جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
روش شناسی علوم انسانی(حوزه و دانشگاه)
> 1388- دوره 15- شماره 58
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
سال 1402
دوره 29 , شماره 117
دوره 29 , شماره 116
دوره 29 , شماره 115
دوره 29 , شماره 114
سال 1401
دوره 28 , شماره 113
دوره 28 , شماره 112
دوره 28 , شماره 111
دوره 28 , شماره 110
سال 1400
دوره 27 , شماره 109
دوره 27 , شماره 108
دوره 27 , شماره 107
دوره 27 , شماره 106
سال 1399
دوره 26 , شماره 105
دوره 26 , شماره 104
دوره 26 , شماره 103
دوره 26 , شماره 102
سال 1398
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 101
دوره 25 , شماره 100
سال 1397
دوره 24 , شماره 97
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
سال 1396
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
سال 1395
دوره 22 , شماره 89
دوره 22 , شماره 88 پاییز 95
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
سال 1394
دوره 21 , شماره 85
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
سال 1393
دوره 20 , شماره 81
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
سال 1392
دوره 19 , شماره 77
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 74-75
سال 1391
دوره 18 , شماره 73
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
سال 1390
دوره 17 , شماره 69
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
سال 1389
دوره 16 , شماره 64-65
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
سال 1388
دوره 15 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
سال 1387
دوره 14 , شماره 57
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
سال 1386
دوره 13 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
سال 1385
دوره 12 , شماره 49
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
سال 1384
دوره 11 , شماره 45
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
سال 1383
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38 بهار 1383
سال 1382
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
سال 1381
دوره 8 , شماره 33
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
سال 1380
دوره 7 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
سال 1379
دوره 6 , شماره 24-25
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
سال 1378
دوره 5 , شماره 21
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
سال 1377
دوره 4 , شماره 16-17
دوره 4 , شماره 14-15
سال 1376
دوره 3 , شماره 13
دوره 3 , شماره 11-12
دوره 3 , شماره 10
سال 1375
دوره 2 , شماره 9
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
سال 1374
دوره 1 , شماره 5
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1 سال 1373-دوره 0 شماره 1
عنوان :
فلسفهی اسلامی؛ امکان و وقوع آن
نویسنده:
رضا اکبریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
فلسفه اسلامی به چه معناست؟ آیا پدید آوردن فلسفه اسلامی ممکن است؟ آیا فلسفه اسلامی در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی تحقق یافته است؟ در متون دینی اسلام به وضوح مضامین بسیاری درباره خدا، جهان و انسان وجود دارد که هر چند به زبان فلسفی بیان نشدهاند، اما میتوان آنها را به صورت فلسفی تقریر کرد و از آنها برای پدید آوردن اصول و نظریات فلسفی جدید استفاده نمود. فلسفهای که با بهرهگیری از معارف اسلامی ساخته میشود، باید در مقام تأسیس، تبیین و داوری به ملاکها و موازین روششناختی عقلی تن بسپارد. چنین فلسفهای تنها در صورتی معقول و مقبول تلقی میشود که از بوته داوری عقلی سرفراز بیرون آید. از سوی دیگر آشنایی با آراء فیلسوفان مسلمان، بررسی سیر تحولات آن و مقایسه آن با آراء فلاسفه یونان نشان میدهد فلسفه اسلامی در تاریخ فلسفه و در جهان اسلام تحقق یافته است. در این مقاله با نشان دادن نوآوریهای تنی چند از فلاسفه اسلامی و تلاش آنها برای بهره گیری از معارف اسلامی و همسو کردن نظام فلسفی خود با اندیشههای اسلامی، نشان داده شده است که فلسفه اسلامی نه تنها ممکن بلکه امری تحقق یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفهی علم هیدگر و ادعای تقدم آن بر فلسفهی علم کوون
نویسنده:
حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
فلسفهی علم هیدگر محل اختلاف صاحب نظران است. برخی او را واقعگرا میدانند. یک دلیل آنها این است که او متعلَّق معرفت علمی را مستقل از روشهای علمی میدانست. برخی او را نسبیتگرا میدانند؛ چون به تعبیر آنها، هیدگر علم را تنها در افق دانایی هر دوران ممکن میشمرد. برخی بین فلسفهی علم هیدگر متقدم و متأخر وحدت میبینند؛ چون او را در هردو دوره، واقعگرا یا در هردو نسبیتگرا میدانند. برخی بین آن دو افتراق میبینند؛ مثلاً به این دلیل که او در ابتدا، به استقلال موجودات از روشهای علمی قایل بود؛ اما بعد این استقلال را رد کرد. برخی به دلایل مختلف مدعیاند که هیدگر، پیش از تامس کوون، به آنچه او در فلسفهی علمش «پارادایم»، «علم متعارف» و «انقلاب علمی» مینامد، پی برده بود. برخی مخالف چنین ادعاهایی هستند. در این مقاله، آراء پنج صاحب نظر در این زمینهها شرح و تحلیل میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارایهی روشی برای محاسبهی پایایی مرحلهی کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی
نویسنده:
حمزه خواستار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
میزان پایایی یک پژوهش علمی از مهمترین شاخصهای تأیید آن پژوهش است. اندازهی بالای پایایی، در یک پژوهش (اغلب بالاتر از شصت درصد) به این معناست که چنانچه همان تحقیق، در زمانهای دیگر انجام گیرد یا افراد دیگری آن را انجام دهند، نتایج مشابهی خواهد داشت. اگرچه کدگذاری دادههای مصاحبه یکی از مهمترین فرایندها، در پژوهشهای سازمانی و پیمایش افکار عمومی است، مطالعات اندکی در مورد شیوهی محاسبهی پایایی کدگذاریها مشاهده میشوند. در مقالهی حاضر، به موضوع پایایی کدگذاریها، در مصاحبههای پژوهشی پرداخته و روشی برای محاسبهی پایایی این مرحله ارایه شده است. محققان میتوانند با استفاده از روش پیشنهادی، میزان پایایی بازآزمون (شاخص ثبات) و بین دو کدگذار (شاخص تکرارپذیری) را در مصاحبههای پژوهشی محاسبه کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی سرمشقهای نظری مردمشناختی و جامعهشناختی از فرهنگ
نویسنده:
شهلا باقری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
تحلیل مفاهیم مورد استفاده در علوم، یکی از فعالیتهای جدی در حوزه روششناسی و فلسفه علم است. در این مقاله، برای کسب بصیرت نظری از موقعیت فرهنگی جامعه، به سرمشقهای نظری (پارادایم) در جامعهشناسی و مردمشناسی پرداخته شده است. این مقاله با کند و کاوی در مورد مفهوم فرهنگ و با بهرهمندی از مطالعهی مقایسهای و مدلهایی که از پارادیمها مشتق میشوند، انجام شده است. با الهام از نظریهها و مفاهیم جامعهشناسی و مردمشناسی، دو گروه اساسی از مفاهیم در انسانشناسی و سه گروه پایه در جامعهشناسی شناسایی شدند. فرضیهی عمومی مقاله این است که مفهوم فرهنگ در پارادایم جامعهشناسی و مردمشناسی متفاوت است. در اولین گام، به دلیل رابطهی انسان با خود، سایر انسانها و خداوند، مفهوم عالی از فرهنگ را به دست آوردهایم که دو بعد اساسی دارد: «داخلی ـ ذاتی» و «خارجی ـ رفتاری». در این رابطه، «معنای معنوی از فرهنگ در رابطهی انسان با خداوند»، هدف اصلی مفهومسازی انتقادی ما را شکل داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدیریت اسلامی؛ رویکرد فقهی ـ اجتهادی
نویسنده:
علی نقی امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به مطالعات گستردهای که در زمینهی مدیریت اسلامی صورت گرفته و در عین حال، پراکندگی، تکرار، فقدان قاعدهمندی و الگو، مدل و تئوری جامع دربارهی مطالعات مدیریت اسلامی، رفع این خلأ و انجام نوعی دستهبندی از ادبیات موجود ضروری به نظر میرسد. این مقاله تلاش میکند با مرور مباحث موجود و تلاش هایی که در مورد مدیریت اسلامی صورت گرفته، رویکردهای مختلف را شمرده، یکی از رویکردهای غالب این زمینه را تشریح نماید. در راستای تبیین مفهوم مدیریت اسلامی، رویکردهای مختلفی موضوعیت یافتهاند که یکی از مهمترین آنها رویکرد فقهیـاجتهادی است. مبنای تحلیل این مقاله بیان نظریاتی است که مبتنی بر روش فقهی به مدیریت اسلامی ارائه شدهاند. در رویکرد فقهیـاجتهادی، بر اساس مراجعه به متون اسلامی و با توسل به روش نقلی، به استنباط بایدها و نبایدها در مدیریت موجود به عنوان یک واقعیت و یک اصل پذیرفته شده، اقدام میشود؛ به عبارت دیگر، با توجه به مفهوم فقه تلاش میشود نظریاتی بررسی شوند که مدیریت اسلامی را در قالب مدیریت فقهی ارایه کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه معناشناختی در باب ساختار نظریههای علمی
نویسنده:
هادی صمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالهی حاضر هفت بخش دارد. در بخش اول، مقدمهای در مورد رویکرد معناشناختی ارایه میشود. بخش دوم به تفاوتهای رویکردهای سنتی و معناشناختی اشاره میکند. در رویکرد معناشناختی، مدلها نقشی اساسی دارند. جوهر اصلی این دیدگاه این است که نظریهها چیزی بیشتر از مجموعهای از مدلها نیستند و بنا بر این، شاخصهی نظریهها و فهم اینکه آنها چگونه جهان را بازنمایی میکنند، در صورتی که چنین کنند، به مفهوم مدل وابسته است. در بخش سوم، به نقش مدلها در این رویکرد اشاره شده و در بخش چهارم، به معرفی دو شاخهی معروفتر رویکرد معناشناختی یعنی ساختارگرایی و حالت ـ فضا پرداخته میشود. بخش پنجم به این موضوع میپردازد که بر خلاف تصور رایج در مورد غیر واقعگرایانه بودن دیدگاه معنایی میتوان همانند فیلسوفانی نظیر ساپی و گییر تعبیری واقعگرایانه از این رویکرد داشت. بخش ششم به نقدهایی که به رویکرد معناشناختی وارد آمده، و بخش آخر به برخی رویکردهای جایگزین اشاره میکنند.[1] [1]. استاد ارجمند، جناب آقای دکتر علی پایا مقالهی حاضر را با حوصله مطالعه و نکات و اصلاحات متعددی را پیشنهاد کردند. اصلاحات پیشنهادی را در متن اعمال و برخی از نکات را به صورت پاورقی و با عنوان «پایا، 1388» ذکر کردهام. به این وسیله از زحمات ایشان تشکر میکنم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی عمومی نظریهپردازی
نویسنده:
حسن دانایی فرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریههای متعددی در باب چگونگی نظریهپردازی ارایه شدهاند. روششناسی دوبین اولین روششناسی منسجم در این حوزه محسوب میشود. نظریهپردازی به عنوان تخیل نظاممند اثر کارل وایک، روش عمومی نظریهپردازی لینهام، چرخهی نظریهپردازی کارلایل و کریستنسن و مدل نظریهپردازی ون دی ون از جملهی آثار دیگر در حوزهی نظریهپردازی هستند. عشق به روش در این روششناسیها، جدای از نظریهی کارل وایک، نظریهپردازی را در چنبرهی محدودیتهای سخت اثبات پژوهشی قرار داده است. ترس از تولید نظریه، در رشتهی مدیریت، حاصل این محدودیتهاست. چگونه میتوان با رعایت دغدغههای روششناسانه در این حوزه اظهار نظر کرد؟ مؤلف با نقد روششناسیهای موجود در زمینهی نظریهپردازی، نوعی روششناسی عمومی نظریهپردازی ارایه داده است که مدعی است میتواند جسارت نظریهپردازی را در افراد ارتقا دهد. این روششناسی از برخی عناصر روششناسیهای قبلی استفاده کرده؛ اما کلیتی متفاوت از آنها ارایه میدهد. پس از ارایهی چارچوب روششناسی، نمونههایی از نظریه و گونهشناسیهای تدوینی بر اساس این روششناسی مطرح خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی سرمشق های نظری مردم شناختی و جامعه شناختی از فرهنگ
نویسنده:
باقری شهلا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
علم الأنسان
,
مردم شناسی
,
علم الاجتماع
,
سرمشق نظری (پارادیم)
,
نقد و بررسی مفهوم فرهنگ
,
النحوذج النظری
,
دراسه نقدیه للثقافه
چکیده :
تحلیل مفاهیم مورد استفاده در علوم، یکی از فعالیت های جدی در حوزه روش شناسی و فلسفه علم است. در این مقاله، برای کسب بصیرت نظری از موقعیت فرهنگی جامعه، به سرمشق های نظری (پارادایم) در جامعه شناسی و مردم شناسی پرداخته شده است. این مقاله با کند و کاوی در مورد مفهوم فرهنگ و با بهره مندی از مطالعه مقایسه ای و مدل هایی که از پارادیم ها مشتق می شوند، انجام شده است. با الهام از نظریه ها و مفاهیم جامعه شناسی و مردم شناسی، دو گروه اساسی از مفاهیم در انسان شناسی و سه گروه پایه در جامعه شناسی شناسایی شدند. فرضیه عمومی مقاله این است که مفهوم فرهنگ در پارادایم جامعه شناسی و مردم شناسی متفاوت است. در اولین گام، به دلیل رابطه انسان با خود، سایر انسان ها و خداوند، مفهوم عالی از فرهنگ را به دست آورده ایم که دو بعد اساسی دارد: «داخلی - ذاتی» و «خارجی - رفتاری». در این رابطه، «معنای معنوی از فرهنگ در رابطه انسان با خداوند»، هدف اصلی مفهوم سازی انتقادی ما را شکل داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدیریت اسلامی؛ رویکرد فقهی - اجتهادی
نویسنده:
امیری علی نقی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
العلم
,
مدیریت
,
رویکرد
,
علم دینی
,
الدین
,
العلم الدینی
,
فقه - اجتهاد
,
مدیریت اسلامی (اسلوب
,
الفقه- الاجتهاد
چکیده :
با توجه به مطالعات گسترده ای که در زمینه مدیریت اسلامی صورت گرفته و در عین حال، پراکندگی، تکرار، فقدان قاعده مندی و الگو، مدل و تئوری جامع درباره مطالعات مدیریت اسلامی، رفع این خلا و انجام نوعی دسته بندی از ادبیات موجود ضروری به نظر می رسد. این مقاله تلاش می کند با مرور مباحث موجود و تلاش هایی که در مورد مدیریت اسلامی صورت گرفته، رویکردهای مختلف را شمرده، یکی از رویکردهای غالب این زمینه را تشریح نماید. در راستای تبیین مفهوم مدیریت اسلامی، رویکردهای مختلفی موضوعیت یافته اند که یکی از مهم ترین آنها رویکرد فقهی - اجتهادی است. مبنای تحلیل این مقاله بیان نظریاتی است که مبتنی بر روش فقهی به مدیریت اسلامی ارایه شده اند. در رویکرد فقهی - اجتهادی، بر اساس مراجعه به متون اسلامی و با توسل به روش نقلی، به استنباط بایدها و نبایدها در مدیریت موجود به عنوان یک واقعیت و یک اصل پذیرفته شده، اقدام می شود؛ به عبارت دیگر، با توجه به مفهوم فقه تلاش می شود نظریاتی بررسی شوند که مدیریت اسلامی را در قالب مدیریت فقهی ارایه کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسلامی؛ امکان و وقوع ان
نویسنده:
اکبریان رضا
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
مقام داوری
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه یونانی
,
الفلسفه الاسلامیه
,
معارف اسلامی
,
مقام کشف
,
الفلسفه الیونانیه
,
معارف الاسلامیه
,
مقام الکشف
,
موضع الحکم
چکیده :
فلسفه اسلامی به چه معناست؟ آیا پدید آوردن فلسفه اسلامی ممکن است؟ آیا فلسفه اسلامی در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی تحقق یافته است؟ در متون دینی اسلام به وضوح مضامین بسیاری درباره خدا، جهان و انسان وجود دارد که هر چند به زبان فلسفی بیان نشده اند، اما می توان آنها را به صورت فلسفی تقریر کرد و از آنها برای پدید آوردن اصول و نظریات فلسفی جدید استفاده نمود. فلسفه ای که با بهره گیری از معارف اسلامی ساخته می شود، باید در مقام تاسیس، تبیین و داوری به ملاکها و موازین روش شناختی عقلی تن بسپارد. چنین فلسفه ای تنها در صورتی معقول و مقبول تلقی می شود که از بوته داوری عقلی سرفراز بیرون آید. از سوی دیگر آشنایی با آرا فیلسوفان مسلمان، بررسی سیر تحولات آن و مقایسه آن با آرا فلاسفه یونان نشان می دهد فلسفه اسلامی در تاریخ فلسفه و در جهان اسلام تحقق یافته است. در این مقاله با نشان دادن نوآوری های تنی چند از فلاسفه اسلامی و تلاش آنها برای بهره گیری از معارف اسلامی و همسو کردن نظام فلسفی خود با اندیشه های اسلامی، نشان داده شده است که فلسفه اسلامی نه تنها ممکن بلکه امری تحقق یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید