جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت فرهنگی اجتماعی
> 1402- دوره 15- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1403
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 58
سال 1402
دوره 15 , شماره 1 پیاپی 57
دوره 14 , شماره 4 پیاپی56
دوره 14 , شماره 3 پیاپی 55
دوره 14 , شماره 2 پیاپی54
سال 1401
دوره 14 , شماره 1 پیاپی53
دوره 13 , شماره 4 پیاپی52
دوره 13 , شماره 3 پیاپی 51
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 50
سال 1400
دوره 13 , شماره 1 پیاپی 49
دوره 12 , شماره 4 پیاپی 48
دوره 12 , شماره 3 پیاپی47
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 46
سال 1399
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 45
دوره 11 , شماره 4 پیاپی44
دوره 11 , شماره 3 پیاپی43
سال 1398
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 41
دوره 10 , شماره 4 پیاپی 41
سال 1396
دوره 8 , شماره 3 پیاپی 31
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 30
سال 1395
دوره 7 , شماره 4 پیاپی 28
دوره 0 , شماره 26
سال 1394
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1393
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
سال 1392
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1391
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1390
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
سال 1389
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1388
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
جایگاه مردم در نظریه عدالت اجتماعی حضرت امام خمینی (ره)
نویسنده:
امان الله فصیحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
تحقق عدالت در جامعه یکی از مباحث مهم فرهنگی ـ اجتماعی است. نظریههای مربوط به چگونگی تحقق عدالت از یک منظر به دو دسته تقسیم شده که از آنها به دیدگاه «نهادمحور استعلایی» و «واقعیتمحور» یا «مردمنهاد» تعبیر شده است. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که دیدگاه امام خمینی با کدامیک از این دیدگاهها سازگار است؟ مدعای این نوشتار آن است که از نظر امام خمینی تحقق عدالت بهمثابه امری اجتماعی، یکی از اهداف انبیای الهی و خواستهای انسانی است. از منظر ایشان همانگونه که محرک تاریخ و جوامع منازعه بر سر تحقق عدالت در جامعه است، ثبات و بقای جامعه نیز در گرو اقامۀ عدالت در جامعه است. در دیدگاه ایشان تحقق عدالت اجتماعی با مردم پیوند خورده است؛ یعنی برای اقامۀ عدالت اجتماعی باید قابلیتهای مردم پرورش یابد و نتیجۀ تحقق آن هم باید به خیر و سود مردم ختم شود. برخلاف دیدگاه نهادمحور استعلایی که در تحقق عدالت بر نهادهای رسمی تمرکز دارد، امام خمینی به نهادها توجه استقلالی ندارد و آنها را برساختههایی میداند که خصوصیات انسان را به نمایش میگذارد و همگی یا برای پرورش ظرفیتهای انسان است و یا صورتهای نهادی تلاش انسانها برای اقامۀ عدالت در جامعه. برای اثبات این مدعا، سه بحث مفهومی «عدالت»، «سطوح و عرصههای عدالت» و راهکارهای تحقق عدالت» بررسی گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامدهای قشربندی اجتماعی
نویسنده:
صادق گلستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اصل «نابرابری اجتماعی» که به تفاوت در بهرهمندی از مزایای اجتماعی اشاره دارد، ریشه در مبادی انسانشناختی و ضرورتهای اجتماعی دارد. ازاینرو برای جامعه نیز دارای آثاری مثبت است. ولی نحوه شکلگیری و میزان حضور آن میتواند پیامدهای سوئی بر جامعه تحمیل کند. تحلیل برخی از افراد برجسته از پیامدهای قشربندی، مسئله این پژوهش را شکل میدهد که با روش «تحلیل منطقی» بررسی شده است. به نظر میرسد تعدیل نشدن نابرابری اجتماعی میتواند انسجام اجتماعی را مخدوش سازد و بستر کینه اجتماعی را فراهم کند. همچنین باعث ایجاد بسیاری از کجرویها متناسب با طبقه بهرهمند و محروم جامعه گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی هویت عقلانیت حکمرانی میشل فوکو از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن نورمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«عقلانیت حکمرانی» از جمله مفاهیمی است که مشکلات و چالشهای گوناگونی پیش روی انسان کنونی قرار داده است. این پژوهش «کتابخانهای» و «توصیفیـ تحلیلی» با روششناسی «بنیادین» به تحلیل مبانی هویت عقلانیت حکمرانی در اندیشه میشل فوکو با رویکردی انتقادی از منظر مبانی حکمت متعالیه پرداخته و در این رویکرد انتقادی، هستی عقلانیت حکمرانی متعالیه تشخص و تعین یافته است. آنچه از این پژوهش روشن میشود این است که هویت عقلانیت حکمرانی فوکو رویکردی سلبی را دنبال میکند و فوکو با ایستادن بر سلبها، عقلانیت حکمرانی خود را توصیف میکند. هویت عقلانیت حکمرانی فوکو رهایی از قالبی واحد برای حکمرانی است. عقلانیت حکمرانی فوکو معطوف به انسان امروزی، به معنای خرد مهار قدرت و راهکارهای آن است. هویت عقلانیت حکمرانی در اندیشه فوکو با سلبهای هستیشناختی دارای ویژگیهای جدایی عالم لاهوت از ناسوت، انکار ذات و جوهر اشیا، مرکزیتزدایی، نفی غایتمحوری، نفی قواعد عام و جهانشمول، کثرتگرایی و قبول گسست، نفی خاستگاه و قبول تصادف است و در مبانی معرفتشناختی نیز قدرت محور تمام و کمال معرفت به شمار آمده است. اما این عقلانیت حکمرانی با توجه به نقد مبانی هستیشناختی حکمت متعالیه که دارای ویژگیهای واقعیتمحوری، اصالتالوجود، تشکیک وجود، اصل علیت، علت غایی و تطابق عوالم و در مبانی معرفتشناختی دارای ویژگی حقیقتمحوری معرفت است، رد میشود و هویت عقلانیت حکمرانی فوکو زایل میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مردمی شدن خانواده؛ فرایند آسیبدیدگی و بحران خانوادگی
نویسنده:
محمدعارف محبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عنصر بنیادین در تعیین نسبت میان مردمی شدن و آسیبدیدگی خانواده، مسئله جنسیت است. خانواده اسلامی بر بنیاد تفاوت جنسبت و نقشهای جنسیتی استوار بوده و دارای هویت اخلاقی و ساختار عمودی تعدیل یافته است. اما خانواده مردمیشده مبتنی بر تشابه نقشهای جنسیتی، حقوقمدار و دارای ساختار افقی است. این مقاله با استفاده از رویکرد فرهنگی، کوشیده است در پرتو تقابل فرهنگ امروزی با فرهنگ اسلامی در موضوع جنسیت، نقش مردمیشدن در بحران خانوادههای اسلامی در سه سطحی مترتب بههم صورتبندی میشود: 1) در سطح انکار تفاوتهای جنسیتی، بحران هویت جنسیتی، فروپاشی اقتدار مردانه و زنانه شدن خانواده تحلیل شده است. 2) در سطح انکار نقشهای جنسیتی، تضعیف نقشهای مادری و همسری بررسی شده و با تأکید بر اشتغال زنان، فرایند تبدیل شدن خانه به خوابگاه فهمپذیر شده است. 3) در سطح تشدید حقوقمحوری، به برخی دیگر از آسیبها توجه شده که در محورهای سهگانه (مناسبات طلبکارانه، افزایش منازعات خانوادگی، و بیخانمانی) طبقهبندی شده است. نکته مهم این است که در این پژوهش، آسیبهای مهمی که از خاستگاه مردمیشدن بر خانوادههای اسلامی تحمیل میشود بهگونهای صورتبندی شده که با ملاحظه پیوند نظاممند آنها و دلالتهایی که هرکدام در دیگر ابعاد حیات خانوادگی دارد، میتواند تمام آسیبهای نهاد خانواده را فهمپذیر سازد. همین امر موجب میشود محتوای این پژوهش متفاوت با پژوهشهای دیگر باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زیستجهان بهمثابه بنیاد معنا و فهم کنش از دیدگاه آلفرد شوتز
نویسنده:
ظاهر یوسفی ، حمید پارسانیا ،سیدحسین شرف الدین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شوتز در مواجهه با بحران علوم اجتماعی، مفهوم کانونی هوسرل متأخر؛ یعنی «زیستجهان» را مبدأ عزیمت خود قرار داد. او با صورتبندی مجدد پدیدارشناسی هوسرل و گذر از پدیدارشناسی استعلایی به پدیدارشناسی تجربی و دنیوی، زیستجهان را بهمثابه امر دادهشده در زندگی روزمره فرض کرد و آن را چارچوب مرجع تفسیر معنا و فهم کنش قرار داد. در این زمینه کوشید با غنیسازی مفهوم «کنش» وبر از طریق اختراع مفهوم «طرح» (project) زمینه انتقال از کنشگر آگاه تکین به کنشگری را که در جامعه و در بستر زیستجهان اقدام به کنش میکند، فراهم سازد. برایند این اقدامات، ارائه تفسیری متفاوت از «معنا» و «کنش» از تفسیر نظریات شناختی کنش است. شوتز با آنکه آگاهی کنشگر را نقطه عزیمت خود قرار داده و به مسائلی که مشخصه نظریه کنش است، پرداخته، اما کنش را تعبیهشده در محیط فرهنگی آن در نظر گرفته و به نقشهها و طرحهای فرهنگی در تعریف کنش اهمیت زیادی داده است. این جستار با روش «توصیفیـ تحلیلی»، در حد امکان به شرح، توضیح و نقد این مسئله همت گمارده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید