جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
دلالت(منطق)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
عنوان :
امکان حصول قطع در تفسیر و جایگاه آن
نویسنده:
مریم حاجی عبدالباقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
تأویل ,
قرینه در تفسیر ,
مجاز در تفسیر ,
دلالت در تفسیر ,
ظن ,
شان نزول ,
تنصیص ,
انواع قرائن ,
دلالت قطعی ,
دلالت احتمالی ,
قطع ,
دلالت(منطق) ,
مجاز ,
سیوطی ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حجیت ظواهر قرآن ,
قرینه متصل ,
سیاق ,
قرینه منفصل ,
ادله عقلی قطعی ,
قرینه صارفه ,
قرینه معینه ,
قرینه معنوی ,
اجمال در قرینه ,
سیره عقلاییه ,
علامه نائینی ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
پیامبر ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
امکان حصول قطع در تفسیر از سوی برخی اندیشمندان مورد انکار قرار گرفته است این مساله در زمان گذشته از سوی کسانی که حجیت ظواهر قرآن را انکار می کرده اند و تفسیر قران را تنها در حیطه اختیارات معصومان می دانسته اند وامروزه از سوی کسانی که به نسبی بودن شناخت متون و تبعیت آن از فضای ذهنی مخاطب معتقدند مورد بحث واقع شده است این مقاله بر آن است تا نشان دهد نصوص قرآن کریم چه تنصیص به کمک قرائن پیوسته لفظی و حالی و چه به کمک قرآن منفصله که شامل سایر آیات قرآن روایات معتبر و سنت مقطوعه و اله عقلی قطعی می شود می تواند برای مفسر ایجاد قطع کند مفسیر باید با احاطه به کل محتوای قرآن کریم و آیات ناظر به یکدگیر و نیز احاطه به روایات صحیح معصومان و علوم قطعی و مسلم و استفاده از عقل فطری خود و احاطه به علوم عربی به تفسیر قرآن به پردازد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل زبانشناختی اشعار پروین اعتصامی
نویسنده:
زهرا سالاریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلالت(منطق)
,
زبان
,
دستور زبان
,
کنش های گفتاری
,
نحو
,
شعر
,
هنر و علوم انسانی
,
اعتصامی، پروین
,
زبانشناسی
,
ایزوتوپی
,
یاکوبسن، رومن
چکیده :
« زبان » در مفهوم کلی واژه ، اشاره دارد به توانایی سخن گفتن انسان . « زبان عبارت است ازمجموعه ای قواعدکه به آن دستور ( گرامر ) می گویند و نیز تعدادی واژه که واژگان زبان را تشکیل می دهد. » (باطنی،1371 :73)ساخت و چگونگی تغییر و تحولات مربوط به واژه ، نحو و اجزای جمله و آواشناسی در زبان شناسی بررسی می شود . رومن یاکوبسن ( 1982 ـ 1896 ) زبان شناس و منتقد مکتب فرمالیسم و ساختارگرایی ، نظریه ی « زبان شعر» را مطرح کرده است . وی ابتدا نظریه ی ارتباط زبان را مطرح و اعتقاد داشته که کارکرد ادبی پیام ، آگاهی بهجنبه ی زبان شناسیک پیام است . به عبارت دیگر پیام در شعر ، تحت تأثیر ویژگی زبان قرار دارد و برای یافتن معنا یا معناهای پنهان در متن باید از بررسی ویژگی های زبانی آغاز کرد ، همچنین باید حضور و قصد مؤلف را کنار گذاشت . نظر یاکوبسن ریشه در بحث هوسرل ( فیلسوف پدیدار شناسی ) و سوسور ( زبان شناس سوئیسی ) دارد ، از نظر آنان مفهوم از مصداق جداست ، یاکوبسن نیز متن ادبی را از محیط و شرایط پدید آمدن آن جدا کرده و در داخل متن ادبی بررسی می کند . در واقع روش بررسی زبان شعر ، روش مطالعات زبان شناختی است ، در شعر به بررسی آوایی ، لغوی ، نحوی و وزنی پرداخته می شود . در این رساله بر اساس تئوری یاکوبسن ، شعرهای پروین اعتصامی مورد تحلیل قرار می گیرند . در فصل اول کلیاتی درباره ی زبان شعر ، مطرح شده ودر فصل دوم ، پیشینه ی مطالعات زبان شناختی و شعر بیان شده ، و در فصل سوم داده های تحقیق شامل پانزده شعر آمده است ، در فصل چهارم ، شعرها از نظر نحوی ، واژگانی و معنایی بررسی شده اند و با توجه به این که بخش زیادی از شعرهای پروین را مناظره ها تشکیل می دهند ، بنابراین مسأله ی گفتگو و ویژگی های آن مطرح است بر این اساس از کنش های گفتاری استفاده شده است. فصل پنجم نتیجه گیری است . بر اساس نتایج به دست آمده اجزای جمله در شعرهای پروین ، جابه جایی زیادی ندارند و در موارد زیادی همانند زبان معیار به کار رفته اند . انواع « و » در شعرها ، طبقه بندی شده از جمله افزایشی ،تقابلی و ... عقل و دین ، محور اصلی بساری از شعرها را تشکیل می دهد و معنی های زیادی متناسب با آن شکل گرفته ، عبارت های کنایی ، استعاره ، تمثیل و طباق در شعرها بسیار است . این پژوهش به روش اثباتی و بر مبنای نظریه ی زبان شناختی یاکوبسن صورت می گیرد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به حدیث ولایت
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: انتشارات حقایق اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث ولایت
,
امام شناسی
,
امامت
,
احقیت علی به خلافت
,
احادیث امامت امام علی(ع)
,
احادیث فضایل امام علی (ع)
,
حقیت امامت علی علیه السلام
,
ولایت امام علی(ع)
,
امامت امام علی(ع)
,
فضایل امام علی(ع)
,
اثبات امامت امام علی (ع)
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
دلالت(منطق) ,
علی ,
اهل سنت ,
ابن تیمیه ,
سند حدیث ,
شیعه و سنی ,
مؤمن ,
ولی ,
صحیح بخاری ,
امیر مؤمنان ,
حدیث ولایت ,
راویان ,
حق سرپرستی و اولویت ,
دشمن و مبغض علی ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید علی حسینی میلانی
شماره ديويي:
298/218
چکیده :
کتاب «نگاهی به حدیث ولایت» نوشته علی حسینی میلانی است. مولف در ابتدای کتاب خود می نویسد: «حدیث ولایت» که از احادیث پذیرفته شده در نزد شیعه و سنی به شمار می رود، به یقین از رسول خدا (ص) صادر شده است. این حدیث شریف به وجوه مختلفی بر امامت امیر مومنان علی (ع) دلالت دارد: 1- ثبوت ولایت و حق سرپرستی و اولویت برای امیر مومنان علی (ع) 2- دلالت حدیث بر عصمت امیر مومنان علی (ع) 3- بغض امیر مومنان علی (ع) موجب خروج مبغض از اسلام می شود و برای ورود دوباره به جرگه مسلمانان بعد از دست کشیدن از بغض و انحرافش، باید تجدید اسلام نماید و از نو شهادتین را بگوید. با وجود هر کدام از این سه دلالت به طور جداگانه برای اثبات امامت امیر مومنان علی (ع) می توان استدلال کرد. این نوشتار به پژوهش در مورد «حدیث ولایت» بررسی دقیق و اثبات صدور قطعی آن می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به حدیث منزلت
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: انتشارات حقایق اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
,
احادیث امامت امام علی(ع)
,
احادیث فضایل امام علی (ع)
,
حدیث منزلت
,
فضایل امام علی(ع)
,
صحیحین
,
احادیث شیعه
,
احادیث اهل سنت
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
نبوت ,
دلالت(منطق) ,
شیعیان ,
علی ,
خلافت ,
اهل سنت ,
ابن تیمیه ,
تواتر ,
روایت ,
جانشین ,
وزارت ,
فضائل ,
حدیث منزلت ,
شریک ,
امیر مؤمنان ,
راویان ,
صحیح ,
تحریف حدیث ,
موسی ,
جعل ,
اشکال ,
همانند هارون ,
جنگ تبوک ,
کمالات و مقامات ,
مقام طهارت و پاکیزگی ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید علی حسینی میلانی
شماره ديويي:
298/218
چکیده :
کتاب «نگاهی به حدیث منزلت» نوشته علی حسینی میلانی است. مولف در ابتدای کتاب خود می نویسد: از احادیث معروفی که در منابع شیعی و اهل تسنن نقل شده حدیث منزلت است. در این حدیث پیامبر مکرم اسلام صلی اللّه علیه و آله به امیر مومنان علی علیه السلام فرمود: اما ترضی أن تکون منی بمنزلة هارون من موسی؟ آیا راضی نیستی که برای من همانند هارون نسبت به موسی باشی؟ بنا بر نقل های دیگر، آن حضرت فرمود: انت منی بمنزلة هارون من موسی. تو برای من همانند هارون نسبت به موسی هستی. در تعبیر دیگری حضرتش فرمود: علی منی بمنزلة هارون من موسی. علی برای من همانند هارون است به موسی. ویژگی ممتاز این حدیث از بسیاری احادیث دیگر این است که آن را بخاری و مسلم در کنار سایر محدثان نقل نموده اند. به اصطلاح اهل تسنن این حدیث، حدیثی است که بخاری و مسلم هر دو بر نقل آن اتفاق کرده اند. از طرف دیگر، همین حدیث از چند جهت بر امامت امیر مومنان علی علیه السلام دلالت دارد. از این رو از جهات گوناگونی به این حدیث استدلال می شود. به همین جهت علمای ما از دیرباز به این حدیث عنایت ویژه ای داشته اند; همان طور که دیگران نیز به نقل آن با سندهای خود و هم چنین به پاسخ دادن از این حدیث از راه های گوناگون اهتمام ورزیده اند. ما در این نوشتار این حدیث شریف را از نظر سند و دلالت بررسی نموده و در اختیار پژوهشگران و فرهیختگان قرار می دهیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکایت ذاتى در بوته نقد
نویسنده:
مهدى برهان مهریزى، مجتبى مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوژه
,
توجه
,
حکایت ذاتی
,
حکایت شأنی
,
تحلیل عرفی
,
تحلیل فلسفی
,
مراتب علم
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
دلالت(منطق) ,
تصور ,
علم حصولی و حضوری ,
مفهوم ,
تصدیق(افعال قلوب) ,
صورت ذهنی ,
محسوس ,
ذاتی باب برهان ,
محکی ,
حاکی ,
ذاتی باب ایساغوجی ,
علم آگاهانه ,
علم نیمه آگاهانه ,
علم نخستین ,
علم ناآگاهانه ,
علم به علم ,
شریک الباری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
معرفت شناسان مسلمان سه دیدگاه درباره «حکایت» مطرح کرده اند. دیدگاه مشهور این است که «حکایت» ذاتى باب برهان براى صور ذهنى است و این صور بالفعل ماوراى خود را نشان می دهند. استاد فیّاضى «حکایت» را ذاتى باب ایساغوجى براى علم حصولى مىداند و بر این باور است که حاکى «نفس فاعل شناسا» به شمار می رود و صور ذهنى، وجودهاى ذهنى محکى مىباشند. استاد مصباح اعتقاد دارند که «حکایت» انتقال ذهن به طور طبیعى از صور ذهنى به محکى است که در برخى مراتب، حکایت صور ذهنى شأنى و بالقوّه است و تنها در مرتبه تصدیق صادق است که «حکایت» به فعلیت مىرسد. عمده اختلافى که بین این سه دیدگاه وجود دارد به نوع تحلیل باز مى گردد. در این نوشتار، با تحلیلى که از «حکایت» ارائه شده است، به نقد دیدگاه مشهور و استاد فیّاضى پرداخته، و از برخى نقدهاى بنایى، همچون غفلت از نقش توجه فاعل شناسا در فرایند حکایت، سخن گفته ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلوب تقدیم و تأخیر و نقش آن در تبیین دلالت آیات قرآن
نویسنده:
حیدر الجعباوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلالت(منطق)
,
آیات الهی
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
تقدم و تاخر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اسلوب تقدیم و تأخیر در اغلب مباحث بلاغی ودلالی مورد توجه دانشمندانعلم معانی و تفسیر بوده است و این توجه در کنکاش در جنبههای مختلف تقدیم و تأخیر در قرآن کریم متجلی است. بلاغیون از جنبهی معنا اهتمام وافری به این موضوع داشتهاند و مفسران بیشتر به جنبهی دلالی پرداخته و در آن متعمق شدهاند. نگارنده در این پژوهش در هر دو وادی یعنی معنا و دلالت کنکاش نموده و به کشف اسرار آیات و بیان قرآن در تقدیم و تأخیر پرداخته است. در این پایان نامه پس از اشاره به کلیات بحث موضوع در دو فصل بررسی شده است، در فصل دوم به مواردی اشاره شده است که همواره در بیان قرآنی مشمول تقدیم میشدهاند و در فصل سوم به اسرار بیانی در باب مواردی پرداخته که گاهی مقدم میآیند و گاهی موخر میشوند. پایان بخش این مطالعه نتایجی است که مهمترین آنها اشاره به سیاق کلام است که در اغلب موارد اقتضای تقدیم و تأخیر الفاظ را دارد. روش مطالعه تحلیلی توصیفی مورد استفاده قرار گرفتهو در برخی موارد از روش آماری بهرهگیری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله معدومات، وجود ذهنی و قضیه حقیقیه
نویسنده:
عباسیان چالشتری محمدعلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
دلالت(منطق)
,
قضیه خارجیه
,
مشکل معدومات
,
این همانی ماهوی
,
اسم جزئی - کلی
,
معنای جزئی - کلی
,
ذات موضوع
,
وصف عنوانی
,
قضیه شخصیه
,
قضیه محصوره
,
قضیه حقیقیه (لابتیه).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 243
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از کرامت جاهلی تا کرامت قرآنی؛نشانه شناسی فرآیندهای گفتمانی «کرامت» در قرآن با تکیه بر الگوی تنشی
نویسنده:
سید حسن سعادت مصطفوی,حمیدرضا شعیری,هادی رهنما
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
دلالت(منطق)
,
انسان
,
کرامت
,
انسان
,
قرآن
,
کرامت
,
نشانه شناسی
,
الگوی تنشی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
نشانه - معنا
چکیده :
الگوی تنشی (tensive) که متعلّق به گستره نشانه شناسی پساگریماسی محسوب می شود، به سوی «فرآیند تولید و دریافت معنا» جهت یافته است. الگوی تنشی، دو بُعد بنیادین ادراک را به مثابه ابعاد و ظرفیّت های معناسازی در نظر می گیرد: بعد فشاره ای (درونی، احساسی) و بعد گستره ای (بیرونی، شناختی)، به مثابه ظرفیت های پیشامعنایی، به ترتیب معرِّف «سطح بیان» و «سطح محتوا» هستند. سطوح مشخصی از فشاره و گستره پیوند می یابند و در محل هم پیوندی آنها نشانه-معنا شکل می گیرد. ابعاد فشاره ای-گستره ای شاخص هایی کمّی و قابل سنجش اند و این ویژگی الگوی تنشی را به ابزاری دقیق در تحلیل فرآیند گفتمانی هر نشانه-معنا، از جمله نشانه-معناهای قرآنی، تبدیل می کند. در این مقاله، ضمن معرفی نشانه شناسی تنشی به حیطه مطالعات قرآنی کوششی که نخستین گام در این مسیر است از باب نمونه، فرآیندهای گفتمانی و صورت بندی نشانه-معنای کرامت در قرآن کریم، با تکیه بر الگوی تنشی مطالعه شده است. فرآیندهای گفتمانی کرامت انسانی در قرآن کریم، در دو سطح تنشی محقق شده است: در سطح نخست، شاکله کرامت پیشینی (در فرهنگ جاهلی) که ناظر به افراد دارا و متعلق به تباری خاص بوده، به چالش کشیده شده، «کرامت عام» انسانی با دو مؤلفه ی انتساب تبار همه انسان ها به آدم علیه السلام به مثابه مخلوقِ برتری یافته بر فرشتگان، و برخورداری تمامی آدمیان از نعمت های خداوند، صورت بندی شده است. در سطح دوم تنشی، «کرامت خاص» انسانی در پیوند با ایمان و عمل صالح انسان صورت بندی شده است. این کرامتِ عند الله است که تنها مؤمنان و پرهیزکاران به آن دست می یابند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی وتبیین دلالتهای تربیتی سوره مبارکه ی لقمان
نویسنده:
طیبه اجاقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دلالت(منطق)
,
علوم انسانی
,
اهداف
,
محتوا
,
روش (مسائل جدید کلامی)
,
تربیت
,
سوره لقمان
چکیده :
سوره لقمان به بیان آداب اخلاقی و اجتماعی و مسائل خداشناشی و معاد شناسی می پردازد. پژوهش حاضر به منظور برسی سوره مبارکه لقمان و دلالت های تربیتی آن می باشد، سوال های اساسی این پژوهش عبارت است از : اهداف و محتا و روش های تربیتی سوره مبارکه لقمان کدامند؟ در این پژوهش، ابتدا آیات و تفاسیر و نکات تربیتی آن بررسی شده است، در خصوص مضامینی چون ویژگی های نیکوکاران، چگونگی خلقت آسمان و زمین ، غنا و آثار زیانبار آن و نصایح لقمان و ... بحث شده است. سپس اهداف و رو های تربیتی که از منظر قرآن و احادیث آمده است و در نهایت اهداف و روش ها در قالب نمودارهای مفهومی بیان شده است. روش تحقیق در این پژوهش روش توصیفی از نوع مطالعه کتابخانه ای بوده و روش گردآوری اطلاعات از ماهیت موضوع پژوهش روش تجزیه و تحلیل یافته ها به شیوه توصیف و استنتاج نظری بوده است. یافته های این تحقیق هدف هایی چون هدایت و رشد ، طهارت و حیات طیبه ، عبادت و عبودیت ، تقوا ، قرب ، از آیات این سوره استنباط شد وروش هایی چون تحمیل به نفس ، فریضه سازی، محاسبه نفس، اعطای بینش ، تعلیم حکمت، تغییر موقعیت و ... از مضمون آیات استخراج گردید.واژگان کلیدی: سوره لقمان، دلالت، تربیت، اهداف ، روش ، محتوا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوآوری های منطقی ابن سینا و تأثیر آن در منطق ارسطویی
نویسنده:
اکبر فایدئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق سینوی
,
منطق ارسطو
,
فلسفه بوعلی
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
دلالت(منطق) ,
منطق نگاری دوبخشی ,
منطق صوری ,
قیاس (منطق) ,
منطق نگاری نه بخشی ,
تعریف ,
جهت ,
عکس ,
تضمن ,
قیاس اقترانی شرطی ,
التزام ,
مقولات عشر ,
تعریف(علوم قرآن) ,
طباق ,
التزام ,
عکس ,
دلالات ,
حد حقیقی ,
جهت ,
قضیه موجبه ضروریه ,
دلالت وضعی ,
صناعات خمس ,
قیاس ,
قیاس اقترانی شرطی ,
تدوین علم منطق ,
تحول منطق ,
دلالت وضعی ,
تقسیم قضیه ,
جواز اجتماع دو قضیه ,
تناسب کمیت حد با ذات محدود ,
ملاک استغنا از تعریف ,
حد حقیقی شئ ,
قضیه موجبه ضروریه ,
ارغنون ,
صناعات خمس ,
مقولات ده گانه ارسطویی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بنای منطقی ارسطو به قدری رفیع و متین بود که تا چندین قرن پس از او اکثر دانشمندان آن را از هر جهت کامل میدانستند به گونهای که قرنهای متمادی حاکم بر افکار و آرای مردم اندیشمند بوده است. ابن سینا نخستین کسی است که از روش ارسطو در تدوین علم منطق عدول کرده از جهات گوناگون دگرگونیهایی در منطق ارسطویی به وجود آورد. شیخ رئیس علاوه بر کاستن برخی مسایل منطقی از قبیل مقولات و بحث تفصیلی شعر و خطابه و جدل، و جا به جایی برخی دیگر مثل عکس و حد و رسم، ابتکارات و نوآوریهای متعددی در علم منطق دارد که به قرار زیر است: 1- تبدیل منطق نگاری نه بخشی به منطق نگاری دو بخشی 2- تقسیم دلالت وضعی لفظی به سه قسم مطابقه و تضمن و التزام 3- بسط و گسترش تقسیم قضیه به حسب جهت و نظام خاص بخشیدن و انسجام نوین آنها 4- جواز اجتماع دو قضیه مطلقه با اختلاف در کم و کیف 5- تناسب کمیت حد با ذات محدود و ضعف قاعده ایجاز و اختصار تعریف حقیقی 6- ملاک استغنای از تعریف و صعوبت دسترسی به حدود حقیقی اشیا 7- قیاس اقترانی شرطی و انواع آن 8- فعلیت ثبوت وصف عنوانی موضوع برای ذات آن در باب عقد الوضع 9- انعکاس قضیه موجبه ضروریه به صورت موجبه جزئیه مطلقه عامه. در این مقاله موارد فوق جمع آوری شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید