جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 27
رابطه تعامل سازنده ادیان الهی با نظم جهانی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تعامل سازنده ادیان الهى، چارچوبی برای نظم جهانى
تعامل میان ادیان الهی اجتناب ناپذیر است و گفتگو و مفاهمه میان ادیان از زمان پیامبر اكرم اسلام(ص) آغاز شده است. تعامل متعادل میان پیروان ادیان بدون تدوین مواد حقوقی میسر نیست. تغییرهای بدنی و تغایرها بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رابطه گفتمان معنویت و تعامل سازنده ی ادیان ابراهیمی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هزاره ی سوم میلادی را با عناوینی چون «عصر ایمان و معنویت» و «عصر دانایی و اطلاعات» می شناسیم و این عناوین نشان دهنده ی نگاه إجماعی بشریت به مقوله اندیشه های مورد توجه و دغدغه ی وی می باشد. از مهمترین بحران های عقلی و احساسی انسان عصر مدرنیسم(یا پسامد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شیوه تعامل پیامبر اکرم (ص) با اهل کتاب
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از آنجا که رسول خدا(ص) علاوه بر رسالت معنوی به تأسیس حکومت در مدینه نیز دست زده اند، از جهات مختلفی شیوه مواجهه پیامبر با اهل کتاب قابل تأمل و بررسی است. اول: رفتار پیامبر با اقلیتها:
یکی از مسایل عصر، شیوه تعامل نظامهای سیاسی با اقلیتهای مختلف د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مذاهب از اول خلقت تا به الان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آدم(ع) بود وقتي از بهشت به زمين هبوط كرد، نبوّت يافت. وقتي فرزند ناخلف آدم(ع) يعني قابيل ـ لعنة الله عليه ـ فرزند صالح آدم(ع) يعني هابيل ـ رحمة الله عليه ـ را به قتل رساند، گريخت، و ابليس با او ارتباط برقرار نمود و با همكاري قابيل، شرك و بت پرستي را بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاک بر حق بودن اسلام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اديان ابراهيمي و حتي اديان غير ابراهيمي داراي يك سري آموزه هايي هستند كه در برخي از آنها با هم ممكن است مشترك باشند كه اين براساس فطريات و نيازهاي مشترك همه انسانها و گرايشهاي درونيشان مي باشد. اين نيازهاي مشترك نمي تواند به حق بودن و كامل بودن هريك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مکاتب و دعا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هيچ فرقه و يا مكتبي دعا كردن به معني درخواست كردن از خداوند را كفر نمي داند مگر اينكه دعا كردن همراه با فعل ديگري باشد كه آن فعل جايز نباشد و كفر محسوب گردد مثلا اينكه ما عوامل ديگر غير از خداوند را در برآوردن حاجات خود موثر بدانيم و...
در ادامه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
كاركرد مهم دين در زندگي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
 كاركردهاي دين
دين از جهات متعددي مددرسان و ياور انسان است. كاركردهاي مثبت دين در سه حوزه قابل بررسي است:
1. حوزه معرفت و دانايي؛
2. حوزه اجتماعي و مناسبات ‌انساني؛
3. حوزه روانشناسي.
اكنون به اختصار به بررسي كاركردهاي روانشناختي، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پيامبران سامی و غیرسامی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به حكم عقل بر خداي حكيم ضروري است كه هدايت را در اختيار همگان قرار دهد ؛ لذا عقل مي گويد: يقيناً خدا براي همه ي اقوام هدايت كننده اي فرستاده است ؛ اگر چه ما امروز از نام و نشان آن هدايت كنندگان اطّلاع نداشته باشيم . بر اين مبنا خداوند متعال فرمود: « بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
وحدت مذاهب با توجه به واقعیات امامت بر چه پایه های استوار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اهمیت مسئله امامت، ولایت، خلافت و حکومت اسلامی توسط امام معصوم و منصوب از طرف خداوند و جانشینی رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از آغاز بعثت پیامبر اسلام بر همگان روشن بود و آن حضرت به دستور خداوند که توسط جبرئیل وحی می شد در موارد و مک بیشتر ...
تحلیلی انسان شناختی از نظریه وحدت متعالی ادیان
نویسنده:
اکبر قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
در نظریه­ وحدت متعالی ادیان، تمایز ظاهر و باطن دین تمایزی اساسی به­ شمار می­آید که هم با نگرش مابعدالطبیعی به مراتب هستی و تمایز مطلق و نسبی پیوند دارد و هم با تمایز معرفت­شناختی شریعت و طریقت و نیز با تمایز سنخ­شناختی اهل ظاهر و اهل باطن گره خورده است. شوان در بینش و نگرشی مابعدالطبیعی با تأکید بر منشأ الاهی دین و تمایز نهادن میان ظاهر و باطن دین و با توجه به تکثر و تنوع افراد و رعایت حاشیه­ بشری در نزول وحی، تنوع ادیان را ناشی از گوناگونی وحی‌ها متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بشری می‌داند. از نظر او، کثرت صور قدسی مانع وحدت حقیقی ادیان در مراتب بالای وجود نیست و هر چند بیشتر افراد یا همان اهل ظاهر نمی­توانند این وحدت برین را فهم کنند، عارفان اهل باطن به دریافت وحدت درونی و متعالی ادیان نائل می‌شوند. نگرش همراه با احترام و مدارای اهل باطن به اهل ظاهر و برخلاف آن نگرش توأم با تردید و گهگاه خصمانه و خشونت­آمیز اهل ظاهر به اهل باطن با توجه به تفاوت سنخ­شناختی آنان قابل فهم و توجیه است. البته تمایز اهل ظاهر و اهل باطن در نظریه­ شوان و تأکید او بر توانایی معرفتی اهل باطن در فهم و دریافت وحدت متعالی ادیان منافاتی با زندگی دینی مومنان و سلوک معنوی پیروان ادیان ندارد که بیشترشان اهل ظاهر یا اهل شریعت هستند.
صفحات :
از صفحه 65 تا 78
  • تعداد رکورد ها : 27