جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
كتاب قيم
> 1397- دوره 8- شماره 19
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
سال 1402
دوره 13 , شماره 28
سال 1401
دوره 12 , شماره 27
دوره 12 , شماره 26
سال 1400
دوره 11 , شماره 25
دوره 11 , شماره 24
سال 1399
دوره 10 , شماره 23
دوره 10 , شماره 22
سال 1398
دوره 9 , شماره 21
دوره 9 , شماره 20
سال 1397
دوره 8 , شماره 19
دوره 8 , شماره 18
سال 1396
دوره 7 , شماره 17
دوره 7 , شماره 16
سال 1395
دوره 6 , شماره 15 پاییز و زمستان 1395
دوره 6 , شماره 14 بهار و تابستان 1395
سال 1394
دوره 5 , شماره 13 پاییز و زمستان 1394 (ویژه علوم قرآن و حدیث)
دوره 5 , شماره 12 بهار و تابستان 1394
سال 1393
دوره 4 , شماره 11 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 4 , شماره 10 (ويژه علوم قرآن و حديث)
سال 1392
دوره 3 , شماره 9 پاییز و زمستان 1392
دوره 3 , شماره 8 بهار و تابستان 1392
سال 1391
دوره 2 , شماره 7 پاییز و زمستان 1391
دوره 2 , شماره 6 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 2 , شماره 5 (ويژه علوم قرآن و حديث)
سال 1390
دوره 1 , شماره 4 زمستان 1390
دوره 1 , شماره 3 (پياپي 3) (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 1 , شماره 2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 1 , شماره 1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)
عنوان :
تحلیل و نقد نظریه شوشتری درباره آراء رجالی ابن غضائری
نویسنده:
توحید پاشائی آقابابا، نهله غروی ناپینی، مجید معارف، ابوالفضل شکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از رجالیان مهم، ابن غضائری است که به تضعیفِ بسیار و سریع راویان مشهور است. او در کتاب موسوم به «الضعفاء»، بسیاری از راویان ثقه را تضعیف کرده است. رجالی معاصر، شیخ محمدتقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال، از او دفاع و بسیار به تضعیفات او اعتماد کرده و در اغلب موارد، آراء او را بر دیگر رجالیان، مقدم دانسته است. این مقاله درصدد تحلیل و نقد دیدگاه شوشتری درباره میزان اعتبار تضعیفات ابن غضائری و در پی آن، توثیقات اوست. نخست خاستگاه تضعیف راویان را واکاویده، سپس به شناساندن روش رجالی ابن غضائری پرداخته و از این دریچه، روش رجالی او را در تضعیفات و توثیقات بهنقد کشیده است و در پایان، دیدگاه شوشتری را در خصوص آراء رجالی او بهتفصیل ارزیابی کرده است. از دستاوردهای این مقاله، نخست شناخت میزان اعتبار روش رجالی ابن غضائری و آراء او در جرحوتعدیل راویان، بهویژه، در تعارض آراء او و دیگر رجالیان متقدم است؛ دوم نشان دادن این امر که نسبت غلو و کذب به راویان، برگرفته از متنشناسی روایات آنها بوده که محل تأمل است و متقدمان، دیدگاه یکسانی در این خصوص نداشتهاند و این امر، پذیرش مطلق آن را زیر سؤال میبَرد؛ سوم نشان دادن بهکارگیری گسترده روش متنشناسی روایات راویان از سوی ابن غضائری و ارائه نمونههایی از مخالفت نتایج آن با واقع.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 299 تا 337
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازپژوهی حیات علمی ابو العباس نجاشی و بررسی وثاقت وی
نویسنده:
سعید طاوسی مسرور، رسول جعفریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کتاب فهرست اسماء مصنفی الشیعة اثر ابو العباس احمد بن علی نجاشی مشهور به رجال نجاشی، از مهمترین آثار امامیه است که تاکنون آثار متعددی اعم از کتاب و مقاله درباره آن و مؤلفش نوشته شده است. با وجوداین، درباره ابعاد مختلف حیات علمی نجاشی مانند آثار، مشایخ، شاگردان، وثاقت و جایگاه علمی او، ابهامهایی وجود داشت که این مقاله به بررسی آنها پرداخته است. این مباحث عبارت است از: آیا نجاشی آثار فراوانی داشته است؟ آیا نجاشی صاحب تفسیری بر قرآن کریم بوده است؟ آیا سید مرتضی از مشایخ نجاشی بوده است؟ آیا مراد از «السید الشریف» در مقدمه رجال نجاشی، همان سید مرتضی است؟ مراد از مطلق «ابو العباس» در رجال نجاشی، ابن نوح است یا ابن عقده؟ آیا نجاشی در تضعیف راویان تحت تأثیر ابن غضائری و حسین بن عبیدالله غضائری بوده است؟ آیا میتوان به وثاقت تمام مشایخ نجاشی قائل شد؟ آیا نجاشی از مشایخ ابو جعفر طوسی بوده است؟ افزون بر این در کتاب «الاجتهاد و التقلید فی علم الرجال» و مقاله «نگاهی بر وثاقت ابو العباس نجاشی» اشکالاتی متوجه وثاقت نجاشی و شخصیت علمی وی شده که بدانها پاسخ داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 339 تا 366
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاوشی در جایگاه رجالی حاتم بن اسماعیل و تأمّلی در روایات مُسنَد وی از امام صادق(ع)
نویسنده:
رسول محمدجعفری، حمیدرضا بصیری، حسین محققی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام صادق (ع)
چکیده :
«حاتم بن اسماعیل کوفی مدنی» از جمله راویان عامّی مذهب در اسناد روایات فریقین است که بسیار از امام صادق(ع) نقل روایت کرده است. علمای رجالی اهل سنت، امام صادق(ع) را از مشایخ حاتم معرفی کردهاند و رجالیان شیعه، وی را در جرگه اصحاب آن حضرت برشمرده و روایاتش را از ایشان، مُسند تلقّی کردهاند. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که جایگاه رجالی حاتم بن اسماعیل و وضعیت روایات مُسنَد وی از امام صادق(ع) چگونه است؟ به نظر میرسد حاتم روایاتش را بیواسطه از امام صادق(ع) نقل نکرده بلکه به صورت مرسل بوده باشد. به رغم مضمون صحیح بسیاری از روایات حاتم، در مجعول یا محرَّف بودن پارهای از آنها تردیدی نیست؛ گرچه احتمال جعل و تحریف روایات از سوی حاتم منتفی است. در مجموع به نظر میرسد رویکرد بایسته آن است که در مواجهه با روایات حاتم از امام صادق(ع)، باید احتیاط کرد و روایات او را به مثابه مرسلات، تلقی نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 277 تا 297
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد دیدگاه آیت الله سبحانی از فعل حضرت موسی (ع) در داستان قتل قبطی
نویسنده:
علی فقیه، علی اکبر بابایی، عبدالرسول حسینی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
پس از قتل قبطیاز سوی موسی (ع)، تعابیری از زبان آن حضرت برجای مانده که ظاهر آنها با مقام عصمت پیامبران، ناسازگار است: ﴿هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ... قالَ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسی فَاغْفِرْلی...﴾(قصص: 28/ 15-16)﴿قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّینَ﴾ (شعراء: 26/ 20). در آیه نخست، آیتالله سبحانی مشارالیه «هذا» را قتل در نظر گرفته و برای آن دو توجیه ذکر نموده که هر دو، ناتمام است. در آیه دوم، ایشان دو واژه «ظلم» و «غفران» را به معنای لغوی گرفته، اما در ادامه معنای اصطلاحی را به کار گرفتهاند که به نظر میرسد معنای لغوی، مراد بوده است. آیت الله سبحانی عبارت ﴿قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّینَ﴾از سوی موسی (ع) را در مقام اعتذار از قبطیان در قتلِ پیشآمده دانسته، اما ضلال را به معنای غفلت و نسیان از آثار وخیمِ مترتب بر عمل گرفته است که این معنا با مقام اعتذار، سازگار نیست.بنابراین سعی ایشان در برطرف کردن شبهه ارتکاب معصیت درخور تقدیر است اما در برخی موارد، مطالب ایشان ناتمام به نظر رسیده و محل تأمل جدی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 367 تا 386
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل شخصیت رجالی غیاث بن ابراهیم در اسناد روایی شیعه
نویسنده:
مجتبی حسین نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«غیاث بن ابراهیم تمیمی اسیدی بصری» در شمار راویان امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) قرار داشته و روایات بسیاری از وی نقل شده است. با توجه به توثیق غیاث بن ابراهیم از سوی نجاشی، وثاقت او محرز است اما امامی بودن او محل بحث است. برخی از فقها این راوی را همان غیاث بن ابراهیم بتریمذهبی که در سخنان شیخ طوسی در زمره اصحاب امام باقر (ع) قرار گرفته، دانستهاند. در این پژوهش روشن کردهایم غیاث بن ابراهیم در هیچیک از کتب حدیثی موجود شیعه، حتی یک روایت از امام باقر (ع) یا از اصحاب امام باقر (ع)، نقل نکرده است، درحالیکه این محدث اگر از اصحاب امام باقر (ع) بود، بسیار بعید است که از این امام و هیچکدام از اصحابشان روایتی نشنیده باشد. بر این اساس، غیاث بن ابراهیم تمیمی، نمیتواند همان غیاث بن ابراهیم بتریمذهب در شمار اصحاب امام باقر (ع) باشد. با نظرداشت این مطلب و با در نظر گرفتن دلایلی همچون ذکر نشدن مذهب این راوی در رجال نجاشی، میتوان امامی بودن وی را استنتاج نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 275
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادله آیات و روایات مبنی بر حرمت تحریک جنسی به مثابه پشتوانه جرمشناسی اسلامی
نویسنده:
عباس کلانتری، محمد شریفی، معصومه غیبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی از زنان و مردان در نحوه پوشش ظاهر، رفتارها و گفتار خود طوری عمل میکنند که سبب میشوند طرف مقابل تحریک شده و به سمت گناه کشیده شود و گاهی اوقات نیز سبب ارتکاب حدود الهی مثل زنا و سایر جرائم منافی عفت شود. حال سؤال این است که حکم چنین مسألهای از دیدگاه شرع چگونه است؟ برای بررسی این موضوع با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانهای و استنباط از منابع شرعی به دست آمده است که آنچه امروزه حقوقدانان و جرمشناسان در مورد حرمت تحریکهای جنسی به آن دست یافته و بهعنوان یک نویافته تحت عنوان «تأثیر بزهدیده در جرم» از آن یاد میکنند، مسأله تازهای نیست بلکه این مسأله از قرنها پیش موردتوجه شارع مقدس، اهل بیت (ع) و علمای دین قرار گرفته و دارای احکامی است که میتواند آثار وضعی به دنبال داشته باشد. از نظر شرع مقدس اسلام این اعمال و رفتارها که سبب تحریک میشوند، موجب حرمت است و لذا اجتناب از آنها لازم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی آراء فرِد دانِر درباره جمع قرآن کریم
نویسنده:
محمد باعزم، عباس مصلایی پور، نجمه کاظمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
واکاوی تاریخ جمعآوری قرآن کریم و چگونگی انتقال آن از دوره پیامبر اکرم (ص) به صحابه و تابعین و نسلهای بعد، همواره یکی از موضوعات چالشبرانگیز در دورههای مختلف، تطور تاریخ قرآن کریم بوده و پژوهشگران مسلمان و غیرمسلمان به تحلیل این موضوع پرداختهاند. فرِد دانِر مدیر انجمن مطالعات خاورمیانه شمال آمریکا، کتابت قرآن و جمعآوری آن در دوره پیامبر اکرم(ص) را مورد اتفاق همه اندیشمندان ندانسته و معتقد است اولین بار توسط عثمان بن عفان بروز عملی پیدا کرده است. همچنین، به دلیل انتقال قرآن به دورههای بعد از طریق نقل شفاهی، همین امر باعث شده است تا مسلمانان در مورد متن قرآن دچار اختلافات مبنایی شوند و مسأله اختلاف قرائت بوجود آید. در پژوهش حاضر با مراجعه به منابع اصیل و مورد اتفاق اسلامی، بویژه اخبار جمع قرآن و گزارش های مربوط به توحید مصاحف، دیدگاه های فرد دانر به نقد گذاشته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل جایگاه و انواع سیاق در تفسیر الکاشف محمدجواد مُغنیه
نویسنده:
فاطمه آقاخانی، محمد مولوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سیاق بهعنوان قرینه مقالیه، درونمتنی و متصل به کلام، چارچوب و فضایی است که پیام الهی در آن صورت یافته و برای فهم آیات، کارکرد اساسی دارد. قرینه بودن سیاق برای فهم کلام، از اصول عقلایی است که مورد توجه همه عقلا و دانشمندان است و در تفسیر قرآن نیز نقشی اساسی دارد. ازاینرو، تفسیر قرآن بدون توجه به سیاق میتواند موجب لغزش و دور شدن از مقصود قرآن بشود. مفسران قرآن همواره به این مهم توجه داشته و کموبیش از آن بهره بردهاند. محمدجواد مغنیه از مفسران معاصر قرآن، در فهم قرآن به سیاق توجه ویژه داشته است. از نظر وی گرچه سیاق یکی از قرائن اصلی و اولیه در فهم کلام خداوند است، ولی گاهی باید به سبب وجود دلایلی قویتر، از سیاق چشم پوشید. او شرط بهرهگیری از سیاق را تحقق ارتباط نزولی آیات، پیوستگی آنها در معنا و تعارض نداشتن با قرینه قویتر میداند. چنانچه سیاق، شرایط فوق را احراز نکند از نظر مغنیه فاقد اصالت و اعتبار خواهد بود. در پژوهش حاضر تلاش شده است با روش توصیفی ـ تحلیلی، مبانی و روش تفسیری مغنیه در استفاده از سیاق، انواع و شرایط استفاده از آن و نمونههای کاربردی آن در این تفسیر تبیین شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روش شناختی تعاریف تفسیر موضوعی
نویسنده:
شهربانو خویشوند، پرویز آزادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تفسیر موضوعی یکی از روشهای تفسیری است که طی قرن اخیر به صورت جدی در جهان اسلام، رواج یافته است. این روش تفسیری به تبع سوالات فراوان در دوران معاصر پدید آمد. با وجود عمر نسبتا کوتاه، این روش تفسیری رشد قابل توجهی در میان مسلمانان و دانشمندان غربی داشته است. مساله اساسی تفسیر موضوعی، روش انجام آن است. فقدان روش مشخص و دارای گامهای دقیق و واضح، موجب تکثر در تعریف تفسیر موضوعی شده است. هنوز تفسیر موضوعی به درستی و مورد اجماع همگان تعریف نشده است و هر مفسری بنا بر سلیقه خود و نیاز بوجود آمده، تفسیر موضوعی را تعریف میکند و یا حتی بدون تعریف، اقدام به تفسیر موضوعی میکند. در این مقاله، تمامی تعاریف موجود مورد نقد قرار گرفته و در نهایت، تعریفی برگزیده از آن ارائه شده است. آنگاه بر اساس تعریف مختار، مولفههای اساسی بایسته در رویکرد علمی تفسیر موضوعی، تبیین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رفتارسازی زبان؛ رویکردی قرآنی
نویسنده:
محمدعلی علوی، محمدصادق جمشیدی راد، محمدعلی لسانی فشارکی، محمدحسن صانعی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نقش کنشهای زبانی همچون گفتن و شنیدن بهعنوان یکی از ساحتهای کنشگری انسان، در سایر عملکردها و جهتگیریهای عملی، از مسائل جدیدی است که قابلطرح و گسترش در اخلاق و علوم تربیتی است. این مسأله که بهنوعی در معناشناسیِ کاربردی نیز مطرح است، تاکنون با رویکردی قرآنی بررسی نشده است. نتایج تحقیقی موضوعی با تحلیلی معناشناختی و درونمتنی در قرآن کریم، «رفتارسازی زبان» را مورد تأیید قرار میدهد. «تلازم و تناسب عملکردها و گفتهها»، «تقابل عملکردهای متناظر با گفتارهای متقابل»، «سبقت خوانش بر کنش»، «نهی از یک قول برای جلوگیری از یک عملکرد»، «تعلیل عملکردها با گفتارها»، «تغییر رفتار به خاطر تغییر خوانش»، «تربیت زبانی برای تربیت عملی» و بالاخره «تثبیت گفتاری برای ثباتبخشی به عمل» از جمله عناوین مؤیدهای قرآنی بر رفتارسازی زبان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید