جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات اصول فقه اماميه
> 1401- دوره 1401- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 1403 , شماره 1
سال 1402
دوره 1402 , شماره 2
دوره 1402 , شماره 1
سال 1401
دوره 1401 , شماره 2
دوره 1401 , شماره 1
سال 1400
دوره 1400 , شماره 2
دوره 1400 , شماره 1
سال 1399
دوره 99 , شماره 2
دوره 99 , شماره 1
سال 1398
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
سال 1397
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 10
سال 1396
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
سال 1393
دوره 1 , شماره 2 پاییز و زمستان 93
دوره 1 , شماره 1 بهار و تابستان 93
عنوان :
کاربرد نظریه روح معنا در علم اصول فقه
نویسنده:
حمید الهی دوست ، محمد حسین عسکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از نظریات مطرح شده از جانب علما برای حل مشکلات علمی در گستره معانی حقیقی نظریه روح معناست. این دیدگاه را نخستین بار غزالی طرح کرده است، پس از او در آثار بزرگان بهویژه ملاصدرا، فیض کاشانی و علامه طباطبایی نیز مطرح شده است. در این پژوهش کاربرد نظریه روح معنا در علم اصول فقه، طریقه استعمال آن، و به طور مشخص در مباحث وضع در قسم الفاظ علم اصول، پیرامون حالات وضع و اقسام آن و ارتباط وضع و موضوع له، بحث شده است. با توجه به یافتههای این پژوهش، نمیتوان نظریه روح معنا را در علم اصول پذیرفت، اگرچه پذیرش آن در علوم دیگر چون حکمت و تفسیر، برای برطرف نمودن اشکالاتی است که در عدم پذیرفتن این نظریه وجود دارد و بسیار راهگشا است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقلید از فقهای متوفی و غیر اعلم
نویسنده:
مهدی منتظرقائم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فقیهان برای فهم احکام شرعی از طریق ادله تلاش میکنند و نتیجه تحقیقات خود را در اختیار مکلفان قرارمیدهند. مکلفان نیز برای علم به تکالیف خود، به آثار فقیهان رجوع میکنند. بسیاری از فقها در پاسخ به این سؤال که «هر مکلف میتواند به یک یا چند فقیه، زنده یا متوفی، اعلم یا غیر اعلم رجوع کند» گفتهاند: هر مقلدی باید یک مرجع زنده اعلم داشته باشد؛ اما با توجه به مبنای اصلی حجیت تقلید (که چیزی جز بنای عقلا نیست) و بررسی سایر ادله (به شیوه توصیفی-تحلیلی) میتوان به این نتیجه رسید: هر مکلف در هر مسأله شرعی میتواند به فتوای یکی از فقهای زنده یا متوفی و اعلم یا غیر اعلم رجوع کند و یکی از فتواها (هرچند آسانترین آنها) را مبنای عمل خود قراردهد. آگاهیای که او از این طریق معتبر عقلایی بهدست میآورَد برایش حجت است و او تکلیفی بیش از این ندارد. مرجعیت فقهی در انحصار فقیه زنده اعلم نیست؛ قابلیت تشخیص اعلم نیز مورد تردید است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نظریّۀ آخوند خراسانی در إجزأ اصول عملیّه
نویسنده:
محمد صادق فیاض ، محمد علی نجیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تا قبل از آخوند اصولیان در اصول عملیه نیز مانند امارات قائل به عدم اجزاء بودند و برخی اصولیان معاصر مانند مرحوم نائینی و خویی نیز، از آخوند انتقاد کرده اند. از این منظر، حکومت ادلۀ اصول عملیه حداکثر، حکومت ظاهری و تمام کارکردش نیز معطوف و مشروط به شک در حکم واقعی است. با کشف حکم واقعی مجالی برای حکومت تصور نمیشود تا سخن از اجزاء، معنا داشته باشد. این گفتوگو ادامه دارد و برخی از آخوند دفاع کرده است و این که درک درست از قضیه منوط به تحلیل دقیق از روابط بین ادله است. منتقدان آخوند گمان کردهاند ایشان از حکومت ادلۀ اصول عملیه بر احکام واقعی طهارت و نجاست، سخن گفته است در حال که ایشان از حکومت ادله بر آثار طهارت و نجاست، سخن میگوید. حکومت در این سطح جز آن که به اجزاء مأتیبه از مأموربه واقعی منجر گردد، نتیجهای دیگر ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادله غیر نقلی فقه مقاصدی عامّه در بوته نقد
نویسنده:
احمد خوانساری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
استنباط احکام فرعی فقهی همواره مورد دغدغه فقیهان فریقین بوده زیرا که راه دستیابی به شریعت اسلامی منحصر در آن است. یکی از روشهای استنباط، مقصدیابی احکام میباشد که برخی در دایره آن مقاصد کلی به تخریج فروع پرداختهاند. پذیرش چنین روش نسبت جدیدی، خود مستلزم واکاوی در ادله آن میباشد. از آن جا که روش فقه مقاصدی پا از مهدگاه خود فرا تر نهاده و کم و بیش وارد فقه شیعی نیز شده است اهمیت آن دو چندان است. در این مقاله سعی گردیده است به صورت توصیفی تحلیلی ضمن بیان ادله غیر نقلی فقه مقاصدی، نقدهایی بدان وارد گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسامح در سنن از دریچۀ اخبار من بلغ
نویسنده:
ناصر نیکخو امیری ، سید هادی نوروزیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
قاعدۀ تسامح در ادلۀ سنن، یکی از مهمترین و کاربردیترین قواعد اصولی یا فقهی میباشد. مشهور قدما این قاعده را پذیرفتهاند و بر اساس آن بسیاری از مستحبات و مکروهات را اثبات کردهاند، بدین معنا؛ آنچه را که در ادلۀ احکام الزامی، معتبر و شرط میباشد مثل اعتبار سند، در ادلۀ احکام غیر الزامی لازم نمیدانند، بنابراین، با یک خبر ضعیفی که دلالت بر ثواب یا رجحان در فعلی میکند، میتوان حکم به استحباب کرد. ولی معاصرین در این قاعده تشکیک کرده و آن را نپذیرفتهاند و گفتهاند؛ احکام غیر الزامی نیز همچون احکام الزامی احتیاج به دلیل معتبر دارند. به عبارت دیگر؛ مسامحه را در غیر الزامیات روا نمیدانند، همچنان که در الزامیات. لذا، مهمترین دلیل مشهور برای تسامح در ادلۀ سنن، اخبار من بلغ میباشد. بنابر قول به استفاده حجیت یا استحباب عنوان ثانوی از مفاد این اخبار، قاعدۀ تسامح اثبات میشود، ولی بنابر سایر احتمالات، این قاعده را نمیتوان اثبات کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و نقد ادلۀ حجیت مصالح مرسله
نویسنده:
علی رحمانی فرد سبزواری ، عسکری کریمی فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مصالح مرسله به معنای کشف مصلحت حکم و محافظت بر مقصود شارع با تکیه بر عقل، از جمله مبانی عقلی ظنی است که برخی از مذاهب اهل تسنّن آن را به عنوان منبع شناخت احکام پذیرفتهاند. اهل تسنّن به جهت دوری از اهلبیت( و جانشینان واقعی پیامبرj بعد از وفات آن حضرت دستشان از منبع رسالت و ولایت زلال فقه احکام کوتاه شد و برای یافتن حکم شرعی در مسائل نو ظهور به مبانی عقلی ظنی از جمله مصالح مرسله روی آوردند که نزد عدهای از دانشمندان فقه اسلام به ویژه پیروان مکتب اهلبیت( با مخالفت و اشکالات جدی روبرو شده است. آنان برای اثبات مدعای خود به ادله عقلی و نقلی و نیز به سیرۀ صحابه تمسک کردند که هر یک مورد نقد و اشکال واقع شد و مدعای آنان ناتمام بود و نتوانست پشتوانۀ قطعی بر حجیت مصالح مرسله در کشف احکام شرعی باشد. گرچه منکرین حجیت مصالح مرسله به ادلّهای برای عدم حجیت مصالح مرسله استدلال کردند، اما با وجود ناتمام بودن ادله، حجیت و اصل عدم حجیت ظنون، مصالح مرسله تحت اصل عدم حجیت طنون باقی میماند و نمیتواند به عنوان منبع قطعی شناخت و استنباط احکام شرعی فرعی پذیرفته شود. از این رو در این مقاله در صدد هستیم ادله حجیت مصالح مرسله را با مطالعه و کاوش در منابع موجود، مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا روشن شود؛ مبانی ظنی عقلی از قبیل مصالح مرسله نمیتواند کاشف مقصود شرع و منبع شناخت احکام شرعی قرار داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید