جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 28
عنوان :
منابع معرفت از نظر ملاصدرا
نویسنده:
مهدی ذاكری , حسين عمادزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حواس
,
عقل(منطق)
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
نقل (معرفت شناسی)
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در حكمت متعاليه ملاصدرا، منابع معتبر معرفت عبارتند از: حواس ظاهري، حواس باطني، عقل، شهود، گواهي و نقل از نظر ملاصدرا اولين منبع كسب معرفت، حواس ظاهري است و حس مشترك، مهمترين حس باطني انسان است. عقل كه وجه تمايز انسان از ديگر موجودات است، حدي دارد كه معرفت از آن حد تجاوز نميكند. ملاصدرا عقل را به نظري و عملي تقسيم ميكند و درعين حال كه هر دو را منبع معرفت ميشمرد، تفاوت آنها را در متعلقشان ميداند. تنها، شهود است كه ميتواند به هر آنچه كه قابلشناسايي باشد، دست پيدا كند. گواهي، اگر متواتر و مربوط به امور محسوس باشد، بعنوان منبع معرفتي غيرمستقل، معتبر است و دليل نقلي، بخصوص در مباحث ديني، منبعي مستقل و خطاناپذير است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منابع معرفت از دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی
نویسنده:
حسین سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله (اهل سنت)
,
عقل(منطق)
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
چکیده :
قاضي عبدالجبار از چهرههاي معروف كلام معتزلي است كه در حوزة «معرفتشناسي» آراي قابل ملاحظهاي دارد. در نظام كلامي عبدالجبار، مسائل مطرحشده در مباحث علم و معرفت و به طور كلي در مباحث كلامي، داراي ترتيب منطقي و استنتاجي است، به طوري كه قضاياي قبلي پايه و اساس قضاياي بعدي و گزارههاي بعدي محصول و نتيجة گزارههاي پيشين است. افكار و انديشههاي معرفتي و كلامي قاضي، ريشه در يك سلسله منابع معرفتي دارد؛ منابعي همچون: حواس ظاهري، عقل، علوم ضروري، دليل وحياني و تقليد كه در بين آنها، عقل به معناي قوة تفكر نزد قاضي به عنوان منبعي مستقل و ابزاري بسيار مهم براي شناخت مطرح بوده، به طوري كه وي تنها راه رسيدن به معرفت خداوند را نظر و تفكر، يعني همان راه عقل ميداند. از نظرگاه قاضي، علم به مدركات كه نتيجة ادراك حسي است، پيشدرآمد علم ضروري و علم ضروري خود از راه استدلال عقلي، پيشدرآمد علم اكتسابي است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هندسه معرفت دینی فخرالدین رازی
نویسنده:
ابراهیم نوری ، مرتضی عرفانی ، محمود صیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عقل و دین
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
هندسه معرفت دینی
,
عقل(قوه عاقله)
,
اندیشه های فخرالدین رازی
,
معرفت دینی
کلیدواژههای فرعی :
عرفان و عقل ,
عشق ,
عقل و نقل ,
جایگاه عقل در معرفت دینی ,
معرفت علمی ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
معرفت شناسی عقلی ,
مراتب معرفت(عرفان نظری) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
نقل (معرفت شناسی) ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
نسبت میان عقل و نقل ,
معرفت عامیانه ,
عرفان و معرفت دینی ,
عرفان فخرالدین رازی ,
وحی و عقل ,
چکیده :
فخر رازی در اوایل حیات علمی خود سخت از نقش عقل در حوزه دین دفاع میکرد اما در دوران متأخر، بُرد عقل در حوزه الهیات را محدود دانسته و نقل و شهود را کارآمدترین ابزار می داند. او برهان، قرآن و عرفان و بهتعبیری دینداری و خردورزی را با هم قابل جمع میبیند و به جایگاه برتر نقل و شهود اذعان می کند، فهم دین را بهوسیله عقل لازم و یکی از مهمترین کارکردهای عقل را فهم باورهای دینی و رفع تعارض و تناقض از مدعیات دینی می داند. تمام تعریف و تمجیدی که رازی از جایگاه خِرَد و خردورزی بهعمل می آورد، به همین کارکرد عقل برمیگردد. در این پژوهش با روش توصیفیـتحلیلی و انتقادی به ترسیم هندسه معرفت دینی رازی پرداخته و دیدگاه وی در باب جایگاه هر یک از اضلاع این شکل هندسی و چگونگی ترتّب آنها بر یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه میرسد که هندسه معرفت دینی وی مثلثی است که اضلاع آن را قرآن، عرفان و برهان تشکیل میدهد. عقل نقش مقدماتی و مبنایی برای حصول معرفت متعالی قرآنی و عرفانی دارد و کنار نهادن آن در هیچ مرحلهای موجّه نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر مبانی معرفت شناختی مطالعه نهضت عاشورا
نویسنده:
محمد حسينزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قیام عاشورا
,
راه های معرفت
,
دلیل نقلی(قسیم دلیل عقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی)
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
اشعار عزای امام حسین (ع) ,
معرفت ظنی ,
رثای امام حسین (ع) ,
اشعار امام حسین(ع) ,
معرفت یقینی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
کیفیّت تحمل حدیث ,
خبر واحد ,
اقسام معرفت ,
کتاب مقتل الحسین ,
مقتل نویسی ,
پژوهش های تاریخی ,
نقل (معرفت شناسی) ,
منابع عاشورا ,
چکیده :
در اين نوشتار، با بيان اصول يا قواعد پژوهشهاي تاريخي با صبغة معرفتشناختي و روششناختي، به پژوهش دربارة منابع نهضت عاشورا و رخدادهاي آن پرداختيم. اين بحث، ميانرشتهاي و جايگاه اصلي آن معرفتشناسي دانشهاي نقلي است؛ اما مباني معرفتي و دستاوردهاي نهضت عاشورا در دانش کلام و تاريخ نيز كاربرد بسيار دارد. در اين مقاله، به بيان اصول معرفتشناختي در قلمرو دليل نقلي و درجة معرفتي ادلة نقلي، اقسام و شرايط اعتبارشان، منشأ اعتبار آنها، بهويژه خبر واحد ميپردازيم. با بررسي اصول معرفتشناختي حاکم بر دليل نقلي، منابع و مدارك نهضت عاشورا و رويدادهاي آن، به اين نتيجه رهنمون ميشويم که منابع و مدارك رويدادهاي عاشورا، به اسناد تاريخي منحصر نيست، بلكه افزون بر اينگونه اسناد، ميتوان در عرصههايي ديگر به منابعي متقن دست يافت. افزون بر آن، منابع بسياري براي اثبات رويدادهاي عاشورا وجود دارد که ميتوان به عنوان منابع معرفتي معتبر نهضت عاشورا براي تثبيت باورهاي ديني در علم كلام به آنها اعتماد و استناد كرد. حاصل اينكه، ارتباط تاريخي نهضت عاشورا با گذشته منقطع نيست و پيوندي استوار دارد. ازاينرو، نبايد در بسياري از حوادث عاشورا ترديد کرد. اين پيامد، نقش معرفتشناختي، تاريخي و کلامي ژرفي دارد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمایزجایگاه علم و معرفت در عرفان ابو عبدالله نفَّری
نویسنده:
عظیم حمزئیان , قدرت الله خیاطیان , سمیه اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیت خدا
,
راه کشف و شهود
,
عرفان نظری
,
مقام حجاب
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
شناخت ذات خدا ,
اصطلاحنامه فقه ,
عارفان (مسلمان) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
علم ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
علم لدنی(معرفت شناسی) ,
ایمان ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
معرفت رسمی ,
معرفت با عبارت ,
معرفت بی عبارت ,
ملازمت معرفت و رویت حق ,
علم حجاب ,
جهل حقیقی ,
علم شناسی عرفانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
برخی از عرفا، علم و معرفت را به صورت مترادف به کار بردهاند و بسیاری دیگر معرفت را برتر از علم دانستهاند؛ زیرا که منظور ایشان از علم، دانش ظاهری، اکتسابی و معقول است؛ و معرفت در این جایگاه، دانش بر اساس کشف و شهود است. در دیدگاه عرفانی محمد بن عبدالله نفّری-عارف قرن چهارم- هر چیزی غیر از خدا، حرف و خلق محسوب میشود؛ لذا عارف باید خویش را از رسوم و احکام و غیریّت رها سازد. در سیر الی الله، علوم و تعالیم آن -که گاهی علم شرع و گاهی علوم منقول و معقول مدّ نظر است – ماسوی الله به شمار میرود. از این منظر، عارف کسی است که توانسته باشد احکام و رسوم را از خود بزداید؛ لکن هنوز گرفتار حجاب لطیفی به نام معرفت است. بنابراین در عرفان نفّری، نیل به معرفت حقیقی و یقینی، با زدودن حجاب معرفت و معارف میسّر میشود.در میان اندیشمندان و عرفای مسلمان، ابوعبدالله نفری، اولین کسی است که این تمایز را قائل شده است. علاوه بر این از «وقفه» یاد نموده که جایگاهی برتر از معرفت دارد. در این مقاله، با توجه به جایگاه این تمایز و اهمیت موضوع علم و معرفت در اسلام و توصیه و تأکیدی که در قرآن و سنت به این امر شده است و همچنین ارزش و مقام والای معرفت الهی نزد عرفا و اولیاءالله، به بررسی جایگاه علم و معرفت، درجات و مراتب آن، تفاوت علم و معرفت، وصول به آن و رابطه علم و جهل در عرفان نفّری به روش توصیفی-تحلیلی پرداخته شده است؛ که با توجه به تقدّم تاریخی وی بر عارفانی همچون امام محمد غزالی، طرح علم و معرفت و تمایز آن دو در اندیشه نفّری، اهمیّت ویژهای مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی کلاسیک و معرفت شناسی جهان سومی
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
معرفت شناسی اسلامی(قسیم معرفت شاسی مسیحی، یهودی، بودایی و هندویی)
,
معرفت شناسی کلاسیک
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
معرفت نظری ,
معرفت علمی ,
معرفت شناسی پیشینی ,
شناخت فطری ,
تصورات((هیوم)، مقابل انطباعات هیوم) ,
تصورات بسیط((جان لاک)، مقابل تصورات مرکب جان لاک) ,
تصورات مرکب((جان لاک)، مقابل تصورات بسیط جان لاک) ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
معرفت شناسی کانت ,
معرفت شناسی پوپر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
معرفتشناسی کلاسیک،بیگمان هویتی باور محور دارد و به طور عمده،به موضوع ذهن و قوای ذهنی شناسنده،نسبت باورهای او با عالم خارج،میزان واقعنمایی آنها، قلمرو و درجات معرفت،چگونگی دستیابی به توجیه معرفتی و یقین،و ستیز با شکاکیت میپردازد.همین ویژگی،سبب شده است تا گروهی،آن را معرفتشناسی فردگرایانه و درونگرایانه بدانند و برنامهی پژوهشی آن را در رسیدن به معرفت عینی و غیر شخصی،ناکام بپندارند.کارل ریموند پوپر،یکی از همین کسانی است که معرفتشناسیهای مبتنی بر توجیه باورها و حالت ذهنی را غیر عینی و به اصطلاح خویش،جهان دومی میداند که هیچ سخن درخور توجهی برای حل مسألهی مهم چگونگی رشد و تحول معرفت عینی و علمی ندارد.نگارندهی این نوشتار،نخست به برخی از ویژگیهای معرفتشناسی کلاسیک در دو سنت اسلامی و غربی اشاره میکند و سپس،به بررسی و نقد معرفتشناسی جهان سومی پوپری میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی گواهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی
نویسنده:
عباس دهقانی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاضی عبدالجبارمعتزلی
,
باور
,
وقوع معجزه
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
معرفت شناسی گواهی
کلیدواژههای فرعی :
قوانین طبیعت ,
علم ضروری ,
گواهی (معرفت شناسی) ,
علم اکتسابی (مقابل علم الهامی) ,
سمنیه ,
چکیده :
معرفتشناسی گواهی از شاخههای جدید معرفتشناسی است و سعی دارد به سؤالاتی دربارۀ معرفتبخشی گواهی، جایگاه گواهی نسبت به سایر منابع معرفتی و نحوۀ ایجاد باور توسط گواهی بپردازد. به نظر میرسد که این مباحث برای قاضی عبدالجبار نیز مطرح بوده است. وی گواهی را راهی برای حصول معرفت دانسته و شبهات سمنیه که برای گواهی ارزش معرفتی قائل نبودهاند را رد کرده است. همچنین معتقد است در فرآیند تبادل از راه گواهی، این باور گوینده و خصائص معرفتی اوست که به شنونده منتقل میشود. از سوی دیگر، وی مانند ابوعلی جبائی اعتقاد دارد که گواهی ارزشی همردیف با سایر منابع معرفتی دارد و فروکاستنی به آنها نیست. این دیدگاههای معرفتی زیربنایی برای برخی آرای دینشناختی عبدالجبار ازجمله مبحث اثبات وقوع معجزات شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی معرفتشناختی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبانی معرفت شناختی
,
پیشرفت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
ادراکات حقیقی ,
نظریه انسجام گرایی ,
نظریه مبناگروی ,
رئالیسم معرفت شناختی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
امور اعتباریه صرف ,
معرفت شناسی اعتباریات ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
نظریه مطابقت ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
گستره معرفت ,
رئالیسم تفسیری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
هرگونه نظریهپردازی و الگوسازی برای پیشرفت بر بعضی از مبانی معرفتشناختی، جهانشناختی، انسانشناختی، ارزششناختی و ... استوار و آگاهانه یا ناآگاهانه از آن مبانی مستمد و مستفید است. الگوی اسلامی تمدن و پیشرفتورزی نیز گریزی از بازشناسی و مراجعه به مبانی و زیرساختهای نظری خود نداشته و بررسی دقیق و کاربست هوشمندانۀ آنها در تدوین بهینۀ الگو، نقش اساسی دارد. در تحقیق حاضر بر آنیم تا برخی از مهمترین مبانی معرفتشناختی مقبول اندیشمندان مسلمان را شناسایی کنیم و نقش آنها را در تدوین نظریه و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت بازکاویم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 296
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه بنیان گرایی معرفت
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خطاناپذیری
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
معرفت
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
کلیدواژههای فرعی :
صدق منطقی (خبری) ,
امور بدیهی ,
یقین ,
ادراکات حسی(مقابل ادراکات عقلی) ,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی) ,
بداهت((اولیات)، اصطلاح وابسته) ,
مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف) ,
مبناگروی عقل گرا(مقابل مبناگروی تجربه گرا) ,
استدلال تسلسل معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال دور معرفتی) ,
استدلال دور معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال تسلسل معرفتی) ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
حس(قوه حاسه) ,
باورهای غیرپایه ,
باور حسی خطاناپذیر ,
بنیان گرایی جزمی ,
ادراکات پدیداری ,
محتوای داده حسی ,
تجربی بودن باور پایه ,
مبناگروی درون گرا ,
مبناگروی برون گرا ,
استقلال باور پایه ,
چکیده :
بنیانگرایی یکی از نظریههای معرفت شناختی درباره ماهیت توجیه و معرفت است که معرفت را دارای ساختاری دولایه میداند: لایهای از معرفت و توجیه، غیر استنتاجی یا بنیادین است و لایهای دیگر، استنتاجی و غیر بنیادین است که در نهایت از معرفت یا توجیه بنیادین استنتاج میشوند. این نظریه از کهنترین نظریههای معرفتشناختی است که حامیان برجستهای همچون ارسطو، دکارت، راسل، لوئیس، و چیزم از میان فیلسوفان کلاسیک و معاصر داشته است.بنیانگرایی قرائتهای متعددی دارد که اختلاف آنها عمدتا از دو چیز سرچشمه میگیرد: 1) چگونگی تبیین ماهیت توجیه و معرفت غیراستنتاجی و بنیادین؛2) چگونگی انتقال معرفت و توجیه بنیادین به باورهای غیربنیادین و استنتاجی.نظریه بنیانگرایی معرفت بهویژه نوع خطاناپذیر آن با نقدهای گوناگونی از سوی حامیان نظریههای رقیب مانند نظریه هماهنگی و اعتمادگرایی معرفت روبهرو شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 14 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشهای تفسیری از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقان پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه عقل در معرفت دینی
,
تفسیر قرآن ملاصدرا
,
اقسام عقل
,
ابزارهای معرفت دینی
,
عقل و دین
,
هرمنوتیک
,
حکمت متعالیه
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اشاری
,
تفسیر به رأی
,
تفسیر فلسفی
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر اجتهادی
,
قرآن مجید
,
آداب تلاوت قرآن
,
حقیقت قرآن از نظر ملاصدرا
,
منهج تفسیرى
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
عقل(قوه عاقله)
,
مخالفان تفسیر عقلی
کلیدواژههای فرعی :
عقل شهودی ,
تدبر در قرآن ,
عقل فعال ,
آیه 13 غافر ,
طهارت قلب ,
حضور قلب ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل ابزاری ,
عقل عرفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
اثر تفسیری ملاصدرا در میان دیگر آثارش، مزیت ویژهای در رهیافت قرآنی او دارد. صدرا دو پایه اساسی تفسیر را نقل صریح و کشف تام میداند؛ از این رو، نه جمود بر لفظ را میپسندد نه فراموشی آن را، بلکه با حفظ ظاهر باید به مشاهد حقایق و بطون معانی پرداخت. ملاصدرا روشهای تفسیری را به چهار قسم عمده تقسیم میکند و روش صحیح را روش راسخین در علم میداند؛ یعنی کسانی که به دور از افراط فلاسفه و تفریط اهل حدیث، با نور نبوت و ولایت به حقایق قرآن دست یافتهاند. ملاصدرا قرآن را جلوهگاه جهان وجود و حاوی غیب و شهود میداند. به نظر او قرآن نسخهای مکتوب از نظام وجود است و وجود تمثل قرآن. از این رو، قرآن را تنها اوالوالالباب با علم لدنی درک میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 306 تا 331
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 28
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید