جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
استقراء
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
متن تهذيب المنطق و الكلام
نویسنده:
مسعود بن عمر سعدالدين تفتازانی؛ محقق: عبدالقادر معروف كردی سنندجی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
مصر: مطبعة السعادة بجوار محافظة مصر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام اهل سنت
,
اصطلاحنامه منطق
,
13. علم کلام
,
کلام اشاعره
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
منطق قدیم
,
تهذیب المنطق: تفتازانی
,
تهذیب الکلام: تفتازانی
کلیدواژههای فرعی :
استقراء ,
01. خداشناسی (کلام) ,
افعال الهی ,
ذات الهی ,
صفات الهی ,
قدم ,
امامت ,
تنزیه الهی ,
تصورات ,
علیت ,
تعین ,
حجت ,
تناقض ,
قیاس ,
تصدیقات ,
تنزیهات ,
چکیده :
«تهذیب المنطق و الکلام»، رساله ای در منطق و کلام تألیف سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی، متکلم و منطقی و فقیه و ادیب سده هشتم به زبان عربی می باشد. تهذیب المنطق و الکلام تقریباً یک دوره کامل و مختصر در منطق و کلام، و درسنامه ای است که نثر آن حاکی از توان ادبی و چیره دستی تفتازانی در بیان آموزشی مطالب است. تفتازانی در آراستن مباحث این اثر و ساده و خلاصه نوشتن آن کوشیده است. وی در مقدمه تهذیب المنطق می گوید که این رساله را برای آموزش و آگاهی و راهنمایی جویندگان علم، بویژه پسر خود، نگاشته و آن را از حشو و زوائد و تکرار مهذب کرده است. تهذیب المنطق و کلام، شامل دو قسمت است: یکی منطق، مشهور به تهذیب المنطق و دیگری کلام، مشهور به تهذیب الکلام که از هر یک از آن دو به طور مستقل استفاده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی بنیادین و روش شناسی کاربردی در علوم اجتماعی؛ با تأکید بر رویکرد رئالیسم و نومینالیسم
نویسنده:
حمید پارسانیا,محمد طالعی اردکانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
استقراء
,
نومینالیسم
,
روش شناسی بنیادین
,
کاربردی
,
فرضیه
,
استقراء
چکیده :
«روش شناسی بنیادین» و «روش شناسی کاربردی» دو روش شناسی متفاوت، اما در ارتباط با یکدیگرند. در این نوشته، ضمن پرداختن به حدود این دو نوع روش شناسی، نمونه ای از ارتباط این دو حوزه با یکدیگر را در حوزه نومینالیسم بررسی می کنیم. پس از بررسی تاثیر نومینالیسم در روش شناسی بنیادین، تأثیرهای آن در روش های استقراء، فرضیه- استنتاجی و مصاحبه، که مربوط به روش های کاربردی است، ارائه می شود. وجه مشترک این روش ها این است که آنها در مسیر رسیدن به علم، کلّی را منکر می شوند. سازوکار این انکار در هر روش متفاوت است؛ معیار تحقیق پذیری و پسینی دانستن علم در استقراء، انکار شرط ضرورت در مقدّمه شرطیه روش فرضیه- استنتاجی، و در نهایت، پناه بردن به نظریه آزمایی در روش پوپر و برساختن کلّی در فرایند -گرایش خاصی از- مصاحبه، نومینالیسم را به حوزة روش کاربردی کشانده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقصود الطالب
نویسنده:
محمدعلی گرامی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
ايران - تهران: اعلمي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
علم منطق
,
کتب منطق
کلیدواژههای فرعی :
تصور و تصدیق ,
قیاس (منطق) ,
مباحث الفاظ در منطق ,
استقراء ,
نسب اربعه ,
موضوع علم منطق ,
تناقض ,
معرف ,
موجهات ,
قواعد منطقی ,
احکام قضایا ,
موضوع منطق ,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام ,
کلیات خمس ,
عکس مستوی ( قضیه ) ,
تمثیل(منطق) ,
صناعات خمس ,
رابطه کلیات و امور جزئی ,
رئوس ثمانیه ,
قیاس استثنایی ,
فلسفه منطق ,
کد کنگره:
BC 66 /ع4 ت72038
چکیده :
«مقصود الطالب» نوشته آیت الله العظمی گرامی است که مروری بر مباحث مختلف علم منطق و نحوه استدلال با استفاده از قواعد آن است. در این نوشتار ابتدا كلیاتی در مورد معانی واژگانی چون، علم، برهان، فكر، قانون، فطرت، هدایت، آل، صدق، حق، تصور و تصدیق ارائه شده و سپس معانی علم منطق، موضوع و فایده آن بیان گردیده است. در ادامه نگارنده به بیان اقسام تصور و تصدیق پرداخته و مباحث الفاظ منطق را مورد شرح و بررسی قرار داده است. همچنین به بیان اقسام دلالت، مفرد و مركب، كلی و جزئی، نسب اربعه بین كلیات، كلیات خمس، معرف، احكام قضایا، موجهات، اقسام قیاس، شروط انتاج قضایا، قوانین مربوط به عكس مستوی و تناقض و سایر احكام و مقررات مربوط به قیاس استثنایی و شرطی پرداخته و معنا و كاربرد تمثیل و استقراء در دستیابی به یك نتیجه منطقی و كلی را بیان كرده است. بحث از صناعات خمس و رئوس ثمانیه منطقی و راهكارهای تعلیم و تعلم از منظر علم منطق، از دیگر مندرجات مهم مطرح شده در این نوشتار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قضایای حقیقیه منطقدانان مسلمان و گزارههای قانونوار به تقریر نِلسون گودمَن
نویسنده:
احمد عبادی، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گزاره های قانون وار
,
نلسون گودمن
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضیه حقیقیه
,
منطق اسلامی
,
منطق دان مسلمان
کلیدواژههای فرعی :
قیاس (منطق) ,
استقراء ,
قضیه خارجیه ,
موضوع ,
فلسفه علم ,
منطق ارسطو ,
شرطی خلاف واقع ,
گزاره شرطی ,
محمول وجود ,
منطق صوری ارسطو ,
تبیین علمی ,
قضیه شرطیه ,
قضیه خارجیه ,
فلسفه علم ,
موضوع((اجزاء قضیه)، قسیم محمول و نسبت حکمیه و حکم) ,
محمول((اجزاء قضیه)، قسیم موضوع و نسبت حکمیه و حکم) ,
استقراء ,
قیاس ,
کمیت و تعمیم پذیری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
غرض از نگارش مقاله حاضر، انجام مطالعه ای تطبیقی میان آرای منطق دانان مسلمان در خصوص قضیه حقیقیه از یک سو و دیدگاه نِلسون گودمَن در باب گزاره های قانون وار از سوی دیگر می باشد. از این رو، ابتدا تحلیل منطق دانان مسلمان از مفاد قضیه حقیقیه و نیز نظر گودمَن در مورد گزاره های قانون وار را تقریر میکنیم و سپس با اخذ رویآوردی تطبیقی به تبیین مواضع خلاف و وفاق این دو دیدگاه می پردازیم. از این رهگذر روشن خواهد شد که ضمن وجود برخی اختلافات مبنایی، وجوه اشتراک بسیاری در این دو دیدگاه یافت می شود که تأمل روش مند در آن ها به لحاظ معرفتی بسیار حائز اهمیت می نماید. کلیت و تعمیم پذیری، تقویت و تأیید شرطی های خلاف واقع، و برخورداری از قدرت تبیین علمی، و پیش بینی از مشترکات آن ها است. از سوی دیگر، برخلاف قضایای حقیقیه که محصول استقرا نیستند، گزاره های قانون وار برآمده از استقرا هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسلامی در ایران معاصر
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه معاصر
,
فلسفه الهی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه اسلامی معاصر
,
فلسفه اسلامی در ایران
,
تاریخ نگاری فلسفه اسلامی (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
کلام سنتی ,
استقراء ,
مارکسیسم ,
حوزه علمیه قم ,
فلسفه غرب ,
استقرا ,
فلسفة تطبیقی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مارکسیسم ,
عرفان نظری ,
توسعه فلسفه اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
به گواهی تاریخ، ایران اسلامی همواره مهد حکمت و اندیشهورزی بوده است. حکیمان و عارفان این دیار ـ از فارابی و ابنسینا و مولوی تا سهروردی و حیدر آملی و صدرای شیرازی ـ در همهجای دنیا به عنوان ستارگان درخشان معرفت و معنویت شناخته شدهاند. از این رو، از دیرباز طالبان معرفت از اطراف و اکناف عالم، چشم به فرزانگان این دیار دوختهاند و آثار اندیشوران ایرانی ـ اسلامی را در شرق و غرب عالم میتوان ردیابی کرد. اما آیا این افتخار فقط متعلق به گذشته است و به تاریخ پیوسته است؟ یا این چراغ پرفروغ همچنان تابان و درخشان است؟ در پاسخ میتوان گفت که هرچند گذر روزگاران، گاه موجب نوسانهایی در فروغ این چراغ شده است، اما خوشبختانه این شعله مقدس هیچگاه خاموش نشده و تا به امروز همچنان در نورافشانی است. آشنایی با حیات فکری و فلسفی معاصر ایران و پیشگامان آن و معرفی آن به تشنگان حقیقت در داخل و خارج ایران، گامی است سودمند در استمرار این سنت قویم و غنی، و قدمی است ضروری در بهرهگیری نسل جدید از این میراث گرانسنگ. نوشتار حاضر نگاهی است گذرا به حیات علمی برخی از پیشروان حکمت و معرفت اسلامی در ایران معاصر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا علم و دین به دو فرهنگ متفاوت تعلق دارند؟
نویسنده:
مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین
,
وحدت علم و دین
,
دین و فرهنگ
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
فرهنگ علم
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
مسئولیت اخلاقی ,
استقراء ,
جهان بینی الهی ,
جهان بینی ,
جهان بینی الهی ,
جهانبینی علمی ,
جهان بینی اسلامی ,
شهود ,
وحی ,
ارزش اخلاقی ,
علم تجربی ,
ریاضی ,
وحی الهی ,
علم ریاضی ,
فضایل اخلاقی ,
مسئولیت پذیری ,
قانون طبیعت ,
مفروضات متافیزیکی ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
استقراء ,
مجربات ,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی ,
جهان فیزیکی ,
آزمایش علمی ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در زمان ما این ایده رایج است که علم و دین دو فرهنگ زیربنایی متفاوت دارند. بعضی از دانشمندان معتقدند که آنها به دو فرهنگ مستقل وابستهاند. بعضی نیز معتقدند که آنها در بعضی زمینهها همپوشانی دارند، و برخی آنها را متعلق به دو فرهنگ مکمل میدانند. این مقاله میکوشد که ثابت کند علم، آنگونه که معمولا فهمیده میشود، یک فرهنگ خودکفا ندارد و فی الجمله با دین زمینههای مشترک دارد. بعلاوه، علم مبتنی بر بعضی مفروضات متافیزیکی است و همچنین دانشمندان با بعضی ملاحضات اخلاقی سر و کار دارند. پس لااقل علم و دین به دو فرهنگ کاملا مستقل تعلق ندارند، و در واقع آنها میتوانند یک جهان بینی زیربنایی مشترک داشته باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیچیدگیهای تقلیلناپذیر، برهانهای غایتشناختی و تکامل داروینی؛ الهیات یا الحاد : سال 3، شماره 1 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
سید حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین اثبات وجود خدا
,
برهان نظم (اثبات خدا)
,
نظریه تکامل انواع
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان نظم
,
استدلال از راه پیچیدگیهای تقلیل ناپذیر
کلیدواژههای فرعی :
وجود خدا ,
اتقان صنع ,
استقراء ,
اعتقاد به خدا ,
زیستشناسی ,
استقراء ,
روش تمثیل ,
براهین استقرایی ,
سازگارگرایی تکامل داروینی ,
طراحی هوشمند ,
استدلال بیهی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
در این مقاله، استدلال بر وجود خدا از راه پیچیدگیهای تقلیلناپذیر که در مقابل تکامل داروینی و برای یافتن موارد نقض آن مطرح شده، بررسی شده است. در ابتدا با اشاره به اینکه استدلال از راه پیچیدگی تقلیلناپذیر در رسته برهانهای غایتشناختی قرار میگیرد، چنین استدلال شده است که همه این برهانها از ساختار واحدی برخوردارند؛ از روش تمثیل استفاده کردهاند و همه از نوع برهانهای استقراییاند. در ادامه، دیدگاه سازگارگرایی تکامل داروینی با باور به وجود خدا- که طرفداران سرسختی دارد- مورد تردید قرار گرفته و بر این نکته تأکید شده است که تبیین از راه تکامل داروین (با اصول انتخاب طبیعی) جایگزین الهیات و خداباوری تلقی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روایت سوئینبرن از برهان غایتشناختی
نویسنده:
اصغر محمدی، سحر کاوندی، حسن فتحزاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
برهان غایت شناختی
,
ریچارد سوینبرن
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
کلیدواژههای فرعی :
استنتاج (معرفت شناسی) ,
نظم ,
یقین ,
قیاس (منطق) ,
برهان نظم (اثبات خدا) ,
خداباوری (دئیسم) ,
استقراء ,
خدای متشخص ,
تبیین (منطق) ,
اعتقاد به خدا ,
دوگانه انگاری ,
تبیین علمی ,
نظم زمانی ,
برهان نظم ,
یقین ,
اصل سادگی ,
استقراء ,
قیاس ,
استدلال از راه اصل سادگی(اصطلاح وابسته) ,
تبیین شخصی ,
یقین ریاضی وار ,
احتمال باور به وجود خدا ,
نظم مکانیکی ,
ایده سادگی ,
برهان تدبر جهان ,
تبیین عالم ,
خدای متشخص انسان وار ,
خدای متشخص ناانسان وار ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
ریچارد سوئینبرن در تقریر خود از دلیل غایتشناختی سعی در معقول جلوهدادن باور به خدا با استفاده از این دلیل دارد. البته سوئینبرن معتقد است هیچیک از ادله اثبات وجود خدا نمیتوانند یقینی ریاضیوار برای ما به همراه آورند؛ بلکه مجموع این ادله، باور به وجود خدا را از نقیض آن محتملتر میسازند. سوئینبرن با تفکیک نهادن میان دو نوع نظم: نظم زمانی و نظم مکانی، در ارائه دلیل خود بر نظم زمانی تأکید میکند. از طرف دیگر برای تبیین پدیدهها میان دو نوع تبیین تفاوت میگذارد: تبیین علمی و تبیین شخصی، و ادعا میکند که تبیین علمی توانایی تبیین اصل قوانین جهان را ندارد و برای تبیین این قوانین باید به تبیین شخصی توسل جست. سوئینبرن تبیین جهان به وسیله تبیین شخصی را سادهترین تبیینی میداند که خالی از تعقیدها و پیچیدگیها در پاسخ به چرایی پدیدههاست. به عبارت دیگر، به میزان کمتر شدن علل برای تبیین یک پدیده، آن تبیین رو به سادگی میرود. مدعای این مقاله آن است که مفهوم سادگی یا سادهترین تبیین در بیان سوئینبرن خالی از پیچیدگی نیست و ابهاماتی دارد و همچنین فرض وجود امری ماورائی در تبیین پدیده نظم، نه تنها نمیتواند سادهترین تبیین باشد، بلکه آن را گرانبار از پیشفرض میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادوکس های تأیید
نویسنده:
ریچارد ام سینبری؛ مترجم: حسین اترک
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
استقراء
,
پارادوکس
,
تایید (منطق)
,
حکم کلی
,
کلاغ ها
,
سآبی
چکیده :
مقاله حاضر در مورد مباحث مهم معرفت شناسی، یعنی بحث استقراء، انشاء حکم کلی از مشاهده برخی مصادیق جزئی و تهیه شواهد و قرائن خوب برای تأیید آن است. مسأله این است که ما برای تأیید یک حکم کلی به چه تعداد و با چه کیفیتی از شواهد و قرائن نیازمندیم. همه ما قضیهG1 «هر حکم کلی، بوسیله مصداقیش تأیید می شود» را قبول داریم. ولی دو پارادوکس تأیید، با عنوان پارادوکس کلاغ ها و سآبی می خواهند نشان دهند که قبول این قضیه در برخی موارد دچار پارادوکس می شود. پارادوکس کلاغ ها که توسط کارل همپل کشف شد نشان می دهد یک کفش سفید، باید مؤید قضیه «همه کلاغ ها سیاه هستند» باشد در حالیکه ما به روشنی می دانیم چنین نیست. سآبی(سبز+آبی)، واژه اختراعی نلسون گودمن برای نشان دادن نارسایی G1 است. شی ء x ، سآبی به شمار می آید اگر و تنها اگر یکی از دو شرط ذیل را داشته باشد: X سبز است و ملاحظه شده است.X آبی است و ملاحظه نشده است. بنابراین طبق تعریف، مجموعه اشیاء سآبی تنها از اشیاء سبز ملاحظه شده، به همراه اشیاء آبی ملاحظه نشده ساخته می شود. مطابق قضیه اول همه زمردهای ملاحظه شده از آنجا که همه آنها سبز هستند، سآبی محسوب می شوند. بنابراین طبقG1 آنها مؤید این فرضیه که همه زمردها سآبی هستند می باشند. ولی این نامعقول است زیرا اگر این فرضیه که همه زمردها سآبی هستند درست باشد پس زمردهای ملاحظه نشده آبی خواهند بود. ولی همه می دانیم که این نادرست است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبناگروی و برهان تسلسل : دوره 4، شماره 10 : فصلنامه اندیشه دینی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
برهان تسلسل
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
اصطلاحنامه منطق
,
ﺗﻼﺋﻢ گروی
کلیدواژههای فرعی :
قیاس (منطق) ,
استقراء ,
باور صادق مُوَجَّه ,
باورهای پایه ,
تعریف (تحلیل) سه جزیی معرفت ,
مبناگروی سنتی ,
مبناگروی خطاپذیر ,
مبناگرایی خطا ناپذیر ,
باورهای انسان ,
باورهای بدیهی ذاتی ,
باورهای بدیهی حسی ,
باورهای بطلان ناپذیر ,
استنتاج بهترین تبیین ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مبناگروی قدیمیترین نظریه در باب «توجیه» است. در این نظریه مجموعه باورهای انسان به یک ساختمان تشبیه میشود: همان طور که هر ساختمان دارای دو قسمت زیر بنا و روبناست و روبنا به زیربنا متکی است، مجموعه باورهای انسان نیز چنین است: بعضی باورها زیربنایند و باورهای دیگر روبنا, و روبناها به زیربناها متکیاند. در این مقاله, ضمن بیان اصول مبناگروی و انواع آن, به مهمترین برهان حامیان این نظریه یعنی «برهان تسلسل» میپردازیم و نشان میدهیم که این برهان بیش از آن که به سود نظریه یاد شده باشد به نفع نظریة رقیب, یعنی: تلائم گروی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید