جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
4. سایر موضوعات وابسته
>
آموزههای ادیان
>
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
>
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 35
عنوان :
پدران صحرا و چگونگی تاثیرگذاری آنان بر عرفان مسیحی
نویسنده:
علی بادامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدران صحرا
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
عرفان مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
سکوت ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
گنوس ,
محبت ,
دعا ,
تواضع ,
صبر ,
روزه ,
توکل ,
ریاضت ,
ابلیس ,
طاعت ,
پارسایی ,
مهار خشم ,
الهیات مسیحی ,
گناه ذاتی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
تثلیث مسیحی ,
زهد و فقر ,
رهبانیت مسیحی ,
مهمان نوازی ,
تصلیب ,
صحرا ,
عشق به فقرا ,
عشق به مسیح ,
قرائت کتاب مقدس ,
اقسام انسان ,
کتاب انستیتوها ,
تطهیر آتش الهی ,
خدایان یونانی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
این نوشتار ناظر به معرفی پدران صحرا، اندیشه ها، آموزه ها و ویژگی های عرفانی آنان است. در عرفان مسیحی تعدادی از پدران همانند آنتونی کبیر، پاخامیوس قدیس، یوحنا کاسین، ماکاریوس قدیس، اریجن، شمعون و ... به عنوان نمایندگان واقعی رهبانیت به شمار می روند به گونه ای که شرح حال و اقوال آنان دائر مدار عرفان مسیحی بوده و هست. از بین آنان آنتونی به عنوان بانی رهبانیت شرق در تعالیم خود تاکید ویژه ای بر گنوسیس (شناخت) داشت و از پاخامیوس قدیس به عنوان تدوین کننده قوانین رهبانیت یاد می شود. از ویژگی های عرفان پدران صحرا قداست مفهوم صحرا در ادبیات آنان و توجه ویژه شان به ریاضت، فقر، و طاعت است آنها مهمترین راه های کنترل نفس را روزه گرفتن، نیایش و دعا، مهمان نوازی و تواضع می دانستند، افزون بر این از دیگر صفات عرفان پدران صحرا می توان به محبت، توکل، پارسایی، عشق به فقرا، عشق به مسیح، صبور بودن، قرائت کتاب مقدس، اعتقاد به تثلیث و مهار خشم اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «معرفت» در عرفان اسلامی و عرفان گنوسی
نویسنده:
علی محمد سجادی، احمد خاتمی، فرشته جعفری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گنوس
,
عرفان اسلامی
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان گنوسی
,
معرفت شناسی عرفان گنوسی
,
معرفت شناسی عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
توحید عرفانی ,
اسکندریه ,
راه کشف و شهود ,
انجیل ,
بین النهرین ,
یونانی گرایی ,
الهیات عرفانی ,
معرفت اشراقی ,
هرمس گرایی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه نوافلاطونی ,
علم نفس ,
تجلی الهی ,
قرآن ,
حدیث کنز مخفی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
ثنویت گنوسی ,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
آباء کلیسا ,
مسیحیت اولیه ,
طباع تام ,
الهیات عرفانی مسیحی ,
فلسفه هلنی ,
نجات شناسی ایرانی ,
تضاد روح و ماده ,
ادریون ,
اصل الهی ,
گوهر انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
آیین گنوسی در حقیقت مذهبی است عرفانی که نحله های گوناگونی از جمله مانویت، صابئین ماندایی، طریقه شمعون، والنتین، بازیلیدیس، مرقیون و ... را شامل می شود. گنوسیان دارای دیدگاه های ثنوی بودند و جهان مادی را آفریده خدای شر می دانستند. پایه و اصل اساسی عقاید گنوسی این نکته است که روح انسان در این دنیا اسیر است و راه نجات و رهایی او دست یابی به گنوس یا همان معرفت نجات بخش است، که فرستادگان الهی و منجیان آسمانی برای انسان به ارمغان می آورند، و راه کسب این گونه معرفت قلب است نه عقل. این عقیده در عرفان اسلامی نیز یکی از مهم ترین و اساسی ترین نکات به شمار می رود، و مشابهت فراوانی در دیدگاه معرفت شناسانه گنوسی و اسلامی وجود دارد. این اهمیت و مشابهت از بررسی دو واژه «گنوس» و «عرفان» که هر دو به معنی معرفت است آشکارتر می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مكتب ودانتا و وحدتگرايی
نویسنده:
علی نقی باقرشاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود مطلق
,
مکتب ودانتا
,
شانکارا
,
وحدت در کثرت
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
هندوییسم (ادیان زنده)
,
هندوییسم (ادیان فلسفی)
,
آموزههای هندوییسم
,
کیشهای هندوییسم
,
آتمَن (اموزه های اوپانیشادی)
,
برَهمن(آموزه های اوپانیشادی)
,
فلسفه در هند
,
نقد بودائیسم
,
مفاهیم مشترک عرفان های جهانی
,
تجربه واحد(مفاهیم مشترک عرفان های جهانی)
,
آتمن (عرفان تطبیقی)
کلیدواژههای فرعی :
برهمن (Brahman) ,
تاریخ مکتب ودانتا ,
نظریه عدم پیدایی ,
ویجناناوادا ,
نظریه لحظه یی پنداری ,
چکیده :
مکتب ودانتا اصيلترين جريان فکري و فلسفي هندي است که اصول فکري خود را از اوپانيشادها گرفته و بر وحدتگرايي و يکتاپرستي تأکيد دارد. مورخان هندي، تاريخ اين مکتب را به سه دوره ماقبل شانکارا، دوره شانکارا و دوره پساشانکارا تقسيم ميکنند. در دوره اول، شخصيتهايي مانند بادرايانا و گوداپادا ظاهر شدند و حکمت ودانتا را پايهريزي کردند. در دوره دوم شانکارا به بسط اين حکمت پرداخت و سهم زيادي درگسترش و اشاعه آن داشت. در دوره سوم نيز رامانوجا با نظريات انتقادي خود قرائت متفاوتي از وحدتگرايي و مفهوم حقيقت نهايي ارائه کرد و دامنه اين مکتب را گسترش داد. بطورکلي بانيان و مفسران حکمت ودانتا در هر دوره برحسب ذوق و سليقه فکري خود به شرح و بسط اين مکتب پرداختند و باعث غنيتر شدن آن شدند. آنچه اهميت دارد اين است که همه آنها در يکتاپرستي و وحدتگرايي اتفاق نظر داشتند، هرچند دربارة بعضي از مباحث ميان برخي از ايشان اختلافنظر جدي وجود داشت و اين اختلاف درميان پيروان آنها نيز مطرح بود. در ميان متفکران معاصر هند برخي مانند رابيندرانات تاگور کوشيدند سازشي ميان آنها ايجاد کنند. نفوذ مکتب ودانتا در ميان متفکران و هنرمندان معاصر هندي نيز عميق بوده است؛ بطوريکه جهانبيني آنها کاملاً تحتتأثير اين مکتب بوده است. در نوشتار حاضر سير تاريخي اين مکتب و نسبت آن با وحدتگرايي مورد بررسي قرار ميگيرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه مستشرقان به دین و اعتقادات زرتشتیان (در قرون هفدهم، هجدهم، نوزدهم و بیستم میلادی – یازدهم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم هجری)
نویسنده:
محمدرضا کیوانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
یهودیت
,
اعتقاد به خدا
,
مستشرقان
,
زردشتیان
,
دین زرتشتی
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
شرق شناسی
,
تاریخ ادیان
,
تاریخ
,
خاور شناسان
,
شرقشناس
,
یسنا
,
یشت ها
,
بررسی تاریخی
,
گاتا
چکیده :
شاید مدتهاتصور می شد که آیین زرتشت در غبار زمان به فراموشی سپرده می شود، ولی در قرون اخیر بسیاری از مستشرقان با نیات متفاوت، به بازبینی ، بررسی وکنکاش درتعالیم واعتقادات این آیین، پرداخته اند وبا پیوند دادن حلقه های مشترک آن با سایر ادیان الهی ،آنرا در مجموعه ادیان زنده دنیا محسوب نموده اند . از طرفی بسیاری از زرتشتیان نیز به این باور رسیده اند که آموزه های کهن واساطیری ، پاسخگوی نیازهای معنوی انسان امروزنیستو باید تغییراتی در آن ایجاد کرد ، ولی در تدوین پایه های فکری خویش بیش از آنکه به مطالعه وبازبینی اعتقادات بومی خویش بپردازند، برآنچه صاحب نظران ومستشرقان ترسیم می کنند، نظر دارند . اگرچه ریشه های شرقی آیین زرتشت وتأثیرات فرهنگ بومی آن هنوز هم قابل انکار نیست، ولی انزوای تاریخی ورفتار نامناسببا آنان در دوره های تاریخی مختلف ، در گرایشآنان به غرب مسیحی و فرقه های انحرافیبی تأثیر نبوده است . شرق شناسی غرب وحدانیت وثنویت زرتشتیان را می ستاید و به آن ارج می نهد، امّا دنیای شرق میراث های کهن و تاریخی خود را فراموش کرده و شکی نیست که بخش عظیمی از باورهای فرهنگی واعتقادی شرق را همین ایدئولوژی های فراموش شده در لایه های تاریخی ساخته اند . امروزه دین زرتشت با تمام هویت شرقی خویش ، در برخی از شعائر واعتقادات، رنگ وبوی غربی گرفته و اساس واصول اعتقادی آن ، محل آراء وبرخورد دیدگاههای مستشرقان گردیده است. در این پایان نامه به شرح دیدگاههای مختلف مستشرقان در این خصوص خواهیم پرداخت ونظرات آنان مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ثنویت و تثلیث در عصر ظهور اسلام
نویسنده:
زکیه موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
تثلیث
,
عربستان سعودی
,
معارف اسلامی
,
جهالت
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
وحی
,
هنر و علوم انسانی
,
باور دینی
,
بتپرستی
چکیده :
انسان، این موجود مختار رازآلود، در میان انبوهی از موجودات و اتفاقات جبری جریان طبیعت، به سبب اراده و اختیار خدادادی اش، ماجرایی بس طولانی و پر فراز و نشیب را در طول تاریخ پرستش طی نموده و کوشیده به طرق مختلف نیاز و میل فطری پرستش را در خود پاسخ گوید. در ابتدا با مشاهده اتفاقات طبیعی، هرکدام را نشانهای از وجود نیرو یا نیروهایی مافوق طبیعی پنداشته، سر تعظیم و تسلیم در برابر آنها فرو میآورد. اتفاقاتی که امروزه به مدد پیشرفت علم و دانش بشری، آنقدر برای ما مکشوف و روشن اند، که بعضاً در کشاکش زندگی به ورطه فراموشی سپرده شده و در روزمرگیها گم میشوند !به هر میزان که توجه آدمی به محیط پیرامونش بیشتر شد، به دنبال اصل یا اصولی برتر و والاتر برای تبیین و تنظیم امور میگشت؛ تا آنجا که ارواح و قوای غیبی، جای خود را به خدایگان و الهه گان دادند و برای هر کدام از امور طبیعی خالق و مدیری تصور شد. اما پرستش خدایان متعدد نیز نتوانست روح فعال و پویای آدمی را پاسخ گوید. چرا که نظام خلقت آن چنان یکپارچه و منظم است که تصور وجود قدرتهای متعدد و سلائق متفاوت، باوری باطل است. پیامبران و رسولان الهی با باروری اندیشه توحیدی و بطلان باورهای دو و چندگانه پرستی و ایمان به خدای یکتا به کمک درک فطری بشر آمدند و این گونه بود که از تعدد خدایان کاسته و بر قدرت ایشان افزوده میشد، تا آنجا که باور وجود خدای یکتا، دیگر نه سخت بود و نه غیر ممکن.با بعثت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) پیام توحید و یکتا پرستی با شعار " لا اله الا الله " جهانی و فراگیر شد و تلاشهای حضرتش، به مدد وحی الهی و کلام حضرت حق، قرآن کریم، به بار نشست و بدین سان انسان سرگشته و حیران را، از بیراهههای چندگانه پرستی رهانید و به صراط مستقیم رسانید.در این مجموعه کوشیدهام، سیر این تحول عظیم را از باورهای انحرافی ثنویت و تثلیث، تا استقرار نظام فطری توحید، به مدد تاریخ مکتوب، بررسی نمایم. امید که مقبول طبع اندیشمندان و علاقمندان قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب افکار و اندیشههای مانویت در آثار ناصرخسرو قبادیانی (با تکیه بر دیوان)
نویسنده:
لیلا سلمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ناصر خسرو
,
تناسخ
,
جبر و اختیار(کلام)
,
شهوت
,
معاد روحانی
,
ادبیات مانوی
,
عقل(منطق)
,
رذایل اخلاقی
,
فضایل اخلاقی
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
,
دیوان شعر
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
مانویت را باید دینی فراموش شده نامید و چون کسی از پیروان آن باقی نمانده است تحقیق در آن تنها فایدۀ علمی دارد و بس. رابطه میان دو فرقه اسماعیلیه و مانویت (و البته بیشتر بهعنوان فرقهای از گنوستیک) باعث شد این فرقه وارد بحث-های علمی شود. با در نظر داشتن جایگاه این دو فرقه در جامعه زمان خود و تلاش رؤسای دین رسمی کشور در سرکوبی آنها و آشنایی شاعر هم از لحاظ علمی و نیز ارتباط مستقیم با پیروان آیین زرتشت، صابئین، مانویان و... همگی عوامل تأثیرگذار بر نگاه شاعر است که میتواند آن را به نگاه حاکم بر آیینهای دیگر نزدیک کند.اسماعیلیه و مانویت هر دو در زمان رسمیت داشتن دینی دیگر وارد و از سوی جامعه زمان خود سرکوب شدند، بیشک در این جایگاه و برخورد مساوی تشابهاتی یافت میشود و این فرضیه مطرح است که آیا میتوان تشابهاتی در زمینه ادبی یافت، این مسأله ضرورت و نیاز به تحقیق و پژوهش را روشن میسازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین الاهیات زردشتی بر مبنای متن شکندگمانیگ وزار
نویسنده:
محمدرضا عدلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
فرهنگ و زبانهای باستانی
,
زبانشناسی
,
الاهیات زردشتی
,
شکندگمانیک وزار
چکیده :
چکیده«الاهیات»، معادل عربی واژۀ theology ، علمی است که موضوعش خداشناسی و بررسی باورهای دینی است. این علم در جهان اسلام با عنوان «کلام اسلامی» شناخته میشود. الاهیدانان هر دینی میکوشند به توضیح و توجیه باورهایشان بپردازند و در مقابل شبهاتی که از سوی مخالفان ارائه میشود، از دین خود دفاع کنند. در دین زردشتی هم مانند سایر ادیان مجموعه متونی به وجود آمده است که از آنها میتوان تحت عنوان متون الاهیاتی یاد کرد. شکند گمانیگ وزار متنی الاهیاتی است و موضوعات اصلی الاهیات نظیر خداشناسی، انسانشناسی و جهانشناسی به طور خلاصه در آن مطرح شده است. متن را مردانفرخ پسر اورمزداد، احتمالاً در قرن سوم هجری تألیف کرده است. این کتاب 16 فصل دارد، البته به سیاق سایر متون دینی کهن مفاهیم و آموزهها به طور پراکنده در کتاب مطرح شده است و یکی از هدفهای این پژوهش سامان بخشیدن به این مفاهیم پراکنده و ارائه توصیفی روشن از این مضامین است. کتاب مقدمهای دارد که در آن مولف هدفش را از نگارش کتاب ذکر میکند. در فصلهای 2 تا 10 اصول اعتقادات زردشتی بیان شده است. فصلهای 2-4 موضوعات مهمی همچون قدرت و علم خداوند، مسئلۀ شر و کیفیت آفرینش در قالب پرسش و پاسخ مطرح شده است. فصل پنجم در رد ملحدان، فصل ششم در رد دهریان، فصل هفتم در اثبات ثنویت، فصل هشتم در اثبات وجود نیروی شر، و فصلهای 9-10 تکملهای در بحث ثنویت است. مولف به سیاق برخی از متون کلامی اسلامی که در آن عصر نوشته شده است، موضع خود را در قبال سایر ادیان نیز بیان میکند. از این رو از فصلهای 11-16 مولفِ کتاب مباحثی را درباب دین اسلام، یهودیت، مسیحیت و مانویت مطرح میکند که البته در لابلای این مطالب نیز میتوان نکتههای مهمی را دربارۀ الاهیات زردشتی یافت. متن گرچه مربوط به قرن سوم هجری است اما بازتابی است از باورهای زردشتیان در عهد ساسانی. البته چنانکه پژوهشهای نوین روشن کرده است دین زردشتی در عهد ساسانیان صورت واحدی نداشته و مکاتب و شاخههای مختلفی در این دین وجود داشته است. بنابراین مولف کتاب را نمیتوان سخنگوی کل جامعۀ زردشتی پنداشت، بلکه او مطابق با مکتب تفسیری خاصی که در آن قرار داشته است، سخن میگوید. با مقایسۀ سخنان وی با متون دیگر آن عصر میتوان به اختلافات و شباهتهای آراء او با سایر همکیشانش پی برد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آخرالزمان در کلام عیسای ناصری و بازتاب آن در انجیلها
نویسنده:
طاهره حاج ابراهیمی، محمدرضا عدلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
حضرت عیسی (ع)
,
انجیل
,
دوره آخرالزمان
,
آخر الزمان در مسیحیت
,
مسیحیت پژوهی
,
تعالیم عیسی (ع)
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
کلیسای کاتولیک ,
ادوار تاریخ ,
سنت یهود ,
بنی اسرائیل ,
05. فرجام شناسی Eschatology ,
معاد(کلام) ,
تورات ,
اناجیل اربعه ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
کتاب اشعیا ,
ملکوت خدا در کتاب مقدس ,
کلیسای ارتدوکس ,
داوری نهایی ,
کتاب دانیال نبی (ع) ,
اورشلیم ,
حلول خداوند ,
شفاء ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
مسیحیت آغازین در اورشلیم ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
پسر انسان ,
بلایای آخرالزمانی ,
پاروسیا ,
سنت عیسوی اولیه ,
نظریه فرجام شناسی محض ,
فرجام شناسی ایرانی ,
مسیح دروغین ,
برقراری مجدد اسرائیل ,
آخرالزمان یهودی ,
هنگام درو ,
شابک (isbn):
354808
چکیده :
به راستی می توان عیسی را منادی آخرالزمان نامید. او پیامبری بود که تمام تعالیمش در راستای مفاهیم فرجام شناسانه قرار داشت. آراء عیسی در انجیلها بیشتر از سایر بخشهای عهد جدید انعکاس یافته است. علاوه بر این، راویان انجیلها خود بخشهای دیگری را نیز بدان افزودند که همۀ اینها بازتابی از سنت عیسوی اولیه می باشد. در این مقاله کوشش بر آن است که جنبه های مختلف تعالیم عیسی با تأکید بر آموزه های فرجام شناسانه آن مورد بررسی قر ار گیرد، ضمن آنکه به پیشینۀ این مفاهیم در سنت یهودی نیز اشاره می شود. نتیجه ای که در پایان حاصل می شود بر محوریت موضوع آخرالزمان در تعالیم عیسی صحه می گذرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های دینی مهاتما گاندی
نویسنده:
محمد سرگل زایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گاندی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
دین پژوهی
,
اصلاح دینی هند
کلیدواژههای فرعی :
تنوع ادیان ,
وحدت ادیان ,
خدای متشخص ,
چند خدایی ,
بهگود گیتا ,
بت پرستی ,
انجیل ,
تورات ,
دهرمه ,
وداها ,
آفریقای جنوبی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
اهیمسا (آموزههای دین جین) ,
آیین های دین هندو (آیین ادیان) ,
اَوَتارَه (آموزههای هندوییسم) ,
برَهمن ,
تاریخ هند ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
وحدت انسانیت ,
ستیاگرهه ,
برهمه چریه ,
رای چندبهای ,
یوگه سوتره ,
راجه یوگه ,
اپریگرهه ,
سمبهوه ,
مکتب ادویته ودانته ,
نه این و نه آن ,
مطلق گرائی عقلانیت ,
سنه تنه ,
نهضت براهموسراج ,
عقیده نجسی ,
هریجن ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
مهاتما گاندی رهبر فرهمند استقلال هند، که در نیمه اول قرن بیستم نقش عظیمی را در بیداری دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی هندوان ایفا نمود، به شدت تحت تأثیر انگیزه های دینی، اخلاقی و عرفانی قرار داشت و به همین سبب نیز از سوی جامعۀ هندو به "مهاتما" یعنی روح بزرگ، که عنوانی دینی و عرفانی محسوب می شد، ملقب گشت. در بینش وی، دین جایگاهی اساسی داشت و از همین رو، دیدگاه های نقادانه علیه دین در جهان جدید، دغدغه های فراوانی برای او فراهم ساخت که منجر به شکل گیری اندیشه های اصلاحی دینی و اجتماعی وی گردید. دین در نگاه او بیشتر در عرصه عمل و تجربه قابل فهم بود و از همین رو، از نظر او آدمی می بایست با عمل به آموزه های دینی و اخلاقی از سطح دین عبور کرده و به ژرفای آن دست یابد و حقیقت را رو در رو تجربه نماید. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن تبیین برخی ابعاد مهم شخصیت دینی او، مهمترین آراء و اندیشه های وی در حوزه دین به ویژه دین هندوئی مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه «نیوبرگ» درباره همبستگی بین اعمال مذهبی و مغز بر اساس الگوی الهیات اعصاب
نویسنده:
علی سنایی، اسحاق رحیمیان بوگر، هادی هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی علمی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
فلسفه دین
,
الهیات اعصاب
,
مغز و اعمال مذهبی
,
مغز و معنویت
کلیدواژههای فرعی :
تقلیل گرایی ,
سوژه ,
فشار خون ,
روانشناسی دین ,
الهیات طبیعت ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
مدیتیشن ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
رابطه علّی مغز و ذهن ,
روش شناسی الهیات اعصاب ,
اثبات علمی تجربه معنوی ,
نورولوژی ,
مدارهای خدا در مغز ,
واقعیت بخشی به خدا در مغز ,
چکیده :
«الهیات اعصاب» به عنوان یک بحث میان رشتهای و الهیاتی جدید با مطالعه موردی و بررسی همبستههای فیزیولوژیک مغز انسان در تجربههای عرفانی از طریق اسکن مغزی انسان های دیندار، سعی بر ایجاد ارتباط میان علم و دین دارد. پروفسور «آندرو نیوبرگ» پزشک و پژوهشگر مطالعات دینی معاصر، قصد دارد با اثبات علمی تجربههای معنوی و مذهبی در حل ارتباط علم و دین و خلق زمینههای مشترک برای اندیشیدن و زندگی معنوی، راه حلی جدید در قالب یک روششناسی ارائه نماید. در این نوشتار ضمن معرفی این رشته، به بررسی راهکارها و نتایج تحقیقات انجام شده توسط نیوبرگ در سنجش و اثبات علمی تجربههای دینی و میزان موفقیت وی در ادعایش پرداخته شده است. رابطه مغز با ذهن، تجربههای دینی و معنویت از جمله موضوعاتی است که در مطالعات و تحقیقات نیوبرگ مورد بررسی قرار میگیرد و در این تحقیق به تبیین و بررسی یافتهها و نتایج این تحقیقات پرداخته میشود. هر چند بر یافتههای نیوبرگ اشکالات مبنایی وارد است و روششناسی وی به صورت کامل محقق شدنی نیست، اما پاسخگویی به موضوعات و مسائلی مانند ماهیت دین، آگاهی انسان و امکان آگاهی جهانی، نحوه رسیدن به آرامش و خوب بودن و اینکه چگونه همه انسانها ممکن است به مرحله جدیدی از درک برسند، میتوانند اهمیت پرداختن به این رشته را روشن کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 35
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید