جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 27
کلمات الهی، نداهای زنانه: کاوش های زنانه اسلامی در الهیات ​​فمینیستی تطبیقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lamptey , Jerusha Tanner (لمپتی, جروشا تانر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: Voices با استفاده از رویکرد الهیات تطبیقی ​​فمینیستی برای درگیر کردن صداهای مختلف فمینیستی مسلمان و مسیحی، بینش‌های الهیات سازنده مسلمانان را در رابطه با وحی الهی پیشنهاد می‌کند. هرمنوتیک متنی حدیث و انجیل; حضرت محمد و مریم به عنوان نمونه های فمینیستی؛ انسان شناسی الهیاتی; و دعا، سنت و تغییر آیینی.؛ قدردانی ها - 1. فراتر از چاه های مسموم: مقدمه - 2. الهیات مسلمه به عنوان الهیات فمینیستی تطبیقی ​​- 3. کلمات در جهان: قرآن و عیسی مسیح در زمینه - - 4. متون ادعایی: رویکردهای هرمنوتیکی به احادیث و انجیل - 5. حاملان کلمات: محمد (ص) و مریم به عنوان نمونه های فمینیستی - 6. زنان در جهان: طبیعت انسانی، محدودیت و تحول - 7. اعمال برابری: دعای آیینی، سنت و اجتماع -- پایان: کلمات زنده، صداهای متنوع -- یادداشت ها -- کتابشناسی -- فهرست.
آزادسازی الهیات: اصول الهیات در دیدگاه فمینیستی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Catherine M. Lacugna (editor) (کاترین ام. لاکونیا)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
HarperSanFrancisco A Division of HarperCollinsPublishers,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مجموعه مهیج ده تن از معتبرترین زن الهیات امروزی را گرد هم می آورد - آن ای. کار، لیزا سوول کیهیل، ساندرا ام. اشنایدرز، مری کاترین هیلکرت، مری ای. هاینز، مری آکوین اونیل، جوآن ولسکی کان، کاترین مووری لاکوگنا. سوزان ای. راس، و الیزابت ای. جانسون - برای معرفی جامع هر حوزه از الهیات معاصر از دیدگاه فمینیستی.
الهیات فمینیستی کریستینا روسِتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lynda Palazzo (لیندا پالازو)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
PALGRAVE,
چکیده :
ترجمه ماشینی: نثر عبادی روستی که در چارچوب الهیات نوظهور زنان در قرن نوزدهم خوانده می‌شود، ترجیح مشخصی را برای «متون حکمت» کتاب مقدس نشان می‌دهد، و کار متکلمان فمینیست پیشرو امروزی را پیش‌نمایش می‌کند. این جلد این فرض را که روستی از پیروان کبل و پوزی بود، رد می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه نارضایتی او از دعوت مردانه به تجرد، او را به رد تصورات آنها از دنیاگرایی و ایجاد پیوند نزدیک‌تر با جهان فیزیکی و بدن سوق داد.
معرفی الهیات فمینیستی آسیایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kwok , Pui-lan (کواک-پوی لا)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Sheffield Academic Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: Theology (IFT) موضوعات مختلف الهیاتی را بررسی می کند که الهیات مردسالارانه را به چالش می کشد و جایگزین های رهایی بخش را پیشنهاد می کند. نویسندگان و ویراستاران به دنبال گسترش گفتمان الهیاتی با ارائه راهنماهای قابل اعتماد برای تاریخ تفکر، مسائل و مباحث جاری و تحولات احتمالی آینده در الهیات فمینیستی هستند.
معرفی الهیات بدن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lisa Isherwood (لیزا ایشروود)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Sheffield Academic Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ویرایش دوم این مقدمه بسیار محبوب شامل یک مقدمه جدید است و هر فصل برای به روز نگه داشتن آن تا حد امکان اصلاح شده است. «معرفی الهیات فمینیستی برای هر کسی که الهیات فمینیستی را آغاز می‌کند، یک «اولین خواندن» پر جنب و جوش و محرک باقی می‌ماند، و همچنین منبع درجه اول برای کسانی است که می‌خواهند آشنایی خود را با آن تازه کنند. علیرغم ادعاهایی که در برخی اقشار مبنی بر اینکه «جنسیت» از «فمینیسم» پیشی گرفته است، این کتاب توضیح می‌دهد که تا چه حد یک برنامه فمینیستی حیاتی باقی مانده است، و هنوز چقدر باید انجام شود، چه در سطح الهیات و چه در سطح عملی، تا مسیحیت را از دو قرن متحول کند. گفتمان جنسیتی مردانه و ساختار کلیسایی در دینی که به اندازه کافی زندگی زنان مدرن را منعکس می کند.
قرآن و زن: بازخوانی متن مقدس از منظر یک زن
نویسنده:
آمنه ودود؛ ترجمه: اعظم پویازاده, معصومه آگاهی؛ ویراستار: مهرداد عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: حکمت,
چکیده :
«آمنه ودود» ادعای بی‌توجهی قرآن به زن را تضعیف می‌کند/ویژگی‌های هرمنوتیک توحیدی «قرآن و زن»: اعظم پویازاده، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به مناسبت چاپ و انتشار کتاب «قرآن و زن» اثر آمنه ودود، با ترجمه اعظم پویازاده و معصومه آگاهی، به بیان نکاتی در باب این کتاب و نویسنده آن پرداخت. پویازاده در اشاره‌ای مختصر به زندگی آمنه ودود گفت: نویسنده کتاب «قرآن و زن»، بعد از این که اسلام آورد، نام «آمنه ودود» را بر خود گذاشت و پیش از آن نام وی «مری تسلی» بوده است. پدر او یک مسیحی پروتستان بوده و هم پدرش و هم خود او یک آمریکایی آفریقایی‌تبارند. او در سال ۱۹۷۲ مسلمان شد و دو سال بعد هم رسماً نام خود را به آمنه ودود تغییر داد. خانم ودود دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات خاورمیانه گذرانده و دکترای ایشان نیز در رشته ادبیات عرب و مطالعات اسلامی از دانشگاه میشیگان بوده است. وی ادامه داد: خانم آمنه ودود در دانشگاه قاهره زبان عربی را آموخت و بعدها در سه دانشگاه تدریس کرد؛ چند سال در دانشگاه مالزی، در دانشگاه اندونزی و همین طور در دانشگاه ویرجینیا در آمریکا. خانم ودود متأهل است و پنج فرزند و سه نوه هم دارد و الان چند سال است که بازنشسته شده است. تأثیرپذیری آمنه ودود از اندیشه‌های فضل الرحمان: پویازاده با اشاره به این که آمنه ودود شاگرد فضل الرحمان و تحت تأثیر اندیشه‌های روش‌شناسانه او بوده است، عنوان کرد: به همین دلیل نیز خانم ودود تلاش کرده است که در کتاب «قرآن و زن» یک شیوه هرمنوتیکی را که متأثر از دیدگاه‌های فضل الرحمان بوده است، برای بررسی جایگاه زن در قرآن استفاده کند. ویژگی‌های هرمنوتیک توحیدی آمنه ودود: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این مطلب که خود آمنه ودود نام روش هرمنوتیکی‌اش را هرمنوتیک توحیدی یا روش تفسیر توحیدی می‌خواند و ویژگی‌هایی را برای آن برمی‌شمرد، بیان کرد: او معتقد است که ما برای بررسی یک متن باید سه نکته را مد نظر قرار بدهیم؛ یکی فضایی که آن متن در آن نوشته می‌شود، دیگر ساختار نحوی متن و سوم جهان‌بینی متن. وی ادامه داد: ودود می‌گوید که علت تفاوت تفاسیر مختلف از یک متن و در این جا اختصاصاً متن دینی یعنی قرآن، تفاوتی است که در یکی از این سه پدید می‌آید؛ یعنی شناخت مفسر از فضایی که متن در آن نوشته می‌شود و همین طور آگاهی‌های نحوی و دستور زبانی مفسر در مورد آن متن و علاوه بر این دو، شناختی که از جهان‌بینی آن متن پیدا می‌کند. هر گونه اختلاف مفسران در یکی از این سه، به تفاوت شیوه تفسیری‌شان منجر خواهد شد. تفاوت جایگاه زنان در قرآن و وضعیت موجود زنان در فرهنگ مسلمانان؛ انگیزه آمنه ودود از نگارش کتابش: وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به هدف آمنه ودود از نگارش کتاب «قرآن و زن» اشاره کرد و گفت: او می‌گوید هدف من از این پژوهشی که انجام داده‌ام این است که در واقع وضعیت موجود زنان را در فرهنگ مسلمانان می‌بینم و فکر می‌کنم که فاصله زیادی بین این وضعیت و آن چه که در قرآن هست، وجود دارد. او می‌خواهد نشان دهد که نگاه قرآن به زن نگاهی است غیر از آن نگاهی که در جوامع مسلمان نسبت به زن وجود دارد. وی با اشاره به این که این کتاب در واقع پایان‌نامه دکترای آمنه ودود بوده است، اظهار کرد: ایشان از آن زمان به بعد، طی چند مقدمه که بر کتاب می‌نویسند می‌گوید که دغدغه‌های من ابتدا از این شروع شد که ببینم قرآن چه می‌گوید و چگونه آن چه را که می‌خواهد بگوید می‌گوید، اما کم کم دغدغه‌هایی دیگر هم بر این دغدغه اولی من اضافه شد و آن هم این بود که چه چیزهایی در قرآن گفته نشده است و در واقع سکوت‌هایی که در قرآن هست چه معنایی دارد. توجه به ناگفته‌های قرآن؛ روش راه بردن به مقصود اصلی قرآن، از نظر آمنه ودود: پویازاده افزود: به عقیده آمنه ودود فقط با آن پرسش‌های پیشین، یعنی این که قرآن چه می‌گوید و چگونه می‌گوید، ما نمی‌توانیم جهان‌بینی متن و جهان‌بینی قرآن را بفهمیم. حتماً باید به این ناگفته‌های قرآن هم توجه بکنیم تا بتوانیم مقصود اصلی قرآن را دریابیم. وی با اشاره به یکی از نکته‌هایی که نویسنده کتاب «قرآن و زن» در این اثر خود بر آن تأکید دارد، گفت: ترم و اصطلاح «عام و خاص» برای کسانی که در زمینه علوم قرآنی کار می‌کنند یک ترم و اصطلاح آشناست؛ الفاظ عام قرآن و الفاظ خاص قرآن و این که آیا از الفاظ عام قرآن می‌توان اراده خصوص هم کرد و این که آیا از الفاظ خاص قرآن اراده عام هم می‌شود کرد، یکی از مباحث عمده در علوم قرآن است. آمنه ودود این ترم و این اصطلاح را بسط می‌دهد و به خوبی روی آن کار می‌کند. دلالت عام جمع‌های مذکر در قرآن بر مرد و زن، از نظر آمنه ودود وی در مورد نتیجه بررسی‌های ودود در این باره عنوان کرد: نویسنده کتاب «قرآن و زن» به این نتیجه می‌رسد که در جاهایی که قرآن به زن و مرد، اختصاصاً اشاره کرده است، نکته روشن است، اما در جاهایی که از جمع مذکر استفاده کرده و یا الفاظ عام به کار برده است، در اکثر موارد، هم زن مورد نظر است و هم مرد؛ و این طور نیست که چون جمع جمع مذکر است، فقط به مرد پرداخته باشد. آمنه ودود تلاش می‌کند تا در پایان کتاب خود با نمونه‌های مختلفی که از آیات قرآن می‌آورد این را نشان بدهد که جمع مذکر خطاب به زن هم هست. پویازاده افزود: ایشان خودش بر این مطلب تأکید می‌کند که من همیشه علاقه زیادی به بحث‌های واژه‌شناسی داشتم و به همین دلیل هم هست که این شیوه هرمنوتیکی را در پیش گرفته‌ام. تلاش آمنه ودود برای به کمال رساندن تفسیر قرآن از طریق رشد تفاسیر زنانه: این محقق و پژوهشگر علوم قرآن و تفسیر در مورد رویکرد آمنه ودود نیز بیان کرد: ایشان می‌گویند تاکنون تفسیرهایی که در مورد قرآن نوشته شده است، به دلیل این که مفسران مرد بوده‌اند، تجربه‌های مردانه خود را ناخودآگاه بر روی قرآن منعکس کرده‌اند و در واقع وقت این است که زنان هم قرآن را تفسیر کنند تا تجربه‌های زنانه آن‌ها هم مؤثر در فهم آیه‌های قرآن قرار گیرد و بعد تجربه مردانه که تفسیر مردانه نتیجه آن می‌شود با تجربه زنانه که تفسیر زنانه را ایجاد می‌کند، هر دو با هم یک تفسیر کامل‌تری را از قرآن بتواند در اختیار ما قرار بدهد. وی درباره شیوه تفسیری و شیوه هرمنوتیکی آمنه ودود نیز اظهار کرد: ایشان می‌گویند که خواننده متن خودش یک متن دارد که ما اسم این را می‌گذاریم متن پیشین. به تعبیر دیگر وقتی که یک نفر به سراغ متن قرآن می‌رود که آن را تفسیر کند خودش دارای یک متن پیشین است و این متن پیشین یعنی آگاهی‌ها و اطلاعاتی که این مفسر و این شخص دارد و بعد در یک حرکت رفت و برگشتی بین متن پیشین خواننده و همین طور متن قرآن، معنا و مفهوم حقیقی قرآن می‌تواند به دست ما داده شود. انگیزه مترجم/ آمنه ودود نظریه بی‌توجهی قرآن به زن را تضعیف می‌کند پویازاده در مورد انگیزه خود برای ترجمه کتاب «قرآن و زن» نیز بیان کرد: برای من آن چه توجهم را جلب کرد یکی دیدگاه هرمنوتیکی ایشان بود که تحت عنوان دیدگاه هرمنوتیکی توحیدی مطرح کرده بودند و در جامعه خودمان یک شیوه تفسیری با این عنوان را نداشتیم و این برای من مهم بود که ببینم شیوه تفسیر توحیدی چه شیوه‌ای است که ایشان در مورد آن صحبت می‌کنند. دلیل دیگر پرداختنم به این کتاب هم تأکید ایشان بر روی زن بود و این که از شیوه هرمنوتیکی‌شان برای فهم مفهوم زن در قرآن استفاده کرده بودند. وی افزود: من فکر می‌کنم که مباحث مربوط به زن هم در جوامع دیگر و هم در جوامع ما مباحث خیلی مهمی است. مخصوصاً در دنیای امروز که مباحث مربوط به زن هم خیلی مطرح است و بسیاری از اوقات گفته می‌شود که قرآن آن توجهی را که باید به زن بکند نداشته و بیشتر توجهش به مردان است، نگاه آمنه ودود به آیات قرآن و تفسیری که از آن‌ها دارند، این دیدگاه را ضعیف می‌کند و نشان می‌دهد که قرآن برخلاف آن چه که دیگران فکر می‌کنند، توجه لازم را به زن دارد. یادآور می‌شود کتاب «قرآن و زن» نوشته آمنه ودود، با ترجمه اعظم پویازاده و معصومه آگاهی، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات حکمت منتشر شده است. (منبع: ایکنا: https://b2n.ir/a86285)
رویکردهای تفسیری فمینیستی از کتاب مقدس با تاکید بر داستان آفرینش
نویسنده:
پدیدآور: فرزین فیضی زاد پدیدآور: روح اله مهدوی حاجی استاد راهنما: لورنس انویه تکیه استاد راهنما: مهدی لک‌زائی استاد مشاور: فاطمه توفیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
داستان آفرینش در کتاب مقدس (پیدایش 1-3)، از متون قابل تأمل و مورد توجه الاهیدانان فمینیست است. در این متن، موضوعاتی چون آفرینش حوا به عنوان اولین زن، آفرینش او برای کمک به آدم (مرد)، گناه و نقش حوا در وقوع این گناه، هبوط و... طرح شده که همه این موارد مورد توجه عموم مفسران و به ویژه مفسران فمینیست قرار گرفته است. در بررسی تفاسیر فمینیستی از کتاب مقدس، با تنوع و تفاوت‌های جدی تفسیرهای فمینیستی مواجه هستیم. دلیل تنوع تفسیرها احتمالاً تفاوت در الف) مبانی تفسیری و ب) جهان-بینی جنسیتی متفاوت مفسران بوده است. این تفاسیر متفاوت ذیل پنج جریان تفسیری دسته‌بندی شده که عبارت‌اند از: تفاسیر لیبرال، تفاسیر انجیلی، تفاسیر مخالف کتاب مقدس، تفاسیر تعالی و تفاسیر پست‌مدرن. جریان لیبرال (مانند سارا گریمکی و فیلیس تریبل) و انجیلی (مانند گیلبرت بایلزیکین) می‌خواهند در کنار اعتقاد به مبانی فمینیسم، مسیحی باقی بمانند. این دو جریان در داستان آفرینش، به دنبال اثبات برابری در آفرینش و هویت، میان زن و مرد بوده‌اند. هر دو جریان، جنسیت را ساخته جامعه و فرهنگ مردسالار می-دانند. تفاوت جریان لیبرال با انجیلی این است که جریان لیبرال، در مقایسه با جریان انجیلی تعهد کمتری به وحیانی بودن کتاب مقدس دارد و به متن با سوءظن نگریسته و آن را با عدم اعتماد تفسیر می‌‌کند. نویسندگان فمینیستی که در دسته مخالف کتاب مقدس قرار می‌گیرند (مانند مری دیلی)، امیدی به ارائه تفسیر مبتنی بر تجارب زنان ندارند و به دلیل ساختار و متن مردسالارانه کتاب مقدس، ارائه هر تفسیری را موجب استحکام مردسالاری می‌دانند. مفسران تعالی (مانند الیزابت گلد دویس ) در امتداد مفسران مخالف کتاب مقدس با تاکید بر تفاوت ذاتی زن و مرد، با نمادسازی و بازخوانی اسطوره‌ها و معرفی ایزدبانو‌ان به عنوان آفریننده جهان، ادبیات برتر بودن زنان بر مردان را شکل داده و الاهیات مخصوص به زنان را ارائه می‌کنند. در جریان پست مدرن مفسرانی چون میکه بل معتقدند معنای ثابتی در متن وجود ندارد، بلکه متن در تعامل با خواننده تکثر خوانش را پدید می‌آورد.
ایمان به مثابه عقل: رهیافتی معرفت‌شناسانه به الهیات فمینیستی
نویسنده:
زهرا مبلغ
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: علم,
چکیده :
کتاب حاضر، به جریان تحلیلی فمینیسم فلسفی در حوزة معرفت‌شناسی اختصاص یافته است. نگارنده در این تحقیق به دنبال بیان و تبیین مبادی و مواضع معرفت‌شناسی‌های فمینیستی است. در عین حال برخی از نقدهای اساسی بر این حوزه را نیز ناگفته نگذاشته است. همچنین وی در این کتاب مسئلة ایمان و عقل را به عنوان مهم‌ترین موضوعات معرفت‌شناسی معاصر مطرح و بررسی کرده است. مطالب این کتاب در چهار فصل تدوین شده است. فصل اوّل این نوشتار یک بررسی تحلیلی موضوعی تاریخی است. در این فصل در دو سطح، زمینه‌های پیدایش و تکامل معرفت‌شناسی‌های فمینیستی بیان شده است. در فصل دوّم، به رویکردهای اصلی فمینیستی به معرفت‌شناسی پرداخته شده است. نقادی‌های معرفت‌شناسان فمینیست به ساختار‌ها و محتوا و روش‌شناسی معرفت‌شناسی مدرن، یکی از محورهای اصلی در بررسی انواع معرفت‌شناسی فمینیستی است که فصل سوّم بر همین اساس آغاز می‌شود. در نهایت فرآیند نه مرحله‌ای ساختار و روش عقلانیت در معرفت‌شناسی فمینیستی بررسی شده است. در فصل چهارم نشان داده شده که در این فرآیند نه مرحله‌ای، در کل ساختار و محتوا و هر یک از مؤلفه‌ها، یک ساحت هستی‌شناسانه قابل تشخیص است.
  • تعداد رکورد ها : 27