جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبيات عرفانی
> 1402- دوره 15- شماره 35
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1403
دوره 16 , شماره 38
دوره 16 , شماره 37
دوره 16 , شماره 36
سال 1402
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
دوره 15 , شماره 32
سال 1401
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1400
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
دوره 13 , شماره 24
سال 1399
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1398
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1397
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1396
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1395
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1394
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1393
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1392
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1391
دوره 4 , شماره 7
دوره 3 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1388
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
مفهوم «وحدت» در مثنویهای مولانا و بیدل دهلوی بر اساس استعارههای شناختی
نویسنده:
سیده زهرا میرنژاد ، محمد تقوی ، مریم صالحی نیا
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم «وحدت» یکی از مفاهیم انتزاعی، مبهم و بنیادی در حوزة عرفان و فلسفه است و استعاره عمدهترین و مهمترین محملی است که شعرای عارف، از جمله بیدل دهلوی و مولانا، برای ملموسکردن مفاهیم انتزاعیِ عرفانی همچون «وحدت» از آن بهره بردهاند. در این پژوهش تلاش شده است تا بر اساس نظریة استعارة شناختی، مفهوم «وحدت» در مثنویهای این دو شاعر بزرگ (عرفان، طلسم حیرت، محیط اعظم، طور معرفت و مثنوی معنوی) بررسی و تحلیل شود و پس از شناخت انواع و کارکردهای شناختی استعارهها، دیدگاه و اندیشة بیدل و مولانا از خلال آنها تبیین شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مولانا بیشتر از استعارههای مربوط به امور طبیعی، در دسترس و مذهبی استفاده کردهاست؛ اما بیدل از استعارههای مربوط به مصنوعات بشری بیشتر بهره برده است. بر این اساس هدف اصلی مولانا مطابق با اغراض تعلیمی او از بهکارگیری استعاره، بیشتر تفهیم «وحدت» به مخاطب است؛ اما بیدل در کنار آن به دنبال هنرنمایی و مضمونپردازی نیز بوده است. هر دو شاعر تحت تأثیر محیط جغرافیایی، شیوة زندگی و تجربیات زندگی خود تأکید بیشتری بر استفاده از برخی استعارهها داشتهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح و تحقیقِ سبکشناسی رسالة عرفانی «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی»
نویسنده:
میثم احمدی ، یوسف کرمی چمه
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
رسالة «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی» درحقیقت تکملة تذکرهای موسوم به «زبدةالمقامات» یا «برکات احمدیة باقیه» است که در بابِ زندگی، آثار، احوال و ملفوظات شیخ احمد سرهندی، ملقّب به امام ربّانی و مجدّد ألْفِ ثانی و برخی از خلفا و فرزندان او نگاشته شده است. نویسندة این رساله بدرُالدّین سِرهندی، صوفی و سیرهنویس مشهور طریقت نقشبندیه در قرن یازدهم هجری است. بدرُالدّین، این رسالة کوتاه و مختصر را در تکمیل و اتمامِ کتاب «زبدةالمقامات» اثر خواجه محمّدهاشم کِشْمی تحریر کرد که بهناچار از بهپایانرساندنِ این کتاب و نَقلِ وقایع و حوادث روزهای پایانی حیاتِ شیخ احمد، بازمانده بود. رسالة «وصال احمدی» حاوی اطّلاعاتی موثّق، بیبدیل و گرانمایه از آخرین روزهای حیات شیخ احمد سرهندی است که دستاوّل و بیواسطه نقل میشود و برای شناختِ دقیقتر احوال و عقاید او ضروری است. این رساله علیرغم شهرتش نزد مجدّدیان و اهمیّتش در تحقیقات، کمیاب و مکتوم و مغفول مانده است. در این پژوهش تلاش شده تا علاوهبر تصحیح نسخه و افزودن تعلیقات و توضیحات سبکشناسانه، به معرّفی، تحلیل و تبیین جایگاه آن و مؤلّفش در طریقت نقشبندیة مجددیّه پرداخته شود. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی یا تخریب جدلی؛ بحثی پیرامون مواجهه با جنبههای نظری تصوف در ردیههای بر تصوف در دورة صفویه
نویسنده:
حسین عبدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
دورة «صفویه» از حیث جدال کانونهای قدرت بر سر عامل مشروعیت سیاسی - دینی، از دورههای خاص تاریخ ایران است. در این دوره شاهد تلاش نهادهای روحانیت شیعی، سلطنت صفوی و تصوف برای تثبیت مشروعیت خود و به حاشیهراندن جریانهای رقیب هستیم و در این میان نهاد سلطنت به روحانیت گرایش بیشتری دارد. نزاع کانونهای قدرت در آن دوره بهویژه با توجه به مشروعیت تاریخی تصوف و زعامت روحانیت در جامعه و نظامِ تازهتأسیس شیعی، ابعاد و جوانب خاصی داشته است و نوشتن متون ردیه بر تصوف از جانب روحانیت را با توجه به این افق تاریخی باید بررسی کرد. ردیههای بر تصوف بین دو قطب نقد و تخریب در نوسان بودهاند؛ اما فضای عمومی این متون غالباً متأثر از منطق و بیان جدلی مؤلف است و نوع نقد جنبههای نظری تصوف در این متون نیز از این شرایط مستثنا نیست. در این نوشتار تلاش شده با کاربرد روش تحلیل گفتمانی و با استفاده از ابزارهای سبکشناسی انتقادی، رابطة تخریب جدلی حوزة عرفان نظری با مؤلفههای سیاسی - دینی عمده دورة صفویه را در هفت ردیه بر تصوف در آن دوران بررسی شود. از دیدگاه این پژوهش و با توجه به دادههای متنی و فرامتنی، ردیههای مورد بررسی تحت تأثیر جدال بر سر عامل مشروعیت سیاسی - دینی در دورة صفویه، به تخریب جدلی جنبة نظری تصوف پرداختهاند و به این دلیل منابع معتبری برای کشف رابطة جنبههای نظری تصوف و گفتمانهای حوزة تشیع به شمار نمیروند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ارتباط «کمال طلبی» و «اضطراب» در آثار و اندیشة عطار
نویسنده:
حامد رحمانی کرویق ، محمد پاشایی ، ویدا دستمالچی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
«کمالطلبی» به معنای تعیین استانداردها و معیارهای بسیار بالا و مطلقاندیشانه در ساحتهای مختلف زندگی و فعالیتهای انسانی است که برای نائلشدن به هدفی مشخص، در مسیری از پیش تعیینشده تعریف میشود. حرکت در مسیر سلوک عرفانی، مستلزم رعایت ضوابط و اصول مشخصی است تا کیفیت لازم برای رسیدن به فنا و حقیقت مطلق فراهم شود. عطار استانداردها و انتظارات بسیار بالا و دشواری برای سالک مشخص میکند و این حالت، تا ساحت زندگی فردی و اجتماعی سالک نیز گسترش مییابد. «اضطراب» و «کمالطلبی» ارتباط دوسویه و متقابل دارند و ریشة آن را میتوان در اضطرابِ وجودیِ شاعر در برخورد با مسیر کیفی و انتزاعیِ سلوک دنبال کرد. «اضطراب» حاصل از هبوط، مطلقبودن ذاتی و همهجانبة خداوند، ناکامی آدمی در حفظ جایگاهش در بهشت و اضطرابِ وابستگی به پستترین نقطة ممکن، بهصورت تلاش برای جبران حدأکثری و اعادة حیثیت انسان در ساحتِ اندیشة عطار منعکس میشود. مهمترین نتیجة «کمالطلبی» عطار، نگاه مقولهای یا «همه یا هیچ» است که قرار گرفتن در میانة مسیر سلوک را نمیپذیرد و صرفاً رسیدن به نهایت سلوک را قبول دارد. وسواس مذهبی و تأکید بر اعمال عبادی که فراتر از احکام دینی است، از دیگر نتایج «کمالطلبی» است. عطار با روایت داستانِ «کمالطلبی» بزرگان عرفان و تصوف، دیدگاه اصلی خود را در کیفیت سلوک و چگونگی حرکت سالک، بازآفرینی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرتوی نو بر فعل ربطی «اید» در طبقاتالصوفیه
نویسنده:
محسن صادقی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
«اید» یکی از کلمات دشوار و ناشناخته در «طبقاتالصوفیه» است. این فعل حدود 300 بار در این کتاب بهکار رفته و تاکنون تحقیقی پیرامونِ آن انجام نشده است. در نوشتار حاضر، با بررسی دقیقِ کتاب مذکور و جستوجوی اجمالی در برخی متون دیگر، تدقیق در قصههای شفاهی ضبط شده از استانهای خراسان جنوبی و رضوی، و همینطور مراجعه به منابع مکتوب گویشی، زوایای مختلف این فعل بهشیوة توصیفی ـ تحلیلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. براین اساس، «اید» ـکه در برخی منابع موثق بهصورت «آید» هم دیده میشودرـ در طبقاتالصوفیه سوم شخص مفرد مضارع است؛ دوم شخص مفرد و اول شخص جمع این فعل نیز در آثار خواجه عبدالله انصاری بهکار رفته است. برخی صورتهای صرفی این فعل، با معانی مختلف، در برخی متون دیگر، نظیرِ «هدایةالمتعلمینفیالطب»، «شیرزاد و گلشاد»، «کشفالمحجوب»، «شاهنامه»، «دیوان ناصرخسرو»، «ویس و رامین»، «مثنوی معنوی» و «دیوان جمال اصفهانی» نیز دیده میشود. بن مضارع این فعل ربطی، در برخی گویشهای ایرانی نیز با صورتهای آواییِ ’āy- ، ’ay-، ’ây-، hāy-، hay- و ’ey- کاربرد دارد و در هر شش شخص صرف میشود. افزونبر اینها، فعل مورد بررسی با تلفظ ay با همین معنی و کاربرد در برخی جملات برجایمانده از زبان پارتی (پهلوی اشکانی) هم دیده میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید