جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
علم نفس
>
افعال نفس
>
افعال ادراکی
>
حکم
>
حکم عقلی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
سرچشمه حکمت : جستارهایی در باب عقل
نویسنده:
علی نقی خدایاری، رضا برنجکار
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
تهران: نبا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
انسان شناسی
,
حجیت عقل
,
16. کلام عقلی
,
عقل
,
خداشناسی
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
نصگرایی
,
قرآن و عقل
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم (علامه طباطبایی/ مرتضی مطهری)
کلیدواژههای فرعی :
معاد در قرآن ,
جبر و اختیار(کلام) ,
ماتریدیه (اهل سنت) ,
امر بین امرین ,
هستی شناسی اسلامی ,
دلیل عقلی(مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت دینی ,
حکم عقلی ,
حرکت جوهری ,
عقل ( جوهر ) ,
آیات جبر و اختیار ,
عقل ,
اصل علّیت ,
عقل فطری ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل هیولانی ,
عقل مستفاد ,
امکان معاد ,
وحی و عقل ,
ایمان و عقل ,
عقل قرآنی ,
کد کنگره:
ع 7 خ 4 1388 / 104 BP
چکیده :
در مجموعه پيشرو كه به همت پژوهشگرانى دانشور سامان يافته است كوشش شده آراء مهمترين جريانهاى فكرى جهان اسلام در باب آموزه پايهاى عقل عرضه شود. دو نكته در تدوين جستارهاى اين نوشتار مد نظر بوده است. نخست، پرداختن به حوزههاى متنوع و جريانهاى مهم فكرى و گزينش عالمانى كه نماينده شاخص يك جريان معرفتى به شمار مىروند. و دوم، بهرهگيرى از نويسندگانى كه در موضوع مورد نظر از دانش و توانايى لازم برخوردارند. گفتنى است براى آگاهى از ديدگاه قرآن و حديث درباره عقل، دو مقاله نخست به اين عرصه اختصاص يافته است. در مقاله سوم با عنوان عقلگرايى و نصگرايى در كلام اسلامى، گزارشى تاريخى از سير و سرگذشت گرايشهاى عقلى و نقلى در حوزه كلام ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب عقل جلد 2 : عقل و فکر و دین
نویسنده:
محمد بنی هاشمی؛ به قلم امیر مسعود جهان بین
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: نباء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و شرع
,
عقل و دین
,
تلازم عقل و شریعت
,
عقل
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
توحید صدوق
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر کنز الدقائق (روایى و ادبى)
,
03- صحیفه سجادیه
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
کلیدواژههای فرعی :
حجیت عقل ,
علم مخلوق ,
گناه ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
ابطال ناپذیری حجیت عقل ,
حکم عقلی ,
پرخوری ,
عقل ,
زهد ,
شوخی زیاد ,
عقل - حجیت ,
عقل و علم ,
مقام ادب ,
عقل(قوه عاقله) ,
شرع درونی ,
عقل برونی ,
عقل و فکر ,
شماره ديويي:
297/42
چکیده :
در دفتر دوم این کتاب بحث حجیت ذاتیه عقل نطرح شده است و ارتباط دین، علم و فکر به صورت جداگانه شرح داده شده است. اولین موضوع حجیت ذاتی عقل است که پایه و اساس حجیت وحی و دین می باشد. بیان رابطۀ عقل و دین و عدم تعارض میان این دو در جلد اول مورد بحث قرار گرفت. بخش دوم این مجلد به دو بحث مهم اختصاص دارد. فصل اول انکه به بحث درباره ارتباط عقل و علم مربوط می شود که در آن لزوم تلازم عقل با علم حقیقی که از ذوات مقدسۀ چهارده معصوم (ع) سرچشمه میگیرد اثبات شده و این حقیقت روشن گشته که عقل از امامت و هدایت علم واقعی یعنی وحی بی نیاز نیست. همچنین معنای صحیح حکمت و پیوستگی آن با عقل در این فصل مطرح شده است. در فصل دوم به بحث درباره ارتباط عقل و فکر پرداخته و روشن می شود که تفکر، به خودی خود دارای هیچگونه ارزشی نیست. نور عقل و نور علم هستند که به تفکرات عاقلانه و عالمانه ارزش می بخشند. سپس نقش تفکرات عالمانه در رفع حجاب از عقل بازنمایی شده است. در این کتاب بیشتر مباحث بر محوریت احادیث کتاب العقل و الجهل اصول کافی مطرح شده است. فهرست مطالب کتاب به این قرار است: بخش اول: شرع درونی و عقل برونی شامل حجیت عقل، عقل و دین، کمال و زوال عقل؛ مرگ و زندگی قلب. بخش دوم: عقل و علم و فکر شامل عقل و علم، عقل و فکر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جولات في الفقهين الكبير والأكبر وأصولهما : «ابحاث تجیب علی أهم الأسئلة فی نظریات الثقافة الاسلامیة»
نویسنده:
سعید حوی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبه وهبه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
,
اصطلاحنامه تصوف
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
حکم عقلی ,
علم منطق ,
حکم شرعی (مقابل حکم عقلی و حکم عرفی)(فلسفه سیاسی) ,
چکیده :
مراد از فقهین و فقه اکبر: علم عقایدو علم فقه و علم تصوف می باشد. در این کتاب درباره این سه فقه کبیر بحث می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختصاص الشیعة فی التمسّک بالقرآن الکریم
نویسنده:
حسین غیب غلامی هرساوی؛ ترجمه: علا تبریزیان
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مرکز الابحاث الاعقائدیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
حقانیت مذهب شیعه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
کلیدواژههای فرعی :
اجماع امت (امامت) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
ادله اربعه ,
حکم عقلی ,
قرآن کریم ,
اجماع ,
چکیده :
کتاب حاضر درباره مذاهب اسلامی و مخصوصا تشیع می باشد و حقانیت مذهب تشیع را از طرق مختلف اثبات می کند که یکی از آن راه ها تمسک ویژه شیعه به قرآن و کسب هدایت از آن است که عنوان کتاب اختصاص الشیعه در تمسک به قرآن کریم می باشد یعنی تنها مذهبی که از قرآن به حقیقت کلمه بهره مند می شود شیعه می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارش و ارزیابی نسبت عاطفه با شناخت از دیدگاه مارتا نوسبام
نویسنده:
زینب میر شمسی، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده الهیات و معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عاطفه
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نظریه شناختی عواطف
کلیدواژههای فرعی :
نسبیت ارزش ها ,
حکم عقلی ,
مکتب رواقی ,
رابطه عاطفه و احساسات ,
فیزیولوژی عواطف ,
موضوع داری عواطف ,
ذاتیات عاطفه ,
ارزشمدارانه بودن عواطف ,
فردی بودن عواطف ,
تمایز شناختی ,
فعالیت شناخت ,
انفعالی بودن عاطفه ,
ابتنای عاطفه بر باور ,
حکومت عقل بر عواطف ,
علت تغییر عواطف ,
چکیده :
عاطفه یکی از احوال وجود انسان است که نسبتی پیچیده با عمل و شناخت دارد. مارتا نوسبام عاطفه را از انحاء شناخت میداند و معتقد است که عاطفه شناسایی اموری است که در زندگی فرد از اهمّیّت زیادی برخوردارند و در عین حال در کنترل او نیستند. در نگاه او بر خلاف بسیاری از حالات مشابه، عاطفه ناظر به موضوع است. همین مسئله مؤیّد این نکته است که عاطفه نوعی شناخت است. مقصود بودن موضوع شناخت در عواطف باعث میشود که این نحوه از شناخت تفاوتهایی با سایر انواع آن داشته باشد. به این ترتیب، نوسبام این نظریّه را که از یک سو، با تأکید بر موضوع داشتن عواطف، شناختی است و از سوی دیگر، با مقصود دانستن این موضوع، ارزشی است، نظریّه شناختی ـ ارزشی عواطف مینامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 223
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر ارزش عقل از نگاه سلفیان و اخباریان
نویسنده:
بهادر مهرکی؛ علی محمد ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اجتهاد
,
عقل(منطق)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
کلیدواژههای فرعی :
حکم شرعی ,
نص گرایان ,
ظاهرگرایی ,
اصول فقه ,
مسائل مستحدثه ,
صفات الهی ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
حکومت امام علی (ع) ,
حکم عقلی ,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله ,
قرآن ,
ناسخ و منسوخ ,
محکم و متشابه ,
مسایل مستحدثه فقهی ,
13. علم کلام ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فلسفه دین ,
فلسفه اصول ,
اهمیت اجتهاد ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
سندیت حدیث ,
عقل در سنت سلفیان ,
عقل در سنت اخباریان ,
سنت اجتهاد امامیه ,
سلفیان اهل تسنن ,
پیشینه سلفی گری ,
عقل در تشیع ,
اخباری گری شیعه ,
فقیه اخباری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
جعفر سبحانی
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
نظر به تقارب اندیشۀ دو گروه سلفیان و اخباریان، از یک سو، و تمایز مبنایی آنان، از سوی دیگر، مقایسۀ آرای آنها مورد پرسش قرار گرفت که سؤال محوری جستار کنونی است. لذا، تلاش بر آن است تا جایگاه خرد در فهم مسائل دینی از نگاه آنان مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در این بررسی معلوم شد که سلفیان تنها بر ظواهر احادیث نبوی و سیرۀ عالمان سلف تکیه دارند و اخباریان ظواهر روایات معصومان (ع) را اصل میدانند. بهعلاوه، هر دو گروه تعقل و اجتهاد را در فهم مسائل دینی قبول ندارند. در نقد آرای آنان میتوان گفت: اوّلاً علیرغم توصیههای فراوان نصوص دینی به تعقل و اهمیت آن، عقلانیت نزد آنان نادیده انگاشته شده است؛ ثانیاً با توجه به آیات محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ و... و موضوع سندیت و دلالت احادیث و نیاز به پاسخگویی به مسائل مستحدثه، ضرورت توجه به اجتهاد امری بدیهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جبر و اختیار از دیدگاه وحید بهبهانی
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
فعل اختیاری ,
قدرت فاعل مختار ,
اختیار انسان ,
اراده فاعل مختار ,
قدرت انسان ,
اراده انسان ,
ترک فعل ,
حسن و قبح ذاتی ,
صدور فعل ,
فعل اضطراری ,
حکم عقلی ,
علیت ,
ترجیح بلا مرجح ,
گناه ,
ضرورت ,
شاپا (issn):
2345-3788
چکیده :
نوشتار حاضر، ديدگاه آيت الله وحيد بهبهانی درباره جبر و اختيار را به شيوه توصيفی - تحليلی و بر اساس تنها رساله او در اين باره، بررسی می كند. وحيد بهبهانی در رساله " جبر و اختیار "، در صدد اثبات و تحليل اختيار و رد جبر است. او مهمترين مانع در راه اثبات اختيار را ضرورت عليت می داند. وی ضرورت به معنای حكم ضروری بر صدور فعل بر اساس قرائن را می پذيرد و با اختيار قابل جمع می داند، اما ضرورت صدور فعل به معنای محال بودن عدم صدور آن را نمی پذيرد. به اعتقاد او هرچند برای صدور فعل، مرجح لازم است، اما اين مرجح، قدرت انسان بر ترك را از بين نمی برد. او فعل را هم محتاج فاعل می داند و هم مرجح، و مرجح، فاعل را مجبور به فعل نمی كند. وحيد بهبهانی به تفصيل به اشكالات نظريه خود پرداخته و به آن ها پاسخ می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسألهی باید و هست در دیدگاه آیتالله سبحانی
نویسنده:
حسین احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جعفر سبحانی
,
فرا اخلاق
,
هست و باید
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
تزاحم اخلاقی ,
حسن و قبح ,
حسن عدل ,
قبح ظلم ,
کمال نفوس انسانی ,
گزاره اخلاقی ,
مفاهیم اخلاقی ,
اهداف اخلاقی ,
الزام اخلاقی ,
معناشناسی اخلاق ,
جمله انشایی ,
نسبیت گزارههای اخلاقی ,
حسن و قبح اخلاقی ,
صدق گزارههای اخلاقی ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
حکم عقلی ,
دلالت التزامی ,
فضایل اخلاقی ,
اعتباری بودن اخلاق ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
هستی شناسی اخلاق ,
معرفت شناسی اخلاق ,
وجوب اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
فرااخلاق به مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق میپردازد. فرااخلاق چهار مبحث ذیل را در بر میگیرد: معناشناسی اخلاق، معرفتشناسی اخلاق، هستیشناسی اخلاق و مباحث منطقی. یکی از موضوعات فرااخلاقی مباحث منطقی است که به استنتاج مفاهیم و گزارههای اخلاقی میپردازند؛ بنابراین، رابطهی باید و هست در دیدگاه آیتالله سبحانی در زمرهی مباحث منطقی فرااخلاق است که کمتر نوشتهای به آن پرداخته است. نویسنده در این مقاله، درصدد است تا دیدگاه آیتالله سبحانی دربارهی ارتباط جملههای اخلاقی را تبیین و بررسی کند. ایشان جملههای اخلاقی را انشایی و اعتباری و درعینحال برهانپذیر میداند. ایشان برخی جملههای اخلاقی را لازمهی برخی دیگر و شرط لازم در استدلالهای اخلاقی را وجود مدرَکاتِ عقل نظری میداند. ایشان در پی اثبات یقینیبودنِ جملههای اخلاقی است، اما تبیینی از دلالت التزامی ادعایی ارائه نداده است و میان جملههای حاویِ خوب اخلاقی و وجوب اخلاقی تساوق قائل نیست. با توجه به اعتقاد آیتالله سبحانی مبنی بر اینکه خوب و بدبودن افعال اخلاقی بر اساس کمال و نقصداشتن آنها برای نفس (هدف اخلاقی) است، بنابراین، اعتباری و انشائیدانستن جملههای اخلاقی ضرورتی نداشته، لغو به نظر میرسد؛ زیرا مفاهیم اخلاقی مبین رابطهی واقعی میان فعل و هدف اخلاقیاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح ام البراهین
نویسنده:
محمد بن یوسف بن الحسین السنوسی، تعلیق: عاصم ابراهیم کیالی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
16. کلام عقلی
,
19. مسایل کلامی
,
کلام اهل سنت
,
13. علم کلام
,
کلام اشاعره
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
صفات نفسانی ,
ارسال انبیا ,
افعال انبیا ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
اراده الهی ,
سمع الهی ,
اصلاح معاد مردم(افعال انبیاء) ,
وحدانیت الهی ,
اثبات وجود خدا ,
حکم عقلی ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
واجی عقلی ,
چکیده :
شرح ام البراهین کتاب مختصری است از خداشناسی و بیان صفات الهی ، نبوت و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسماء الله الحسنی
نویسنده:
عبدلله بن صالح عبدالعزیز الغصن
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دارالوطن,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اسمای حسنی
,
حقائق اسمائی الهی(در تعین ثانی)
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
الابانه: ابوالحسن اشعری
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
صفات الهی ,
اسمای افعال الهی ,
اسمای جمالیه ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
الحاد در اسماء الهی ,
حکم عقلی ,
اسمای حسنی ,
عقل ,
اسماء صفات (عرفان) ,
01-حی(اسماء هفتگانه گروه یک) ,
01-علیم(اسماء هفتگانه گروه یک) ,
01-قدیر(اسماء هفتگانه گروه یک) ,
01-مرید(اسماء هفتگانه گروه یک) ,
01-سمیع(اسماء هفتگانه گروه یک) ,
01-بصیر(اسماء هفتگانه گروه یک) ,
01-متکلم(اسماء هفتگانه گروه یک) ,
02-علیم(اسماء هفتگانه گروه دو) ,
02-جواد(اسماء هفتگانه گروه دو) ,
احکام اسمای الهی ,
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی اسماء الحسنی الهی می پردازد. کتابی نسبتا جامع درباره اسماء الهی و مباحث پیرامون آن از نقاط قوت این کتاب می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید