتی مانند: کمال، مسائل و موانع ذهنی شناخت خدا، فطرت، تاریخچه مادی گری و دیگر مباحث مورد توجه قرار گرفته است. در بخش دوم کتاب با عنوان روشن ترین دلیل توحید، برهان نظم، دلیل اعجاز و برهان هستی از خود که از براهین مهم در اثبات خداوند هستند مورد توجه قرار گرفته و در ضمن بحث برهان نظم نیز به نظم در عالم آفرینش اشاره شده است و در بخش سوم نیز که عنوان پاسخ مهم ترین ایرادات مادی ها را به خود گرفته به بررسی شبهات و اشکالاتی که از جانب مادی گراها به مسئله خداشناسی وارد شده پاسخ داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا علم دینی؟
نویسنده:
مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
علم تجربی
کلیدواژههای فرعی :
علم جدید ,
ایمان ,
قوانین طبیعت ,
جهان بینی ,
ارزشهای اخلاقی ,
جهان بینی تجربی ,
عالم ماده ,
رابطه علم و دین ,
محیط زیست ,
جهان بینی ,
جهانبینی علمی ,
عالم ماده ,
جهان بینی اسلامی ,
اشراق ,
رنسانس (فلسفه) ,
علم سکولار ,
جهان بینی اسلامی ,
اسلام و محیط زیست ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
نگرش به علم ,
مفروضات متافیزیکی ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
ایمان ,
هدف علم ,
نابودی بشر ,
توفیق علم ,
علم سالاری ,
معرفت شناسی دینی ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بررسی تحولات علم و تعامل آن با عرصههای انسانی در دوره پس از رنسانس بهخوبی نشان میدهد که در کنار ویژگیها و فرصتهای مثبتی که برای بشر ایجاد کرده، آثار منفی و آسیبهای فراوانی نیز به همراه داشته است. این مسائل که گاهی به صورت بحران انسانی نیز بروز کرده است، موجب شد که متفکران به دنبال راه حلی برای این موضوع باشند که از جمله این راه حلها تغییر نگرش نسبت به علم بوده است. در پاسخ به این نیاز، متفکران مسلمان در دهههای اخیر، علم دینی را پیشنهاد کردهاند. مقاله حاضر، شماری از آثار منفی و آسیبهای علم را بررسی کرده و نیز چارچوبی دینی را برای تغییر نگرش در علم پیش مینهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید