جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 71
خداباوری و الحاد: استدلال‌های متضاد در فلسفه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Koterski, Joseph W.; Oppy, Graham
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA : Macmillan Reference,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقابل دیدگاه های پیچیده فلسفی را در مورد همان 20 موضوع فلسفی در مورد وجود یا عدم وجود خدا ارائه می دهد.
توصیف خدایان: بررسی صفات الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Oppy, Graham (گراهام اوپی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دینداران چگونه خدا را توصیف می کنند و چه صفاتی را به او نسبت می دهند؟ اینها موضوعات محوری در فلسفه دین هستند. گراهام اوپی در این کتاب به بررسی دقیق صفاتی می پردازد که معمولاً به خداوند نسبت داده می شوند، از جمله بی نهایت، کمال، سادگی، ابدیت، ضرورت، بنیادی بودن، قدرت مطلق، دانایی مطلق، آزادی، غیرجسمانی، خیر کامل و زیبایی کامل. او در سلسله‌ای از فصل‌های اساسی، صفات الهی را یکی یکی بررسی می‌کند و آنها را به طبقه‌بندی بزرگ‌تری از آن صفات مرتبط می‌کند. او همچنین مشکلات موجود در ایجاد این ادعا را بررسی می کند که درک صفات الهی ناسازگار یا نامنسجم است. مطالعه او که به عنوان همراه کتاب او در سال 2006 با عنوان بحث درباره خدایان در نظر گرفته شده است، درگیر طیف وسیعی از بهترین آثار معاصر در مورد ویژگی های الهی است. برای خوانندگان در فلسفه دین جذاب خواهد بود
خدا، زمان و ابدیت: انسجام خداباوری II: ابدیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Lane Craig (auth.) (ویلیام‌ لین کریگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کسی که به زمان فکر می کند عمیقاً فکر می کند. کسانی که در مورد خدا فکر می کنند، هنوز عمیق تر فکر می کنند. کسانی که می کوشند به خدا و زمان بیندیشند، محدودیت های درک انسان را زیر پا می گذارند. بدون هراس، این دقیقاً همان پروژه ای است که در این مطالعه برای خود تعیین کرده ایم: تلاش برای درک ماهیت ابدیت الهی، درک مقصود از اعتراف به اینکه خدا حماسه است، و طرح یک دکترین منسجم از رابطه خدا با زمان. این مطالعه، دومین قسمت از یک برنامه تحقیقاتی بلندمدت است که به تحلیل فلسفی صفات اصلی خداوند اختصاص دارد، به طور طبیعی از کاوش قبلی من در دانای مطلق الهی سرچشمه می گیرد. ! زیرا بحث برانگیزترین موضوع در رابطه با دانای کل بودن خداوند، مربوط به پیش آگاهی الهی در مورد احتمالات آینده است، مانند اعمال آزادانه عوامل انسانی. خود مفهوم پیش‌دانش مستلزم این است که خدا موقتی است، و بسیاری از متفکران، از بوئتیوس گرفته تا برخی فیلسوفان معاصر، به این فکر کرده‌اند که از ناسازگاری ادعایی پیش‌دانش الهی و آزادی انسان با بی‌زمانی بودن خدا اجتناب کنند. بنابراین، در بررسی مجموعه مسائل پیرامون مسئله علم پیشین، خود را از قبل غرق در مسئله ابدیت الهی دیدیم.
در دفاع از خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Karen Armstrong (کارن آرمسترانگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: کارن آرمسترانگ با حرکت از عصر پارینه سنگی به امروز، جزئیات زیادی را که بشر برای تجربه واقعیت مقدسی که آن را با نام‌های بسیاری مانند خدا، برهمن، نیروانا، الله یا دائو می‌خواند، طی کرده است، ارائه می‌کند. آرمسترانگ با تمرکز به ویژه بر مسیحیت، اما شامل یهودیت، اسلام، بودیسم، هندوئیسم و ​​معنویت های چینی، به بررسی کاهش انگیزه نسبت به دین در زمان ما می پردازد، زمانی که تعداد قابل توجهی از مردم یا نمی خواهند با خدا کاری نداشته باشند یا کارآمدی ایمان را زیر سوال می برند. چرا خدا باور نکردنی شده است؟ چرا آتئیست ها و خداباوران به طور یکسان در حال حاضر به گونه ای درباره خدا فکر می کنند و صحبت می کنند که عمیقاً از تفکر اجداد ما منحرف است؟ آرمسترانگ با همان عمق دانش و بینش عمیقی که تمام کتاب های تحسین شده او را مشخص کرده است به این سؤالات پاسخ می دهد. روشن است که چگونه تغییر چهره جهان لزوماً اهمیت دین را هم در سطح اجتماعی و هم در سطح فردی تغییر داده است. و او استدلالی قوی و قانع کننده برای استفاده از بینش های گذشته ارائه می کند تا ایمانی ایجاد کند که به نیازهای عصر قطبی شده خطرناک ما صحبت کند. با این حال، او به ما هشدار می دهد که دین هرگز قرار نبود پاسخ هایی را ارائه دهد که در صلاحیت عقل بشری باشد. او می گوید که این نقش لوگو است. وظیفه دین این است که "به ما کمک کند با واقعیت هایی که هیچ توضیح آسانی برای آنها وجود ندارد، خلاقانه، مسالمت آمیز و حتی شادمانه زندگی کنیم." او همچنین تأکید می کند که دین به طور خودکار کار نخواهد کرد. او می‌گوید این یک رشته عملی است: بینش‌های آن نه از حدس و گمان انتزاعی، بلکه از «تلاش فکری اختصاصی» و «سبک زندگی دلسوزانه‌ای که به ما امکان می‌دهد از منشور خودخواهی بیرون بیاییم» نشأت می‌گیرد.
انسجام خداباوری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Swinburne , Richard (ریچارد سوئینبرن)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این ویرایش دوم اساساً بازبینی شده از یک متن کلاسیک در فلسفه دین، معنی و منسجم بودن آن را بررسی می‌کند که بگوییم خدا هست یا خیر. Swinburne تحولات جدید در بحث در طول 40 سال گذشته را در نظر می گیرد و دیدگاه های خود را در مورد ادعاهای اصلی در مورد ماهیت خدا در پرتو بحث های اخیر توسعه می دهد.
کتاب راهنمای خداباوری راتلج [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Charles Taliaferro (ed.) , Victoria S. Harrison (ed.) , Stewart Goetz (ed.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: امروزه در دانشگاه ها و دانشکده ها و به طور کلی فرهنگ عامه بر سر اعتبار و ارزش اعتقاد به خدا اختلاف نظرهای عمیق و فراگیری وجود دارد. این امر نیاز مبرمی به یک کتاب منبع متعادل، جامع و در دسترس را ایجاد کرده است که بتواند به بحث عمومی و علمی در مورد خداباوری اطلاع دهد. در حالی که محققان با علایق متنوعی مانند دانیل دنت، تری ایگلتون، ریچارد داوکینز، یورگن هابرماس، و روآن ویلیامز اخیراً کتاب‌هایی را در این بحث ارائه کرده‌اند، «خداباوری» به عنوان یک مفهوم هنوز درک نشده است و به تحلیلی دقیق‌تر و سیستماتیک‌تر از آن نیاز دارد. تاکنون در هر جلد دریافت شده است. راتلج همراه با خداباوری با بررسی تاریخچه خداباوری و همچنین رابطه آن با تحقیق در علوم، علوم اجتماعی، و علوم انسانی و زمینه های فرهنگی گسترده تر آن، به این نیاز می پردازد. مطالب در فلسفه دین یا حتی در مرزهای گسترده تر فلسفه محصور نمی شوند. در عوض، The Routledge Companion to Theism موضوع خود را از دریچه طیف گسترده ای از رشته ها بررسی می کند و پیامدهای خداباوری را که به عنوان یک روش زندگی و همچنین یک اعتقاد فکری تلقی می شود، بررسی می کند. پنج بخش این جلد حاکی از دامنه فراگیر آن است: 1. خداباوری چیست؟ II. خداباوری و تحقیق؛ III. خداباوری و قلمرو سیاسی-اجتماعی; IV. خداباوری و فرهنگ؛ V. خداباوری به عنوان یک روش زندگی. نتیجه، مجموعه ای منظم و کامل است که باید طیف وسیعی از خوانندگان را با درک بهتر موضوعی که بسیار مورد بحث است، اما اغلب اشتباه درک می شود، ارائه دهد. همانطور که ویراستاران در مقدمه خود خاطرنشان می کنند، ضمن تحریک و اطلاع رسانی به بحث معاصر، هدف کلیدی این جلد باز کردن راه های جدید تحقیق در مورد خداباوری و در نتیجه تشویق به تحقیق بیشتر در مورد این موضوع حیاتی است. متشکل از 54 مقاله توسط دانشمندان برجسته در فلسفه، تاریخ، الهیات، مطالعات دینی، علوم سیاسی، تعلیم و تربیت و جامعه شناسی، The Routledge Companion to Theism وعده می دهد که مفیدترین و جامع ترین منبع در مورد یک موضوع نوظهور مورد علاقه دانشجویان و محققان باشد.
تبیین آلستون و برگمن از خداباوری شک‌گرایانه و بررسی اشکالات آن
نویسنده:
سیداحمدرضا هاشمی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
نسخه‌های اخیر برهان از راه شر علیه خداباوری بر آنند که در پیرامون ما نمونه‌هایی از شر و رنج ظاهرا بی‌وجه دیده می‌شوند؛ و این واقعیت، قرینه تجربی خوبی علیه وجود خدا تشکیل می‌دهد. خداباوری شک‌گرایانه، رویکردی جهت پاسخ به براهین قرینه‌محور علیه خداباوری است؛ رویکردی که بر محدودیت‌های شناختی انسان در درک دلایل خدا جهت تجویز شرور، تاکید دارد. بنا بر این دیدگاه، چنانچه خدا وجود داشته باشد، فهم او بسی برتر و گسترده‌تر از ما است و کاملا محتمل است که برای برخی اعمالش دلایلی داشته باشد که برای ما نامأنوس باشند. به این ترتیب چنانچه نتوانیم در مواردی از تجویز شر، دلایل موجِّه خدا را بیابیم، این نکته نمی‌تواند به عنوان قرینه‌ای بر عدم وجود چنین دلایلی قلمداد شود. این دیدگاه، گرچه پاسخ شاخصی در برابر براهین قرینه‌محور علیه خداباوری فراهم می‌کند، اما پیامدهای وخیمی هم برای باورهای دیگر ما از جمله در حیطه خداباوری سنتی و اخلاق در پی دارد. تقریرهای مختلفی از خداباوری شک‌گرایانه وجود دارد که تقریر ویلیام آلستون و مایکل برگمن، از جمله مهمترین آنها است؛ این رساله عهده‌دار تبیین و بررسی این دو تقریر است. آلستون ابتدا با تاکید بر استلزامات ناشناخته ممکن، ادعا می‌کند که تئودیسه‌ها هنوز هم احتمالات زنده‌ای برای پاسخگویی به برهان قرینه محور فراهم می‌کنند؛ اما در مرحله بعد سعی می‌کند تا انتقاد خود را اساسا بر فهم ناقص ما از دلایل ممکن الاهی مبتنی کند. برگمن نیز با پیروی و بسط نکات آلستون، بیشتر بر این تاکید دارد که دلیلی نداریم که نشان دهد نمونه شناخته‌شده ما از قلمرو خیرها و شرها و استلزامات آنها، نمونه نماینده‌ای است. دیدگاه آنها گرچه در نگاه نخست مقبول می‌نماید، اما وقتی به پیامدهای آن می‌نگریم، در پذیرش آن با تردید جدی مواجه می‌شویم؛ از جمله اینکه این دیدگاه، فهم رایج ما را از صفات و افعال خدا در هم می‌شکند؛ اعتماد ما را به شهودهای رایج اخلاقی‌مان مخدوش می‌کند؛ و تعارضی جدی با دیدگاه فهم عرفی اخلاقی دارد.
عقلانیت خداباوری [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
George I. Mavrodes (جورج آی مورودس)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Prentice-Hall,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا وجود خدا قابل تصور است؟ توسط سنت آنسلم.--پنج دلیل وجود خدا، توسط سنت توماس آکویناس.-- نظرات در مورد پنج راه سنت توماس، اثر F. C. Copleston.--دو مدرک وجود خدا، توسط A. E. Taylor.-- وجود خدا به عنوان یک اصل اخلاق، نوشته I. Kant.--وجود خدا، اثر J.J.C. Smart.--مسئله شر، اثر D.Home.--تجربه خدا، اثر J.Baille.--غریزه، تجربه، و باور خداباورانه، نوشته سی. اس. پیرس.--اخلاق باور، اثر دبلیو.کی.کلیفورد.--اراده برای باور، نوشته دبلیو جیمز.--ایمان به عنوان تعهد پرشور، اثر اس.کیرکگارد.--خدا به عنوان فرافکنی ، توسط L. A. Fouerbach.--مقاله کتابشناسی (ص 205-208).
خداباوری، فرضیه بی تفاوتی، و نقش بیولوژیکی درد و لذت [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Daniel Howard-Snyder
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: به پیروی از هیوم، پل دریپر استدلال می‌کند که با توجه به نقش بیولوژیکی درد و لذت در سیستم‌های ارگانیک هدف‌مدار، حقایق مشاهده‌شده درباره درد و لذت در جهان پیش از این در فرضیه بی‌تفاوتی بسیار محتمل‌تر از خداباوری هستند. من استدلال‌های دریپر را برای این ادعا یکی یکی بررسی می‌کنم و نشان می‌دهم که چگونه آنها نتیجه را از دست می‌دهند. 1. فرضیه بی تفاوتی هیوم در بخش نهم از گفتگوهای مربوط به دین طبیعی، هیوم از فیلو خواسته است تا در مورد "انبوه بی اندازه موجودات" روی زمین، "تنوع و باروری شگفت انگیز" و مخرب بودن و ناتوانی آنها در دستیابی به سعادت فکر کند. چه فرضیه ای می تواند چنین پدیده های ترکیبی را توضیح دهد؟ در اینجا سیستم مانوی به عنوان یک فرضیه مناسب برای حل مشکل رخ می دهد. و بی‌تردید با ارائه گزارشی قابل قبول از آمیختگی عجیب خوب و بدی که در زندگی ظاهر می‌شود، از برخی جهات بسیار وهم‌انگیز است و احتمال بیشتری نسبت به فرضیه رایج دارد. اما اگر از سوی دیگر، یکنواختی و توافق کامل اجزای عالم را در نظر بگیریم، هیچ نشانه ای از نبرد یک بدخواه با موجودی خیرخواه را در آن کشف نخواهیم کرد. در واقع در احساسات مخلوقات معقول تقابل دردها و لذتها وجود دارد; اما آیا همه عملیات طبیعت با تضاد اصول، گرم و سرد، مرطوب و خشک، سبک و سنگین انجام نمی شود؟ نتیجه واقعی این است که سرچشمه اصلی همه چیز کاملاً نسبت به همه این اصول بی تفاوت است و به خوبی بیش از بد توجهی ندارد جز گرما بیش از سرما، یا خشکسالی بالاتر از رطوبت، یا به نور بالاتر از سنگین. ممکن است چهار فرضیه در مورد علل اولیه جهان مطرح شود: اینکه آنها دارای خیر کامل هستند. اینکه آنها سوء نیت کامل دارند; که در مقابل هم هستند و هم خیر و هم بدی دارند; که نه خیری دارند و نه بدی. پدیده های مختلط هرگز نمی توانند دو اصل غیر آمیخته سابق را اثبات کنند. و به نظر می رسد یکنواختی و استواری قوانین کلی با سومین مخالفت دارد. بنابراین چهارمی تا حد زیادی محتمل ترین به نظر می رسد. (Hume 1970, pp. 103-104) هیوم در ابتدا مانوی را در مقابل «فرضیه رایج» یعنی خداباوری قرار می دهد. او می گوید که اولی الگوی رنج و خوبی در جهان را بهتر از دومی توضیح می دهد. از این رو مانوی بودن از این نظر محتمل تر از خداباوری است. با این حال، خداباوری نظم طبیعت را بهتر از مانویت تبیین می کند، و بنابراین خداباوری با توجه به این واقعیت محتمل تر از مانوی است. جالب اینجاست که هیوم شایستگی نسبی این فرضیه های رقیب را دنبال نمی کند. در عوض، او سومی را معرفی می‌کند: «منبع اصلی همه چیز نسبت به همه این اصول کاملاً بی‌تفاوت است و به خوبی بالاتر از بد توجهی ندارد تا گرما بیش از سرما...» این را فرضیه بنامید.
  • تعداد رکورد ها : 71