جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نقد و نظر
> 1402- دوره 28- شماره 111
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 28 , شماره 112
دوره 28 , شماره 111
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
سال 1401
دوره 27 , شماره 108
دوره 27 , شماره 107
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
سال 1400
دوره 26 , شماره 104
دوره 26 , شماره 103
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
سال 1399
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 100
سال 1398
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1397
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1396
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1395
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1394
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1393
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1392
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1391
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1390
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1389
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1388
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1387
دوره 13 , شماره 51,52
دوره 13 , شماره 49,50
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1386
دوره 12 , شماره 47,48
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 45
سال 1385
دوره 11 , شماره 43,44
دوره 11 , شماره 41,42
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 41
سال 1384
دوره 10 , شماره 39,40
دوره 10 , شماره 37,38
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1383
دوره 9 , شماره 35,36
دوره 9 , شماره 33,34
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 33
سال 1382
دوره 8 , شماره 31,32
دوره 8 , شماره 29,30
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27,28
دوره 7 , شماره 25,26
دوره 0 , شماره 27
سال 1379
دوره 6 , شماره 23,24
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1378
دوره 5 , شماره 19,20 شماره 3
دوره 5 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1377
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1376
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 2
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 2
سال 1375
دوره 3 , شماره 9
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
سال 1374
دوره 1 , شماره 5
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1373
دوره 1 , شماره 3,4
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
تفکر؛ ساحت پرسشگری، رهایی و انکشاف (بررسی دیدگاه هیدگر درباره تفکر وجودی)
نویسنده:
یوسف سیف زاد آبکنار ، بهمن پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بسیاری از فیلسوفان معاصر از آثار هیدگر در اندیشۀ خویش بهره بردهاند؛ بنابراین بررسی اندیشۀ هیدگر و تعیین چارچوب تفکر وی راهگشای این تأثیرپذیریها خواهد بود. چنانکه مرز میان تفکر محاسبهای و تفکر انکشافی نشانگر این تفاوت خواهد بود. در این مقاله با روش تحلیلی، به بررسی آثار هیدگر پرداختهایم که وی میان فلسفهای که وجوداندیش است و فلسفهای که به موجوداندیشی دچار شده و از وجوداندیشی غفلت ورزیده است، تمایز قائل میشود. سپس چنین تبیین کردهایم که وی انسان را در ساحتی میبیند که با فراخواندهشدن از سوی وجود، پرسشگری میکند. پس هیدگر خود را در راه میبیند و در انتظار ندای وجود است. درنتیجه چنانکه نشان داده شده است، هیدگر اعتقاد به نوع دیگری از تفکر دارد؛ یعنی تفکری که با نوعی رهایی به دست آمده و انسان در پرتو آن در مسیرهای ناهموار اندیشیدن، به حقیقت که نوعی انکشاف و فتوح است، رسیده و با زبان شاعرانه همان را که یافته است، بیان میدارد. از این منظر، وجود با تفکر معنوی نسبت برقرار میکند و در زبان، یعنی خانۀ وجود سکنا میگزیند. هیدگر خود نیز بارقهای از حقیقت را شهود کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 126 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل گسترۀ فعالیت فرقههای انحرافی مهدویت
نویسنده:
مصطفی رضایی ، سید سجاد ایزدهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه با گسترش فرقههای انحرافی مهدویت و رواجدادن بیش از پیش فرهنگ آزادی عقیده و بیان در سطح بینالمللی و جامعۀ ایران، پیروان این فرق با تکیه بر مواد حقوقی مرتبط، برخورداری از آزادی در تبلیغ و بیان اعتقادات خود را حقی بدیهی قلمداد میکنند و اقدامات محدودیتساز تیمهای امنیتی و نهادهای قضایی را ناقض حقوق خود برمیشمرند. آنها از این طریق، در پی القای دوگانگی رفتاری و قانونی نظام، در برخورد با خود هستند. بر اساس این ضرورت، پژوهش حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی و با تکیۀ بر دادههای کتابخانهای و اسناد نوشتاری به بررسی گسترۀ فعالیت فرقههای انحرافی مهدویت میپردازد و در ضمن، سه عرصۀ اختصاصی، خصوصی و عمومی تبیین میگردد. یافتۀ تحقیق عبارتاند از اینکه: تنها آزادی اعتقاد، حوزۀ اختصاصی فرد است و آزادی بیان که مرز بین حوزۀ اختصاصی و عرصۀ عمومی است، اگر به قلمرو عمومی تسری پیدا کند، باید مورد نظارت قرار گیرد و عرصۀ عمومی نیز تابع شرایط قانونی جامعه است؛ ازاینرو فرق انحرافی مهدویت در فعالیتهای تبلیغاتی خود که مندرج در عرصۀ عمومی است، باید فعالیتهای خود را ذیل مواد قانونی کشور تنظیم کنند و این شرط لازم، هیچگونه تغایری با اصل 23 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت تفتیش عقاید ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 98 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی دیدگاه محمد مجتهد شبستری در انکار واقعنمایی گزارههای معاد در قرآن کریم
نویسنده:
مریم علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات معاد
چکیده :
واقعنمایی به معنای نشاندادن وجود عینی اشیا در خارج از ادراک ماست. این نظریه در خصوص گزارههای دینی و قرآنی، از مسائل چالشبرانگیز در دهههای اخیر بوده است؛ درحالیکه واقعنمایی گزارههای معاد به جهت عدم تحقق بالفعل، مورد تردید و انکار برخی متفکران قرار گرفته است. فیلسوفان مسلمان قضایای مربوط به معاد را در عین واقعنمایی، از سنخ حقایق صادق میدانند؛ البته توانایی تحقق تجربی ندارد؛ بلکه به تناسب قضایای فلسفی، قابل تحلیل عقلی و ارجاع به علم حضوری است. اما تجربهگرایان در اثباتپذیری و واقعنمایی گزارههای دینی مناقشه کردهاند و مجتهد شبستری با وجود اعتقاد به خدا، منکر واقعنمایی گزارههای مربوط به معاد در قرآن است؛ بنابراین پرسش اصلی این است که دیدگاه مجتهد شبستری در انکار واقعنمایی چیست و چگونه تحلیل میشود؟ این پژوهش ضمن نقد دیدگاه مجتهد شبستری با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و اثبات واقعنمایی گزارههای معاد در قرآن میپردازد. نتایج حاکی از این پژوهش این است که گزارههای معاد در قرآن با توجه به اینکه از نوع گزارههای تجربی نیست و از متکلم حکیم صادر شده است، باید با معیار متناسب خود سنجیده شود؛ همچنین گزارههای موجود در قرآن با صراحت، واقعنمایی آیات مربوط به معاد را به اثبات میرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نظریۀ محمود ایوب با عنوان رنج رهاییبخش در اسلام
نویسنده:
محمدمهدی کشاورز مروجی ، کریستوفر پاول کلوهسی ، رسول رسولی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله با روش تحلیلی به نظریۀ محمود ایوب با عنوان رنج رهاییبخش در اسلام میپردازد. وی در این نظریه، از آموزۀ رنج رهاییبخش در مسیحیت الهام گرفته است که در آن مصائب و رنجهای عیسی مسیح علیه السّلام به عنوان فدیهای برای نجات بشر و رهایی ایشان از بردگی گناه معرفی میشود. ایوب با درنظرگرفتن اینکه رنجها و شهادت امام حسین علیه السّلام در کربلا سبب اعطای حق شفاعت از جانب خداوند به ایشان، در مقیاسی بسیار وسیع گردید؛ بهطوریکه بشریت را با آن مورد شفاعت قرار میدهند و از آتش عذاب نجات خواهند داد، به ارائۀ الگویی برای رهاییبخشی و نجات بر اساس آموزههای اسلام و کلام تشیع امامی پرداخت. در این مقاله، الگوی ایوب هم از جهت اصطلاحات کلامی و هم تطابق با آموزههای بنیادین کلام تشیع امامی مورد بررسی انتقادی قرار میگیرد و در انتها تلاش میشود تا دفاعیهای نیز از این نقدها ارائه شود. درنهایت این مقاله با امکانسنجی و ظرفیتسنجی مفهوم رهاییبخشی در کلام شیعه، در تلاش است تا مسیر دیگر پژوهشها را برای بررسی سازگاری کامل آن با مبانی کلامی تشیع امامی هموار سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت رویکردهای مختلف به ذهن با امکان هوش مصنوعی قوی
نویسنده:
سید محمد قاضوی ، احمد واعظی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریۀ هوش مصنوعی قوی در عصر حاضر، یکی از نظریات پرچالش و بااهمیت است که طرفداران و منکران بسیاری دارد. پاسخ به این مسئله، مستلزم داشتن رویکردی دربارۀ رابطۀ ذهن/نفس و بدن است. تفاوت رویکردها به تفاوت پاسخ به امکان و عدم امکان هوش مصنوعی قوی منجر میگردد. فلاسفۀ ذهن غربی و اسلامی دربارۀ رابطۀ ذهن/نفس و بدن تحلیلهای متفاوتی ارائه دادهاند. این تحقیق بر آن است که با روش تحلیلی - توصیفی نسبت میان دیدگاههای معروف دربارۀ رابطۀ ذهن/نفس و بدن را با امکان هوش مصنوعی قوی بررسی و ارزیابی کند. این نتیجه به دست آمد که نهتنها دوگانهانگاران بلکه حتی برخی یگانهانگاران فیزیکال نیز نمیتوانند بهدرستی از امکان هوش مصنوعی قوی دفاع کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هماهنگی قوا و ایدهها در امر زیبا و والا: مبنای ابعاد تربیتی نقد سوم کانت
نویسنده:
فریده آفرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف مقاله این است که با روش توصیفی-تحلیلی با مبنا قراردادن هماهنگی و پرورش قوا و بحث ایده در امر زیبا و والا، ابعاد تربیتی نقد سوم کانت بررسی شود. طیف معانی و ابعاد تربیتی - بیلدونگی مرتبط با امر زیبا و والا، مانند پرورش قوا و روح، پرورش روح در معیت زیبای طبیعی و هنری، تکیه به غایت عقلانی و هماهنگی فاهمه-تخیل در امر زیبا، شکلگیری تصوری از کل در امر والای ریاضی و هماهنگی عقل-تخیل، تسلای خاطر و همدلی در چنین تجربهای، پرورش قوا بر مبنای هماهنگی در شدیدترین ناهماهنگی آنها در امر والای پویا، پرورش قوا در راستای پرورش استعدادهای طبیعی و اخلاقی ویژۀ نوع انسان در ارتباط غیرمستقیم و مستقیم با ایدهها، تربیت مقدماتی اخلاقی در راستای ایدئال اخلاقی در ارتباط با غایت انسان و آمادگی برای جامعهپذیری بر مبنای لذتی که میتوان در زیبا و در هماهنگیِ بازیافتۀ والا با دیگران برد، انضباط ذوق، حس مشترک به مثابۀ زمینۀ مقایسۀ احکام با یکدیگر و تصحیح خطاهای حکم زیبا و والا، نیز ارتقا و کمال قوای دخیل در امر زیبا و والا در مواجهههای مختلف، پیامدهای تربیتی امر زیبا و والا را در مسیر استعدادها و قوای نوع انسان پی میگیرد و وجه انسانشناختی نقد سوم را نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 188 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی الگوگرایی در مسیحیت و اسلام، با تأکید بر دیدگاه زگزبسکی و اخلاق ولایی
نویسنده:
سیدمحمدباقر میرصانع
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
الگوگرایی یکی از گونههای اخلاق فضیلت است که مطابق آن اسوهٔ اخلاقی معیار اساسی اخلاق است. تاکنون دو قرائت مختلف از الگوگرایی ارائه شده است؛ قرائت برخاسته از سنت مسیحی و قرائت برخاسته از سنت اسلامی - شیعی. الگوگرایی در سنت مسیحی با نوشتههای زگزبسکی و تحت تأثیر اندیشۀ مسیحی و شخصیت حضرت عیسی علیه السّلام مطرح شده است. نظریۀ اخلاق ولایی که بر پایهٔ معارفِ نقلی شیعه طرح شده است، شباهت بسیاری به نظریۀ زگزبسکی دارد. در اندیشهٔ شیعی اسوههای تمامعیار، معصوم از گناه و خطا هستند و گفتار و رفتار معصومان معیاری برای شناخت مفاهیم و مصادیق اخلاقی است. هدف نوشتار تبیین و تطبیق این دو دیدگاه، نشاندادن برخی مزایای اخلاق ولایی بر الگوگرایی مسیحی با بیان عنصر عصمت اسوه و نقش باور به آن در دفع برخی اشکالات الگوگرایی است. در این مقاله، روش جمعآوری دادهها کتابخانهای و روش تحلیل تطبیقی است. باور به عصمت اسوهها در نظریۀ الگوگرایی، اشکالاتی همچون اعتمادنداشتن به همۀ کنشها و منشهای الگو، طفولیت اخلاقی و نسبیت را از این نظریه دفع میکند. باور به عصمت الگوی تمامعیار، سبب مزیت الگوگرایی برخاسته از سنت شیعی بر الگوگرایی برخاسته از سنت مسیحی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید