جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه قدیم
>
فلسفه باستان
>
فلسفه یونان
>
فلسفه افلاطون
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 106
عنوان :
نقد و بررسی اندیشه فرد عقلانی مثل افلاطونی در منظر صدرالمتالهین شیرازی
نویسنده:
محمدصادق ارزیده ؛ ویراستار زهره ایمورنیا.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: دژبرار,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه افلاطون
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شابک (isbn):
:978-622-94607-2-6
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برابری (تساوی) در حقوق بشر و پیشینه تاریخی آن
نویسنده:
منوچهر صانعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حق
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
عدالت اجتماعی ,
اختیار انسان ,
اخلاق مسیحی ,
حقوق طبیعی ,
سوفسطایی ,
برابری ,
فلسفه جدید ,
فلسفه غربی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه افلاطون ,
برابری اجتماعی ,
فلسفه رواقی ,
دموکراسی جدید ,
سیر تاریخی مفهوم برابری ,
چکیده :
در این مقاله مفهوم «برابری» (تساوی)، سیر تاریخی یا تکامل تدریجی مفهوم آن در تاریخ، نسبت آن به عدالت و دموکراسی و جایگاه آن در حقوق بشر امروز مورد بحث و بررسی واقع شده است. برابری ابتدا در آرای سوفسطاییان و سپس در فلسفه رواقی مطرح شد. اما تعالیم افلاطون و مسیحیت با آن به مخالفت برخاست. در عصر جدید برابری ابتدا در تعالیم دکارت مطرح شد و به سرعت در آرای جان لاک و کانت رسوخ کرد. برابری در کنار «آزادی» یکی از ارکان دموکراسی جدید است. بنابراین تعالیم فلسفه جدید برآمده از آرای دکارت، لاک و کانت، انسانها قطع نظر از رنگ پوست، نژاد، ملیت، دین و نظیر این ها حقوق انسانی برابر دارند. دموکراسی جدید از جمع برابری و آزادی به وجود آمده است، تعیین نسبت برابری با عدالت کار دشواری است زیرا در عدالت (که عموما آن را عمل مطابق قانون تعریف کرده اند) تناسب تعیین کننده روابط افراد است نه تساوی (برابری). علاوه بر این تعریف و تعیین دقیق ماهیت برابری خالی از اشکال نیست و ابهام در تعیین نسبت برابری به عدالت از همین ابهام در مفهوم برابری برخاسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورت جوهری
نویسنده:
سیدحسن احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوسیا (جوهر)
,
صورت جوهری
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
احکام جواهر
کلیدواژههای فرعی :
صانع ,
ماده و صورت ,
فعل ,
هستی شناسی ارسطو ,
هستی شناسی اسلامی ,
فلسفه افلاطون ,
ماهیت ,
هیولی ,
مُثُل ,
احکام قوه ,
شی ء محسوس ,
زتا ,
هوپوکیمنون ,
جوهر غیرمادی ,
حالت غایی صورت جوهری ,
چکیده :
عنوان بحث در این مقاله صورت جوهری است. این مقاله تحلیلی است مبتنی بر کتاب زتا. ارسطو این اصطلاح یعنی صورت جوهری را به کار نمی برد، اما ما آن را صورت جوهری می نامیم. بحث صورت در فلسفه ارسطو یکی از مهم ترین مباحث فلسفی به شمار می رود، زیرا موجودیت هر چیزی به صورت آن است نه هیولای اولی، زیرا هیولای اولی چیزی است بالقوه و یک شی منحاز و مستقل نیست و نمی تواند مشارالیه «این» قرار گیرد. اما صورت یک شی منحاز و مستقل است و می تواند مشارالیه «این» قرار گیرد و صورت است که به هیولای اولی تشخص می دهد. از میان اقسام جوهر، صورت مهم ترین آنها تلقی می شود، چون مرحله فعلیت است در این مقاله نیز بحث می شود که ما در مورد صورت جوهری هم واژه «this» به کار می بریم و هم واژه «such» را. این مقاله نشان می دهد که به کار بردن هر دو واژه مزبور در مورد صورت، درست است. لازم به یادآوری است که واژه «this» در مورد جزیی و واژه «such» در مورد کلی به کار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلام محوری عشق دراندیشه فلسفی افلاطون
نویسنده:
شیده احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
عشق
,
اساطیر یونان
,
فلسفه افلاطون
کلیدواژههای فرعی :
زیبایی شناسی ,
محبت ,
کلام محوری ,
مراتب محبت ,
اساطیر یونان ,
ماتریالیسم ,
فلسفه یونان ,
مُثُل ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
عشق انسانی ,
demon ,
مایل انسانی ,
تقابل ماده و معنا ,
زیبایی شناسی افلاطون ,
سمپوزیوم ,
چکیده :
برخلاف اسلاطير و فلسفه ماترياليستی يونان، افلاطون تحليل جديدی از عشق را ارایه می دهد كه در آن عشق نه ماهيتی الهي و نه هويت غريزی دارد، بلكه روحی (demon) است كه انسان را به دنيای الوهيت متصل می كند. در انديشه افلاطون عشق صرفا يك نوع تمايل انسانی (desire) است كه هدف آن به دست آوردن زيبايی است. در سمپوزيوم افلاطون تمام عناصر عشق مانند زيبايی، تكثير و حتی شناخت بر محور تقابل اصلی مادی و معنوی می گردند. در اين تقابل آنچه سير كلامی عشق را ممكن می سازد، عنصر شناخت است. در سفر صعودی افلاطون، هر چه به مراحل فوقانی عشق می رسيم عنصر شناخت نيز افزايش می يايد و در آخرين مرحله، افلاطون از زيبايی مطلق به عنوان خرد تعبير می كند. به اين ترتيب به رغم اينكه افلاطون تفسير جديدی از عشق را ارایه می دهد، ديدگاه کلام محوری (logocentrism) او نگرش غالب فلسفه يونان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 9
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابداعات فارابی در مفهوم و کارکرد تخیل
نویسنده:
حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس شناسی فارابی
,
علم نفس
,
فارابی
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه افلاطون
,
خیال(معرفت شناسی)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
ادراک تخیلی ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
پسوخه ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اسلامی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه نوافلاطونی ,
افعال نفس ,
عقل فعال ,
مُثُل ,
وحدت قوای نفس ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
مراتب معرفت(عرفان نظری) ,
محاکات خیالیه(اصطلاح وابسته) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
درباره نفس ,
معرفت شناسی یونانی ,
حوزه اسکندریه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بحث قوه خیال و نوع کارکرد آن در نفس، از جمله مهم ترین مباحث معرفت شناسی در فلسفه به معنای اعم آن است. در نظام فلسفی یونان، افلاطون برای اولین بار در بحث مراتب معرفت، خیال را در مرتبت آخر و پست تر قرار داد؛ و این خود از جمله ادله طرد و رد شعرا و هنرمندان از اتوپیای او بود. ارسطو در کتاب «درباره نفس» برخورد فلسفی تری با تخیل داشت. او خیال را یکی از قوای نفس شناخته که قادر به حفظ و ضبط صور است. فلسفه اسلامی که در طلیعه خود به بازخوانی متون یونانی در فلسفه پرداخت برخی از بنیادهای افلاطون و ارسطو و نیز مکاتب آنان در حوزه نوافلاطونی و اسکندرانی را به منزله پایه پذیرفت؛ اما نواقص و نواقض آن ها را بر نتافت فلذا دست به تنقیح، تصحیح و تکمیل آرا فلاسفه یونانی زد. در این میان فارابی که او را معلم ثانی می دانند و از بزرگ ترین فلاسفه اسلامی و به تعبیری موسس فلسفه اسلامی است، در باب خیال و تخیل ابداعاتی دارد. این ابداعات که سرآغازی بر عمیق ترین مباحث خیال و تخیل در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی گردید؛ نتایج ادبی درخشانی را در متن این فرهنگ پدید آورد. پرسش های اصلی این مقاله، چیستی و ماهیت این ابداعات و نیز تبیین منابع و بنیان هایی است که این ابتکارات را موجب شده اند لیکن به دلایلی که در متن خواهد آمد، شرح اصلی این معنا، منوط و مشروط به تبیین جایگاه تخیل در فلسفه یونانی و به ویژه آرا ارسطو است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همانندی های فلسفه نوافلاطونی و عرفان مولوی
نویسنده:
علی اکبر باقری خلیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه نوافلاطونی
,
عرفان مولوی
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
عقل فلسفی ,
احد ,
عقل کل ,
حکمت خسروانی ,
نظریه فیض ,
نفس کلی ,
عقل جزوی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
فلسفه یونان ,
فلسفه ارسطو ,
فلسفه افلاطون ,
عقل کلی متصل ,
عقل کلی منفصل ,
وحدت وجود ,
فیض الهی ,
قرآن ,
اقانیم ثلاث ,
معرفت شناسی عرفانی ,
اقنوم واحد ,
عقل اکتسابی ,
بازگشت نفس ,
هستی معقول ,
هستی محسوس ,
عقل ممدوح ,
عقل موهوبی ,
عقل مذموم ,
چکیده :
فلوطین با ترکیب افکار افلاطون، ارسطو، آرا و عقاید ادیان و مذاهب مختلف، از جمله حکمت و فلسفه کهن شرقی، فلسفه نوافلاطونی را پی ریزی کرد. فلسفه او بر فلسفه و عرفان و تصوف اسلامی ـ ایرانی تاثیر گذاشت و حکمت اشراق، برجسته ترین حکمت ایرانی متاثر از آن است. این مقاله، ضمن بحث از چگونگی تاثیر و تاثر فلسفه نوافلاطونی و حکمت و تصوف اسلامی، به بازتاب آن در عرفان مولوی پرداخته و همانندی های فلسفه نوافلاطونی و عرفان مولوی را بررسی کرده است. در این بررسی، مبانی فلسفه فلوطین، یعنی احد، عقل کلی و نفس کلی مورد بازکاوی قرار گرفته و با اندیشه فلسفی و بینش عرفانی مولوی سنجیده شده است و همانندی ها و تفاوت های اساسی آن دو، به ویژه در موضوع نفس کلی، بازگشت نفس، چگونگی بازگشت نفس، معرفت، وحدت وجود، هستی معقول و محسوس و آفرینش بر اساس صدور یا فیضان و تجلی، تجزیه و تحلیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان یا امتناع جاودانگی نفس در مابعدالطبیعه: دکارت
نویسنده:
سید مصطفی شهرآیینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دکارت
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
فلسفه دکارت
,
علم نفس
,
خلود
,
خلود نفس
,
تأملات (کتاب)
,
نفس شناسی دکارت
کلیدواژههای فرعی :
دوگانه انگاری ,
ثنویت دکارتی ,
جوهر فیزیکی ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
الهیات مسیحی ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلسفه ارسطو ,
فلسفه افلاطون ,
بدن ,
وحدت نفس و بدن ,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته) ,
عقل طبیعی ,
جاودانگی نفس در ادیان ,
جوهر اندیشنده ,
جوهر احساس کننده ,
چکیده :
تاملات در فلسفه اولی بهترین و گویاترین اثر دکارت است که او در آن مابعدالطبیعه خود را به بیانی روشن و به گفته خود به «بهترین و درست ترین روش تعلیم» یعنی به «روش تحلیل» بر خواننده عرض می دارد (CSM II 111). دو واژه «خدا» و «نفس» در عنوان فرعی این کتاب، چه بسا امروزه خوانندگانی را از غیر اهل فلسفه که دغدغه دین و حیات اخروی دارند، به خواندن این کتاب برانگیزد. البته باید توجه داشت که با نگاهی گذرا به نمایه آثار دکارت، در می یابیم که واژه های «خدا» و «نفس» یا «ذهن» (که دکارت این دو را به یک معنا می گیرد) از پرتکرارترین واژه ها در آثار او به شمار می رود و هر کس که اندک آشنایی با نظام فلسفی او داشته باشد، خوب می داند که بن مایه نظام فلسفی دکارت بر محور همین مفهوم نفس یا ذهن استوار است. نویسنده مقاله پیش رو بر آن است که اولا آنچه دکارت از آن به نفس انسانی یاد می کند با آنچه در گفتمان دینی و در بحث جاودانگی نفس در ادیان، در مدنظر است، تفاوت بسیاری وجود دارد تا جایی که نفس مدنظر دکارت، به فرض جاودانگی، کارکرد دینی نمی تواند داشته باشد. ثانیا قول به جاودانگی نفس با التزام به اصول مابعدالطبیعه دکارتی سازگار در نمی آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذهن خدا و آثار طبیعت: قوانین و قدرت ها در طبیعت گرایی، افلاطون گرایی و خداباوری کلاسیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James Orr
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Peeters Publishers ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه یونان
,
فلسفه افلاطون
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
ادیان یونان باستان (ادیان ابتدایی)
,
افلاطون گرایی
شابک (isbn):
9789042937628
چکیده :
چکیده ماشینی: مورخان علم مدتهاست که ایدهی جهانی قانوندار را یادگار فرهنگ فکری گذشتهای میدانستند که وجود قانونگذار الهی را تا حد زیادی مسلم میدانستند. به همین ترتیب، بسیاری از فیلسوفان علم امروز اصرار دارند که مفهوم قانون طبیعت مملو از مفروضات غیرقابل قبول الهیاتی است، و ترجیح می دهند در عوض آنها را به عنوان بدیهیات نظری در توصیف بهینه قانونمندی های طبیعت، یا الگوهایی از ارتباطات علّی یا قدرت ها در نظر بگیرند. سازگار با تصور طبیعت گرایانه از واقعیت. با این حال ثابت شده است که کنار گذاشتن استعاره قانونمندی دشوارتر از تعهدات خداباوری است که زمانی پیشفرض میگرفت، به ویژه به این دلیل که این شهود گسترده را حفظ میکند که وظیفه تحقیق علمی این نیست که تفاوت بین یک نظم قانونی و تصادفی در طبیعت را مشخص کند، اما برای کشف آن این کتاب با توجه به شکست مکرر در یافتن جایگزینهای طبیعی برای قانونگذاری الهی، به بازیابی و ارزیابی مجدد فلسفهای عالی از طبیعت میپردازد که قواعد قانونی را در قوای مفهومی و علّی خدا پایهگذاری میکند و پس از انجام این کار، به این نتیجه میرسد که چارچوب متافیزیکی خداباوری کلاسیک توضیحی قدرتمندتر و مقرون به صرفهتر از ریتمها و الگوهای جهان طبیعی نسبت به رقبای سکولار آن ارائه میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افلاطون گرایی و اندیشه مسیحی در اواخر باستان (مطالعات فلسفه و الهیات در اواخر باستان)
نویسنده:
Panagiotis G. Pavlos (editor), Lars Fredrik Janby (editor), Eyjólfur Kjalar Emilsson (editor), Torstein Theodor Tollefsen (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات مسیحی
,
فلسفه افلاطون
,
الهیات
,
افلاطون گرایی
,
فلسفه قرون وسطی مسیحی
شابک (isbn):
9781138340954
چکیده :
چکیده ماشینی : افلاطون گرایی و اندیشه مسیحی در دوران باستان متاخر راه های مختلفی را بررسی می کند که در آن روشنفکران مسیحی با افلاطونیسم هم به عنوان یک رقیب بت پرست و هم به عنوان منبعی از مطالب فلسفی مفید برای ایمان مسیحی درگیر می شدند. فصلها در هدف خود برای بررسی دگرگونیهایی که در فرآیند پذیرش و تعامل بین افلاطونی و مسیحیت در این دوره رخ داده است، متحد شدهاند. مشارکتهای این جلد، دریافت مطالب افلاطونی در اندیشه مسیحی را بررسی میکند و نشان میدهد که انتقال محتوای فرهنگی همیشه واسطه است و باید بهعنوان یک فرآیند دگرگونکننده از طریق انتخاب و تفسیر مورد مطالعه قرار گیرد. برخی از فصول نیز به جنبه های مختلف بحث گسترده تر در مورد چگونگی ارتباط فلسفه افلاطونی و یونانی، و اندیشه مسیحیت اولیه با یکدیگر می پردازد و به بررسی تفاوت ها و نقاط مشترک بین این سنت ها می پردازد. افلاطون گرایی و اندیشه مسیحی در دوران باستان متاخر مطالعه ای روشنگر و گسترده در مورد این موضوع ارائه می دهد که برای دانشجویان فلسفه و الهیات در دوره باستانی متاخر و همچنین هر کسی که در مورد پذیرش و تاریخ تفکر افلاطونی کار می کند، مورد علاقه خواهد بود. و توسعه تفکر مسیحی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدایان افلاطون
نویسنده:
Gerd Van Riel
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه افلاطون
,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی)
,
مثال خیر (وابسته اخص دیدگاه اخلاقی افلاطون)(فلسفه اخلاق)
,
Demiurge دمیورژ - صانع عالم (در افلاطون) (مجتبوی)
شابک (isbn):
9780754607007
چکیده :
چکیده ماشینی : این کتاب مطالعه جامعی در آموزههای الهیاتی افلاطون ارائه میکند و ارزیابی مجدد مهمی از جایگاه خدایان افلاطون و رابطه بین متافیزیک و الهیات از نظر افلاطون ارائه میکند. گرد ون ریل با بررسی دیدگاه افلاطون در مورد دین و رابطه دین و اخلاق شروع به بررسی شیوه های نوآورانه افلاطون در بیان خدایان می کند. این الهیات تعدادی از گرایشهای متفاوت را نشان میدهد - خدایان را بهعنوان بازیگران اخلاقی کامل، بهعنوان اصول کیهانشناختی یا اجرام آسمانی در حالی که به بازنماییهای سنتی انسانسازی وفادار میمانند. دیدگاه های افلاطون با تأکید بر خوبی خدایان در کارکردهای کیهانی و اخلاقی آنها یکپارچه نشان داده می شود. ون ریل نشان می دهد که تفسیرهای اخیر از الهیات افلاطون کاملاً متافیزیکی است و از الگوهای ارسطویی شروع می شود. خوانش جدید متون اساسی به این نتیجه می رسد که در افلاطون خدایان اصول متافیزیکی نیستند، بلکه ارواح هستند که نظم متافیزیکی را به واقعیت محسوس منتقل می کنند. اصول متافیزیکی نقش یک دستور سرنوشت ساز را بازی می کنند که خدایان باید از آن پیروی کنند. این کتاب برای خوانندگان علاقه مند به الهیات فلسفی و تاریخ فکری ارزشمند خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 106
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید