جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 155
اقلیم های زیباخیز شعر فارسی
نویسنده:
آقابابایی خوزانی زهرا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
معشوق شعر فارسی ریشه در کدام سرزمین دارد؟ این زیبایی وام گرفته از کدام اقلیم است؟ آیا آن اقلیمی که در شعر فارسی به داشتن خوب روی شهره است، اساسا در کتب صوره الارض نیز دارای همین ویژگی است؟ یعنی شاعر در شعر خود به دقت، ویژگی های بوم شناختی کتب جغرافیایی را هم مراعات کرده است؟ آیا زیبایی معشوق شعر دری، یک زیبایی ایرانی است؟ یا آمیغی است از نژادها و سرزمینهای گوناگون؟ در نگاه بوم شناختی قدما هر سرزمین و ملکتی شهره به خصلتی است. مردم دیلم به تنومندی شهره اند، ترکان خوبروی اند و زنگیان به طرب و موسیقی منتسب اند. تجلی اقوام و ملل گوناگون در شعر فارسی چگونه است؟ در این مقال پس از بررسی هر یک از اقالیم در شعر فارسی و مقایسه تعاریف صورت گرفته از آنها در کتب جغرافیایی با قوامیس لغت و متون ادبی، کوشیده ایم که به سئوالاتی از این دست پاسخ دهیم.
صفحات :
از صفحه 21 تا 34
نشانه های زیبایی پیکرین در ادب پارسی
نویسنده:
آقابابایی خوزانی زهرا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در باب نشانه های زیبایی شناختی پیکرین خوبرویان به طور کلی در ادب پارسی و به ویژه شعر دری بسیار می توان گفت. مایه شگفتی است که با همه گستردگی مطلب در ادبیات و تاریخ ما، تاکنون نوشته مستقلی در این باب فراهم نیامده است. حال آنکه سراسر تاریخ ادب پارسی سخن از حسن و جمال و ستایش زیبایی است. آنچه که گویی آغاز نداشته و البته نپذیرد انجام. نیاکان ما این موضوع را تحت عنوان علم الجمال پی گرفته اند.در این مقاله ابتدا مطالعات زیبایی شناسی در میان قدما و سپس معاصرین بررسی می شود. آنگاه تلاش خواهد شد که حلقه های مفقوده زیبایی در فرهنگ ایرانیان پیش از اسلام و ادب عرب بازیافته شود. سپس نشانه های زیبایی اساسا «پیکرین» معشوق ادب پارسی و سیر تغییر و تحول این نشانه ها را بررسی خواهد شد. در این مقاله نگارنده تنها با ذکر نمونه هایی چند از زیبایی پیکرین معشوق، در پی یافتن نشانه های محسوس بوده است. تحلیل گسترده، نقد تحلیلی و روابط بینامتنی (intertextuality relationships) نمونه ها، نیز بررسی نشانه های غیر پیکرین زیبایی که در ادب پارسی از آن به «آن» تعبیر رفته است، مجالی دیگر می طلبد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
تجلّي الجميل ومقالات أخرى
نویسنده:
هانز-جیورج جادامر؛ تحریر: روبرت برناسکونی؛ ترجمة ودراسة وشرح: سعید توفیق
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
المشروع القومی للترجمة,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب شامل مهمترین مقالات فیلسوف معاصر گادامر در تفسیر پدیده های هنر و زیبایی است. در این مقالات، او بحران آگاهی زیبایی‌شناختی از خود بیگانه‌شده را برای ما آشکار می‌سازد، که هنر را به‌عنوان شکل زیبایی‌شناختی منزوی و مستقل از سایر اشکال زندگی انسانی ما می‌بیند. بنابراین، گادامر می‌کوشد تا آگاهی زیبایی‌شناختی ما را بازسازی کند و حقیقت زیبایی در هنر را که جدا از اشکال زندگی انسانی ما قابل درک نیست، برای ما آشکار کند. از این رو، این کتاب شایسته توجه دست اندرکاران امور هنری در سطح خلاق، انتقادی یا نظری است.
فلسفة الجمال عند اليونان
نویسنده:
ناجی التکریتی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار دجلة,
 کاربرد زیباگرایی و هنر در تربیت دینی
نویسنده:
صابری رضا, سعیدی رضوانی محمود
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این نوشته، افزایش اثربخشی آموزه های دینی را در چارچوب پاسخ گویی به مفاهیم زیباشناسی، نمادهای هنری، تربیت هنری و ارتباط آن ها با تربیت دینی بررسی نموده است. این مطالعه با روش علمی- مروری و با استفاده از مبانی دینی، ادبیات، هنر و زیباشناسی به شکل پژوهش تلفیقی به تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش و نهایتا استنتاج یافته های تحقیق پرداخته است.این تحقیق نشان داد که 1. اوج مفهوم زیباشناسی به زیبایی مطلق یعنی خداوند بر می گردد و گرایش به زیبایی ریشه فطری داشته و بر این اساس هنر و خلق آثار هنری جلوه بارز زیبایی است. 2. یکی از مولفه های مرتبط با تربیت هنری و زیباشناسی، مفهوم نمادها است. نمادها به شکل بیان نمادین و در قالب رنگ، شکل، صدا و به اشکال عینی- تمثیلی و ذهنی در آیات قرآن در معنایی غیرظاهری مثل ایمان، صبر و گذشت به کار رفته اند. 3. استفاده از هنرهای بصری مثل رنگ، گل و زیبایی های طبیعت، در تلفیق با هنرهای دیگر می تواند در تربیت دینی موثر باشد.
صفحات :
از صفحه 113 تا 134
زیبایی شناسی قصص قرآن کریم
نویسنده:
رضایی هفتادر غلامعباس, علی خواجه شعیب
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
زیبایی شناسی قصص قرآن کریم به معنای شناسایی بخشی از جمال و هنر بیان قرآن است. قرآن کریم کتاب داستان سرایی نیست، اما قصه های واقعی خویش را که اهداف دینی تربیتی دارند، با قالبی هنری، اسلوبی بلاغی و تصاویری زنده و پویا بیان کرده که با اندک دقتی می توان به جنبه های هنری آن در محتوا و ساختار پی برد. ساختار هندسی قصص مذکور به گونه ای ارائه شده اند که می توان بیشتر عناصر داستانی همچون عنصر شخصیت، حادثه، گفت وگو، پی رنگ، زمان و مکان را در آنها یافت و بررسی کرد. این عناصر با توجه به هدف و کارکرد قصه ها در مواضع مختلف به گونه ای خاص به کار گرفته شده اند؛ چنانچه سه مورد اول به طور برجسته در قصص قرآن به کار رفته اند؛ پی رنگ نیز باعث ارتباط محکمی میان اجزای قصص قرآن شده، اما دو مورد اخیر اهمیت چندانی نداشته و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین هیچ یک از عناصر قصص در قرآن کریم، مقصود بالذات نیستند. در تحقیق حاضر سعی بر آن است که علاوه بر بیان کلیاتی، مانند: مفهوم لغوی و اصطلاحی دو کلمه زیبایی و قصه، اسلوب، روش عرضه و عناصر قصص قرآن کریم بررسی شود.
صفحات :
از صفحه 71 تا 86
کلام محوری عشق دراندیشه فلسفی افلاطون
نویسنده:
شیده احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
برخلاف اسلاطير و فلسفه ماترياليستی يونان، افلاطون تحليل جديدی از عشق را ارایه می دهد كه در آن عشق نه ماهيتی الهي و نه هويت غريزی دارد، بلكه روحی (demon) است كه انسان را به دنيای الوهيت متصل می كند. در انديشه افلاطون عشق صرفا يك نوع تمايل انسانی (desire) است كه هدف آن به دست آوردن زيبايی است. در سمپوزيوم افلاطون تمام عناصر عشق مانند زيبايی، تكثير و حتی شناخت بر محور تقابل اصلی مادی و معنوی می گردند. در اين تقابل آنچه سير كلامی عشق را ممكن می سازد، عنصر شناخت است. در سفر صعودی افلاطون، هر چه به مراحل فوقانی عشق می رسيم عنصر شناخت نيز افزايش می يايد و در آخرين مرحله، افلاطون از زيبايی مطلق به عنوان خرد تعبير می كند. به اين ترتيب به رغم اينكه افلاطون تفسير جديدی از عشق را ارایه می دهد، ديدگاه کلام محوری (logocentrism) او نگرش غالب فلسفه يونان است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 9
شوپنهاور و دیدگاه زیبایی‌شناختی: فلسفه به مثابه تمرین امر متعالی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sophia Vasalou (سوفیا واسالو)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: با دیدگاه بدبینانه و پیام تاریک انکار جهان، اغلب دشوار بوده است که بدانیم چگونه با فلسفه شوپنهاور درگیر شویم. استدلال‌های او ناقص به نظر می‌رسند و آموزه‌های او با ناسازگاری‌ها خدشه‌دار شده‌اند. بدبینی او تقریباً بیش از حد پر زرق و برق است که قابل باور نیست. با این حال، سوفیا واسالو استدلال می‌کند که اگر با دقت بیشتری به قدرت رویایی کار شوپنهاور توجه کنیم، راهی برای ترسیم مجدد این تعامل باز است. هدف این کتاب این است که خصلت زیبایی‌شناختی دیدگاه شوپنهاور را در قلب نحوه خوانش فلسفه او و نحوه پاسخگویی به این سؤال قرار دهد: چرا شوپنهاور را می‌خوانیم - و چگونه؟ واسالو با رویکرد به فلسفه خود به عنوان اجرای امر متعالی با سابقه طولانی تر در سنت فلسفی باستان، راهی تازه برای ارزیابی ارتباط شوپنهاور از نظر انتقادی ارائه می دهد. این کتاب برای دانشجویان و دانش پژوهان علاقه مند به فلسفه پساکانت و اخلاق باستان ارزشمند خواهد بود.
کی یرکگور، زیبایی شناسی و خودخواهی: هنر سوبژکتیویته [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peder Jothen
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ashgate ,
  • تعداد رکورد ها : 155