جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان آریایى
>
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
>
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 569
عنوان :
جسم روحانی و زمی آسمانی در روز رستاخیز از ایران مزدائی تا ایران شیعی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Henry Corbin (هانری کوربن)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جسم مثالی
,
بدن مثالی
,
بدن معاد
,
دین مجوس
,
دین ایرانی
,
بدن معاد
,
جسم مثالی
,
جسم لطیف مثالی
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
,
معاد با جسم مثالی
,
عالَم مثالی(حکمت اشراق)
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
مَزدَیَسنا (مزداپرستی)
,
شیعه ایرانی
,
انسان مثالی
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
رستاخیز جسم مثالی عرفان ایران
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحلیل مضامین مرتبط با یکدیگر در دین ایرانی، از جمله فرشتهشناسی مزدائیسم و مفاهیم شیعی اسلامی از هویت روح-جسم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار پیامدگرایی، لذتگرایی و سرمایهگرایی در فلسفۀ اخلاق زردشتی
مدرس:
شیرزاد پیک حرفه
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان خاموش ایران باستان)
,
آموزههای زردشتی (ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
درسگفتار / سخنرانی اخلاق و فلسفه اخلاق
چکیده :
«ایران باستان» دارای «متنهای اخلاقی» و «اندرزنامه»های گوناگون است. این متنها و «اندرزنامه»ها تنها پندهای پراکنده، نامنسجم و ناسازگار اخلاقی نیستند و بسیاری از آنها بهگونهای معقول و منسجم «سنجه»ای «پیامدگرایانه» برای سنجش «کنش» و نیز «منش» آدمی ارائه میکنند. «فلسفۀ اخلاق زردشتی» گونهای از «پیامدگراییِ فایدهگرایِ لذتگرا» است که بر پایه دوگانهٔ «لذت و درد» و «خوشی و ناخوشی» بنا شده است. این دوگانه کاملاً مطابق با هستیشناسی، ما بعد الطبیعه، انسانشناسی و الهیات دوبُنیِ زردشتی است. تضاد بنیادین میان «نیک» و «بد»، «لذت» و «درد» و «نیروهای زندگی» و «نیروهای مرگ» در «فلسفۀ اخلاق زردشتی»، مبتنی بر تضاد بنیادین میان «خیر» و «شر»، «اهورا مزدا» و «اهریمن» و سپنته مینو و انگره مینو در اوستا است. متون اخلاقی پهلوی، مانند دینکرد ششم، نیز بر این نکته تأکید میکنند که تن را باید در رامش و خوشی داشت و از درد و رنج پرهیز کرد و کار نیک کردن برای کسی که درد را در تن راه دهد دشوار است. افزون بر این، «فلسفۀ اخلاق زردشتی» همه جنبههای فاعلیت، مانند خِرد، خوی، خیم و کردار فاعل، را بر اساس «پیامد» میسنجد و از این نظر، مانند برخی نظریههای جدید در «اخلاق هنجاری» همچون نظریههای پارفیت، پِتیت، اسمیت و درایور، گونهای از «پیامدگرایی فراگیر» است. ستایش این مفاهیم، در کنار مفاهیمی مانند ثروت، چابکی، نوآوری و سازندگی، از ویژگیهای یگانهٔ «فلسفۀ اخلاق زردشتی» است. در نتیجه، افزون بر «پیامدگرایی»، ریشهٔ «سرمایهگرایی» را نیز میتوان در «فلسفۀ اخلاق زردشتی» جُست. سالها پیش از «چرخش زبانی» و «تغییر بزرگ در افکار عمومی نسبت به زندگی، سازندگی و نوآوری» که در سدههای هفدهم و هجدهم در شمالغرب اروپا رخ داد و به «انقلاب صنعتی» و سپس «رشد اقتصادی در جهان مدرن» انجامید، بنیانهای اصلی «سرمایهگرایی» در «فلسفۀ اخلاق زردشتی» وجود داشتند. در تفاسیر برخی از ایرانشناسان مانند دارمِستِتِر، در سدهٔ نوزدهم و آغاز سدهٔ بیستم، اشاراتی به این ویژگی «فلسفۀ اخلاق زردشتی» دیده میشود، اما نسل جدیدِ ایرانشناسان، احتمالاً تحت تأثیر روششناسی رایج در تفسیر متون مقدّس بیبلیکال و نیز روح حاکم بر روشنفکری در میانهٔ سدهٔ بیستم، این ویژگی «فلسفۀ اخلاق زردشتی» را نادیده میگیرند و توضیحی برای این مفاهیم ارائه نمیکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الزرادشتية : الفجر - الغروب
نویسنده:
س. زيهنير؛ نقله الی العربیة وقدم له: سهیل زکّار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: دار التكوين للطباعة والنشر والتوزيع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین مجوس
,
مجوس
,
زردشتیان
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین مجوس (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین مجوس
,
زرتشتیان بعد از اسلام
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
دین مجوس (ادیان الهی غیرتوحیدی)
چکیده :
ترجمه ماشینی معرفی ناشر: مطالعه تاریخ زرتشت به محقق تاریخ اسلام کمک می کند تا پیشینه اکثر آنچه در عصر عباسیان و دوره های پس از آن، از نظر جریانات فکری ، ایدئولوژیکی ، ادبی و فلسفی پیش آمد، را بفهمد. بدون فهم دیانت زردشتی نمیتوان کشته شدن ابومسلم خراسانی به دست منصور عباسی، و نه کشته شدن برامکه به دست هارون الرشید، نه حرکات زاهدانه و تقابل آنها را را درک کرد، و اگر بگویم که درک دیانت زرتشتی به محقق کمک می کند تا برخی از زمینه های فلسفه را درک کند، اغراق نمی کنم. یعنی کمک میکند تا پیشینه فلسفه فارابی و ابن سینا و تعداد زیادی از فیلسوفان شیعه را بفهمد، و درک دیانت زرتشتی ما را قادر می سازد تا سهروردی را که در دوره ظهیر بن صلاح الدین در حلب کشته شد درک کنیم ،همچنین بسیاری از مردان تصوف را درک کرد، تا به جلال الدین رومی برسیم. نکتة: چنانچه ملاحظه میشود این کتاب با دیدی تقلیل گرایانه و جانبدارانه و توجیه گرانه تمامی تاریخ ایران بعد از اسلام را به تاثیر زردشتیگری و دیانت زردشتی فروکاسته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه ایزدبانو اشی در باورهای ایران باستان
نویسنده:
نغمه حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوستا
,
گاهان
,
ایزدبانو
,
اشی
,
اوستای متاخر
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
کلیدواژههای فرعی :
یشت ,
مهر (میترا) ,
ایزد سروش ,
ایزدان ایرانی ,
انیماتیسم ,
مینو ,
اشی یشت ,
بهاگا ,
چکیده :
این مقاله به بررسی جایگاه اشی (Aši) در اندیشه ها و باورهای ایران باستان می پردازد. اشی را باید ایزدی پیش زردشتی دانست. او مینوی پاداش در دین کهن آریایی است. نام او هم در گاهان ـ کهن ترین بخش اوستا ـ و هم در اوستای متاخر آمده است، با این تفاوت که در گاهان، اشی بیشتر به عنوان مفهوم انتزاعی به کار رفته است و بر مفاهیمی چون سهم و قسمت دلالت می کند، حال آنکه در اوستای متاخر او ایزدبانوی فراوانی و برکت است و به یارانش، جلال، شکوه و نیک بختی می بخشد. نام اشی در نوشته های پارسی میانه به صورت «ارد» و «ارت» و با صفت ونگوهی (vaŋuhī) به معنای نیک، به صورت های «اهرشونگ»، «ارششونگ» و «اششونگ» آمده است. به نظر می رسد آیین ستایش اشی زمانی در شرق و غرب ایران رواج داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم دروغ در ایران باستان
نویسنده:
شروین وکیلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوستا
,
هخامنشیان
,
کتیبه بیستون
,
داریوش بزرگ
,
فرهنگ ایران باستان
,
گاهان زردشت
,
اشه
,
نقش رستم
,
متون کهن فارسی
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دُروج
,
دروغ در ایران باستان
کلیدواژههای فرعی :
دعا ,
متون کهن ایرانی (اوستا، متون پهلوی) ,
کتیبه های هخامنشی ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
جنگ در ایران باستان ,
اخلاق در ایران باستان ,
گئومات ,
دروغ و سیاست ,
چکیده :
در این نوشتار سیر تحول مفهوم دروغ در ایران عصر هخامنشی و چگونگی چفت و بست شدن آن با ساختارهای سیاسی بررسی می شود. تمدن ایرانی نخستین و تنها تمدن عصر پیشامسیحی است که مفهوم دروغ در آن هم طنینی سیاسی دارد و هم به مثابه کلیدواژه ای مرکزی در دستگاهی اخلاقی کاربرد یافته است. چرایی این اهمیت یافتن دروغ در دستگاه نظری ایرانیان باستان پرسش مرکزی این نوشتار است. بحث با واکاوی مفهوم دروغ در گاهان و اوستا آغاز و در ادامه، سیر تکامل مفهوم دروغ در متون اوستایی کهن و متاخر وارسی می شود. آنگاه این مفهوم به طور مقایسه ای با متون پارسی باستان به جا مانده از شاهنشاهان هخامنشی مقایسه و به ویژه کاربست مفهوم دروغ در کتیبه بیستون تحلیل می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مضمونی چند نمونه از نگاره های «گذر سیاوش بر آتش» در شاهنامه فردوسی
نویسنده:
سعید زاویه ,ایرج داداشی ,آمنه مافی تبار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شاهنامه
,
سیاوش
,
نگارگری ایرانی
,
سیاوش و شاهنامه
,
شاهنامه نگاری
,
گذر سیاوش از آتش
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
آتش در آیین زرتشتی
,
اهمیت آتش
,
رنگ در نگارگری ایرانی
کلیدواژههای فرعی :
داوری ایزدی ,
گذر از آتش ,
داستان سودابه و سیاوش ,
اشه ,
تصاویر شاهنامه ای ,
قداست آتش ,
باورهای ایرانی ,
دلیل محبوبیت شاهنامه ,
اسب سیاوش ,
چکیده :
چو بخشایش پاک یزدان بود دم آتش و آب یکسان بود نقاش ایرانی داستان را تنها تصویرسازی نمی کرد بلکه بن مایه، جوهر و مفهوم داستان را تاویل و با روحی معنوی به تصویر می کشید تا با هنر خود، همگان را از درک آن بهره مند سازد. با این نگاه، ویژگی های تصویری، واقعیت را آشکارا بازتاب نمی دهند؛ بلکه به کار «معناسازی» مشغول اند و دستیابی به حقیقت آنها، خالی از دشواری نخواهد بود. اما متاسفانه تاکنون توجه زیادی به نگارگری ایران، از نظر معنای عرفانی، فلسفی و درونی این هنر نشده و بیشتر تحقیقات، به شرح عناصر صوری و مباحث تاریخی معطوف گردیده است. از این رو، مقاله توصیفی تحلیلی پیش رو، کوششی است در رفع این نقیصه در قبال چند نمونه از نگاره های «گذر سیاوش بر آتش» به روایت شاهنامه فردوسی. اصلی که دریافت آن، علل حجم عظیم نگاره های تصویر شده با موضوعیت این داستان را توجیه می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دگردیسی ایندرا به رستم
نویسنده:
محمدرضا نصراصفهانی ,علی صادقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
شاهنامه
,
ریگ ودا
,
رستم
,
ایندرا
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
اسطوره دگردیسی
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
اساطیر هند ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
تاریخ زردشت ,
اساطیر زرتشتی ,
چکیده :
شخصیت رستم در شاهنامه و ایندرا در ریگ ودا -کتاب مقدس هندی ها -آن قدر به هم شباهت دارد که هر دو در یک پژوهش کنار هم مقایسه و تحلیل شوند. این پژوهش با طرح شباهت ها در وظایف، اعمال و شخصیت هر دو اسطوره و با ذکر شواهدی از هر دو کتاب می کوشد این نظریه را تقویت کند که رستم دگردیسی/تغییر یافته ایزد ایندرا است، ایندرا که زمانی مورد ستایش هر دو قوم آریایی هند و ایران بود، در سال های بعد در ایران با عبور از صافی دین زردشت - که مجالی برای چند خدایی باقی نمی گذاشت - به شکل پهلوانی درآمد. نگاهی دقیق به رفتار و ویژگی های رستم در شاهنامه همان شخصیت ایزدی او را که هنوز در هند ایندرا نامیده می شود، به ذهن می آورد. در این پژوهش به سی مورد از این شباهت ها اشاره می کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 267
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفهوم عدالت در شاهنامه (ایران باستان) و آثار افلاطون
نویسنده:
عیسی امن خانی، زهرا نظام اسلامی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
عدالت
,
فردوسی
,
عدل ( صفات )
,
شاهنامه
,
عدالت در نظر افلاطون
,
سیاوش و شاهنامه
,
اشه
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
کتاب جمهوری (افلاطون)
,
خصوصیات سیاوش در شاهنامه
,
عدالت در ایران باستان
,
ساختار طبقاتی در ایران
,
تاثیر ایران بر یونان
کلیدواژههای فرعی :
مدینه فاضله ,
مدینه فاضله افلاطون ,
خویشکاری ,
یونان و ایران باستان ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
ساختار جامعه ,
جامعه طبقاتی ,
گذر سیاوش از آتش ,
فر ایزدی ,
جامعه شناسی افلاطون ,
ایزدان ایرانی ,
ضحاک در شاهنامه ,
فریدون در شاهنامه ,
ایزد رشن ,
حکایت انوشیروان و مرد کفشگر ,
تربیت در ایران باستان ,
چکیده :
ایران و یونان، دو تمدن کهن، در طول تاریخ همواره با یکدیگر در ارتباط بوده اند. به رغم برخوردهای نظامی که گاه میان آنها درمی گرفته است، تاریخ گویای دادوستدهای فرهنگی آنها نیز بوده است؛ چنان که در دوره ای ایرانیان از اندیشه فلاسفه یونان بهره ها برده اند و در زمانی دیگر یونانیان از فرهنگ ایرانیان تاثیر گرفته اند. بررسی مفهوم عدالت در شاهنامه (ایران باستان) و آثار افلاطون و به ویژه کتاب جمهوری او می تواند روشن کننده بخشی از این دادوستدهای فکری و فرهنگی باشد که در این مقاله به چگونگی آن خواهیم پرداخت. آنچه از بررسی تطبیقی مفهوم عدالت در میان این دو تمدن برمی آید، گویای تاثیرپذیری افلاطون از اندیشه های ایرانیان باستان - که انعکاس آن را در شاهنامه می توان دید - است. جدای از وجود یک ساختار طبقاتی ایستا در نظریه افلاطون که ظاهرا باید متاثر از نظام طبقاتی ایرانیان باستان بوده باشد، می توان به موارد دیگری چون فضای دموکراتیک یونان که با نظام طبقاتی بیگانه بوده است، نزدیکی برخی از تمثیل ها و آموزه ها و... اشاره کرد که می تواند اثبات کننده تاثیرپذیری افلاطون از نظریه سیاسی ایران باستان باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آیین های اساطیری «داوری ایزدی» در ایران باستان
نویسنده:
سعید زاویه ,آمنه مافی تبار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آب
,
آتش
,
اسطوره
,
آیین های ایران باستان
,
داوری ایزدی
,
ور
,
آیین (مراسم)
,
آداب دین زردشتی (آیین ادیان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
آیین های اساطیری
,
ور گرم
,
ور سرد
کلیدواژههای فرعی :
اوستا ,
اعتقادات زرتشتی ,
گذر از آتش ,
آیین داوری ,
قداست آتش ,
گذر سیاوش از آتش ,
ایزدان ایرانی ,
آب در اساطیر ,
آیین هندوایرانی ,
آتش در آیین زرتشتی ,
اهمیت آتش ,
زرنیخ ,
چکیده :
بشر اولیه با خدای خود ارتباطی نزدیک داشت و وی را از طبیعت می شمرد؛ بنابراین در محاکمی که عقل را در آن راهی نبود، با بینشی اساطیری، عوامل طبیعی را داوران آزمونی قرار می داد و این داوری را شمولی از داوری خدایان می دانست. در ایران باستان، به مثابه یکی از کهن ترین تمدن های جهان، این داوری ها همچون دیگر تمدن ها متداول بود. آن چنان که در محاکم پیچیده این سرزمین، این گونه داوری ها معمولا به مدد قدرت تمییزبخشی آتش، فلز گداخته و آب آمیخته به گوگرد و زرنیخ صورت می پذیرفت. آگاهی از پیشینه این باورها در ایران باستان و بررسی دلایل به کارگیری عناصری چون آب، آتش و گوگرد، می تواند در شناخت اندیشه اقوام این سرزمین موثر باشد؛ لذا مقاله پیش رو مضامین فوق را هدف تحقیق قرار می دهد و می کوشد تا حقیقت اساطیری این آزمون ها را تبیین کند؛ حقیقتی که در ستایش برقراری راستی و عدالت به گونه ای سازمان یافته و اندیشمندانه، بروز می یافت تا ضمن دستیابی به آنچه می بایست، ارزشمندی عناصر طبیعی را نزد آنان خدشه دار نسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی خویشکاری های آناهیتا و سپندارمذ در اسطوره و پیوند آن با پیشینه مادرسالاری
نویسنده:
رضا ستاری ,سوگل خسروی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
سپندارمذ
,
خویشکاری
,
ایزدبانو
,
آناهیتا (ناهید)
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
آداب دین زردشتی (آیین ادیان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
عصر مادرسالاری
,
اساطیر زرتشتی
کلیدواژههای فرعی :
امشاسپندان ,
ایزدان آب ,
اشی ,
اساطیر هند ,
اساطیر ملل ,
متون زردشتی ,
زن در اساطیر ,
آب در اساطیر ,
خدایان باروری ,
اشی یشت ,
اپام نپات ,
زمین در اساطیر ,
آب در دین زرتشت ,
چکیده :
پیش از ورود آریایی ها به نجد ایران، پرستش ایزدبانوی بزرگ نزد بومیان این سرزمین که دارای فرهنگ مادرسالار بودند، امر رایجی بود. آریایی ها پس از سکونت در ایران تحت تاثیر این فرهنگ، ایزدبانوانی را در آیین خود پذیرفتند. با آمدن دین زردشت، این ایزدبانوان از آیین جدید به بیرون رانده شدند، اما به سبب اهمیت شان دوباره پس از زردشت به آئین مزدیسنا بازگشتند. آناهیتا و سپندارمذ از جمله نامدارترین و مهم ترین این ایزدبانوان هستند. در مقاله حاضر ضمن پرداختن به پیشینه مادرسالاری و چگونگی پیدایش ایزدبانوان در اساطیر ایرانی، خویشکاری های این دو ایزدبانوی نامدار در فرهنگ ایران باستان بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 569
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید