جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
آموزه های قرآنی (الهیات و حقوق)
> 1402- دوره 20- شماره 38
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 20 , شماره 38
دوره 20 , شماره 37
سال 1401
دوره 19 , شماره 36
دوره 19 , شماره 35
سال 1400
دوره 18 , شماره 34
دوره 18 , شماره 33
سال 1399
دوره 17 , شماره 32
دوره 17 , شماره 31
سال 1398
دوره 16 , شماره 30
دوره 16 , شماره 29
سال 1397
دوره 15 , شماره 28
دوره 15 , شماره 27
سال 1396
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1395
دوره 0 , شماره 23
سال 1394
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
سال 1393
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
سال 1392
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1391
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
سال 1390
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 13
سال 1389
دوره 0 , شماره 12
سال 1387
دوره 0 , شماره 11
سال 1386
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 10
سال 1385
دوره 0 , شماره 7
سال 1384
دوره 0 , شماره 6
سال 1383
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 4
سال 1381
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
صحتسنجی دیدگاههای کارن بائر در تحلیل سنت تفسیری مسلمانان سدههای میانی تا مدرن در تفسیر آیات ناظر بر سلسلهمراتب جنسیتی
نویسنده:
پریسا عسکرسمنانی ، بیبیسادات رضی بهابادی ، نصرت نیلساز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«سلسلهمراتب جنسیتی» به معنای ترسیم برتری برای یکی از دو جنس زن یا مرد است. وجود سلسلهمراتب جنستی در قرآن و نحوه تعامل مفسران با آیاتی که مضمون «سلسلهمراتب جنسیتی» را در بر دارند، همواره محل بحث مفسران بوده است. کارن بائر، اندیشمند زن غیرمسلمانی است که در کتاب سلسلهمراتب جنسیتی در قرآن: تفاسیر کهن، پاسخهای نو، با تمرکز بر سه مبحث «شهادت، خلقت، و ازدواج»، با اتخاذ «رویکردی درزمانی»[1] به بررسی تحلیلیِ سنت تفسیری مسلمانانِ سدههای میانی تا مدرن، در تفسیر آیات ناظر بر «سلسلهمراتب جنسیتی» پرداخته است. بائر مفسران را به دو دستۀ سدههای میانی (قرن 2 تا 12 هجری) و مدرن (اواسط قرن 13 تا کنون) تقسیم کرده است. وی معتقد است که عالمان سدههای میانی، سلسلهمراتب جنسیتی در قرآن را امری بدیهی تلقی کردهاند؛ اما عالمان مدرن به بازتفسیر اینگونه آیات پرداختهاند. به نظر بائر، عالمان پیشامدرن معتقد بودند که قرآن در ذات خود معنادار است؛ برخلاف عالمان پسامدرن که متن را خالی از معنا و نیازمند تفسیر میدانند. بائر دخالت دادن دستاوردهای تجربی در علوم تفسیر را ویژه مفسران مدرن میداند؛ همچنان که کاربرد استدلالهای عقلی در تفاسیر مدرن پررنگتر است. عالمان مدرن برخلاف مفسران سدههای میانی، به مباحث اجتماعی عصر خود، مثل حقوق زن، نظر ویژهای داشتهاند. قرآن کریم، احادیث پیامبر، و مکتب فقهی مفسر، منابع ثابتی هستند که مفسران در تفسیر از آنها استفاده میکردند؛ اما برخی از منابع در دورههای مختلف، از جایگاهی ویژه برخوردار بود. برای مثال، تفاسیر متقدم به مراجع اولیه، تفاسیر کلاسیک به احادیث پیامبر ، و تفاسیر مدرن به استدلالهای عقلی و نظریههای علمی اعتبار بیشتری میبخشیدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنمایی اخلاقی گفتمان انبیاء(ع) در قرآن کریم با خوانش سبکشناسی نحوی
نویسنده:
سیدهفاطمه سلیمی ، فریده طالعزاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در میان گفتمانهای قرآنی، کنش گفتاری انبیاء(ع) از بسامد بالایی در کاربست تکنیکهای سبکساز جهت بازنمایی آموزههای اخلاقی برخوردار است. در میان سبکهای آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی، لایۀ نحوی با خوانش روابط پرتکرار نظامهای نشانهای دستوری، به معانی نهفتهای اشاره دارد که مدلی روشمند در تفسیر و ترجمه گفتمانهای قرآنی فراهم میآورد. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سٶال است که چگونه تکنیکهای برجستهساز نحوی، زوایای اخلاقی گفتمان انبیاء(ع) را در موقعیتهای گوناگون برجسته میسازد؟ رهیافتهای حاصل آنکه واکاوی گزینشهای سبکساز در قالب سازههایی جهتمند، مانند «حذف صدای دستوری»، «افزایش ظرفیت جمله»، «تقدیم و تأخیر»، «ضمیرگردانی» و «نوعیت جمله»، آموزههایی اخلاقی همچون «حفظ قداست حریم الهی»، «تسلیم کامل در برابر حق»، «ادب و عفت رفتاری»، «خشوع و تواضع» و «تمسک شدید به آیین الهی» را به تصویر کشیده که افزون بر تبلور سیرۀ انبیاء و ارائۀ الگوی رفتاری قرآنی، در روشمندسازی تحلیل قرآن یاری میرساند. همچنین این امر، ابعادی از اعجاز زبانی قرآن را در زایش ظرافتهای معنایی نمایان میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 326
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نشانهشناختی «اسراف و اقتار» در آیۀ 67 سورۀ فرقان بر اساس مربع گریماس
نویسنده:
آزاده عباسی ، فاضله میرغفوریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره فرقان
,
025- سوره فرقان
,
025- سورة الفرقان
چکیده :
از روزهای آغازین نزول قرآن، تلاشهای بسیاری برای درک آیات الهی صورت گرفته است. فهم فکورانه آیات، با چگونگی درک معنایی درست از آیات ارتباط مستقیم دارد و بههمین جهت، از جمله چالشهای مهم در تفسیر قرآن، شناسایی دقیق روابط بینواژگانی است. آیۀ 67 سورۀ فرقان از جمله آیاتی است که مفسران در فهم آن با هم اختلافنظر دارند. در این آیه، دو واژۀ «اسراف» و «اقتار» بهعنوان یک دوگان تقابلی مطرح شدهاند و از واژۀ «قوام» بهعنوان حدّ وسط میان آنها یاد شده است. الگوی «مربع نشانهشناسی» یکی از الگوهای منتخب و روشی برای بازنمود ژرفساخت معنایی متن، مبتنی بر روابط تقابلی است که توسط الگیرداس گریماس تبیین شده است. در این پژوهش سعی بر آن است تا از طریق واکاوی دوگان تقابلی «اسراف» و «اقتار»، فهم عمیقتری از مفاهیم آیۀ 67 سورۀ فرقان به دست آید. در نوشتار حاضر، مقولۀ مشترک بین این دو مفهوم، «مصرف مال» در نظر گرفته شده است؛ بنابراین صرف «مال» یا بود و نبود آن مدّنظر نیست. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که لایههای معنایی «اقتار» از واژگانی مانند «امساک» و «بخل» تشکیل شده است. همچنین واژۀ «اسراف» شامل لایههای معنایی مانند «تبذیر» و «تعفف» است. در این میان، طیفهای مختلف دیگرِ مصرف مال چون «قوام» و «قناعت» نیز وجود دارند. قرآن برای بیان حد میانۀ این دو واژه، از کلمۀ «قوام» استفاده کرده است که دقیقاً با مطالعات نشانهشناختی تطبیق دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتقاد به عاملیت الهی و عدم تنافی آن با قوانین حاکم بر طبیعت با رویکردی تطبیقی بر دعا از منظر قرآن کریم
نویسنده:
مهدی همتیان ، مهدی اخلاصی فرداد ، علیرضا مجدآراء
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از نگاه یک معتقد مذهبی، عاملیت خداوند متعال در تمام ابعاد زندگی وی حضوری پررنگ دارد که تشویق به دعا برای رسیدن به مطلوب و تضمین اجابت آن، نمودی از این حضور به شمار میرود. از اینرو، یکی از مسائل بنیادینی که ذهن دینپژوهان را به خود معطوف داشته است، تحلیل رابطه میان قوانین طبیعی بهعنوان اموری تخلفناپذیر و تأثیرگذاری عواملی مانند دعا بهعنوان بستر عاملیت الهی، در رفع و دفع بلایای طبیعی در نظام آفرینش است. در یک نگره، استجابت دعا با قانون علیت، امری ناسازگار و نوعی نقض قوانین حاکم بر طبیعت به شمار میرود. در مقابل، برخی بر این باورند که استجابت دعا با قوانین طبیعت تنافی نداشته و در همان مجرا قابل تحلیل است. از همین رهگذر با توجه به جایگاه دعا و تأثیر آن در نظام فکریِ برآمده از دین، تبیین صحیح استجابت دعا و تصویر رابطه آن با قوانین علیت، امری ضروری است. بر این اساس، هدف از این نوشتار که با روش تحلیلی ـ اسنادی سامان یافته است، بررسی چگونگی تأثیر دعا در منظومه قوانین طبیعت بهعنوان یکی از چالشهای زندگی مؤمنانه است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که از منظر قرآن کریم، استجابت دعا بهعنوان نمودی از عاملیت الهی ارزیابی میشود؛ همانگونه که تحقق پدیدهای در اثر دعا و در پرتو تأثیرگذاری اسباب فراطبیعی بر اسباب مادی، خارج از قوانین حاکم بر طبیعت نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 237 تا 264
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راههای تبیین مجملات قرآنی از نگاه اصولیان و قرآنپژوهان
نویسنده:
حسن خرقانی ، سیدمحمود مرویان حسینی ، حمزه قویدل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از مباحث مطرح در دانش اصول و علوم قرآن، «مجمل و مبیّن» است که نشان میدهد برخی از خطابات قرآنی نیازمند بیانی هستند تا مقصود الهی را با تمام ابعاد و جوانب بازگویند. از اینرو، راههایی جهت تبیین این مجملات بیان شده است. این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی در پی بازکاوی و تحلیل راهکارهای تبیین مجملات قرآنی در دانش اصول و علوم قرآن است. بررسی کتابهای اصولی از گذشته تا حال نشان میدهد که دانش اصول نزد پیشینیان در این موضوع پربارتر عمل کرده و مبحثی با عنوان بیان در آثار اصولی حضور داشته که میان مبیّن با مجمل پیوند برقرار میساخته و امروزه کمرنگ شده است. در آثار اصولی، توجه بر راههای بیان معطوف به نفس آیات و اقوال و افعال پیامبر(ص) بوده است؛ اما در آثار قرآنپژوهی، این دایره توسعه پیدا کرده و بر قرائن گوناگونی در تبیین مجملات قرآنی تکیه میشود و تطبیقات فراوان قرآنی در آنها وجود دارد. تعامل مباحث علوم قرآن و علم اصول، موجب رشد و پختگی و کارایی هریک از آن دو میگردد. لازم است بحث مجمل و مبیّن بازطراحی جدیدی شود و به «اجمال و بیان» تغییر یابد و در محورهای اجمال مفهومی، اجمال مصداقی و اجمال در مقام عمل تنظیم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حرکت جوهری نفسانی و مطالعه تطبیقی آن در شواهد قرآنی
نویسنده:
سید عابدین بزرگی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت جوهری
چکیده :
هر انسانی بالوجدان مییابد که نفس او دائماً در حال تغییر و تحول است. برخی مانند مشائیان، با بیرونی و منفصل دانستن این تغییرات، بر این باورند که نفس از اول خلقت تا آخر ثابت بوده، فقط عوارضی بر آن عارض شده، کیفیات آن تغییر پیدا میکند. ملاصدرا و پیروانش با درونی و متصل دانستن این تغییرات، حرکت جوهری نفس را پذیرفته، معتقدند که خودِ نفس از اول خلقت در حال تبدیل و تبدل است. معتقدان به حرکت جوهری برای اثبات حرکت درونی و متصل نفس، به دلایل عقلی متوسل شده و توجه خاصی به دلایل نقلی نداشتهاند. این در حالی است که برخی از آیات قرآن کریم، نهتنها شاهد بلکه دلیلی برای حرکت درونی و جوهری نفس به شمار میآیند. پژوهش حاضر بعد از بیان حرکت جوهری نفسانی، با ذکر برخی از این آیات، به تبیین و نحوه دلالت آنها بر حرکت درونی و جوهری نفس پرداخته و به این نتیجه رهنمون گشته است که ملکات نفسانی، اگر فضایل باشند، مانند علم، ایمان و...، سبب تکامل خودِ نفس میشوند و اگر رذایل باشند، مانند رجس، نفاق و...، عامل تنزل خودِ نفس میگردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معنایی واژۀ «لعلّ» در قرآن و تأثیر آن در فهم آیات
نویسنده:
حسین ضیاء توحیدی ، سیدحسین سیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
واژۀ «لعلّ» که 129 در قرآن کریم به کار رفته است، در ساختار زبانی قرآن، گاه معنایی را افاده میکند که موهم معنا میگردد. این واژه در ساختار زبانی قرآن به چند معنا به کار رفته است؛ ولی در تحلیل آن توسط قرآنپژوهان و مترجمان، تنها معنای نخست آن مورد توجه قرار گرفته و عموم مترجمان قرآن در عموم موارد، این واژه را «شاید» و «باید» ترجمه نمودهاند. در این مقاله تلاش خواهد شد تا با تعیین معانی متعدد «لعلّ» با توجه به معنای بافتی و نقد معنای غیربافتی، معنای دقیق آن واژه در هریک از آیات شریفه گزینش گردد. نتیجۀ این پژوهش آن خواهد بود که «لعلّ» در بافت زبانی قرآن کریم، به 7 معنا به کار رفته است که عبارتاند از: ترجّی تکلمی، ترجّی مقامی، تمنّی، تعلیل، استفهام، ظنّ و یقین. مترجمان و قرآنپژوهان در هنگام فهم و ترجمۀ آیات، نباید از این معانی غافل شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ به شبهه اسارت زن در دست مرد (بررسی موردی: تجویز رابطه زناشویی با کنیز شوهردار در قرآن)
نویسنده:
جواد ایروانی ، رضا حقپناه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کرامت و حقوق زن مورد توجه و تأکید قرآن کریم است. با این حال، از ظاهر برخی آیات ممکن است تأیید نوعی سلطه ظالمانه مرد بر زن برداشت شود و همین نکته، شبهههایی را در این زمینه موجب شده است. اطاعت محض زن از شوهر، اسارت زن در دست مرد، تفضیل مرد بر زن، و تجویز ظلم شوهر به همسرش، برداشتهایی است که بهصورت شبهه و نقد قرآن در زمینه حقوق و کرامت زن مطرح میباشد. موضوع جواز رابطه زناشویی با کنیز شوهردار و اختیار تام مردان در این عرصه نیز بهعنوان مصداقی از کلیت یادشده، شبههای دیگر در این زمینه است. ضرورت بحث از این جهت است که طرح شبهات یادشده، افزون بر نسبت اتهام ناروا به ساحت قرآن، اساس اعتقادات مسلمانان و بهویژه نسل جوان را در مورد حقانیت قرآن هدف قرار داده است. این مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و روش کتابخانهای، به پاسخ شبهههای مطرحشده پرداخته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اطاعت زن از شوهر، صرفاً در محدوده حق شوهر مطرح است و در مقابل، مرد نیز در برابر حقوق همسرش مسئولیت دارد. «حقوق متقابل زن و شوهر» و تکلیف هرکدام در قبال دیگری نیز متناظر با یکدیگر است. «تفضیل» مردان بر زنان صرفاً در قدرت بیشتر بدنی، غلبه قوه عقل بر احساسات، و اقتدار روحی خلاصه میشود. قرآن برای برچیدن نظام بردهداری، سرچشمه تولید برده را مسدود کرده و راههایی را برای آزادی تدریجی بردگان موجود و نیز تنظیم روابط انسانی با بردگان ارائه داده است؛ چنانکه به بردگی گرفتن اسیران جنگی، با هیچ دلیل محکمی پشتیبانی نمیشود. آیه «وَالْمُحْصَناتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ» که از آن، جواز رابطه زناشویی با کنیز شوهردار برداشت شده است، نیز بدینمعناست که پس از تملک کنیز، اختیار با ارباب اوست که عقد زوجیت کنیز را باطل کند و پس از گذشت دوران عده، با او بهسان همسر رابطه برقرار سازد، یا عقد زوجیت او را امضا و استمرار بخشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مبانی و اصول سبک پوشش اسلامی ایرانی بر اساس آیات قرآن و احادیث؛ از بعد جهانبینی تا هنجاری
نویسنده:
حسین مهربانیفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از چالشهای اساسی در مواجهۀ معقول با مسئله مد لباس در جامعه ایران، ابهام نسبت به مبانی و اصول اسلامی ایرانی پوشش است؛ ابهامی که سیاستگذاری، کنشگری و سرمایهگذاری در این حوزه را نیز دچار سردرگمی و پراکندگی نموده است. در پژوهش حاضر بهمنظور دستیابی به برداشتی اولیه از چیستی مبانی و اصول پوشش اسلامی ایرانی ذیل جهانبینی توحیدیِ فرهنگ ایرانی و نسبت آن با مد به مفهوم امروزین، با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون به مطالعه آیات و احادیث مرتبط پرداخته شد. این مبانی و اصول در سه سطح: 1ـ جهانبینی، 2ـ ارزشها (تقوا، حیا و عفاف) و 3ـ هنجارها و رفتارها (پوشیدگی، پرهیز از تبرج، پرهیز از لباس شهرت، توجه به ماهیت صنعتی و وجه کارکردی لباس و...) دستهبندی و ارائه شد. بر اساس یافتهها میتوان گفت که هرچند مد در مفهوم و تجلی مدرن آن، از حیث مبنا و ماهیت در تناقض با ارزشها و هنجارهای منبعث از جهانبینی توحیدی قرار دارد، اما در دلالت کلی آن به سبک فراگیر پوشش در یک دوره زمانی و یکی از صنایع پرطرفدار فرهنگی، فرصتی در دستیابی به سبک متمایز و ملی اسلامی ایرانی است و میتوان با تکیه بر اصول جهانبینی توحیدی در برابر کثرت نسبیگرایانه سرمایهداری در سبک پوشش، کثرتی وحدتبخش خلق کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 235
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی آراء مفسران درباره «وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلًا»
نویسنده:
حسین براتی ، حسن نقیزاده ، سهیلا پیروزفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیه 57 سوره زخرف، از مَثَلی حکایت دارد که مورد تمسخر و استهزاء مشرکان قرار گرفته است و آنان با پیامبر(ص) به جدال پرداختهاند. مفسران در اینکه مراد از مَثَل زدهشده چیست و این آیه چه معنا و مفهومی دارد، همسو و همصدا نبوده و دیدگاههایی را مطرح ساختهاند که هریک با نوعی چالش مواجه است. پژوهه حاضر با روشی توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی کوشیده است با بررسی این آیه و دیگر آیات و تحلیل تفاسیر و روایاتی که ذیل آیه مطرح هستند، مناسبترین تفسیر را ارائه دهد. نتایج نشان میدهد که میان دو نوع روایت مربوط به سبب نزول، نوعی خلط صورت گرفته و بیتوجهی به این نکته موجب شده که فهم آیه دشوارتر شود. از اینرو نقلی که مَثَل مورد نظر را به مشرکان و نه لزوماً ابنزبعری منتسب میداند، صحیحتر و در عین حال با سیاق و بافت خود آیات نیز سازگارتر است. همین نکته میتواند نقدی قرآنی، مبتنی بر بررسی روایات وارده بر مفسرانی که مَثَل زدهشده را از جانب خداوند میدانند، به حساب آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید