جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
بررسی زیبایی‌شناسی نگاره‌های سلطان محمد با تاکید بر اندیشه‌های رمزی ابن‌سینا
نویسنده:
سیامک دریواس دستگیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آنچه معلوم است این است که ابن سینا یکی از مهمترین متفکران جهان اسلام است که ضمن داشتن رهیافتی عقلی در دوره آخر تفکر خود به پاره ای از اندیشه های رمزی و عرفانی التفات کرده است از دیگر سو سلطان محمد یکی از هنرمندان برجسته سنت ایرانی- اسلامی که علی رغم ارزش های بصری در آثار او، بیان محتوایی را نیز در نگاره های خود به دقت گنجانده است. اما آنچه نامعلوم است، نسبت و قرابت اندیشه های رمزی ابن سینا و سلطان محمد است. از همین رو این پژوهش با تکیه بر اندیشه های رمزی ابن سینا از سویی و همچنین تجزیه و تحلیل محتوایی ارزش های بصری سلطان محمد می کوشد تا اندیشه رمزی و یک رهیافت هنری در سنّت ایرانی – اسلامی را تحلیل و نشان دهد.روش به کار رفته در این پژوهش کتابخانه ای وتکیه بر متون ، ادبیات موجود در این حوزه است. که در این روش محمل التفات به آثار ابن سینا و شرح آثار سلطان محمد مورد توجه قرار گرفته است. و از طریق مقایسه، تطبیق این دو کوشیده است به نتایج مطلوب خو دست یابد.
هنر و انسان: مقدمه ای کوتاه بر زیبایی شناسی [کتاب عربی]
نویسنده:
اروین ادمان؛ ترجمه: مصطفی حبیب
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مکتبه مصر,
حس زیبایی: ترکیبی از یک نظریه در زیبایی شناسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
چورچ سانتیانا؛ ترجمه: محمد مصطفی بدوی؛ تقدیم: رمضان بسطاویسی محمد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
الجزیره - قاهره: المرکز القومی للترجمه,
زیبایی شناسی و هنر [کتاب عربی]
نویسنده:
مجموعه مولفین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
الثقافه العالمیه,
تجلّي الجميل ومقالات أخرى
نویسنده:
هانز-جیورج جادامر؛ تحریر: روبرت برناسکونی؛ ترجمة ودراسة وشرح: سعید توفیق
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
المشروع القومی للترجمة,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب شامل مهمترین مقالات فیلسوف معاصر گادامر در تفسیر پدیده های هنر و زیبایی است. در این مقالات، او بحران آگاهی زیبایی‌شناختی از خود بیگانه‌شده را برای ما آشکار می‌سازد، که هنر را به‌عنوان شکل زیبایی‌شناختی منزوی و مستقل از سایر اشکال زندگی انسانی ما می‌بیند. بنابراین، گادامر می‌کوشد تا آگاهی زیبایی‌شناختی ما را بازسازی کند و حقیقت زیبایی در هنر را که جدا از اشکال زندگی انسانی ما قابل درک نیست، برای ما آشکار کند. از این رو، این کتاب شایسته توجه دست اندرکاران امور هنری در سطح خلاق، انتقادی یا نظری است.
علیه ثابت ها.. در جستجوی زیبایی شناسی متفاوت [کتاب عربی]
نویسنده:
محمود بقشيش
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: دارالکتب,
کلیدواژه‌های اصلی :
زیبایی شناسی آثار هنری جلد 2 [کتاب عربی]
نویسنده:
فردریک هیجل؛ ترجمه: مجاهد عبدالمنعم مجاهد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبه دار الکلمه,
زیبایی شناسی و فلسفه هنر [کتاب عربی]
نویسنده:
فریدریک هيجل؛ ترجمه: مجاهد عبدالمنعم مجاهد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبه دارالکلمه للنشر و التوزیع,
فلسفة الجمال عند اليونان
نویسنده:
ناجی التکریتی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار دجلة,
تاثیر عرفان و تصوف در تحولات خوشنویسی ایرانی در قرن های هفت تا نه ( ه . ق )
نویسنده:
علیرضا هاشمی نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
قرن های هفت ،هشت ونه هجری قمری در تاریخ خوشنویسی ایران از دو منظر جایگاه بسیار ویژه ای دارد .منظر اول ،اوج تکامل اقلام سته در همین قرن هاست و همچنین، شکل گیری خطوط منسوب به ایران( تعلیق ونستعلیق) . منظر دوم، انشا یا تدوین مبانی نظری خوشنویسی . البته نه مبانی شکلی، بلکه مبانی نظری و زیبایی شناسی خوشنویسی نیز درهمین دوره انجام می پذیرد. آن چه فحول عرفان ایرانی- اسلامی در مبانی نظری عرفان، در همین قرون پدید آوردند، در شکل گیری مبانی نظری خوشنویسی و بلکه در دیگر هنر ها موثر بود. رابطه ی عرفان و خوشنویسی از این زمان به صورت ارتباطی با نسبت روح و تن تعریف می شود؛ ظهور نهله های فکری مهمی مانند مکتب ابن عربی ، و پیدایش فرقه های عرفانی مسلک حروفیه ، نقطویه ، بکتاشیه و... ، و هم زمانی آن ها با پیدایی برخی از جریان های مهم هنری دراین دوران ، به عنوان مثال ظهور خط نستعلیق و.... همچنین، تاثیر و تاثر این جریان ها بر یکدیگر، انکارناپذیر بوده، در تحلیل زیبایی شناختی خوشنویسی و جایگاه فرهنگی آن تعیین کننده است .