جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
>
سُوَر
>
سوره نور
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 76
عنوان :
بررسی جایگاه وجودی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر مبنای آیه 35 نور از دیدگاه مفسرین معاصر
نویسنده:
زهرا ندیم کاموئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نور
,
آیه 35 نور
چکیده :
اهلبیت (علیهمالسلام) بر اساس آیات قرآن و روایات، همتای قرآن میباشند، قرآن و عترت، عصاره نبوت و تداومبخش رسالت هستند که هدایت بشر را تا قیامت تضمین میکنند. قرآن راه و اهلبیت (علیهمالسلام) ، رهبران آن راه میباشند. با توجه به آیه 35 سوره نور و روایات مربوطه از دیدگاه مفسران معاصر ،جایگاه وجودی حضرت زهرا (سلام الله علیها ) را با توجه به معنای واژههای نور، کوکب و مشکات و روایات مربوطه، مورد بررسی قرار دهد. انسان برای عبور از این عالم ظلمانی و رسیدن به وادی نور، نیاز به چراغی دارد که راه را به او نشان دهد، و حضرت زهرا (سلام الله علیها) مانند ستارهای درخشان و چراغی پر فروغ هستند که با نور خود مسیر عبودیت و بندگی را به ما نشان میدهند تا در این وادی پرپیچ و خم گم نشویم و به سلامت عبور کنیم. این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی و بهصورت کتابخانهای است سعی دارد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمانکاوی تطبیقیِ متن به مثابۀ تحلیل جامع قرآن و مطالعات قرآنی (موردکاوی آیه 30 و 31 سوره نور و تفاسیر منتخب)
نویسنده:
سعیده ممیزی ، سیدحسین سیدی ، احمدرضا حیدریان شهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نور
چکیده :
گفتمانکاوی تطبیقی بین قرآن و مطالعات قرآنی میتواند به عنوان یک ارزیابی جامع و روشمند به کار رود. در این شیوه با تأکید بر هموزنی و همجهتی قرآن و اثر مربوطه، میتوان قضاوت کرد که نظام کلی اثر با نظام کلی قرآن هماهنگ باشد. در این نوشتار، گفتمان دو آیه 30 و 31 سورۀ نور و گفتمان تعدادی از تفاسیر معاصر به صورت تطبیقی و با روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی شد و در ذیل دو مقولۀ مهمِ کلمۀ کانونی و زمینۀ گزینش کلمات به فرایند ترکیب واژگان پرداخته شد و سپس در بخش جمله و سیاق، ملاحظات مهم گفتمانی موجود در متن، به صورت تطبیقی کاویده شد. در نهایت در سیاق مردان مؤمن، پدیدۀ «امر بدون امر» و نقش ارجاعی و تغییر دلالی دیده شد و در سیاق زنان مؤمن، گسترۀ شناختی قابل تأملی ملاحظه گشت و در نهایت، در بخش مشترک، نقش انسجامی و مرکز مرجعیت رؤیت گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 217 تا 240
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفردات سورههای نور و زمر در تفسیرهای المیزان، مجمع البیان، الکشاف
نویسنده:
نویسنده:یونس قادری کنگاوری؛ استاد راهنما:محمدحسین لطفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره زمر
,
سوره نور
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر الکشاف: جارالله زمخشری
چکیده :
علم مفردات دانشی است که درباره واژه های قرآن از نظر ریشه، اشتقاق لغوی، معانی و نوع کاربرد آن در قرآن بحث می کند. این علم یکی از ابزارهای پیش نیاز مفسر است، چون به وسیله آن، شرح مفردات الفاظ و معانی آنها روشن می گردد. کمتر تفسیری را میتوان پیدا کرد که در آن نیم نگاهی هرچند سطحی به مفردات قرآن و ارائه معنایی از آنها نشده باشد. و این علم که بر بنياد موادّ اصلى كلمه سامان داده شده، نخست ماده را با معناى حقيقىاش مىآورد، آنگاه مشتقات آن را ياد مىكند، سپس معانى مجازى را با تبيين علاقۀ حقيقت و مجاز عرضه مىدارد ویکی ازراههای دسـتیابی به معنای مفـردات قرآن کریم ، تطبیق و مقایسه صاحب نظران در امرلغت و مفهوم شناسی آن است . در این تحقیق نظرات علامه طباطبایی ؛ طبرسی و زمخشری دربـاره مفردات سـوره نور و زمر اسـتخراج شده و به بررسی نقاط اشـتراک و افتراق نظراتشان می پردازیم و نتایج به دست آمده این بود که مجمع البیان بیشتر به بحث ها ی لغـوی و ریشه شناسی کلمه و نقل شـواهد از اشعار و کـلام عرب پـرداخته است ؛ کـشاف هم معمولا به بـحث های نظری کمتر وارد شده مگر بصورت جزئی و علامه طباطبایی( ره ) در تفسیر آیات قرآن تاکید بسیاری بر معانی مفردات آیات داشته و تلاش کرده تـفسیری که از آیه بیان می کند با معنی لغوی آیه تناسب داشته باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر تطبیقی آیه 55 از سوره نور از دیدگاه مفسران فریقین
نویسنده:
نویسنده:نیاز علی؛ استاد راهنما:عباس الهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نور
چکیده :
آیه شریفۀ 55 از سوره نور آیه وعد یا استخلاف نامیده شده است ، نوشتار حاضر در محتوای آیه را به روش توصیفی تحلیل از دیدگاه مفسران فریقین مورد بحث قرار داده است. این آیه خداوند به گروهی از مسلمانان که ایمان و عمل صالح داشته باشند ، سه نوید داده است:استخلاف روی زمین ، استواری و تمکین دین در همه جا تبدیل خوف و ترس به امینت و آرامش. در این آیه درباره مهدویت بحث شده است ، و نیزدرباره تفسیر و مفهوم آیه مصادیق فراوانی در تفاسیر فریقین بیان شده است.از دستآورد های این تحقیق آن است که مفسران شیعی سه مصداق برای آن ذکر نمودند و مصداق اتم و اکمل آن را عصر ظهور امام زمان(ع) را دانسته اند ، زیرا که در آن عصر احکام دین اسلام رادقیق اجرا می کند ، و امنیت بطور کامل بر قرار خواهد شد. برای اثبات این دیدگاه مشهور مفسران شیعی به دلایل درون متنی مانند(فراز های آیه) و برون متنی مانند (روایات) استناد کرده اند ، زیرا که در روایات همان مطالب را بیان شده که در آیه کریمه آمده اند ، و از طرف دیگر این روایات با روایات دیگر تعارض هم ندارند. و مفسران اهل تسنن هم برای مصداق آیه سه دیدگاه را بیان نموده اند ، و بیشتر مفسران سنی قائل هستند که مراد از وعده الهی ، خلافت خلفای اربعه خصوصاً خلفای سه گانه است. برای اثبات ادعای خود سه تا دلیل آورده اند : 1. به روایت شأن نزول استناد کرده اند – 2. روایت سفینه مولی رسول ا...(ص) را به طور دلیل آورده اند – 3. فتوحات در زمان خلفا و نفوذ در جهان را هم به عنوان دلیل آورده اند. ولی روایت شأن نزول درباره تعیین مصداق وعده الهی ساکت است ، و روایت سفینه تنها مدت خلافت را بیان کرده و از طرف دیگر با روایاتی که دربارۀ خلفای دوازده گانه با طرق مختلف از پیامبر گرامی(ص) صادر شده اند ، تعارض دارد. خلاصه مطلب این است که چه در دیدگاه شیعی و چه در دیدگاه سنی ، تطبیق آیه درباره عصر ظهور امام زمان(ع) را تصریح کرده اند و کسی آن را منکر نشده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شبهات کتاب نقد قرآن در زمینهی ازدواجهای پیامبر(ص)
نویسنده:
نویسنده:محمدحسین اکرمی؛ استاد راهنما:محمدحسین محمدی؛ استاد مشاور :محمدهادی یوسفی غروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 129 نساء
,
سوره نساء
,
سوره نور
چکیده :
موضوع این پژوهش، بررسی شبهات کتاب نقد قرآن پیرامون ازدواجهای پیامبر(ص) و یک موضوع میان رشتهای و بدون پیشینهی اختصاصی میباشد که با روش توصیفی-تحلیلی، ابتدا اطلاعات مورد نیاز را از منابع تفسیری، روایی، فقهی، کلامی و تاریخی گزارش کرده و سپس به جمعبندی و نقد شبهات سها پرداخته است؛ شبهات سها عبارت است از: اتّهام شهوترانی به پیامبر(ص) از طریق تجویز بی حدّ و حصر زنان؛ تصاحب زنان از طریق هبه و برده گیری؛ تصاحب نمودن زن شوهردار؛ بیعدالتی نمودن در بین همسران؛ ارتکاب نقض حقوق در ازدواج با عایشه؛ ارتکاب بیعدالتی در تحریم ماریه؛ بشری بودن قرآن به دلیل وقوع نسخ در آن؛ ورود جواز چندهمسری در قرآن از فرهنگ زمانه؛ سود نداشتن امور خصوصی پیامبر(ص) در هدایت انسان؛ عدم لزوم بودن آیات افک جزء قرآن؛ پاسخهای ارائه شده به ترتیب عبارت میباشد از: بودن آیهی پنجاه سوره احزاب در مقام بیان جواز ازدواج پیامبر(ص) با هفت صنفی از زنان؛ ثابت نبودن پذیرش هبه از جانب پیامبر(ص) از نظر تاریخی؛ جایز بودن برده گیری در جنگ شرعی و تصرّفات مترتّب بر آن؛ صورت گرفتن ازدواج با زینب بهمنظور باطل نمودن سنّت جاهلی؛ بودن سنّ عایشه بین ۱۳–۱۷ سال در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) و صورت گرفتن این ازدواج بهمنظور جلب حمایت قبیلهی تیم؛ خلط نمودن سها بین «حقّ قَسم» و «حقّ مجامعت» و واجب نبودن رعایت اوّلی بر پیامبر(ص)؛ نبودن محروم نمودن پیامبر(ص) خودش را از امر مباح از مسقطات عدالت؛ نفی شدن عدالت حقیقی در آیه ۱۲۹ نساء و شرط قرار گرفتن عدالت تقریبی عملی در آیه ۳ نساء و بودن حقیقت نسخ تقیید زمانی در اطلاق حکم؛ تجویز شدن تعدّد زوجات برای حلّ معضلات اجتماعی و پذیرفته شدن آن در اسلام بهصورت محدود و مشروط؛ بودن تخییر زنان پیامبر(ص) دلیلی بر نفی تعدّد زوجات او بهمنظور شهوترانی؛ بودن نزول آیات ۱۱–۲۶ سوره نور در دفاع از پیامبر(ص) در قضیّهی افک به ماریه؛ در نهایت به این نتیجه رسیده است که این شبهات مخلّ به عصمت و نبوّت پیامبر(ص) و وحیانیّت قرآن نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظرات در مورد تشبیهات ذکر شده در سوره نور مطالعه تحلیلی بلاغی
نویسنده:
پدیدآور: رائد هانی عبید بنی سعد؛ استاد راهنما: حیدر زهراب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نور
چکیده :
این تحقیق به دنبال مطالعه شباهت ها و بررسی نظرات موجود در تشبیهات موجود در سوره نور است تا به دیدی روشن در مورد جهات مختلف در توضیح این شباهت ها و سپس ارزیابی آنها و روشن شدن نقاط ضعف و قوت موجود در آنها برسد. گروهی از آیات و بدین ترتیب بخشهای قیاس را در آنها تنظیم کنید. در مورد روشی که پژوهش اتخاذ می کند ، این روش توصیفی تحلیلی است که در بیشتر جزئیات روش القایی را همراهی می کند. این مطالعه مجموعه ای از نتایج را به دست آورد که مهمترین آنها عبارتند از: اصطلاح تشبیه: این است که چیزی شبیه به چیزی در صفت مشترک بین آنها ساخته شود و آنچه این شباهت را نشان می دهد (ابزار) کاف یا به عنوان اگر و در سوره نور در چهار آیه یافت شده است که عبارتند از: آیه 35 ، آیه 39 ، آیه 40 ، آیه 62 ، و از انواع تشبیه: (مفرد: که دو انتهای آن مفرد است ، یا مطلق ، محدود یا محدود نشده ، و (مرکب) ، که دو اصطلاح مرکب از چندین چیز ترکیبی روی هم است و (آناگرام) ، که قیاس و نوعی استعاره است. به معنای وسیع آن ، و مخفف عبارت شماست: (فلان) در مورد (ضمنی) این قیاس است که در آن شباهت و مشابه آن در یکی از اشکال شناخته شده قیاس قرار نمی گیرد ، بلکه در نصب ، لایه های قیاس به آن اشاره می کنند. در سوره نور زیرا قیاس برتر این است که صورت و ابزار آن را با هم حذف کنیم و این نوع در سوره نور یافت نشد ، همانطور که هیچ قیاس پایینی وجود ندارد. در مورد قیاس میانی ، یعنی صورت شباهت را بردارید و ابزار قیاس را ذکر کنید ، و این نوع در سوره نور در چهار آیه بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الأنوار البهية في التفسير المنتزع من كتب أئمة الزيدية المجلد 2 : تفسير وبيان لبعض آيات القرآن (هود - محمد) [تفسیر زیدیه]
نویسنده:
عبد الرحيم بن محمد بن أحسن متميز
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بی جا: مولف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
ائمه زیدیه
,
تفسیر قرآن
,
مفسران زیدیه
,
تفسیر زیدیه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
کتب تفسیر زیدیه
,
فاقد چکیده
,
کتب تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
سوره سجده ,
سوره شعراء ,
سوره قصص ,
سوره لقمان ,
سوره نمل ,
سوره نور ,
سوره هود ,
سوره روم ,
سوره عنکبوت ,
سوره فرقان ,
سوره محمد ( ص ) ,
تفسیر قرآن ,
عقاید زیدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر البیان الصافي لکلام الله الوافي المجلد 3 (الانفال - العنکبوت)
نویسنده:
محمد حسن قبيسي عاملي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة البلاغ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب شیعه امامیه
,
تفاسیر شیعه
,
تفسیر شیعه
,
مفسران قرن چهاردهم
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب شیعه
,
کتب تفسیر شیعه
کلیدواژههای فرعی :
سوره ابراهیم ,
سوره توبه ,
سوره شعراء ,
سوره قصص ,
سوره کهف ,
سوره نحل ,
سوره نمل ,
سوره نور ,
سوره هود ,
سوره یوسف ,
سوره اِسراء ,
سوره انبیاء ,
سوره اَنفال ,
سوره حج ,
سوره حِجر ,
سوره رعد ,
سوره طه ,
سوره عنکبوت ,
سوره فرقان ,
سوره مریم ,
سوره مؤمنون ,
سوره یونس ,
تفسیر امامیه ,
چکیده :
تفسير البيان الصافي لكلام الله الوافي، اثر شيخ محمدحسن قبيسى عاملى (متوفى قرن 15)، از تفاسير موجز و امروزى قرن اخير است كه به زبان عربى نوشته شده است. كتاب با مقدمه نويسنده آغاز و مطالب در پنج فصل، تنظيم شده است. نويسنده در اين كتاب، به تفسير مختصر و جزئى آيات پرداخته و در بعضى موارد، بهمناسبت مطالب، مباحث موضوعى را نيز مطرح كرده است. در مقدمه، مطالب مفصلى پيرامون اهميت تدبر، جايگاه قرآن، دفاع از قرآن و مباحث بسيار متنوع در زمينه موضوعات مختلف قرآن بيان گرديده است. مفسر در آغاز كتاب، قرآن را به 7 دسته سورهها تقسيم كرده و معتقد است اسامى و عناوين سورهها، از اين هفت قسم خارج نيست: يا در زمينه كائنات و موجودات طبيعى است كه بيشترين سورهها با اين عنوان آمده و 32 سوره را تشكيل مىدهد؛ يا در زمينه عقيده و مبدأ فكرى انسان است كه 29 سوره را تشكيل مىدهد، قهراً مباحث مجتمع و سياست و اصناف اجتماعى مانند احزاب، مؤمنون، شورى، نساء و صف را تشكيل مىدهد؛ يا در زمينه جامعه و طبقات اجتماعى و سياسى است كه 27 سوره هستند و يا تاريخ و فلسفه تاريخ، كه 17 سوره و اخلاق و سلوك 4 سوره و مسائل مادى و اقتصادى 4 سوره و عبادات و شعائر دينى مانند حج، سجده است كه 2 سوره مىباشد. جلد سوم، تفسير سورههاى انفال، توبه، يونس(ع)، هود(ع)، يوسف(ع)، رعد، ابراهيم(ع)، حجر، نحل، اسراء، كهف، مريم(س)، طه، انبياء، حج، مؤمنون، فرقان، شعراء، نمل، قصص و عنكبوت را در خود جاى داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير عبدالرزاق المجلد 2 (المائدة - القصص)
نویسنده:
عبدالرزاق بن همام صنعانی؛ محقق: محمود محمد عبده
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب تفسیر شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
سوره ابراهیم ,
سوره توبه ,
سوره شعراء ,
سوره قصص ,
سوره کهف ,
سوره مائده ,
سوره نحل ,
سوره نمل ,
سوره نور ,
سوره هود ,
سوره یوسف ,
سوره اِسراء ,
سوره اعراف ,
سوره انبیاء ,
سوره انعام ,
سوره اَنفال ,
سوره حج ,
سوره حِجر ,
سوره رعد ,
سوره طه ,
سوره فرقان ,
سوره مریم ,
سوره مؤمنون ,
سوره یونس ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
شابک (isbn):
978-2-7451-2676-8
چکیده :
تفسیر ابن همام صنعانی اثـر امـام حـافـظ کـبـیر ابوبکر عبدالرزاق بن همام بن نافع حمیری یمانی، از مفسران و محدثان امامیه و از اصحاب میباشد. این تفسیر، به صورت ناپیوسته، آیههایی از هر سوره را به با آوردن یک یا چند نقل کوتاه تفسیر کرده است؛ مثلا در تفسیر سوره حمد، تنها یوم الدین را به روز جزا، و المغضوب علیهم را به یهود و الضالین را به نصاری تفسیر کرده است و بقیه سوره رها شده است. همچنین در هیچیک از دیگر سورهها استیعاب نشده است و بیشتر جنبه توضیحی _در قالب جملههایی کوتاه_ دارد تا تفصیل؛ چه رسد به تحقیق و نقد آراء. این همان شیوه تفسیر در قرن اول و دوم است که مفسران در آن دوره به مسائل یا مباحث متنوع نمیپرداختند. شیوه تفصیل و تنوع و نقد و ترجیح از قرن سوم آغاز شد و بهترین و جامعترین تفسیر این دوره، تفسیر محمد بن جریر طبری است. در این تفاسیر، کاملا به مساله شان نزول و ناسخ و منسوخ توجه شده و نوعا تکیه بر روایات منقول از صحابه و تابعان است و امروزه از ارزش والایی برخوردار است؛ زیرا بسیاری از آیات با آگاهی از شان نزول قطعی آن که در تفسیر، نقش ارزندهای را ایفا میکند قابل فهم است. در این تفسیر، احیانا به اسباب النزول آیهها برخورد میکنیم، و کاملا مختصر و فشرده شکل گرفته است. این تفسیر در سه جلد، مکررا در بیرون به چاپ رسیده است: یک بار با تحقیق و استخراج عبدالمعطی امین قلعچی، بار دیگر با تحقیق و استخراج دکتر محمود عبده (به سال ۱۴۱۹ ق/ ۱۹۹۹ م) و همچنان در دست چاپ و تکثیر است. نسخههای متعددی از تـفـسـیـر ابـن همام امروزه در دست است، کهنترین تفسیر شیعی مـیبـاشـد که از گزند حوادث در امان مانده و چند نسخه از این تفسیر در فهرست کتابخانههای مصر و هندوستان و عراق ذکر شده است. کـارل بـروکـلمان در تاریخ الادب العربی نسخه مصری را از فهرست تذکرة النوادر (۱۵) معرفی کرده است. فرات کوفی از علمای شیعه در عصر غیبت صغری در تفسیر آیه ۸۱ سوره طه و نیز در تفسیر آیات دیگر از مفسر نقل کرده است. و ایـن تـفـسیر از جمله تفسیرهائی است که به شیوه روائی میباشد و روایات زیادی را از ابی عروة معمر بن راشد صنعانی بصری از اصحاب امام جعفر صادق (علیهالسّلام) و دیگر اصحاب ائمه (علیهمالسّلام) هنگام تفسیر آیات قرآن کریم نقل مینماید. این تفسیر چنانکه کارل بروکلمان اظهار میدارد در حیدرآباد دکن به چاپ رسیده است. در جلد دوم سوره های مائده، انعام، اعراف، انفال، توبه، یونس، هود، یوسف، رعد، ابراهیم، حجر، نحل، اسراء، کهف، مریم، طه، انبیاء، حج، مؤمنون، نور، فرقان، شعراء، نمل و قصص تفسیر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير البحر المحيط المجلد 6 (اول الإسراء - آخر الفرقان)
نویسنده:
محمد بن یوسف ابوحیان؛ محققان: عادل احمد عبدالموجود، علی محمد معوض
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
سوره کهف ,
سوره نور ,
سوره اِسراء ,
سوره انبیاء ,
سوره حج ,
سوره طه ,
سوره فرقان ,
سوره مریم ,
سوره مؤمنون ,
تفسیر اهل سنت ,
چکیده :
تفسیر «البحر المحیط» اثر ابو حیان اندلسی به زبان عربی، در بردارنده تمامی قرآن و محور اصلی آن ادبی، لغوی و بلاغی میباشد. این تفسیر از جامعترین تفاسیر مشتمل بر نکات ادبی شگفت و بدیع قرآن است و بحثهای فراوانی درباره بدایع قرآن دارد. امتیاز این تفسیر در اهمیت دادن به ابعاد ادابی، لغوی، نحوی و بلاغی است و مجموعه ارزشمندی از اشعار ناب و شواهد ادبی و اعرابی و قرائات و لهجهها، را در خود جای داده است که از دانش و آگاهی گسترده مفسر در این زمینه حکایت میکند. البته پرداختن عمیق به مباحث نحوی (که ویژگی اصلی این کتاب است) چنان پر رنگ بوده که برخی گفتهاند: بحر المحیط بیشتر از آنکه به تفسیر همانند باشد، کتابی نحوی میماند مؤلف به معانی لغوی واژگان، اسباب نزول، ناسخ و منسوخ، قرائتهای وارده نیز عنایت دارد و در ذیل آیات احکام به مباحث فقهی هم پرداخته است. ابوحیان خود در مقدمه تفسیر روش آن را اینگونه توضیح میدهد: «روش من در این تفسیر، نخست پرداختن به معانی مفردات الفاظ، چه از لحاظ لغت و چه از لحاظ اعراب و بلاغت است، یعنی هر حالتی که لفظ قبل از ترکیب دارد. اگر کلمهای دارای دو یا چند معنا بود، در موضع اول، آنها را بیان کرده، موارد بعد را به آن ارجاع میدهم. سپس به تفسیر آیات پرداخته، در صورت وجود شان نزول، آن را مطرح مینمایم. در پی آن به نسخ احتمالی و مناسبت و ارتباط با آیات پیشین و پسین اشاره میکنم. قراءات شاذ مستعمل و مشهور را ذکر و توجیه ادبی آن را متعرض میشوم. سپس اقوال مفسرین (از قدیم و جدید) را که در فهم معانی ظاهری و پنهان آیه، مؤثر است نقل نموده و در جهت آشکار ساختن کامل مفهوم آن از هیچ تلاشی فروگذار ننمودم. مشکلات اعراب و دقایق ادبی، از بدیع و بیان را توضیح... و دلائل آن را به کتب مفصل ارجاع دادهام. از تکرار مباحث پرهیز نموده، موارد آن را به مباحث قبل ارجاع میدهم. سپس اقوال فقهای مذاهب اربعه و دیگران را در احکام شرعیه تا آنجا که با الفاظ قرآنی مرتبط است، مطرح کرده، دلائل آن را جز در مواردی که حکم غریب یا خلاف مشهوری باشد، به کتب فقهی ارجاع دادهام. در خاتمه در برخی آیات، خلاصهای از بحثهای بدیع و بیان را که از دیگران نقل نموده، با دیدگاه خود مطرح مینمایم و بنابر همین دیدگاه آیه را شرح میدهم. پس از آن اشارهای به برخی کلمات صوفیه، که مناسب مدلول لفظی آیات بوده، نمودهام و از تاویلات ملحدین و دیگران که خلاف ظاهر قرآن باشد، پرهیز کردهام.» ابو حیان با وجود تفصیل مباحث نحوی در تفسیر خود، به تفصیلهای مربوط به علوم مختلف برخی مفسرین انتقاد شدید دارد. مانند، نقد وی بر فخر رازی در تفصیل بحث اصولی (اصول فقه) نسخ ذیل آیه «ما ننسخ من آیة او ننسها»(بقره:۱۰۶). نکته قابل توجه ابو حیان در تفسیرش این است که با وجود اهتمام به مباحث نحو، اما هیچگاه نظرات نحویین را بر بلاغت قرآن ترجیح نداده و معتقد بود که بلاغت و بیان و نحو قرآن بالاتر و محکمتر از این است که آن را تماما در قالب اصول نحوی، نحویین، قرار دهیم. ایشان در مقدمه خود بر تفسیر مینویسد شایسته نیست که حکایات نامناسب و قصص تاریخی اسرائیلی را در تفسیر داخل کرد. با این وصف بحر المحیط از وجود اسرائیلیات مصون نمانده و برخی روایات جعلی منتسب به پیامبران (گر چه به شکل اندک) در این زمینه نقل شده است مانند قصه حجر موسی علیهالسّلام ، داود و زوجه اوریا و قصه ارم ذات العماد. البته در برخی موارد به نقد آن نیز میپردازد مانند قصه هاروت و ماروت که بعد از نقل روایات به نقد آنها میپردازد. جلد ششم به تفسیر سورههای اسراء، کهف، مریم، طه، انبیاء، حج، مؤمنون، نور و فرقان میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 76
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید