جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تحقیقات بنیادین علوم انسانی
> 1402- دوره 9- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 9 , شماره 3
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1401
دوره 8 , شماره 4
دوره 8 , شماره 3
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1400
دوره 8 , شماره 2
دوره 7 , شماره 4
دوره 7 , شماره 3
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1399
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1398
دوره 5 , شماره 4
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1397
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1396
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1395
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1394
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
اقتران شدید و واقعیتهای اجتماعی: دیدگاهی معتدل در هستیشناسی اجتماعی
نویسنده:
سیدعلی سیدی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هستیشناسی اجتماعی از حوزههای پیشرونده و مورد توجه فلسفۀ علم اجتماعی معاصر است. مسئله اصلی در این حوزه، نحوۀ تحقق واقعیتهای اجتماعی است. بهطورکلی دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد: کلگرایی هستیشناختی و فردگرایی هستیشناختی. کلگرایان قائل به تقلیلنیافتن واقعیتهای اجتماعی به مجموعۀ افراد و روابط میان آنها هستند و فردگرایان واقعیتهای اجتماعی را قابل تقلیل به مجموعۀ افراد میدانند. در سنت فکری اسلامی نیز این مسئله، بهخصوص پس از علامه طباطبایی، مورد توجه قرار گرفته است. کلگرایان برای دفاع از ادعای خود دو دسته استدلال ارائه کردهاند: استدلالهای فلسفی و استدلالهای تجربی. در این مقاله، با تکیه بر شیوۀ استدلالآوری گذر به بهترین تبیین، ابتدا استدلالهای فلسفی کلگرایان نقد و بررسی و سپس دیدگاهی معتدل و ایجابی ارائه میشود. براساس این دیدگاه، کُلّ غیرقابل تقلیلی به نام جامعه یا فرهنگ وجود ندارد، اما در عین حال واقعیتهای اجتماعی خصلت الزامآوری، ثبات و تقرر خود را دارند. این دیدگاه مبتنی بر پارهای از دستاوردهای علم اصول فقه، بهخصوص آرای میرزای نائینی و شهید محمد باقر صدر است. دیدگاه معتدل ارائهشده، لوازم گوناگونی در حوزۀ روش شناخت اجتماعی دارد و به توسعۀ روشی به نام ژرفکاوی منجر شده است. روش استدلال بر مدعای اصلی مقاله گذر به بهترین تبیین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه «تفسیر» و «تبیین» در علوم انسانی
نویسنده:
احمدحسین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تبیینگرایی و تفسیرگرایی دو جریان عمده در علوم انسانی هستند که اختلافات فراوانی میان فیلسوفان علوم انسانی پدید آوردهاند. این مسئله با تعابیر مختلفی از قبیل علتگرایی و دلیلگرایی، علتکاوی و معناکاوی، قانونمحوری و قاعدهمحوری و امثال آن بیان شده است. قرائتهای مختلفی از جایگاه و رابطۀ این دو در علوم انسانی ارائه شده است. مسئلۀ اصلی مقاله حاضر این است که آیا اینها دو کارکرد متعارض هستند یا دو کارکرد مستقل؟ یا اینکه یکی به دیگری قابل تحویل است؟ به تعبیر دیگر، آیا پذیرش تبیین در علوم انسانی ملازم با انکار تفسیر و بالعکس دفاع از تفسیر ملازم با انکار تبیین است؟ یا آنکه برای داشتن فهمی واقعبینانه از کنشهای انسانی به هر دو نیاز داریم؟ در این نوشتار به روش تحلیلی و فلسفی ضمن نقد سه دیدگاه «عینیت تفسیر و تبیین»، «تبیین بهجای تفسیر» و «تفسیر بهجای تبیین»، از ایدۀ ضرورت هر دو کارکرد برای کشف حقیقت و دسترسی به واقعیت در مطالعات کنشهای انسانی دفاع کردیم و نشان دادیم که هیچیک از این دو نمیتواند ما را از دیگری بینیاز کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد ساختار معماری مدرن با تکیه بر مبانی عام هستیشناسی و انسان شناسی (موضوع مورد نقد: خانههای مدرن) و ارائه قواعد روشی برای تحقق خانه حکمی
نویسنده:
نسیم اشرافی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بومی و حکمیسازی واقعیتهای معماری همواره مستلزم شناخت و بررسی مبانی عام فلسفی دانش معماری است. آنچه به واقعیت معماری جهت میدهد، باورها، مکتب و ایدئولوژیهای زمان (الگو) موثر بر دانش است. خانه یکی از واقعیتها و فضای زندگی انسان، متأثر از دانش معماری و الگوی زمان است. بر این اساس برای تغییر وضع موجود آن به وضع مطلوب باید مبانی عام فلسفی تاثیرگذار بر وضع موجود (مدرن) شناخته شود تا با مقایسه تطبیقی مبانی مدرن و مبانی حکمی-اسلامی به نقد ساختارخانههای مدرن پرداخته شود تا بتوان قواعد حکمی و مطلوب را برای تحقق فضای زندگی بهویژه خانه (مسکن) ارائه کرد. بر این اساس پژوهش حاضر به روش توصیفی، تحلیلی به تبیین معیارهای حکمی-اسلامی مبانی هستیشناسی و انسانشناسی و با این معیار به نقد خانههای مدرن پرداخته و بر این اساس قواعد تغییر در خانههای موجود را معرفی کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی چالشها و آسیبهای روششناختی فلسفههای انتزاعی در فرایند تولید و تحول علوم اسلامی
نویسنده:
محمدرضا خاکی قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی فلسفهها، فراتر از تفسیر عالم، بهدنبال تغییر آن بودهاند و توانستهاند با تولید علوم کاربردی در تغییرات اجتماعی، نقش اساسی ایفا کنند، اما تئوریزهکردن قاعدهمند هستی، بدون تمسک به منطق تولید «مفاهیم، تعاریف، احکام» کلان وخرد، امکانپذیر نیست. کدام منطق و روش، ظرفیت تولید مفاهیم و تعریف کلان فلسفی و کاربردی را برای تئوریزهکردن واقعیت و تولید علوم و درنتیجه امکان مهندسی را دارد. در این پژوهش بر این تأکید میشود که منطق صوری، با کاربست «روش کلینگری» در فرایند کشف ذات پدیدهها، خصوصیت پدیدهها را در سه مرحلۀ «انتزاع، اندراج، انطباق» در سه سطح تولید «مفاهیم، تعریف، احکام کلی» حذف و به شناخت کلی و انتزاعی بسنده میکند و خود را عهدهدار کشف روابط و تناسبات عینی پدیدهها نمیداند؛ درنتیجه ظرفیت فلسفی و روشی آن برای تئوریزهکردن پدیدههای متغیر عالم، برای تصرف در آن کفایت نمیکند؛ بنابراین کارآمدی لازم و مورد انتظار را در تولید علوم کاربردی اسلامی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی تکوینی: نگاهی تحولی به پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی
نویسنده:
فرهاد خرمائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در حوزهٔ شناخت علمی چگونگی دستیابی به واقعیت و شیوهٔ دسترسی به یافتهها گاه اهمیت بیشتری از خود یافتهها دارد، چراکه اعتبار و سودمندی یافتهها وابسته به روشهایی است که محققان در فرآیند تحقیق بهکار میگیرند. روششناسی تکوینی نگاهی هدفمند به پژوهش است که با مبنا قراردهی فلسفهٔ اسلامی بهصورت عام و حکمت متعالیه صدرایی بهصورت خاص کوشش دارد واقعیت (گذشته/حال/ آینده) را مورد شناسایی قرار دهد. این روششناسی مبتنی بر فرانظریه تکوینی است که با قبول مبانی اساسی حکمت صدرایی (اصالت وجود، تشکیک وجود و حرکت جوهری) منطقی را پیشنهاد میدهد تا راهنمای پژوهشگران برای ورود به علوم تجربی انسانی- اجتماعی در بستر اندیشه اسلامی باشد. روش این پژوهش هستاریابی تکوینی از نوع هستارانگاری توصیفی- استنتاجی است که در آن پژوهشگر با تشریح مؤلفههای فرانظریه تکوینی و روششناسی مفروض در این فرانظریه تلاش نموده است، دستگاهی شناختاری با عنوان دستگاه «مختصات کروی تکوینی» را پیشنهاد دهد. این دستگاه فضایی توپولوژیک را فراهم میآورد که مختصات رویدادهای مشاهدهشده که با عنوان هستار از آن یاد میشود، قابل بازنمایی کمی، کیفی، مکانمندی، زمانمندی، اثرگذاری، اثرپذیری و دیگر مختصاتی که امکان شناخت رویدادهای درون فردی و بیرون فردی و تبادل فرد و کرانمندیهای او یا آنچه او را احاطه کرده است را فراهم میآورد. در این مقاله ابتدا با معرفی رویکرد تکوینی، فرانظریه تکوینی و دستگاه مختصات کروی تکوینی به روشهای پژوهش در این رویکرد اشاره خواهد شد و با استنتاج ویژگیهای روششناسی تکوینی، تلویحات این روششناسی برای علوم انسانی و اجتماعی در بستر اندیشههای اسلامی موردبحث قرار میگیرد. حسبنظر مؤلف این نگارش، روششناسی تکوینی رهیافتی قابلتوجه در مواجهه با پرسش دشوار چیستی روششناسی و چگونگی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از علمالنفس صدرایی تا فلسفهالاجتماع صدرایی: بررسی وجوه ضرورت و مزیت استفاده از الگوی انسانشناسی حکمی برای تمهید علم اجتماعی اسلامی
نویسنده:
ابراهیم خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف این مقاله اثبات ضرورت بهرهگیری از علمالنفس صدرایی بهعنوان یک الگوی جامع و برهانی برای بازسازی علم اجتماعی اسلامی است. به این منظور در سه بخش مجزا با روش توصیفی-تحلیلی و روش دلالتپژوهی وجوه ضرورت، جامعیت و وجاهت برهانی این الگو موردبحث و بررسی قرار گرفته است. در بخش نخست پس از ذکر چالشهای بنیادین علوم اجتماعی در فهم رابطه انسان و طبیعت با ذکر ادله مختلفی نشان داده شده که این الگوی معرفتی میتواند بهنحو بنیادین این مسئله را حل نماید و امکان تبیین و تفسیر و نقد ظاهر و باطن پدیدههای اجتماعی را بهصورت منسجم و همافزا فراهم آورد. در بخش دوم توضیح داده شده که چرا برخلاف سایر الگوهای استعاری که برای شناخت جامعه استفاده میشوند این الگو بهخاطر داشتن جامعیت میتواند تمامی ابعاد تبیینی، تفسیری و انتقادی پدیدههای اجتماعی را در خود پوشش دهد و ما را دچار تقلیلگرایی در فهم پدیدههای اجتماعی نکند و در بخش سوم توضیح داده شده است که دلالتهای حاصل از این الگوی روشی تنها در حد یک تمثیل، اعتبار ظنی ندارند بلکه میتوان با اتکا بر مباحث اصالت جامعه برهانی بودن دلالتهای آن و نحوه تسری قواعد علمالنفس به علوم اجتماعی را روشن و مبرهن ساخت و از این طریق پای بسیاری از قواعد علمالنفس صدرایی را به شناخت پدیدههای اجتماعی بهگونهای برهانی و اثرگذار باز نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید