جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
با توجه به این حدیث که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرموده هر کس بمیرد و امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است خواهش می کنم که درباره حضرت مهدی با من سخن بگوئید که مشمول این آیه نشوم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حديثي که در سوال مورد نظر به آن اشاره گرديده از احاديث معروف و معتبري است که شيعه و سني آن را نقل کرده اند. اين حديث در کتب شيعه زياد آمده و با اصول شيعه هم صد در صد قابل انطباق است. اين حديث را شيعيان اغلب به عبارت: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات بیشتر ...
آیا مساله امامت امری فطری است، همانطور که خداشناسی فطری است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
براي اين که خوب روشن گردد که امامت يک امر فطري است يا نه، لازم است ابتداء معناي فطرت را توضيح بدهيم: فطرت از ماده «فطر» در لغت به معناي شکافتن،[1] گشودن شيئ و ابراز آن،[2] ابتداء و اختراع،[3] شکافتن از طول، ايجاد و ابداع،[4] آمده است و از آن جا که آ بیشتر ...
درباره ضرورت وجود امام می خواستم بپرسم که اگر پیامبر تمام احکام اسلامی را در زمان حیات شان بیان ننموده اند که رسالت شان ناقص است و این بر خلاف عقیده شیعه است. اگر بیان نموده اند و احکام کامل به مسلمین رسیده است که چه نیازی به وجود امام است که از طرف خدا احکام را به مردم بگوید؟ به بیان دیگر مگر امامان همان سخنان رسول الله را بیان نمی کنند، پس چرا باید امامان باشند؟ اگر سخنان پیامبر را نمی گویند و نظر شخصی خود را می گویند که این هم صحیح نیست.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ظاهراً منشأ طرح اين سئوال، اين تلقي بوده است که گمان شده است وظيفه امام و جانشيني پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ صرفاً بيان احکام و مسائل شرعي براي مردم است! در حالي که جايگاه و وظايف امام ـ عليه السلام ـ بسيار فراتر از آن است. به همين جهت بیشتر ...
عده ای می گویند ما فقط خدا و نهایتاً پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را قبول داریم. آن ها متأسفانه جایگاهی برای مبحث امامت و ادامه راه انبیاء ـ علیهم السلام ـ قائل نیستند و ضرورتی برای متابعت از ایشان نمی بینند. یا شبهه می افکنند که چرا ارسال انبیاء متوقف شد و سلسله امامت جریان پیدا کرد و چندین شبهه و حرف بی مورد دیگر لذا خواهشمندم پاسخی در خور در جواب آن ها به من بیاموزید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سئوال مورد نظر، لازم است به نكاتي اشاره نمائيم: الف) عنوان ختم نبوت و خاتميت بر پيغمبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ عنواني است كه خود قرآن كريم داده است. «مَّا کانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکمْ وَلَکن رَّسُولَ اللَّهِ وَخ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
امامت آیا از اصول دین است یا از فروع؟ اگر از اصول است پس منکر آن باید کافر باشد در حالی که هیچ شیعی اهل سنت را تکفیر نکرده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مي دانيم که در ميان ما شيعيان مسأله امامت اهميت فوق العاده دارد و در ميان ساير فرق اسلامي آنقدر براي اين مسأله اهميت قائل نيستند. سر مطلب اين است که مفهوم امامت در نزد شيعه با مفهوم امامت در نزد ساير فرق اسلامي متفاوت است. البته جهاتي مشترکي در کار بیشتر ...
عبقات الانوار فى اثبات امامة الائمة الاطهار
نویسنده:
میرحامد حسین هندی لکهنویی؛ مترجم: غلامرضا مولانا بروجردی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة,
چکیده :
«عبقات الأنوار فى اثبات امامة الائمة الاطهار»، تالیف سید میر حامد حسین هندى نیشابورى است که در رد باب امامت کتاب «تحفه اثنا عشریه» عبدالعزیز دهلوى که در رد عقاید شیعه نوشته شده، مى‏ باشد. عبقات در نقض و رد باب هفتم کتاب تحفه در زمینه ادله امامیه بر امامت امیر مؤمنین على (ع) نگاشته شده است. وى در این کتاب مى ‏کوشد تا فلسفه امامت را روشن کند و نشان دهد که اسلام آن دینى نیست که در دربار خلفا مطرح بوده است. میرحامد حسین در این کتاب حرف به حرف مدعیات دهلوى را با براهین استوار و مستند نقض کرده است. وى کتاب خود را در دو منهج به همان صورتى که در باب هفتم کتاب تحفه آمده، سامان بخشیده است.
فلسفه امامت در اندیشه فارابی
نویسنده:
حسن یوسفیان، محمدصادق علیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
چکیده :
تبیین عقلانی نظریه امامت، از مهمترین و کارآمدترین ابزارهایی است که می تواند زمینه گسترش و صدور این اندیشه را به سراسر جهان فراهم آورد. از این رو، در این نوشته برآنیم یکی از نخستین تبیین های عقلانی این دیدگاه را بررسی کنیم؛ تبیینی که به وسیله ابونصر فارابی ارائه شده است. او از نخستین فیلسوفان جهان اسلام است که به ضرورت وجود رئیس اول و جانشین او (امام) در مدینه فاضله توجه کرده و در اثبات آن استدلال عقلی ارائه کرده است. دیدگاه او به گونه ای است که گویا بر مبنای تفکر شیعی بنا شده و تبیین عقلانی آن به شمار می رود. با توجه به این نکته، پرسش اصلی ما در این مقاله این است که آیا ویژگی ها و صفاتی که فارابی برای امام و جانشین رئیس اول در مدینه فاضله بر می شمارد با ویژگی ها و خصوصیات مطرح در کتاب های تشیع تناسب و همخوانی دارد؟ اگر آری آیا استدلال او می تواند مدعای مکتب تشیع را اثبات کند و یا نتیجه آن چیزی غیر از مکتب تشیع است. به منظور دستیابی به پاسخ مناسب در دو مرحله به بررسی این دیدگاه می پردازیم. نخست استدلال فارابی را تبیین می کنیم و سپس هم خوانی آن را با نظریه امامت در مکتب تشیع مورد بررسی قرار می دهیم.
صفحات :
از صفحه 65 تا 92