جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات اصول فقه اماميه
> 1402- دوره 1402- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 1402 , شماره 2
دوره 1402 , شماره 1
سال 1401
دوره 1401 , شماره 2
دوره 1401 , شماره 1
سال 1400
دوره 1400 , شماره 2
دوره 1400 , شماره 1
سال 1399
دوره 99 , شماره 2
دوره 99 , شماره 1
سال 1398
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
سال 1397
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 10
سال 1396
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
سال 1393
دوره 1 , شماره 2 پاییز و زمستان 93
دوره 1 , شماره 1 بهار و تابستان 93
عنوان :
نقد مبنای آخوند خراسانی در بحث صحیح و اعم از منظر امام خمینی
نویسنده:
یاسر تک فلاح ، سیدمحمدعلی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
نسبت به موضوع له الفاظ عبادات دو دیدگاه مطرح است، عدهای مثل آخوند خراسانی قائلاند الفاظ عبادات برای صحیح وضعشدهاند و استعمال آنها در افراد فاسد مجاز است؛ اما برخی چون امام خمینی عقیدهای مخالف آخوند دارند و موضوع له الفاظ عبادات را اعم از صحیح و فاسد دانسته و بهتبع استعمال آن در افراد فاسد را حقیقی میشمارند. هدف از نگارش این مقاله نقد قول صحیحی است که محوریت آن بیانات آخوند در کفایه است. این دیدگاه انتقادی با تکیهبر نظرات امام خمینی ارائه گردیده است. این نگاه تطبیقی که با محوریت دو اصولی حاذق و با روش توصیفی- تحلیلی به ثمر رسیده است قول حق در مسئله و اشکالات استدلالهای موجود را روشن نموده است. درنتیجه تحقیقات، دریافتیم که آخوند برای اثبات مدعای خود به ادله متعددی ازجمله امکان ارائه جامع، تبادر، صحت سلب و استعمالات روایی استناد مینمایند. امام خمینی نسبت به تمام ادله ارائهشده توسط آخوند منتقد است و هیچیک را نمیپذیرد. اصولیونی که موضوع له الفاظ عبادات را اعم از صحیح و فاسد میدانند هم به دلایلی ازجمله تبادر، صحت حمل، صحت تقسیم به صحیح و فاسد و استعمالات روایی تمسک نمودهاند که آخوند آنها را رد مینماید. امام خمینی اگرچه در برخی از نقدها با آخوند همراه است لکن درنهایت با قبول دلیل تبادر و شهادت وجدان قول اعم را میپذیرند و نقدهای آخوند به این دو دلیل را مردود میشمارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مبانی حجیّت ظن در موضوعات احکام
نویسنده:
جعفر همت آبادی ، حجت الله بیات
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ حجیّت ظن از مسائل مهم علم اصول فقه است که اندیشمندان اصولی، بیشتر آن را در حوزۀ احکام، موردبررسی قرار دادهاند و کمتر در ناحیۀ موضوعات مورد توجّه قرارگرفته است. پژوهش حاضر بر آن است تا با رویکرد اصولی و روش تطبیقی و تحلیلی به تبیین این نکته بپردازد که ظن در موضوعات از اصل اولیه عدم حجیّت ظنون به نحو ظن مطلق مستثنا نمیشود؛ چراکه حجیّت ظن به گونۀ خاص در ناحیۀ موضوعات احکام فقهی امکانپذیر هست و کارآمدترین ظنون خاصه در این ناحیه، خبر واحد ثقه و قول اهل خبره است که در این پژوهش باهدف رفع اشکال از اطراف آنها مورد توجّه قرارگرفته و سرانجام به این نتیجه رسیده، ظن نوعی حاصل از اخبار ثقه در حلّ شبهات موضوعیه، بهمانند در شبهات حکمیه از اعتبار برخوردار است و نیز قول اهل خبره میتواند از باب افادۀ اطمینان شخصی و نوعی و نسبت به بعضی موارد به دلیل انسداد صغیر، تسالم فقها و نصوص خاصه دارای اعتبار باشد ولو در این موارد مفید ظن نوعی باشد؛ مادامیکه در تعارض با قول خبرۀ دیگر قرار نگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجیت قاعده ترک استفصال و کاربرد آن در فقه امامیه
نویسنده:
حمیده عبداللهی علی بیک
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
قاعده ترک استفصال یکی از قواعد مهم عقلایی است. بحث از این قاعده که یکی از قوانین مقبول ادبی نیز هست، مهم است.اهمیت بحث از این قاعده، به دلیل ارتباطی است که با دومین منبع استنباط احکام شرعی یعنی سنت دارد، همچنین فروعی که با استناد به این قاعده از سنت گرفته میشود بسیار است و فقها در کتب فقهی و در شرح احادیث، این قاعده را زیاد بهکاربردهاند. ترک استفصال قاعدهای اصولی است و اصولیها آن را در ذیل مباحث عام و خاص، در بحث از مواردی که بر عام دلالت میکند، ذکر کردهاند و نظر مشهور اصولیون این است که قاعده ترک استفصال افاده عموم میکند و استدلال بعضی از آنها این است که اگر ترک استفصال بر عموم دلالت نکند، لازمه آن این است که مسئول، سائل را باجهایت فریفته باشد. به نظر اصولیون، نحوه دلالت ترک استفصال بر عموم بهحکم عقل است. همچنین خلوّ جواب پیامبرj و امامm از عام وضعی، در قاعده ترک استفصال شرط است. فقها در فقه، برای استنباط احکامِ فروعات متعددی بهقاعده ترک استفصال تمسک کردهاند.استناد بهقاعده از زمان علّامه حلّی تابهحال در کتب فقهی در ابواب مختلف مشهود است. روش گردآوری اطلاعات در این مقاله کتابخانهای است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استصحاب تعلیقی طبق مبنای امام خمینی
نویسنده:
طیبه بلوردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
استصحاب تعلیقی، حکم به بقای حکم تعلیقی بعد از شک در تغییر حالات آن موضوع است. بعضی از فقها چون آخوند استصحاب در امور تعلیقی را همچون امور منجّز حجت میدانند. نائینی و خویی، بر اساس مبنای خود در اعاده قیود حکم به موضوع و تفکیک حقیقت حکم به مرحله جعل و مجعول، قائل به عدم اجرای استصحاب تعلیقی، مطلقاً، در این نوع احکام هستند. گروهی نیز قائل بهتفصیل شده، در مواردی که قیود قضیه بهحکم برگردد، استصحاب حکم تعلیقی را جایز میدانند. این نوشتار قصد دارد استصحاب تعلیقی طبق مبنای امام خمینی) را مورد کنکاش قرار داده، امام استصحاب تعلیقی را پذیرفته ازنظر ایشان محل نزاع استصحاب تعلیقى، تعلیق موضوع و تعلیق حکم، نیست، استصحاب تعلیقى در لسان دلیل شرعى (آیات و روایات) بیانشده که تعلیق حکم است، استصحاب تعلیقى حکم معلق را استصحاب میکند، نه تعلیقى که بافهم عقلى درک کرده و نه، تعلیقى که دلیل آن بهصورت قضیه شرطیه بیان مىکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ماهیت حکم و ملکیت و تطبیق آن بر ملکیت
نویسنده:
سید هادی نوروزیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در باب ماهیت حکم سه نظر وجود دارد، عدهای حکم را از باب انشاء و بعضی آن را امری تکوینی -که همان اراده و کراهت شارع باشد- میدانند و دسته سوم حکم را از باب اعتبار میدانند، و مراد از اعتبار همان ادعا و تنزیل در اینجا میباشد. مثلاً وجوب همان قرار دادن اراده نفسانی مولی بهعنوان مصداقی از طلب تکوینی است از باب ادعا و تنزیل. در باب جعل حکم وضعی نیز سه قول وجود دارد، عدهای آن را قابل جعل استقلالی میدانند وعدهای آن را دارای جعلی بهتبع حکم تکلیفی میدانند، وعدهای نیز در مسئله قائل بهتفصیل اند. مهمترین فرق بین حکم تکلیفی و وضعی این است که احکام تکلیفی مستقیماً به افعال مکلف تعلق میگیرد ولی احکام وضعی مستقیماً به افعال انسان تعلق نمیگیرد. در مورد ماهیت ملکیت نیز سه احتمال وجود دارد، یعنی ممکن است گفته شود که ملک از باب مقولات است یا امری انتزاعی است یا امری اعتباری. با اینکه اعتباری بودن ملک امری وجدانی است لکن بر این مسئله برهان نیز اقامهشده است. در معنا و مفهوم ملک نیز بعضی آن را به معنای سلطنت و بعضی آن را اعتبار جده وعدهای آن را به معنای واجدیت میدانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل اولی در تعارض ادله، تخییر یا تساقط
نویسنده:
جعفر یوسفی هشترودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شبههای نیست که استنباط احکام در فرایند اجتهاد از ادله شرعیِ همواره بر یک منوال نبوده و با مشکلاتی همراه است که فقیه ناچار باید این مشکلات را برای نیل به احکام برطرف سازد، یکی از مهمترین این مشکلات وجود تعارض میان ادله احکام و موضوعات است خصوصاً در احادیث که بزرگترین منبع احکام و سنت است با تعارضات بسیاری مواجه هستیم تعیین اصل اولی که بیانگر مقتضای اصل عقلی باشد تأثیر فراوانی در تعیین موضع فقیه در فهم احکام و تطبیق آن دارد، اقوال مختلفی در تعیین این اصل از جانب اصولیان بیانشده که مهمترین آنها قول به تساقط و قول به تخییر و یا توقف است، طرفداران هر یک برای اثبات مدعای خود ادلهای اقامه کردهاند نگارنده سطور که نظریه تخییر را ترجیح میدهد نظریه تساقط که نظر مشهور بزرگان اصول امامیه است را بیان و در ترازوی نقد و ارزیابی قرار میدهد باثبات میکند که تساقط مقتضای عقل نیست بلکه این تخییر است که مقتضای اصل اولی عقلی است باهم در این مقاله بهنقد نظریه تساقط و اثبات تخییر میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید