جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اسطوره و دین
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
جهان اسطورهشناسی II: آثاری از ماری دلکور، فرانسوا لاپلانتین، الکساندر کراپ، ژان هربر، فریتیوف شوئون، ارنست دیز، آنت دستره
نویسنده:
ماری دلکور، فرانسوا لاپلانتین، الکساندر کراپ، ژان هربر، فریتیوف شوئون، ارنست دیز، آنت دستره؛ ترجمه: جلال ستاری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست
وضعیت نشر :
تهران - ایران: مرکز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره و دین
,
اسطوره ها (اصطلاح وابسته ادیان)
شابک (isbn):
978-964-305-439-7
چکیده :
این مجلد از مجموعهی جهان اسطورهشناسی نیز، همچون سایر مجلدات دربردارندهی چندین مقاله از اسطورهشناسان نامی دربارهی مباحث مختلف دانش اساطیر است. نخستین مقاله، نظری اجمالی در باب مراحل تاریخی اسطورهشناسی و نقد مکتب روانکاوی در تفسیر اسطوره است. سپس مقالهای در باب استحالهی اسطوره به ایدئولوژی، مقالهای در مبحث اساطیر هند و اروپایی، و دو مقاله دربارهی اساطیر هندو آمدهاند. کتاب با چهار مقاله در شرح و وصف چهار مکان اسطورهای: کوه مرو و برج بابل و دژ رویین و شهر تروا پایان مییابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدارشناسی دین و هرمنوتیک نزد میرچا الیاده
نویسنده:
مهدی لک زایی، حمید موسویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
پدیدار شناسی دین
,
زبان نمادین دین
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
فلسفه دین
,
اسطوره و دین
,
هایروفانی
,
مطالعه تطبیقی ادیان و مذاهب
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
تقدس ,
جهان بینی اساطیری ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
انسان شناسی دینی ,
حکایت (اصطلاح وابسته) ,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی ,
الگوی ظهور امر قدسی ,
دیالگتیک مقدس و نامقدس ,
استقلال دین از دیگر عناصر فرهنگ ,
چکیده :
میرچا الیاده به عنوان یک متفکر اثرگذار در حوزهی مطالعات ادیان شناخته میشود. او در مواجهه با ادیان میکوشد روش متفاوتی را پی افکند. در این مقاله درپی آنیم که رویکرد الیاده به دین را بررسی نموده، اشکالات او به روشهای دیگر مطالعهی ادیان را تحلیل کنیم. از نظر الیاده، توجه به تاریخ ادیان، در کنار بهرهگیری از پدیدارشناسی دین و هرمنوتیک، نگاهی دگرگونه به مناسک و آموزههای دینی را موجب میشود. لذا او روش تکاملی و تجربی و بهعبارتی، فارغدلانه را مورد نقد قرار میدهد. در این رویکرد، اسطوره و نماد در مطالعهی ادیان جایگاه ویژهای پیدا میکنند. بهعقیدهی او، انسان دینورز، زمان و مکان و کل جهان را در ارتباط با امر مقدس درک میکند. جهان برای این انسان در صورتی معنادار است که محل تجلی امر مقدس باشد. مناسک نیز تکرار شرایط اولیهی قدسی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه دینی از دیدگاه یونگ
نویسنده:
جواد فیروزی، زینت حسینی دانشور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه علوم و تحقیقات تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقاد دینی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
دین شناسی روان شناختی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
دین شناسی یونگ
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره ,
مکتب روان شناختی یونگ ,
دین و معرفت شناسی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
امر قدسی ,
اسطوره و دین ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
اسطوره شناسی دینی ,
روان درمانی دینی ,
وجود خداوند(فلسفه دین) ,
لاادری گری کانتی ,
لاادری گری یونگ ,
روانی بودن تجربه دینی ,
چکیده :
تجربه دینی یعنی مواجهه با موجود مقدس یا ماورایی و به بیان دیگر درک حضور و وجود او. این بعد از دین به صورت فردی و گاه جمعی و غالباً در درون افراد تجلی میکند، و با عقاید و مناسک خاص هر دین مرتبط است. این تجربه، در روانشناسی نوعی گرایش درونی به شمار میرود برای گریز از شرایط دشوار زندگی و همین درونگرایی است که به انسان دیندار توان ایستادگی میبخشد، زیرا دستگاه شناختی در سنگری نفوذناپذیر قرار میگیرد. ویلیام جیمز، نخستین کسی است که واژه تجربه دینی را به کار برده است. گفتوگو درباره پیشینه تجربه دینی و تعریف آن و آشنایی با ماهیت و انواع تجربه دینی از نظر یونگ از مسائل مورد بحث در این نوشتار است. یونگ بر این نکته پا میفشارد که دین در بنیاد خود مبتنی بر تجربه قدسی یا نومینوس و به معنای تسلیم شدن در برابر نیرو یا نیروهای برتر است. این نوع از تجربه در ضمیر ناخودآگاه و عمدتاً در ضمیر ناخودآگاه جمعی ریشه دارد و همین بخش از ناخودآگاه جمعی است که کهن الگوها را در خود جای میدهد. تجربه دینی نمودی بیرونی نیز دارد. این نمود بیرونی همان عقاید جزمی است که متناسب با هر دین خاصی از دل تجربه بیرون کشیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی - تطبیقی سیاوش، اوزیریس و آتیس
نویسنده:
محمود رضایی دشت ارژنه، پروین گلی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
سیاوش
,
اوزیریس
,
آتیس
,
داستان سودابه و سیاوش
,
جشن نوروز
,
جشن های ایرانی
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
ایزد گیاهی
,
خدایان باروری
,
اساطیر باروری
,
سوگ سیاوشان
,
آیین های اساطیری
کلیدواژههای فرعی :
کیخسرو ,
اسطوره های ایرانی ,
سیاوش و شاهنامه ,
اساطیر یونان ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
سودابه ,
اسطوره و دین ,
گاو در اساطیر ,
اساطیر مصر ,
مادر سیاوش در شاهنامه ,
حاجی فیروز ,
جشن میر نوروزی ,
آپیس ,
چکیده :
در داستان شفقت برانگیز و در عین حال نغز سیاوش در شاهنامه، با اینکه تنها روساخت داستان ارائه شده، اما بقایایی از اصل اسطوره بارورانه او همچنان در شاهنامه نمایان است. سیاوش در واقع خدای نباتی و باروری ایران بوده که در پی جابه جایی و شکست اسطوره، در هیات یک شاهزاده به حماسه ملی راه یافته است. در این جستار، ضمن بررسی تحلیلی - تطبیقی سیاوش، اوزیریس و آتیس، این نتیجه به دست آمد که خدایان یادشده خویشکاری های مشترکی داشته و در بسیاری از جهات همگون اند؛ به این ترتیب که هر سه خدا با طبیعت و سرسبزی آن رابطه ای مستقیم دارند، هر سه آنها الهه ای را در کنار خود دارند که زمینه ساز مرگ و رستاخیزشان (زمستان و بهار) می شود و هر سال برای باروری و سرسبزی بیشتر طبیعت، آیین مرگ و رستاخیز هر سه خدا در موسم سال نو برگزار می شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اسطوره: بررسی فلسفی نظریه میرچا الیاده پیرامون اسطوره
نویسنده:
حسن جعفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میرچا الیاده
,
فلسفه دین
,
اسطوره و دین
کلیدواژههای فرعی :
اهداف دین ,
سرّ ,
اسطوره های دینی ,
کارکردگرایی ,
نامقدس ,
شامانیسم ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
ساختارگرایی ,
سمبل (نماد) ,
اساطیر یونان ,
تجلی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
پدیدار شناسی دین ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
نمادهای دینی ,
امر مقدس ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
روش دین پژوهی الیاده ,
تجلی قداست ,
آفرینش در اساطیر ,
کتاب مقدس و نامقدس ,
تکامل هستی ,
اسطوره بازگشت جاودانه ,
ماهیت اسطوره ,
زبان شناسی دین ,
حضور امر قدسی ,
دیالکتیک امر قدسی ,
نمادگرایی در تجلی قداست ,
هدف اسطوره ,
اسطوره و حقیقت ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از متخصصان برجسته در حوزه تاریخ ادیان میرچا الیاده است، که در دهه های اخیر در فرانسه و امریکا زندگی کرد. از آثار وی در می یابیم که اسطوره همیشه گزارشی از آفرینش است و از چگونگی آفرینش و تکامل هستی سخن می گوید. هر چند اسطوره از نگاه اسطوره شناسان کارکردهای متعددی دارد، اما مطابق نظر الیاده، اسطوره مبتنی بر هستی شناسی است و تنها از حقایق، از اموری که واقعا حادث شده اند و از اموری که کاملا تجلی یافته اند، سخن می گوید. او بر این باور است که حقیقت همان امر مقدس است که به طور شاخصی حقیقی است و تحلیلی مبتنی بر تمایز میان مقدس و نامقدس ارایه می دهد. این مقاله، به نقطه نظرهای میرچا الیاده همراه با تنوع حوزه های علمی که در برگیرنده اسطوره شناسی، فلسفه دین و مطالعه دینی است، می پردازد، از ارتباط دین و اسطوره سخن می گوید و در نهایت از ویژگی های اسطوره ای – نمادین ادیان بحث می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کهن الگو در شعر احمد شاملو با نگاه کاربردشناختی
نویسنده:
پروانه دلاور ,محمدعلی گذشتی ,علیرضا صالحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
احمد شاملو
,
آنیما
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
زبان شناسی
,
ادبیات
,
اسطوره و دین
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
انواع کهن الگوها
,
کهن الگو در شعر شاملو
,
نظریه گرایس
,
رنگ در اسطوره
,
اعداد در اسطوره
کلیدواژههای فرعی :
آنیمای منفی ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
رنگ سیاه ,
فرهنگ عامه ,
عناصر اربعه ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
شعر شاملو ,
دیو و پری ,
عدد سه ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
کهن الگوی سایه ,
خورشید در اشعار ,
آب در اساطیر ,
ضحاک در اوستا ,
پری در ادبیات فارسی ,
کهن الگوی سفر ,
آیین های اساطیری ,
کهن الگوی خورشید ,
درخت در اساطیر ,
درخت در ادبیات ,
زمین در اساطیر ,
آیه 20 اعراف ,
کهن الگوی عشق ,
کهن الگوی مار ,
کهن الگوی مرگ ,
کهن الگوی تولد دوباره ,
عدد هفت ,
عدد چهار ,
چکیده :
کهن الگو تمایل ساختاری نهفته ای است که بیانگر محتویات و فرایندهای پویای ناخودآگاه جمعی در سیمای تصاویر ابتدایی است و در همه دوران ها و نژادها مشترک است. کهن الگوها در اشکال نمادین در رویا و اساطیر و دین و ادبیات، موضوع مطالعه اند. معنای کاربردشناختی، بخشی از معنا است که فوق العاده متغیر است و در بافت کلامی مشخص می شود و به عوامل زیادی وابسته است. در این مقاله، برجسته ترین کهن الگوها در شعر شاملو بارویکردی کاربردشناسانه، یعنی درنظر قراردادن لایه ایدئولوژیک شعر به عنوان عاملی برون بافتی بررسی می شوند. برجسته ترین کهن الگوها در شعر وی، آنیما، زمین، شهر/ وطن، آب و... هستند و چنین جلوه ای در معنای کاربردشناختی، لایه اسطوره ای- حماسی شعرهای او را تقویت می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی علت تحولات نخستین انسان از یمه تا کیومرث، در اسطوره های زردشتی
نویسنده:
فاطمه وفایی ,ابوالقاسم اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
کیومرث
,
نخستین انسان
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
نخستین شاه
,
یمه
,
آفرینش انسان در اساطیر
,
اساطیر زرتشتی
,
جمشید در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی زرتشت ,
جهان بینی اساطیری ,
پادشاهان آرمانی ,
آریائیان ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
روییدن گیاه از انسان ,
اسطوره و دین ,
آفرینش در اساطیر ,
مشی و مشیانه ,
جمشید در اوستا ,
اساطیر در اوستا ,
اسطوره شناسی کمبل ,
جاودانگی در اساطیر ,
تاریخ اساطیری ,
پادشاهان اساطیری ,
چکیده :
اسطوره های زردشتی مثل تمام اسطوره ها از دوره ای به دورۀ دیگر دستخوش تغییر و تحولاتیشده اند. این تغییرات به دلایل متعددی صورت گرفته است؛ ازجمله تغییر ساختار اجتماعی، شیوه های تولیدی و نوع ادارۀ حکومت. این عوامل در ارتباطی دوسویه با باورهای دینی قرار دارند؛ یعنی هم از آنها تأثیر گرفته اند و هم بر آنها تأثیرگذاشته اند. اسطورۀ نخستین انسان نیز که بخشی از اسطورۀ آفرینش است، تغییر یافته است. پس از سکونت بخشی از قوم آریایی در نجد ایران، جامعۀ ایرانی شکل گرفت. به تدریج این قوم دستخوش تغییراتی شد و به این ترتیب، اسطورۀ ایرانی بنا به نیازهای جدید جامعۀ ایرانی و با توجه به شرایط جدید با این تغییرات سازگار شد. یمۀ آریایی(نخستین انسان) نقش مهم شاه نخستین و سپس شاه آرمانی را بر عهده گرفت و برخی از ویژگی های نخستین انسانی یمه به مهم ترین چهرۀ اسطوره ای زردشتی،یعنی نخستین انسان بدل شد. پژوهش حاضر به بررسی این دگرگونی می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 301 تا 332
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی برخی مضامین پدیدآورنده میل جاودانگی با رویکردی اسطوره شناختی
نویسنده:
مجید منصوری ,حمید غلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
دایره
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
جاودانگی روح
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
بازگشت به دوران کودکی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
حقیقت انسان کامل
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
اساطیر باروری
,
انواع کهن الگوها
,
جاودانگی در اساطیر
,
اسطوره رستاخیز
کلیدواژههای فرعی :
میرچا الیاده ,
مرگ مولف ,
اسطوره های ایرانی ,
کیومرث ,
اساطیر ملل ,
نخستین انسان ,
همانندی انسان و خدا ,
اسطوره و دین ,
اسطوره و روانشناسی ,
آفرینش در اساطیر ,
آفرینش انسان در اساطیر ,
مشی و مشیانه ,
ازیریس ,
اساطیر مصر ,
قربانی در اساطیر ,
اسطوره پژوه ,
اسطوره شناسی کمبل ,
نویسنده شدن ,
چکیده :
نامیرایی و سیالیّت اسطورهها باعث شده است که آنها همواره در ناخودآگاه انسانها در طول اعصار تداوم یابند ویکی از اجزای جداییناپذیر زندگی آدمی محسوب شوند؛ به گونهای که تداوم زندگی بشر از لحاظ معناشناختی بدون حضور اسطورهها غیرممکن به نظر میرسد؛ زیرا اسطورهها همواره پاسخی شگرف، برای یکی از بنیادیترین بحرانهای انسان در تمام ادوار، یعنی میل به جاودانگی بودهاند. این پژوهش مضامین اصلی پدیدآورندۀ میل به جاودانگی و دلیل تقارن و استفاده از ساختارهای یکسان در آیینها و اقوام مختلف، برای رهایی از زمان و مکان و نیل به جاودانگی را با روشی تحلیلی- استنادی بررسی میکند. اسطورههایی همچون بازگشت ازلی، اسطورۀ باروری، رستاخیز، بازگشت به دوران کودکی، بازگشت به وحدت و اسطورۀ نویسنده شدن، از جمله بنمایههای اسطورهای هستند که گریزگاهی به جاودانگی در بطن آنها وجود دارد و به دلیل کارکرد مشترک ذهن اسطورهای (ناخودآگاه جمعی) ساختار شکلگیری مضامین نامبرده تقریباً یکسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 243
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکوین و تحول قهرمانان در گذر از اسطوره به حماسه
نویسنده:
خوارزمی حمیدرضا, صرفی محمدرضا, مدبری محمود, شریف پور عنایت اله
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حماسه
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
قهرمان
,
فرهنگ عامه
,
اسطوره و حماسه
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
تغییر اسطوره
,
قهرمانان اساطیری
,
شاهنامه و مهابهاراتا
,
قهرمان حماسی
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات حماسی ,
حماسه های ایرانی ,
اساطیر هند ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
قصه اسطوره ای ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
یمه ,
اسطوره و دین ,
مشی و مشیانه ,
جادو در اوستا ,
اساطیر زرتشتی ,
اسطوره زیستی ,
آتش های مقدس زرتشتی ,
گشتاسب و لهراسب ,
چکیده :
اسطوره ها همیشه به یک حال نمی مانند، بلکه با گذر زمان برخی از آنها با شکل جدیدتر به صورت داستان های حماسی نمودار می شوند. در این تغییر و تبدیل، دگرگونی هایی در داستان اسطوره ای صورت می پذیرد. دلایل گوناگونی برای تبدیل اسطوره به حماسه وجود دارد و داستان ها در طی تحول خود به جابه جایی، شکستگی، قلب، حذف و ... دچار می گردند. در ورود اسطوره به حماسه، قهرمان ها هم از این تغییر به کنار نمی مانند. در این جستار نگارندگان با بررسی الگوهای اسطوره ای و حماسی، این تغییر و تبدیل ها را بررسی کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره های ایرانی؛ برآیند دگرگونی های اجتماعی و جغرافیایی
نویسنده:
حمیدرضا اردستانی رستمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امیل دورکیم
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
دگرگونی اسطوره ای
,
اسطوره های ایرانی
,
تیشتر
,
آریائیان
,
کیومرث
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ثنویت زردشتی
,
شیطان در دین زردشتی
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
آیین زروان (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
اسطوره و دین
,
کارکردهای اسطوره
,
مکاتب اسطوره شناسی
,
اسطوره پژوه
,
اساطیر زرتشتی
,
دوزخ زرتشتیان
کلیدواژههای فرعی :
فروید ,
میرچا الیاده ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
ارنست کاسیرر ,
عصر آهن ,
ایران ویج ,
خدای شهید شونده نباتی ,
روییدن گیاه از انسان ,
ایزد گیاهی ,
گذر سیاوش از آتش ,
پارینه سنگی ,
عصر مردسالاری ,
مشی و مشیانه ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
خون سیاوشان ,
تاریخ زردشت ,
آتش در آیین زرتشتی ,
اهمیت آتش ,
جمشید در اوستا ,
ماکس فردریش مولر ,
اسطوره شناسی لوی استروس ,
عصر سنگ ,
آسمان در اساطیر ,
چکیده :
از جمله دیدگاه های مهم درباره اسطوره دیدگاه امیل دورکیم، جامعه شناس فرانسوی، است. دورکیم معتقد است که اسطوره ها ازلی نیستند، بلکه تابع عوامل تاریخی و به تبع آن، عوامل اجتماعی و جغرافیایی هستند. این دیدگاه درباره اسطوره های ایرانی نیز درست به نظر می رسد؛ از این رو، در این جستار اسطوره های ایرانی از این منظر بررسی شده اند. بر این اساس، باور به نخست از خاک بودن وجود انسان و آسمان در اسطوره های ایرانی ممکن است روایتی بازمانده از عصر حجر، از فلز بودن آن دو، اسطوره ای به جا مانده از دوره آهن، و باور به روییدن دو شاخه ریواس از نطفه گیومرت، اسطوره ای باقیمانده از زندگی کشاورزی اقوام هندواروپایی باشد. نظام مردسالارانه نیز اسطوره های خود را ساخته است؛ به این معنی که ایزد نرینه ای چون زروان، زاینده اورمزد و اهریمن است و این خویشکاری زنان را از آنان گرفته است؛ همچنین از آنجا که سرمای شدیدی بر سرزمین نخست آریاییان حاکم بوده است، به باور ایرانیان، برخلاف اورمزد که آتشین مزاج و مقدس است، اهریمن برخاسته از آنجا و خود از جنس سرما است. کوچ آریایی ها و گریز آنان از سرما در وندیداد در داستان جمشید تجلی یافته است. اسطوره تیشتر و ستیز او با دیو اپوش، دیو زندانی کننده آب ها، برآیند خشک سالی در ایران است. وضعیت ایزدان نیز ناشی از اوضاع سیاسی بوده است؛ چنان که اورمزد در هنگام تمرکز قدرت سیاسی در دوره ساسانی، تبدیل به خدای برتر مطلق می شود، درحالی که در حکومت ملوک الطوایفی پارتی که پادشاه قدرت مطلق نیست، اورمزد چنین جایگاهی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید