جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ال‍ی‍زی‍دی‍ون‌ واق‍ع‍ه‍م‌، ت‍اری‍خ‍ه‍م‌، م‍ع‍ت‍ق‍دات‍ه‍م‌
نویسنده:
اع‍داد م‍ح‍م‍د ال‍ت‍ون‍ج‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ب‍ی‍روت‌: ال‍م‍ک‍ت‍ب‍ه‌ ال‍ث‍ق‍اف‍ی‍ه‌,
الدیانه‌الیزیدیه بین‌الاسلام و‌المانویه‭‬
نویسنده:
‏‫محمدعبد‌الحمید الحمد.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
وضعیت نشر :
‏‫[ بی‌جا‬ ]: [ ‏‫بی‌نا ]‬,
بررسی تطبیقی دیدگاه‌های شیطان‌پرستی و اندیشۀ عین‌القضات دربارۀ ابلیس
نویسنده:
محمدرضا عابدی، عقیله آراسته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده عین­القضات، در جایگاه یک مسلمان موحد، خداوند را خالق و مبدأ کل و ابلیس را از آفریده­های او می­داند. او بیشتر از همان ابلیسی سخن می­گوید که در ادیان توحیدی، مخصوصاً دین اسلام مطرح است؛ یعنی ابلیسِ نافرمان متکبر، دشمنِ خدا و بدخواهِ نوع بشر؛ اما آنگاه که سخن او حال‌وهوای شطح و طامات به خود می­گیرد، از ابلیس، جانب­داری و تنزیه و تقدیس می‌کند. نگاه او، در چنین مواردی، با معتقدات اسلامی و صریح آیات قرآن و روایات هم­خوانی ندارد. عین‌القضات در ارائۀ این اندیشه از صوفیان مدافع ابلیس چون حسن بصری، حلّاج و احمد غزالی و اندیشۀ گنوسی و عرفان قبالای یهود و برخی اندیشه­های ایران باستان تأثیر پذیرفته است. همچنین میان دیدگاه عین­القضات در دفاع از ابلیس و احیاناً تقدیس او با­ اندیشه­های شیطان­پرستی (از دیرباز تا کنون)، وجوه مشترک و جنبه­های تمایزی وجود دارد. وجه مشترک، تلقی مثبت و جانب­دارانه از ابلیس است؛ اما تفاوت را باید در موضوعاتی مانند «معیار ارزیابی منزلت ابلیس»، «جایگاه ابلیس در عالم و نسبت او با خدا و انسان» و «ابلیس، موضوع سجده بر آدم و میوه ممنوعه» جستجو کرد. معیار ارزش­گذاری منزلت خاصی که عین­القضات برای ابلیس قائل است ـ به گمان او ـ بندگی، تقرب و عشق ابلیس در بارگاه الهی است، نه تقابل ابلیس با خداوند. بر این پایه، ابلیسِ عین­القضات موحّد است و در توحید بر همه سبقت می­گیرد؛ اما ابلیسِ شیطان­پرستان این کمالات را ندارد و همواره با نیروهای خیر و خدای واحد مطلق تضادّ و تقابل دارد. او ارزش خود را مرهون تکبّر، سرکشی، گستاخی و نافرمانی در مقابل خداوند می‌داند؛ چنانکه می­تواند بر مسند خدا بنشیند و در معرض پرستش قرار گیرد و خود به‌وجودآورندۀ دینِ شیطانی شود.
صفحات :
از صفحه 67 تا 84
آيا شيطان پرست ها از فرقه اهل حق (دراويش) هستند. در کدام يک از شهرهاي ايران سکونت دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نام ديگر شيطان پرستان يزيديان يا يزيديه است و در وجه تسميه آنان به يزيدي چندين نظر وجود دارد: 1. اصل آن ها زردشتي اي باشد و نام يزيديه از واژه فارسي ايزد گرفته شده است. 2. نسب آن ها به يکي از خوارج به نام يزيد بن أتيسه خارجي مي رسد. 3. بسياري نيز مع بیشتر ...
چه عواملی باعث پیدایش شیطان پرستان در میان اهل حق شده و چرا خوک و طاووس را مقدس می دانند و این دو مجسمه طاووس را ستایش کرده، در عین حال این دو موجود از هر لحاظ با هم متضادند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين که شيطان پرستان به اهل حق نيز رسوخ کرده بايستي چند مطلب روشن گردد: مطلب اول: امروزه دو گروه به نام شيطان پرستان در جهان مطرح هستند يکي شيطان پرستان غربي يا شيطان پرستان جديد مي باشند اينان گروهي از مسيحيان اروپا بودند که براي مقابله با بیشتر ...
ابن تیمیه فی صورته الحقیقیة
نویسنده:
صائب عبدالحمید
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: الغدیر,
چکیده :
نویسنده در کتاب «ابن تیمیه فی صورته الحقیقیة» در صدد توضیح و بررسی نظرات شاذ ابن تیمیه برآمده و کتاب خود را به چند بخش تقسیم کرده است. بخش های ابتدایی در رابطه با توسل و زیارت قبر نبی و همچنین جواز لعن معاویه یا عدم جواز او را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. بخش های بعدی نظرات ابن تیمیه در رابطه با تجسیم و صفات خداوند و اهل بیت را بیان می کند. در بخش انتهایی نظرات ابن تیمیه در رابطه با علمای اسلام و همچنین اقوال علما در رابطه با ابن تیمیه را بیان می کند. نویسنده پس از بررسی نظرات ابن تیمیه به افکار انحرافی فرقه وهابیت دست پیدا می کند و وهابیت را فرقه ای بدعت گذار و ضاله معرفی می کند و کلام خود را با آيه اي از قرآن به پایان می رساند.