جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مقالات و بررسیها
> 1380- دوره 34- شماره 69
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
سال 1387
دوره 41 , شماره 90 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 41 , شماره 89 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 41 , شماره 88 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 41 , شماره 87 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 40 , شماره 4
سال 1386
دوره 40 , شماره 86 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 40 , شماره 85 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 40 , شماره 84
دوره 40 , شماره 83
سال 1385
دوره 39 , شماره 82
دوره 39 , شماره 81 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 39 , شماره 80 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 39 , شماره 79 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 39 , شماره 2
دوره 39 , شماره 1
سال 1384
دوره 38 , شماره 78 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 38 , شماره 77 (1)
دوره 38 , شماره 2
دوره 38 , شماره 1
دوره 36 , شماره 4
سال 1383
دوره 37 , شماره 76 (2)
دوره 37 , شماره 75 (1)
دوره 37 , شماره 4
دوره 37 , شماره 3
دوره 37 , شماره 2
دوره 37 , شماره 1
دوره 2 , شماره 75
دوره 0 , شماره 76
سال 1382
دوره 36 , شماره 74
دوره 36 , شماره 73 (1)
دوره 36 , شماره 5
دوره 36 , شماره 4
دوره 36 , شماره 1
دوره 0 , شماره 74
سال 1381
دوره 72 , شماره 0
دوره 71 , شماره 0
دوره 35 , شماره 72
دوره 35 , شماره 71
دوره 8 , شماره 32
دوره 0 , شماره 72
سال 1380
دوره 70 , شماره 0
دوره 69 , شماره 0
دوره 34 , شماره 70
دوره 34 , شماره 69
سال 1379
دوره 68 , شماره 0
دوره 67 , شماره 0
دوره 33 , شماره 68
دوره 33 , شماره 67
سال 1378
دوره 66 , شماره 0
دوره 65 , شماره 0
دوره 0 , شماره 65
سال 1377
دوره 64 , شماره 0
دوره 63 , شماره 0
سال 1376
دوره 62 , شماره 74
دوره 62 , شماره 0
دوره 61 , شماره 0
دوره 0 , شماره 62
سال 1375
دوره 60 , شماره 0
دوره 0 , شماره 60
عنوان :
بررسی تطبیقی آیه خمس
نویسنده:
برزنجی صباح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
کلیدواژههای اصلی :
ذوی القربی
,
خمس
,
غنیمت
,
انفال
,
فیء
,
یتامی
,
مساکین
,
ابن السبیل
چکیده :
خمس به عنوان یک مساله فقهی دارای جنبه های متعددی است. هر کدام از این جنبه ها در معرض تضارب و تقابل آرای فقهی واقع شده است.مقاله حاضر در دو بخش جداگانه به بررسی مفاهیم کلی آیه ناظر به خمس و مسایل و ملاحظات فقهی آن می پردازد. در بخش مفاهیم کلی، معانی مقردات، ارتباط آیه خمس با آیات دیگر، تاریخ و سبب نزول مطرح می شود. در بخش دوم غنیمت با نهادهایی چون فیء، انفال و زکوة مقایسه می شود و اموال متعلق خمس، نصاب و مصارف خمس از نظر مذاهب مختلف فقهی به تفصیل مورد بحث واقع می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت تغییر موادی از قانون مدنی
نویسنده:
علی آبادی علی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
حد
,
مصلحت
,
بلوغ
,
فساد
,
نکاح
,
حجر
,
جنون
,
حلم
,
عدم نفوذ
,
عقد
,
اهلیت
,
مفهوم رشد
,
حیض
,
احتلام
,
اشد
,
سفه
,
کبر
,
احتلام
چکیده :
این مقاله با استناد به قرآن، سنت، علم روانشناسی و عرف، ابتدا به بحث درباره حقایق بلوغ و رشد و زمان پیدایش آنها پرداخته، سپس ضمن مقایسه واقعیت در ماهیت مذکور با نمود آن در قانون مدنی ایران و اثبات عدم تطبیق مقررات قانونی با احکام اسلامی و واقعیت خارجی، حسب مورد اصلاح یا حذف ماده یا تبصره ای را پیشنهاد کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکومت در ادله یا حاکمیت دلیلی بر دلیل دیگر
نویسنده:
گوگانی حسین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
تخصیص
,
حکومت
,
تعارض
,
تعلیق
,
عقدالوضع
,
مرجح
,
عقدالحمل
,
ورود
,
دلیل عام
,
دلیل خاص
,
شارح
,
عنوان اولی
,
عنوان ثانوی
,
تنجیز
چکیده :
اصطلاح حکومت البته در علم اصول فقه و میان اصولیین مشهور است، لکن دارای عمق معنایی خاصی است که بایستی مورد تحقیق علمی قرار گیرد.مقصود از واژه «حکومت»، در دانش اصول و فقه و حقوق عبارت از سلسله ادله و ضوابطی است که بر سایر ادله حاکم اند و بر آنها تقدم دارند؛ و نیز میان ادله حاکم و محکوم نه تنها تعارضی در کار نیست که جمع و الفت هم محقق است. این اصطلاح یعنی «حکومت در ادله» را باید از ابتکارات شیخ مرتضی انصاری در فن اصول فقه به شمار آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درباره شاه عبدالعظیم
نویسنده:
سیدمحمدحسین میرصادقی
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
بارگاه
,
قافه
,
سادات حسنی
,
حسنیان
,
باورنامه
,
سکه الموالی
,
باغ عبدالجبار
,
غالی
,
آیت (آیه)
,
گنوسیسم
چکیده :
عبدالعظیم از مشاهیر سادات حسنی، در سده دوم و سوم هـ.ق می زیسته و نسبش به امام حسن مجتبی (ع) می رسد. در نزد بسیاری از مردم و برخی از دانشمندان به شاه عبدالعظیم شناخته می شود. وی با اینکه خود از حسنیان است در دعوای خلافت ظاهری هیچگاه با آنان همسویی نکرد و امامت پسرعموهای حسینی خود را خالصانه پذیرفت و در نتیجه خشم خلیفگان و کارگزارانشان را علیه خود برانگیخت. برای در امان ماندن از نقشه های دستگاه خلافت ناگزیر پنهانی می زیسته و شهر به شهر می گشته تا سرانجام به شهر ری فرود آمد و با شیعیان آن دیار پنهانی تماس برقرار کرد. عبدالعظیم در شهر ری درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد. برخی از پژوهشگران برآنند که وی را در همانجا زنده به گور کرده اند. باورهای راستین مذهبی، دانش، روشن بینی و به ویژه موضع عدالتخواهانه اش در برابر خلیفگان، از او شخصیتی نامدار پدید آورد که همواره توجه دانشمندان، مبارزان و ایرانیان را به خود جلب نموده است. در این نوشتار برآنیم که گوشه هایی از زندگی این مرد سرفراز ایران اسلامی را فرا روی پژوهندگان قرار دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجرد خیال در فلسفه اسلامی
نویسنده:
قاسم سبحانی فخر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تجرد
,
ادراک جزئیات
,
خیال منفصل
,
متخیله
,
انطباع
,
ادراک جزییات
,
آفرینش نفس
چکیده :
در این مقاله ابتدا مفهوم خیال از دیدگاه حکیمان مسلمان تعریف و سپس مفهوم تجرد و اقسام آن به نحو مختصر ذکر شده و آنگاه به موضوع تجرد خیال پرداخته شده است. از دیدگاه ابن سینا، قوه خیال مادی است و در هیچیک از آثارش حتی المباحثات تجرد خیال را نپذیرفته است. فخرالدین رازی ادراک خیالی را مجرد دانسته و براهینی بر نفی مادیت آن ذکر کرده است. صدرالمتالهین معتقد است که رای او درباره قوه خیال و تجرد آن بی سابقه است. به نظر ما، تنها برخی دلایل صدرا بر تجرد خیال بی سابقه است. مهمترین ثمره اثبات تجرد خیال،بقای نفوسی است که به حد تجرد عقلی نرسیده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 257 تا 267
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرایند «نمو» نزد فیلسوفان مسلمان
نویسنده:
طاهری اسحاق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تخلخل
,
تکاثف
,
ذبول
,
سمن
,
مقدار
,
نمو
,
هزال
چکیده :
این نوشتار در جستجوی حقیقت «نمو» و چگونگی رخداد آن در ثبات و حیوان به رشته تحریر درآمده است. و به همین مناسبت، معنای «نمو» و دیگر واژگان مربوط، هم از لحاظ لغوی و هم از اصطلاحی بررسی شده است. آنگاه مباحث مقدماتی به میان آمده و دیدگاه های مختلف، در این باره، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نگارنده سرانجام به این نتیجه رسیده است که «نمو» حرکت مقداری است و این حرکت، نمودی از حرکتی بنیادین است که آن را «حرکت جوهری» خوانده اند. در این پژوهش، بنیانگذاران سه حوزه فلسفی مشا، اشراق و حکمت متعالیه بیشتر مورد توجه واقع شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 255
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت در حکمت اسلامی
نویسنده:
منصور ایمان پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علیت
,
علت
,
معلول (درمقابل علت)
,
تجلی
,
تشکیک وجود
,
مجعول بالذات
,
جاعل
,
مجعول
,
جاعل بالذات
,
ربط بالذات
چکیده :
این مقاله در صدد پاسخ به این سوال است که اصل علیت با کدامیک از نظامهای فلسفی «اصالت ماهیت»، «تباین وجودات» و «تشکیک وجود» سازگار است؟ و در صورت ابتناء آن به تشکیک وجود چه حکم و تفسیری پیدا می کند؟ جهت پاسخ به پرسش یاد شده باید گفت که علیت مورد بحث در اینجا همان رابطه وجودی ذاتی میان دو چیز است و فلاسفه اسلامی جهت کشف و اثبات آن، سه راه در پیش گرفته اند: 1) اثبات آن با استناد به ممکن بالذات بودن ماهیت؛ 2) بدیهی اولی دانستن علیت؛ 3) کشف حضوری آن از طریق وابستگی حالات نفسانی به نفس و تعمیم آن به حوزه بیرون از نفس. با توجه به ابتنای هر برهانی به قبول اصول علیت، جهت اثبات یا رد اصل علیت، نمی توان برهانی اقامه کرد، لذا طریق بداهت طریقی موجه است. علیت به معنای مذکور، با هیچ یک از نظام های اصالت ماهیت یا تباین وجودات به دلیل نبود رابطه ذاتی عینی میان متباینات، سازگار نبوده و فقط با تشکیک وجود، هماهنگ است و در این نظام نیز با توجه به عینیت حقیقت علیت با وجود علت، و عینیت حقیقت معلولیت با وجود معلول، وجود معلول؛ عین فقر و ربط به وجود علت و در واقع وجود علت و معلول، همان وجود مستقل و رابط است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هماهنگی عقل و معارف وحیانی دین در حکمت صدرایی
نویسنده:
صادق زاده قمصری فاطمه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
برهان
,
معارف دینی
,
وحی
,
حکمت متعالیه
,
مکتب تفکیک
چکیده :
یکی از نخستین محصولاتی که توسط ملاصدرا در زمینه مستعد حکمت متعالیه به بار نشست، نظریه توفیق و هماهنگی میان عقل و وحی است. حکمت متعالیه ملاصدرادر مقام داوری تنها به برهان ملتزم است. معارف دینی از نظر حکیم متاله از سه راه ظواهر نصوص، عرفان و حجت عقل قابل تحصیل است. در این میان، ادله نقلی تنها با احراز چند شرط مهم از جمله عدم تعارض با اصول عقلی قابل اعتنایند. بدین ترتیب هیچگاه میان دلیل عقلی که دلالتش قطعی است و دلیل نقلی (با دلالت ظنی) معارضه ای رخ نداده و در صورت وقوع، دلیل عقلی ترجیح می یابد. برخی از پیروان حکمت متعالیه میان عقل و بخش های مختلف معارف دینی نسبت هایی چون معیار و میزان، مصباح و سرانجام مفتاح یافته اند. ملاصدرا در اجرای عملی طرح توفیق میان عقل و دین، به اثبات فلسفی معاد جسمانی نیز اقدام می کند. این تلاش او از جهاتی چند قابل تامل است. در ادامه، نظریه «وحدت حقیقت فلسفی و حقیقت دینی» به عنوان مبنای طرح توفیق عقل و دین مطرح شده و برخی از آرای مخالفان گزارش می شود. سرانجام تفاوت روی آورد متالهانی چون طباطبایی با نگرش صدالمتألهین مورد تاکید قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 220
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی منابع هدایه المتعلیمین فی الطب
نویسنده:
کرامتی یونس
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
هدایه المتعلمین فی الطب
,
اخوینی بخاری
,
الکناش الصغیر
,
ابن سرابیون
,
محمد بن زکریای رازی
,
الحاوی فی الطب
,
نثر فارسی علمی
,
ترجمه از عربی به فارسی
,
علوم کتابداری و اطلاع رسانی(علم اطلاعات و دانش شناسی)
چکیده :
مقایسه متن کتاب هدایه المتعلمین فی الطب اثر اخوینی بخاری، کهن ترین متن علمی منثور فارسی، با منابع عربی این کتاب، می تواند نکات ارزنده ای را در زمینه شکل گیری فارسی نویسی در سده چهارم قمری و تاثیر زبان عربی بر ان، و به ویژه شیوه های ترجمه از عربی به فارسی روشن سازد. در این مقاله، مواضع مشابه هدایه المتعلمین و یکی از مهم ترین منابع آن، یعنی الکناش الصغیر نوشته یوحنا بن سرابیون، مقایسه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه اشعار کهن فارسی به عربی
نویسنده:
آذرنوش آذرتاش
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
ترجمه
,
فارسی به عربی
,
عربی به فارسی
,
فرهنگ فارسی
چکیده :
شعر فارسی، از اوایل سده سوم هجری، در قالب عروض عربی سر برآورده و در ترکیب هایی ساده و نسبتا ابتدایی و مضامینی گاه بسیار ناپخته این سو آن سو پراکنده شد. مقاومت و سپس پویایی این شعر نو پا، در برابر شعر استوار و دیرپای عربی که آبشخور شعر جاهلی و به خصوص قرآن کریم سیراب می شد، خود پدیده ای ست شگفت آور. پیداست که سخن سرایان ایرانی - تقریبا همه بدون استثنا - بر زبان و شعر عربی آگاهی تمام داشتند و لاجرم در سروده های خویش از آن تاثیر می پذیرفتند.اما شعر فارسی به سرعت نضج یافت شاعران اندک اندک دست به نوآوری زدند و نکته هایی یافتند که گاه در شعر عرب، مانند نداشت. پس آنگاه این سوال مطرح می شود که آیا شعر عربی در این هنگام از فارسی تاثیری پذیرفته است یا نه.ما در منابع خود تعدادی شعر یافته ایم که بنا بر تصریح مولفان، ترجمه اشعار فارسی بوده است.از این میان، آن دسته از اشعار را که معادل فارسی شان یافته شده (به استثنای یک مورد) برگزیده در اینجا نقل کرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید