جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 925
بررسی معاد جسمانی از دیدگاه پیروان معاصر حکمت متعالیه و مکتب تفکیک باتاکید بر آراء استاد جوادی آملی و استاد سیدان
نویسنده:
عباس دوست محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مسئله‌ی معاد جسمانی که در شرع مقدس اسلام به آن اشاره گردیده همواره محل اختلاف‌نظرهای زیادی بوده است به‌نحوی‌که بعضی همانند متکلمین معتقدند که معاد هم جسمانی و هم روحانی است و درعین‌حال فلاسفه را متهم به التزام به معاد روحانی تنها می‌دانند در مقابل، فلاسفه این نظر متکلمین را درست ندانسته و معتقدند که احدی از فلاسفه معاد را روحانی صرف نمی‌دانند و همگی آن را اعم از روحانی و جسمانی می‌دانند. از دیگر موارد نزاع در این مسئله می‌توان به اختلاف دیدگاه‌های بین مکتب تفکیک و پیروان حکمت متعالیه در کیفیت معاد جسمانی اشاره کرد که هریک از این دو گروه آن را به معنایی گرفته‌اند. پیروان مکتب تفکیک مخصوصاً استاد سیدان که از نمایندگان متأخر این مکتب است بر طبق اصول خاص خودشان که بیشتر برگرفته از ظواهر آیات و روایات است قائل به بازگشت همین بدن عنصری و مادی دنیا در نشئه آخرت‌اند؛ ایشان معتقدند طبق فهم عامه مردم و عرف جامعه در مسئله معاد و با استناد به‌ظاهر آیات و روایات که دال بر بازگشت همین بدن عنصری در قیامت‌اند، آنچه در روز قیامت محشور می‌شود همین بدن عنصری دنیوی است. اما در مقابل نظر پیروان حکمت متعالیه مخصوصاً استاد جوادی آملی همانند نظر موسس این مکتب یعنی ملاصدرا که متفرع بر اصول ابتکاری خویش است، بر این می باشدکه کیفیت معاد جسمانی همان‌گونه است که در آیات و روایت به آن پرداخته‌شده است اما نه به آن صورتی که فهم عرفی و قاطبه جامعه آن را برداشت می‌کنند بلکه اثبات این مطلب با استدلال عقلی و روش فلسفی است. ایشان با برشمردن اصول و تمهیداتی معاد جسمانی را اثبات می‌کنند به این صورت کهانسان در هر نشئه‌ای دارای بدنی متناسب با همان نشئه است. اهمیت مسئله به این خاطر است که معاد از اصول مسلم دین مبین اسلام است و لذا چگونگی این امربسیار مهم است تا در ایمان مسلمین خلل و باور اشتباهی راه پیدا نکند. در این تحقیق در مورد اندیشه و نظرات این دو مکتب درباره معاد جسمانی مطالعه شده و سپس به بحث و بررسی مشترکات و نکات اختلافی دو گروه پرداخته‌شده است . درنهایت در قسمت پایانی تحقیق با ذکر دلایلی به اثبات معاد جسمانی از دیدگاه حکمت متعالیه ملتزم گردیده‌ایم.
يكنواختي آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابدي بودن آخرت مساوي با يکنواختي و کسالت آفريني نيست در جهان آخرت انسانها دو دسته هستند: 1. عده بسيار کمي که مخلد در آتشند. مسلما سراي آخرت براي آنها مطلوب نيست اما نه به خاطر يکنواختي اش، بلکه به خاطر آن که آخرت خود را به دست خود خراب نموده و نقطه بیشتر ...
مباني معاد
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسئله معاد و كليت آن، يكى از سنت‏هاى الهى است كه بر چند اصل كلى حاكم بر هستى مبتنى است كه به اختصار به آنها اشاره مى‏شود:
يك . اصل بقا
يكى از اصول كلى حاكم در وجود، آن است كه هر موجودى پس از آنكه پا به عرصه وجود گذاشت، ديگر معدوم نمى‏گردد (به ا بیشتر ...
نشئه دنيا-نشئه آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژة دنيا، مؤنث اَدني است. اگر آن را از مادّة «دنیء» و «دنائات» بگيريم به معناي پست‏تر و خسيس‏تر است و اگر آن را از ريشة «دنوّ» به حساب آوريم به معناي نزديك‏تر است. بر اين اساس، همواره واژة دنيا نياز به موصوف يا متعلَق دارد؛ مانند حيات دنيا، عذاب دني بیشتر ...
علت‏هاى انكار معاد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معاد امرى فطرى است و همه انسان‏ها با سرمايه اوليه «فطرت» متولد مى‏شوند. اما اين سرمايه نياز به تقويت و پشتيبانى دارد. قرآن كريم مى‏فرمايد: (قدافلح من زكيّها)؛ «هر كس نفس خود را پاك كرد، رستگار شد».شمس (91)، آيه 9؛ «زكى»؛ يعنى پاك كردن و رشد و نمو داد بیشتر ...
رسيدن به خواسته ها در آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سرنوشت انسان در آخرت تابع كنشها و منشهاي او در اين جهان است . انسان مومن و صالح در آن جهان به همه خواسته هاي بلند خود و حتي آنچه فكرش را نمكرده مي رسد و بدكاران چيزي جز كيفر رفتارشان نصيبشان نمي شود. بیشتر ...
حجاب در آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال مي فرمايد: « خدا کساني را که ايمان آورده و کارهاي شايسته کرده اند به بهشت هاي که در آن نهر جاري است داخل مي سازد. در آنجا به دستبندهايي از طلا و مرواريد آراسته شوند و لباسشان از حرير است.»(حج/23) از اين آيه استفاده مي شود که اهل بهشت دار بیشتر ...
آخرت شيعيان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. انسان موجود مختاری است که هر لحظه ممکن است تغییر مسیر دهد لذا شیعه دوازده امامی نیز ممکن است در مقطی از زندگی خود یا در لحظات آخر زندگی خود از عقیده خود برگردد. کما اینکه ممکن است یک مسلمان غیر شیعه یا یک کافر در مقطعی از عمر خود دوازده امامی شود بیشتر ...
خانواده در آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
روز قيامت، روز قطع ارتباط‏هاست. روزي كه هيچ كس كمترين كمكي به دوستش نمي‏كند و از هيچ طرف ياري و حمايت نمي‏شود: «يوم لا يغني مولًي عن مولًي شيئاً و لا هم يُنصَرون» دخان/41؛ در اين روز همة اسباب و وسيله‏ها قطع است: «و تقطّعتْ بهم الأسباب» بقره/166؛ همه بیشتر ...
آخرت  دانشمندان غيرمسلمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن و روايات به طور صريح اعلام مى‏دارد كه تنها اسلام و تشيع كه همان حقيقت اسلام ناب است از افراد پذيرفته مى‏شود و اين به معناى آن نيست كه همه مسلمانان و شيعيان اسمى وارد بهشت مى‏شوند؛ شرط رفتن به بهشت از نظر قرآن كريم ايمان و عمل صالح است.
اما در بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 925