جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مجله حقوقی بین المللی
> 1384- شماره 33
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1387
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
سال 1386
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
سال 1385
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
سال 1384
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
سال 1383
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
سال 1382
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
سال 1381
دوره 0 , شماره 26 -27
سال 1379
دوره 0 , شماره 25
عنوان :
جامعه بین المللی و تعهدات بین المللی erga omnes
نویسنده:
رستم زاد حسین قلی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
یک واقعیت قابل توجه در حقوق بینالملل که کمتر مورد توجه قرار میگیرد آن است که دولتها همواره الزامات آن را داوطلبانه رعایت میکنند، واقعیتی که دلالت بر قانونمندی سیستم بینالمللی و وجود جامعه حقوقی بینالمللی دارد. تعهدات بینالمللی “erga omnes”، از جمله تعهدات ناشی از اصول مربوط به حقوق بنیادین شخص انسان، تعهدات جامعه نامیده میشوند که نه فقط رضایت قراردادی دولتها، بلکه واقعیت عضویت در جامعه بینالمللی مستلزم رعایت آنها بوده، و رضایت دولتها امری مسلّم فرض میشود. از این روست که دیوان بینالمللی دادگستری در نظر مشورتی خود راجع به کنوانسیون منع ژنوساید تأکید نموده است اصولی که شالوده کنوانسیون هستند «حتی بدون هرگونه تعهد قراردادی» بر دولتها الزامآور هستند. لذا، همانطوریکه قاضی تاناکا در نظر مخالف خود در قضایای آفریقای جنوب غربی، مرحله دوم (1966) مطرح نمود: حقوق بشر از مفهوم شخص انسان ناشی میشود. دولتها حقوق بشر را ایجاد نمیکنند، بلکه فقط وجود آن را تایید میکنند. بنابراین، حقوق بشر مستقل از اراده دولتها وجود دارد. نتیجه آنکه، گرچه دولتهایی این اصل «حمایت از حقوق بشر» را به رسمیت نمیشناسند، یا حتی وجود آن را انکار میکنند اما با این حال تابع آن هستند. جنگ جهانی دوم خیانت گسترده دولتها به جان و آزادیهای انسان، از جمله شهروندان خودشان را به نمایش گذاشت و بدین لحاظ، درک بهتری را از ارتباط لاینفک بین حمایت بینالمللی از حقوق بشر و حفاظت صلح جهانی پدیدآورد. مجموعه قوانین حقوق بشری پس از جنگ که به تصویب داوطلبانه تعداد کثیری از دولتها رسید، حق افراد به تنها شدن (یعنی رهایی از قید تبعیت تحمیلی دولت، دین، قبیله، نژاد، فرهنگ و ...) را، در برابر حکومتها به رسمیت شناختهاند. از انواع شاخصهای استقلال فردی، آزادی اراده را افراد با بیشترین شور و شوق طلب نمودهاند و مسلما دولتها بیشترین مقاومت را در برابر آن نشان دادهاند. اشارهای که دیوان در رابطه با تعهدات بینالمللی “erga omnes” به حقوق بنیادین فرد میکند حکایت از آن دارد که از نظر دیوان، جامعه بینالمللی نهادی است سازمان نیافته، که جدای از دول تشکیل دهنده آن میباشد؛ این جامعه «در کل» بر پارهای اصول بنیادین بنا نهاده شده است. این نتیجهای است که میتوان از رای دیوان گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام؛ اصالت جنگ یا اصالت صلح؟
نویسنده:
برزنونی محمدعلی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
جهاد
,
حقوق بینالملل اسلامی
,
اصل جنگ
,
اصل صلح
,
آمادگی دفاعی
چکیده :
جنگ و صلح دو وضعیت کاملا متمایز از یکدیگرند که بر هرکدام آثار خاص و قواعد حقوقی ویژهای مترتب است و پیشینهای به اندازه تاریخ بشریت دارند. حکومتهای اسلامی در دوران تاسیس و استقرار کامل اسلام، با حکومتهای سایر ادیان و ملل غیرمسلمان، روابط سیاسی ـ حقوقی برقرار کرده و ارتباطات دیپلماتیک داشتهاند. سؤال اصلی این نوشتار این است که آیا در روابط کشورهای اسلامی با ملل غیرمسلمان، اصل اولیه، جنگ است یا صلح؟ در این مقاله، دو دیدگاه مهم در زمینه روابط سیاسی ـ حقوقی حکومتهای اسلامی با پیروان سایر ادیان و مشرکان بررسی و تحلیل گردیده است. دیدگاه اول قائل به اصالت جنگ و دیدگاه دوم معتقد به اصالت صلح است. قول قوی و رای صائب، دیدگاه اصالت صلح است. بر اساس این دیدگاه، اصل اولیه و حالت اصلی در روابط بین حکومت های اسلامی و سایرین، صلح است. قاعده همیشگی و جاوید، صلح است و جنگ، عارض بر آن است. روح اسلام و اصولا همه ادیان الهی، با جنگ و خونریزی بی اساس مخالف است و اگر فرمان به آمادگی داده است، هدف آن، دفاع از موجودیت و کیان دین است. بررسی آیات شریفه قرآن، سنت پیامبر و حضرات معصومان(ع) نشان میدهد که روح اسلامی، صلح است. بر اساس این دیدگاه، رابطه دار الاسلام با بقیه کشورهای غیراسلامی، که از حیث عقیدتی دار الکفر یا دار الشرک هستند، صلح آمیز است که یا عنوان دار العهد یا دار الهدنه و یا دار الحیاد را خواهند داشت. بر این اساس، کشوری عنوان دار الحرب را خواهد داشت که بالفعل با تجاوز یا نقض پیمان با کشور اسلامی در حال کارزار باشد. در غیر این صورت، یا کشور بیطرف و جزو دار الحیاد است یا هم پیمان با کشور اسلامی.بنابراین، ارتباط سیاسی و حقوقی بین کشورهای اسلامی و سایر کشورهای غیر مسلمان، در حالت اولیه، «صلح و همزیستی مسالمتآمیز دوستانه و شرافتمندانه» است که در قالب عهد و پیمان یا بی طرفی، صورت قانونی میگیرد و جنگ در حوزه این نظریه، حالتی عارضی و استثنایی است که در برخی شرایط رخ میدهد و کشور اسلامی، گریزی از آن ندارد. اگر تجاوزی صورت گیرد، دفاع مقتدرانه لازم است. بنابراین، آمادگی کامل نظامی ـ امنیتی با تجهیز به آخرین فناوریها و دستاوردهای روز از جمله ضروریات کشور مستقل اسلامی است که میخواهد «آزاد»، «آباد» و «مستقل» در نظام بینالمللی گام بردارد و روابط خود را با دیگر کشورها، مبتنی بر «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناممکن شدن رد مبیع و اعمال حق فسخ خریدار «بررسی تحلیلی کنوانسیون بیع بین المللی کالا (1980 وین) و حقوق ایران»
نویسنده:
میرزانژادجویباری اکبر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
فسخ رد مبیع کنوانسیون وین تلف و نقص مبیع تغییر مبیع
چکیده :
تحول و توسعه چشمگیر تجارت در سده اخیر، وضع قواعد و مقررات جدید یا دستکم بازنگری و تجدید نظر در بسیاری از قواعد و مقررات موجود را جهت رفع نیازها و مطالبات تازه فعالان تجاری ضروری ساخته است.یکی از این موضوعات و قواعد در حوزه قراردادهای بیع، اعم از داخلی یا بینالمللی، چگونگی اعمال حق فسخ خریدار در فرضی است که وی توان رد کالایی را که در اجرای قرارداد از فروشنده دریافت کرده، ندارد و در عینحال میخواهد از حق فسخی که به او داده شده، بهره برد.بررسی تاثیر این ناتوانی در اعمال حق فسخ خریدار از منظر کنوانسیون بیع بینالمللی کالا 1980 وین و حقوق ایران محور مطالعه این نوشتار بوده و سعی شده است به برخی پرسشهای عمده در این باره پاسخ داده شود.نتایج این مقاله حکایت از آن دارد که گرایش و جهتگیری کلی کنوانسیون به سوی پذیرش عدم جواز فسخ در صورت ناتوانی خریدار از رد کالاست. در حقوق ایران هم به رغم شهرتی که نظریه جواز فسخ در اینگونه موارد دارد، با تکیه بر مبانی و استدلالهای تازه و نگاهی همسو با نیازها و مطالبات امروز میتوان از نظریه عدم جواز فسخ دفاع کرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 302
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دادگاه بین المللی حقوق دریا: یک ارزیابی
نویسنده:
چاندراسی خارارائو پی.
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 245 تا 270
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد بنیادین حقوق بین المللی کیفری و قواعد آمره (JUS COGENS)
نویسنده:
دوپای پیرماری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
1ـ با توجه به شرایط تاریخی پیدایش قواعد بینالمللی کیفری، روند تبلور عرفی بسیاری از قواعد و تدوین آنها، و بالاخره نقش نسبی منابع مختلف حقوق بینالملل از جمله اصول کلی، این سؤال مطرح میشود که آیا قواعد عمومی نقش مهمی در چارچوب حقوق بینالمللی کیفری دارند یا نه؟2ـ در حقوق بینالملل معاصر چند نوع قاعده عمومی وجود دارد: علاوه بر اصول کلی (به ترتیب اصول کلی حقوق و اصول کلی حقوق بینالملل)، در درون عرف هم دو دسته قاعده با دامنه جهانشمول وجود دارد. عرفهایی که عدول از آنها از طریق عقد معاهده ممکن است، که این عرفها صرفا الزامآورند، و عرفهایی که برعکس نمیتوان از آنها در هیچ وضعیتی عدول کرد، که نه فقط الزامآورند بلکه آمره هم هستند، مگر اینکه، همانطوری که دیوان بینالمللی دادگستری در رای مربوط به مشروعیت تهدید یا بکارگیری سلاحهای هستهای (سال 1996) عنوان کرده است، تخطیناپذیر باشند که شاید دقیقا همان مفهوم را نداشته باشد ...
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 244
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شکنجه: استاندارد واحد یا متفاوت (از دیدگاه حقوق بین الملل)
نویسنده:
نیک نفس مهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
از آنجایی که دایره معنای اصطلاح شکنجه در حقوق بینالملل مد نظر است؛ لذا این تحقیق وارد قلمرو حقوق داخلی نمیشود و صرفا دیدگاه حقوق بینالملل مورد بررسی قرار میگیرد. با بررسی اسناد و رویه قضایی بینالمللی این فرضیه مورد آزمون قرار میگیرد که علیرغم وجود استاندارد غالب در مورد فهم اصطلاح شکنجه، استانداردهای دیگری نیز از طریق اسناد و رویه قضایی بینالمللی اتخاذ شده است که با آن استاندارد متفاوت میباشند.برای آزمودن فرضیه ابتدا استاندارد غالب مورد بررسی قرار میگیرد. مطابق این استاندارد، شکنجه رفتار یا مجازات رسمی یا دولتی است که رنج شدیدی ایجاد میکند و برای نیل به اهداف خاصی از قبیل کسب اطلاعات یا اقرار اعمال میشود.سپس استانداردهای متفاوت با آن استاندارد مورد بررسی قرار میگیرد. مطابق این استانداردها، یا «دولتی و رسمی» بودن شکنجه و یا «شدید بودن» درد و رنج و یا اصلا وجود «درد و رنج» لازم نبوده و یا اینکه «هدفمند» بودن جزو عناصر ذاتی شکنجه محسوب نمیشود.البته این رویکردها در عین متفاوت بودن، با یکدیگر مغایرت ندارند، یعنی همانگونه که برخی از مراجع قضایی و شبه قضایی مطرح کردهاند، این تفاوتها میتوانند با اتخاذ یک رویکرد آزادمنشانه و موسع مکمل یکدیگر باشند؛ البته این ایدهآل است، ولی واقعیت این است که اگر مراجع قضایی و شبهقضایی چنین شیوهای را اتخاذ ننمایند، بالقوه این ظرفیت وجود دارد تا با اتخاذ رویکردهای متفاوت، فهم و استنباطهای متفاوتی از اصطلاح «شکنجه» در صحنه بینالمللی رواج یابد و این امر موجب تضعیف مفهوم و مبارزه با چنین رفتارهایی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی بر کنوانسیون حفاظت میراث فرهنگی زیر آب
نویسنده:
ممتاز جمشید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در تاریخ 12 نوامبر 2001، کنفرانس عمومی سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، کنوانسیونی تحت عنوان «کنوانسیون حفاظت میراث فرهنگی زیر آب» تصویب کرد. در انتخاب این سازمان به عنوان کادر مذاکره به یقین گزیری تصور نمیشد. وانگهی یکی از اهدافی که این سازمان طبق سند تاسیسش بر عهده گرفته همان تکوین کنوانسیونهای بینالمللی تامین حفاظت میراث جهانی است.نفع این سازمان در توجه به حفاظت میراث فرهنگی زیر آب به سال 1956 باز میگردد، همان سالی که کنفرانس عمومی یونسکو توصیهای شامل تعاریف اصول بینالمللی تصویب میکند که در کاوشهای بینالمللی بهکار بندند، از جمله کاوشهایی در ساحل دریا یا زیر بستر آبهای داخلی یا سرزمینی. از آن پس، پیشرفت تکنیکهای بهرهبرداری در زیر دریا که دخل و تصرفهایی بر لاشه «تیتانیک» در عمق 4000 متری نمودی از آن است، دستیابی به بستر دریاهایی را که در اعماقی بیش از این واقعند، امکانپذیر کرده، بدانسان وسوسه شکارچیان گنجینهها را برانگیخته است. در دستیابی به اشیائی که در پس پرده بازار نامرئی عتیقهجات ارزش بیشتری به دست آوردهاند، شکارچیان گنجینهها در سالهایی نه چندان دور به چندین کاوش در اینگونه لاشهها دست یازیدهاند، گذشته از این، بیم آن نیز میرود که اشیائی را از دست بدهیم که در تاریخ تمدنها ارکانی جانشین ناپذیر به شمار میروند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید