جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید انسان شناسی
>
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
>
اومانیسمِ رنسانس
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
مردان اندیشه: گفتگوی برایان مگی با ارنست گلنر
شخص محوری:
ارنست گلنر
نوع منبع :
صوت , فیلم , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
صوت
فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اومانیسمِ رنسانس
,
فلسفه غربی
,
معرفت
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
متن اجتماعی فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی مبانی معرفتشناختی اومانیسم دکارتی بر اساس اندیشۀ علامه جعفری
نویسنده:
نرگس ابوالقاسمی، عبدالله نصری، فضل الله خالقیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحلیل انتقادی
,
مبانی معرفت شناختی
,
مدرنیته (تجدد)
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
اومانسیم
کلیدواژههای فرعی :
کوژیتو ,
عصر روشنگری ,
پژوهش تطبیقی ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسمِ رنسانس ,
شک دستوری ,
راه های معرفت ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
گستره معرفت ,
انسان به عنوان فاعل شناسا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
اومانیسم به عنوان نگرش حاکم بر دوره مدرنیته، موجودیت خود را تا حدود بسیاری مرهون مبانی و روش معرفتشناختی دکارت است. ویژگی اصلی معرفتشناسی دکارت اصالتدادن به عقلانیت ابزاری است. به عقیدۀ او میتوان با عقل و بدون هرگونه توسّلی به حواس، به شناختی از واقعیت دست یافت. او با این مبنا خود را به نحوى مطلق به صورت موجودى مىشناسد که وجودش یقینىتر از همه چیز است. او اگرچه یک اومانیست به معنای امروزی نیست، اما محصول معرفتشناسیاش تصویری از انسان ارائه میکند که او را محور جهان هستی و ماسوای او را ذیل هستی او قرار میدهد. علامه محمدتقی جعفری از جمله فیلسوفان معاصر است که با عرضۀ مبانی معرفتشناختی متفاوتی به نقد اومانیسم پرداخته است. او ضرورت شناخت را در راستای نظام حیات معقول میبیند و معتقد است حواس طبیعی، عقل نظری، شهود عرفانی و وحی از ابزار معرفت است. این مقاله به قصد تحلیل انتقادی اومانیسم دکارتی ابتدا ارکان معرفتشناسی دکارت را تبیین و در ذیل هر یک دیدگاه علامه جعفری و وجوه تشابه و تضاد اندیشه آن دو را مطرح نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزش فلسفه جلد 1
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
تهران: سازمان تبلیغات اسلامی،معاونت فرهنگی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت و کثرت
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
شناخت شناسی
,
تفکر فلسفی
,
فلسفه اسلامی
,
وحدت تشکیکی وجود
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
بداهت وجود (مفهوم وجود) ,
پراگماتیسم ,
اومانیسمِ رنسانس ,
حکمت نظری ,
فلسفه پراگماتیسم ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
فلسفه کانت ,
حکمت عملی ,
ماهیت ,
اصالت وجود ,
فلسفه و علم ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
تجربه گرایی(مقابل عقل گرایی) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) ,
سوفسطائیه(اصطلاح وابسته) ,
علم و دین (فلسفه دین) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
مهمترین نکاتی که در این نوشتار رعایت شده است عبارتند از: اشاره به سیر تفکر فلسفی و مکتبهای مختلف آن، ارتباط فلسفه با علوم و معارف دیگر، تبیین ضرورت آموختن فلسفه و رفع شبهات پیرامون آن ها، مقدم شمردن ذکر مسایل هستی شناسی به مبحث شناخت شناسی و دیگر مباحث.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اومانیسم دینی و اومانیسم سکولار
نویسنده:
غلامحسین توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اومانیسم سکولار
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی
,
اومانیسم دینی
,
عصر رنسانس
کلیدواژههای فرعی :
قرون وسطی ,
لیبرالیسم ,
خلق انسان بر صورت خداوند ,
سیانتیسم جدید ,
کلاسیسیسم ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسمِ رنسانس ,
نظریه تکامل انواع ,
آزادی اندیشه ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
فلسفه (خاص) ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
ملحدان ,
مسیحیان اومانیست ,
استقلال اخلاق از الهیات ,
میراث تمدن یونان ,
اومانیسم فلسفی ,
اومانیسم پراگماتیستی ,
اومانیسم اگزیستانسیالیستی ,
باورهای سلبی اومانیسم ,
نظریه احتضار دین ,
چکیده :
اومانیسم یک نظام فکری منسجم است که دعاوی وجود شناختی، معرفت شناختی، تربیتی، زیبایی شناختی، اخلاقی و سیاسی خاصِ خود را مطرح می کند. برای فهم بهتر اومانیسم، لازم است نگاهی به سابقه پیدایش این تفکّر داشته باشیم. واژه "humanism" یا "humanismus" که امروزه به کار میرود، از واژه "humanista" برگرفته شده است که در دوران رنسانس به کار میرفت و به معلمان و دانشجویان علوم انسانی اشاره داشت. واژه اخیر، خود از اصطلاحِ قدیمیتر "studia umanistaties"برگرفته شده است. در قرن های اولیه مسیحی، این کلمه لاتین اشاره به مطالعه متون شرک آمیزِ مرتبط با روم و یونان قبل از پیدایش مسیحیت داشت که دستگاه کلیسا هنوز آن را حفظ کرده بود. معروفترین متخصص قرائت و فهم این متون در آن زمان جروم ( 354 ـ 420م) بود. در اواخر قرون وسطا و آغاز دوره رنسانس این کلمه رواج بیشتری یافت؛ در آن زمان این کلمه اشاره به یک برنامه آموزشی شامل توجه به معانی، بیان، بدیع، تاریخ و فلسفه باستان داشت، اما مطالعه منطق، فلسفه طبیعی، متافیزیک و ریاضی را شامل نمیشد. در ایتالیا واژه "humaneimen" اشاره به نهضتی داشت که خود را وقفِ مطالعه آثار کلاسیک، به ویژه مطالعه و احیای آثار افلاطون کرده بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توضیح مختصری پیرامون اومانیسم داده شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اساس تفكّر اومانيستي بر ارج نهادن به مقام و منزلت انسان ميباشد و از آنجا كه فشار و اختناق كليساي قرون وسطي ارزش و حيثيت انساني افراد را خدشه دار نموده بود و به نام مذهب، آزادي و اختيار انسانها را از آن سلب كرده بود نهضت ادبي ـ فلسفي اومانيستي در صد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
جامعه شناسی دین
,
مکاتب بشری
کلیدواژههای فرعی :
اومانیسم آغاز قرن بیستم ,
اومانیسمِ رنسانس ,
اومانیسمِ نو ,
معرفت شناسی اومانیسم ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
اومانیسم و دین ,
اومانیسم در اسلام ,
اومانیسم دینی ,
انسانگرایی مسیحی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چشم اندازهای اومانیستی در عرفان ایرانی
نویسنده:
شریفیان مهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت نفس
,
اومانیسم روشنگری
,
عرفان اسلامی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
اومانیسمِ رنسانس
,
وحدت وجود
,
عارفان (مسلمان)
,
گفتمان اومانیستی
,
اهمیت خودشناسی
,
انواع اومانیسم
,
تاریخچه اومانیسم
,
اومانیسم و دین
,
اومانیسم در اسلام
,
اومانیسم در عرفان
,
یکسان انگاری
کلیدواژههای فرعی :
اراده انسان ,
سوفسطایی ,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 171 اعراف ,
حریت ,
وحدت وجود ابن عربی ,
اصطلاحنامه تصوف ,
آیه 72 احزاب ,
اومانیسم مارکسیستی ,
پرسونالیسم ,
شفقت بر خلق ,
چکیده :
«اومانیسم» مکتبی فلسفی و ادبی است که منشا پیدایش آن را یونان قدیم می دانند. این مکتب بر ارزش و مقام انسان ارج نهاده و او را میزان همه چیز قرار می دهد. اوج تجلی اومانیسم در قرون وسطی بود که راهی نو برای تقابل با استبداد کلیساهای قرون وسطی ایجاد کرد. «آزادی»، «خود مختاری»، «خود رهبری»، «خویشتن شناسی» و شناخت ابعاد مختلف استعدادهای انسان از جمله موضوعات مهمی است که در این مکتب مورد تاکید قرار گرفته اند. بی گمان وجه اشتراک عرفان با اومانیسم نیز در همین موضوعات است. پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی توصیفی، کوششی است در جهت تطبیق برخی از مسائل عرفانی اسلامی با موضوعات اساسی مورد بحث در مکتب اومانیسم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید