جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
چرا خداوند جهنم را آفريد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به آيات فراوان، اصل در نظام خلقت، رساندن انسان به كمال و پاداش و بردن او به بهشت، دار كرامت و ميهمان خانه بي نظير خداوند و پذيرايي از او در محضر جمال و كمال‌مطلق است. خداوند انسان‌ها را خلق كرده تا راه عبوديت بپيمايند و رابطه بندگي خو بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
نام جهنم مرادف با كلمه نار و آتش است. چرا خداوند از آتش براي عذاب ستمكاران استفاده مي‏كند و از عذاب‏هاي ديگر... استفاده نمي‏كند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «جحيم» يا «جهنّم» در لغت به معناي چاه بسيار عميق و مملوّ از آتش آمده است. و جايگاه ابدي كافران و معاندان را {ر.ك به قاموس قرآن، سيد علي اكبر قرشي، ج 2، ص 19.} به سبب عمق و گنجايش زياد آن، جهنم ناميده‌اند. هر چند در آيات و روايات فراوان از جهنّ بیشتر ...
وضع دوزخ و دوزخيان را شرح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دوزخ , جايگاه كافران و منافقانى است كه هيچ نور ايمانى در دلهايشان وجود ندارد( نساء / 140 ) و گنجايش آن , چنان است كه پس از دربرگرفتن همه تبهكاران باز هم ( هل من مزيد ) مى گويد سراسر آتش است و آتش , عذاب است و عذاب شعله هاى آتش از هر سو زبانه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 آیا جهنم و بهشت حقیقت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بهشت وجهنم و قيامت يا معاد جزو اصول عقايد كليه اديان الهي و حتي بسياري از مكاتب غير الهي عالم است . اگر باور داشته باشيم و بدانيم كه اين جهان با اين عظمت خدايي دارد حكيم و عادل كه اين جهان با عظمت را براي كمال انسان آفريده است پس هرگز جهان با بیشتر ...
 صوفیه از تقدیس شیطان تا شاهد بازی
نویسنده:
محسن طیب نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مکتب وحی,
دوزخ و دوزخیان از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طیبه سلیمانی چشم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله تحت عنوان " دوزخ و دوزخیان از دیدگاه قرآن و سنت " است که در ابتدای آن به بیان کلیات تحقیق از جمله تعریف و تبیین موضوع و ضرورت و اهمیت تحقیق و فوائد و اهداف ساختار تحقیق پرداخته شده است. همچنین به ماهیت دوزخ و راز آفرینش و وجود خارجی و ویژگی های آن پرداخته، وجود دوزخ و عذاب های آن را با استناد به آیات و روایات به اثبات می رساند و انواع عذاب های جسمانی و روحانی را بررسی می کند. درادامه به بررسی وضعیت و ویژگی های دوزخیان، اعم از مخلدین در عذاب و غیر مخلدین در عذاب از دیدگاه قرآن و سنت می پردازد. در پایان به شبهه ای که در زمینه های فوق مطرح شده، پاسخ می دهد.
 ویژگى‏ هاى جهنم را بیان کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
چون قرآن کریم در بارۀجهنم، سخن فراوان دارد و ذكر تمامى آنها ممكن نيست، ما تنها كليات و عناوين آن را بيان مى‏كنيم. همچنین بايد توجه نمود كه تنها راه آشنايى با بهشت و جهنم، مراجعه به آيات و روايات است و آن‏چه در قرآن و روايات آمده، به گونه‏اى ترسيم ش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چهره اهل جهنم چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به آیات قرآن، افراد ساکن در جهنم، دارای ویژگی هایی هستند که اگرچه نمی توان ترسیم دقیقی از چهره آنان به عمل آورد، اما با دقت در این خصوصیات، تا حدودی می توان به دورنمایی از وضعیت آنان دست یافت. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از: 1. این که تم بیشتر ...
آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت و مسیحیت
نویسنده:
عباس رسول زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شوق آگاهی از سرنوشت، در سرشت آدمی نهاده شده است. با نگرشی کوتاه به تاریخ زندگی بشر درمییابیم یکی از دغدغه های همیشگی انسان، چگونگی فرارسیدن پایان این جهان و حیات پس از مرگ بوده است. برای مباحثی پیرامون آمدن موعود، جاودانگی روح، پایان این جهان و فرارسیدن جهان دیگر، واژة «اسکاتولوژی»1 به کار میرود. این واژه به معنای شناخت آخرالزمان و آخرت، از کلمة «اسکاتوس» یونانی به معنای «آخر» یا «بعد» گرفته شده است. سه دین ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام، از نزدیک بودن آخرالزمان و آخرت سخن گفته اند. جمعی از یهودیان و همه مسیحیان، این دو دوره را به گونه ای بر هم منطبق میدانند؛ اما جمعی دیگر از یهودیان و همة مسلمانان، آخرالزمان و آخرت و یا به عبارتی، عصر ظهور و روز قیامت را دو دورة جدا از هم میدانند.
کیفیت و حدود عذاب اُخروی در نگرش عرفانی محی الدین ابن عربی
نویسنده:
هاتف سیاه کوهیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بحث از نظام پاداش و جزای الهی در جهان آخرت و کمیت و کیفیت عقوبت اُخروی، به ویژه مسئلة جاودانگی جهنم و خُلود عذاب اُخروی، از مباحث مهم در کلام، فلسفه و عرفان بوده است. ا بن عربی به عنوان اندیشمندی برجسته در ساحت عرفان نظری، نخستین کسی است که برخلاف متشرعان و عامة اهل دیانت، در رویکردی ویژه و استثنایی، ضمن قائل شدن به ناپایداری و محدودیت عذاب الهی، «جهنم» و کیفر اُخروی را امری نسبی و دارای مفهومی متغیر میداند. وی در نظریه پردازی عرفانی خود به مدد تأویل و با بهره گیری از تمثیل، ضمن اثبات نسبی بودن معنای دوزخ و عذاب، با رویکردی عاطفی و انسان دوستانه درصدد نشان دادن ناچیزبودن اعمال انسان در برابر رحمت بی کران الهی است. ابن عربی، با بازگرداندن معنای «عذاب» به ریشة لغوی «عذب»- به معنای گوارا و دلنشین- معتقد است نحوة پذیرش عذاب اُخروی را از سوی گروه های مختلف اهل دوزخ، با توجه با استعدادها و قابلیت های متفاوت آنها، عذاب را برای آنها در اشکال و کیفیات متنوع، به امری گوارا و دلپذیر تبدیل می گرداند. «تناسب کیفر اُخروی با عمل دنیوی»، «امکان خُلف وعید از جانب خدا در روز قیامت» و «عَرَضی بودن عمل انسان در برابر جوهری بودن فطرت الهی در وی» از جمله دلایل ابن عربی برای اثبات دیدگاه خود در خصوص ابدی نبودن عذاب اُخروی است.
  • تعداد رکورد ها : 28