جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
توحید افعالى
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
عنوان :
روش های اموزش توحید افعالی در قران
نویسنده:
داوودی محمد, قندیلی سیدجواد, شکرالهی حسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تفکر
,
آیات عقاید
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
استدلال
,
التفکیر
,
أسلوب التعلیم
,
روش آموزش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مفروض گرفتن
,
القای مستقیم
,
فطری بودن
,
التوحید الأفعالی
,
الإفتراض
,
الإلقاء المباشر
,
الفطریة
,
توحید افعالى
چکیده :
هدف این مقاله بررسی روش های آموزش توحید افعالی در قرآن است. توحید افعالی یکی از مراتب توحید است و مصادیق متعددی دارد که مهم ترین آن ها توحید در خالقیت، توحید در ربوبیت و توحید در مالکیت است. این تحقیق که با استفاده از قواعد تفسیر انجام شده، نشان می دهد که برای آموزش مصادیق اصلی توحید افعالی در قرآن از روش های مفروض گرفتن، القای مستقیم، توجه دادن به فطری بودن توحید افعالی، برانگیختن تفکر، استدلال، برانگیختن عواطف و احساسات، ارائه نمونه های عینی و نقل سرگذشت های واقعی استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «قل لا أملک لنفسى نفعاً و لا ضرّاً إلا ما شاء الله»، آیا طلب شفاعت، حاجات و شفا از پیامبر(ص) با آنچه در این آیه آمده منافاتى ندارد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آیه کریمه 8 سوره مبارکه انفال و نیز آیه 49 سوره مبارکه یونس و آیات مشابه این دو، تنها نافى استقلال در وجود و فاعلیت از شخص پیامبر(ص) است و وقتى که از شخص اول عالم امکان این استقلال نفى میشود، نفى آن از سایر انسانها و بالتبع از سایر موجودات، اولى خو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توسل به پیامبر(ص)
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
توسل به اولیای الهی
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت پیامبر (ص) ,
سوره اَنفال ,
سوره یونس ,
توحید صفاتی(اخلاق) ,
کرامات پیامبر ,
توحید افعالى ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای توحید در خالقیت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معنای توحید در خالقیت خالقیت و آفریدگاری از صفات خداوند است، این صفت مقتضای براهین اثبات وجود خداست، زیرا مفاد آن براهین، این است که خداوند مبدأ و علة العلل موجودات است؛ بحث در این است که خداوند در صفت آفریدگاری، شریک ندارد و خالق جهان کسی جز خد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید در خالقیت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
1- توحید خالقی (کلام)
,
مراتب توحید
کلیدواژههای فرعی :
توحید در خالقیت و ربوبیت ,
توحید خالقی ,
توحید افعالى ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات «عدالت، ارحم الراحمین، واحد» در خداوند به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در سه بخش باید به پاسخ بپردازیم.: الف. عدالت در توضیح عدالت باری تعالی قبل از هر چیز ضرورت دارد معناى عدل و اقسام آن روشن گردد و سپس به بحث درباره عدل الهى پرداخته شود. عدل یعنى قرار دادن امور در جاى خود با این بیان عدل الهى بر دو گونه است:
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الله
,
احد
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
ارحم الراحمین (اسماء صفات الهی)
,
صفات فعلیه
,
عدالت الهی
کلیدواژههای فرعی :
توحید در عبادت ,
یگانگی خدا ,
توحید ذاتی ,
یکتائی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
عدل الهی ,
عدل تشریعی الهی ,
عدل تکوینی الهی ,
رحمت خدا ,
صفات خدا ,
توحید افعالى ,
توحید صفاتى ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عرفان و سیاست در صحیفه سجادیه
نویسنده:
ابراهیم برزگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و سیاست
,
امامت
,
عرفان اسلامی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
امام سجاد علیه السلام
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
صلوات ,
تولی و تبری ,
اقبال لاهوری ,
اندیشه سیاسی ,
رفتار سیاسی ,
آخرت و مرگ اندیشی ,
قبیله گرایی ,
موازنه منطقی بین دنیا و آخرت ,
زهد ,
تعادل شخصیتی ,
ادعیه و رفتار سیاسی ,
سیاست داخلی ,
ولایت و زعامت سیاسی ,
ولایت معنوی عرفانی ,
حکومت الهی انسان کامل ,
غایت گرایی ,
اسلوب دعا ,
ائمه اطهار (ع) ,
تزکیه ,
صراط مستقیم ,
کنش گفتاری ,
حکومت حقه ,
نیت مداری ,
قرآن ,
امام خمینی ,
علامه محمدتقی جعفری ,
ابن سینا ,
اراده قدرت ,
پیامبر ,
آیت اله جوادی آملی ,
توحید افعالى ,
اخلاق سیاسی ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله محقق سعی بر آن دارد تا با طرح پرسش هایی در باب رابطه عرفان و سیاست و غواصی در اقیانوس صحیفه، متن را به نطق وادارد و پاس خهای<br /> خود را از آن اخذ کند. برخلاف دیدگاه هایی که قایل به امتناع تأسیس اندیشه سیاسی و رفتار سیاسی در حوزة عرفان می باشند، فرضیه و مدعای نویسنده بر<br /> این است که تعالیم دینی امام در قالب ادعیه موجود در صحیفه سجادیه می تواند به تأسیس اندیشه سیاسی، گرایش سیاسی و رفتار سیاسی بینجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود نزد دوانی
نویسنده:
حسین محمدخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
جلال الدین محمد دوانی
,
وحدت وجود
,
وجود
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
ملاهادی سبزواری ,
اسفار ,
قیصری ,
علیت ,
ذوق تأله ,
انتساب ,
اعتبار تعین ,
مشتق ,
غیاث الدین دشتکی ,
ذات خداوند ,
ساختمان حقیقت وجود ,
ملا عبدالرزاق لاهیجی ,
وحدت مفهومی ,
وحدت و کثرت ,
وحدت و کثرت حقیقی ,
وحدت سنخیه ,
کثرت اعتباری ,
محمد بن اسعد دوانی ,
توحید در وجوب وجود ,
نحوه وجود ممکنات ,
توحید صمدی ,
شیخ محمد تقی آملی ,
موجودات ممکن ,
وجود حقیقی ,
تشکیک در وجود ,
حرکت جوهری ,
شواهد الربوبیه ,
اتصاف ماهیت بر وجود ,
تحقق نفس الامری ,
حقایق امکانی ,
علت موجده ,
توحید افعالى ,
توحید صفاتى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
متکلمان، حکما و عرفا در باب وحدت و کثرت عالم، دیدگاه هایی ارایه کرده اند که وحدت مفهومی (وحدت در مفهوم وجود)، وحدت و کثرت حقیقی در وحدت سنخیه و وحدت حقیقی و کثرت اعتباری در وحدت شخصیه از آن جمله اند. دوانی نیز در باب وحدت وجود، نظریه ای ارایه می کند که خود از آن به ذوق تاله یاد می کند. شاید بتوان گفت مهم ترین اندیشه دوانی که مورد توجه متاخرین نیز قرار گرفته است، بیان وی از وحدت وجود است. وی در مباحث وجود و ماهیت، علت و معلول و... بر اساس ذوق تاله سخن می گوید و نیز در اثبات جنبه های دیگر توحید (توحید در وجوب وجود، توحید افعالی و توحید صفاتی) از آن بهره می برد. بنابر بر آن چه در نظریه ذوق تاله می آید، حقیقت وجود، منحصر در ذات خداوند است نه به این معنی که موجودات دیگر موهوم باشند، بلکه موجودات ممکن، تنها در سایه انتساب به آن وجود خاص، موجود می شوند. شایان ذکر است که انتساب مذکور مقولی نیست تا مستلزم وجود دو طرف باشد؛ بلکه ممکنات بدون لحاظ وجود حقیقی، بهره ای از هستی ندارند. بیان دوانی مورد توجه زیادی قرار گرفت تا آن جا که صدرالمتالهین در اسفار اربعه، اشکالاتی بر آن وارد می کند که عمده آن ها به اصالت ماهیتی بودن دوانی و ناسازگاری آن با پذیرش توحید صمدی از سوی وی باز می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوآوریهای سهروردی در باب «ملاک نیازمندی معلول به علت»
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، خدیجه قاسمی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
سهروردی
,
علیت
,
حکمت اشراق the School of Illumination
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
توحید ,
غلامحسین ابراهیمی دینانی ,
امکان ماهوی ,
امکان فقری ,
نیازمندی معلول به علت ,
محمد جعفر لاهیجی ,
نوارالانوار ,
فقر فی نفسه انوار ,
ذات انوار ,
فاعل حقیقی ,
رابطه فایض و مستفیض ,
رابطه مفیض و مستفیض ,
برهان صدیقین (اثبات خدا) ,
الله ,
اصالت ماهیت ,
اصالت وجود ,
عین الربط ,
ابن سینا ,
توحید افعالى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ابن سینا ملاک نیازمندی معلول به علت را امکان ماهوی آن میداند،ولی ملا صدرا را با نقد امکان ماهوی،امکان فقری را بر جای آن نشانده،عین ربط بودن موجودات به باری تعالی را نتیجه میگیرد.اما آیا سهروردی نیز همانند ابن سینا، ملاک نیازمندی معلول به علت را امکان ماهوی ماهیات میانگارد یا قبل از ملا صدرا و همانند او،فقر فینفسه انوار را ملاک نیازشان به علت میداند.در این مقاله،ثابت شده است که سهروردی درمواضع بسیاری از آثار خود،ملاک نیازمندی انوار به علتشان را فقر فینفسه آنها میداند.در نظر او،ذات انوار چیزی به جز نور بودن آنها نیست که همانند اشعات و اشراقاتی از نورالانوار ظهور یافتهاند.این عقیدهی او،دو نتیجهی زیر را به دنبال دارد:1.عین ربط بودن موجودات به یاری تعالی،2.توحید افعالی،زیرا وقتی که موجودات در ذاتشان مستقل از علت هستیبخششان نباشند،در فعل خود نیز از او مستقل نخواهند بود،بنابراین فاعل حقیقی عالم خود نورالانوار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اعتقاد به توحید افعالی بر پذیرش علیت از دیدگاه محمد غزالی و ابنعربی
نویسنده:
قاسم کاکایی، آمنه یزدان پناه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
رابطه توحید و علیت
,
امام محمد غزالی
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
معجزات
,
ابن عربی
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
سید جلال الدین آشتیانی ,
اشاعره ,
الارده الالهیه ,
تجلی و ظهور ,
اقتران ,
تحلیل جهان ,
انگیزه نفی علیت ,
وقوع معجزات ,
سریان عادت الله ,
نظام عادت الله ,
نظام اسماء الله ,
نفی ضرورت و ضابطه مندی در جهان ,
استعداد ذاتی موجودات ,
یجب عن الله ,
تاثیر و تاثر بین مخلوقات ,
صور نوعیه ,
سنخیت ,
سلب اختیار ,
نظریه وحدت وجود ,
نظام علی معلولی ,
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
فتوحات مکیه ,
هستی جلوه حق ,
فریب عقل توسط حس ,
الاقتصاد فی الاعتقاد ,
تهافت الفلاسفه ,
قرآن ,
سنت الله ,
توحید افعالى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
توحید افعالی به معنای نفی تأثیر از غیر خداست. از سوی دیگر اصل علیت مستلزم پذیرش تأثیر و تأثر میان مخلوقات است که این دو امر ظاهراً با یکدیگر سازگار به نظر نمیرسند. این مقاله بر آن است که با بررسی افکار ابن عربی و غزالی به عنوان دو تن از مدافعان توحیدافعالی، به بررسی تطبیقی موضع آنها در قبال بحث علیت بپردازد. آنها تقریر فلاسفه از علیت را رد میکنند و هر یک سعی دارند جایگزینی برای بحث علیت ارائه دهند که قادر به توضیح منطقی رابطهی خدا و مخلوقات از یک سو و رابطهی مخلوقات با یکدیگر از سوی دیگر باشد. اقتران پیشنهاد مشترک آنها به عنوان جایگزین علیت است؛ اما برداشت هر یک از اقتران لزوماً یکسان نیست که این امر نشأت گرفته از مبانی متفاوت فکری آنهاست. این نکته سبب میشود که ابنعربی راه حل نهایی رفع این تعارض را در بحث تجلی و ظهور بداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت در فلسفه اسلامی و نظر مخالفان آن
نویسنده:
محمد اسدی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علت
,
معلول (درمقابل علت)
,
اصل علیت
,
اصل علّیت
,
علت
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
معجزه ,
بدیهیات ,
الائمه ,
اراده ,
اختیار انسان ,
عادت ,
معقول ثانی ,
تصادف در خلقت ,
امکان ذاتی ,
جبر و اختیار(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
اختیار انسان ,
فیزیک کوانتوم ,
ترجیح و ترجح بلامرجح ,
خرق عادت ,
امکان ذاتی ,
امور بدیهی ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
معقول ثانیة فلسفی ,
اراده ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
توحید افعالى ,
اکثری دائمی ,
اقلی دائمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
نیروی کنجکاوی در انسان از اهم خصیصه های اوست، بر این اساس می خواهد بفهمد و لذا چراگوست و نه چون حیوان چراگر. نخستین مرحله از کنجکاوی هر انسان در خود و عالم خارج از خود، کشف رابطه علی و چگونگی ربط حوادث و فعل و انفعالات در عالم وجود است. در توجه به این امر عده ای آن قدر علیت را واضح و اولی دیدند که به بداهت آن حکم نمودند و اگر دلایلی هم ارائه نمودند بیشتر جنبه تنبیهی داشته است، اما گروهی دیگر به گمان منافات علیت با توحید افعالی یا جبر یا عدم قطعیت در فیزیک کوانتومی به مخالفت با آن برخاستند و مطالبی در اثبات نظریه خود ارائه کردند که دقت در مطالب آن ها مشخص می کند که در واقع دلیل بر رد علیت نداشته، بلکه در تغایر و منافات علیت با امور دیگر قدرت جمع بندی نداشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و نقد ادله قرآنی متکلمان در استطاعت کلامی : سال دوم شماره پنجم : تحقیقات کلامی
نویسنده:
جعفر رحیمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
تشیع
,
معتزله
,
اشاعره
,
استطاعت (کلامی)
,
ادله قرآنی استطاعت
,
ماتریدیه
,
اخباریان (اهل حدیث شیعه)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تفویض ,
اختیار انسان ,
کسب ,
ابزار استطاعت ,
آیات استطاعت ,
مشیت الهی ,
هدایت الهی ,
خلق افعال ,
اختیار انسان ,
امتناع تکلیف مالایطاق ,
استطاعت اسباب و ابزار ,
استطاعت وجود ,
تعارض شمول اراده الهی و اختیار ,
توحید افعالى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
هر کدام از طرفداران استطاعت مع الفعل و استطاعت پیش از فعل، برای اثبات نظریه خویش به قرآن استناد کرده اند. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به آثار متکلمان، به بررسی و نقد ادله قرآنی متکلمان مذاهب مختلف کلامی پرداخته است. متکلمان معتزلی با استناد به آیه هایی مانند: «أَنْ أَلْقِ عصاک» که ظاهر در قدرت داشتن پیش از فعل است، به استطاعت پیش از فعل قائل شدند. اهل حدیث و اشاعره با پذیرش تکلیفِ مالایطاق و با استناد به آیه هایی مانند: «لَوِ استَطَعنا لَخَرَجنا معکُم»، استطاعت مع الفعل را گردن نهادند. ماتریدی نیز با آنان همداستان است، مگر در پذیرش تکلیف مالایطاق. در میان متکلمان امامیه، هردو قول استطاعت پیش از فعل و مع الفعل طرفدارانی داشته است. به نظر می رسد، قرآن تصریحی به هیچ کدام از دو نظریه مذکور ندارد و استناد متکلمان به قرآن، همراه با تاویل و تحمیل نظریه بر آیات بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید