جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > Peace Studies of Religions > 2020- دوره 2- شماره 2
  • تعداد رکورد ها : 6
نویسنده:
طاهر امینی گلستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: خشونت و افراط گرایی از مهم ترین موضوعات پژوهش های جاری در زمینه دین و مطالعات بین دینی است. نظم نوین جهانی و صلح جهانی، عدالت و اخلاق را بدون توجه به نقش دین و تشکل های دینی نمی توان درک کرد و از جمله موضوعاتی که به دین می پردازد، خشونتی است که به بهانه دستورات دین انجام می شود. تحقیقات فزاینده‌ای وجود دارد که به علل مذهبی خشونت و فراتر از آن می‌پردازد، و همچنین این امید وجود دارد که دین بتواند ابزارهای واقعاً مؤثری برای کنترل خشونت ارائه دهد. مسئله کنترل خشونت در رابطه با حوزه های اخلاق (تنظیم عاطفه)، الهیات (مشروعیت خشونت) و حکومت (ادغام از طریق دین) مورد بحث قرار می گیرد. نشان داده شده است که نه تنها دین امکاناتی را برای کنترل خشونت ارائه می دهد، بلکه همچنین کنترل خشونت از طریق مذهب را نیز ارائه می دهد. این مقاله بر یکی از براهین مهم اسلامی منقول از حضرت محمد (ص) به نام «وعده محمدی به مسیحیان تا آخر دنیا» و تأثیر نقش بین مذهبی و بین فرهنگی در صلح و حل منازعات تأکید می کند. به عنوان نقش اخلاق جهانی. اخلاق متعالی نیز یکی از نکاتی است که در اینجا به عنوان راه حل جنگ و درگیری مورد توجه قرار می گیرد.
صفحات :
از صفحه 46 تا 63
نویسنده:
Sarah Silvaggi
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله حاوی تحقیقاتی در مورد اشتراکات شخصیت مریم یا مریم در کتاب مقدس و قرآن است. به امید نزدیکتر کردن دو دین بزرگ و پیروان آنها از طریق دانش و درک به جای کلیشه های معمولی و عدم درک افراد متدین را از یکدیگر دورتر می کند. به امید ایجاد جرقه ای در پژوهش و آموزش دین. حضرت مریم در کتاب مقدس و قرآن بر اساس شباهت‌هایی که در صفات باکره‌اش مانند تقوا و باکرگی دارد و نماد حجاب او که وظیفه‌ای است که از سوی خالق بر دوش زنان مؤمن گذاشته می‌شود، مورد تأمل قرار می‌گیرد.
صفحات :
از صفحه 73 تا 82
نویسنده:
Sanower Hossain Talukder
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ازدواج های بین مذهبی و بین فرهنگی جنبه های بسیار مهم و قابل توجهی در زندگی سنتی ما هستند. برخی روایات این گونه ازدواج ها را جایز نمی دانند. هر دو با هم متضاد هستند. یک زوج در صورتی می توانند به آرامش در زندگی زناشویی خود دست یابند که بتوانند بر دخالت های سیاسی و الزامات سنتی غلبه کنند. اولاً، مداخله سیاسی یکی از موانع بزرگ ازدواج بین مذهبی و بین فرهنگی است. نمی توان گروه دیگری از مردم را پذیرفت. گاهی اوقات یک گروه می خواهد به چیزهای خارق العاده ای دست یابد. حتی زوج ها ممکن است در مورد وقایعی که باید بر آن غلبه کنند درک نکنند. آن گروه ها نمی توانند عشق یا ورود عهدنامه ای به زندگی جدید را به جای یک مانع ببینند. حزب قوی تر می خواهد بر دیگری حکومت کند. عشق در زندگی آنها بی معنی می شود. بنابراین، تعداد بسیار کمی می توانند بر ازدواج سیاسی بین مذهبی و بین فرهنگی غلبه کنند. ثانیاً، نگاه سنتی وجه اصلی در ازدواج های بین مذهبی و بین فرهنگی است. اگرچه بین زوج های تازه ازدواج کرده عشق وجود دارد، اما وقتی صحبت از تفکر سنتی می شود، بدتر می شود. سنت همیشه آنها را مجبور می کند که از دینی به دین دیگر روی آورند یا ممکن است یک زوج نیاز به تنفر عاطفی داشته باشند که در فرهنگ و جامعه جدید نادیده گرفته شده است. گاهی ممکن است حقوق خود را از دست بدهند یا اجازه نپذیرند فرهنگ جدیدی را بپذیرند. قرآن در آیات 4:1، 4:19، 5:5، 60:10 چیز خوبی در مورد ازدواج بین فرهنگی و بین مذهبی می گوید، اما قرآن ازدواج با بت پرستان را نمی پذیرد. در کتاب مقدس، اعداد 12: 1-15، یوحنا 4: 4-26، افسسی ها 4: 2-3، اول قرنتیان 7: 12-15، ازدواج تماماً در مورد عشق است به جز برخی تضادها، اما سنت همیشه به دنبال چیز نادرست است. پس ازدواج در گرو عشق و آرامش است نه حصار و سدی مانند سیاست و سنت. نمی خواهد بفهمد که از کتاب مقدس آنها چه چیزی یاد بگیرد. در خاتمه باید فهمید که وقتی می خواهیم برای ازدواج بین مذهبی و بین فرهنگی موانع ایجاد کنیم، دانسته یا ندانسته گناه می کنیم و آنها را از یکدیگر جدا می کنیم. ازدواج فقط به عشق، احترام و صلح با یکدیگر بستگی دارد.
صفحات :
از صفحه 121 تا 133
نویسنده:
Harald Bergbauer
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع رابطه دولت و مذهب در اروپا آشکارا بسیار گسترده و جامع است. همچنین بدیهی است که موضوع تا حدی مبهم است، شرطی که امکان بررسی جهانی را فراهم می کند. دین و امر الهی به اشکال مختلف با تمام تاریخ بشری همراه است و انسان همواره در پی یافتن راههای مناسب برای بیان رابطه خود با خدا و خدا بود. با توجه به سه دین جهانی توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام، عهد عتیق قبلاً شاهد رابطه بین دولت و دین است. عهد جدید و تاریخ متعاقب آن اروپای غربی ابتدا بر این مبنا بنا می‌شوند، اما بعد از آن فاصله زیادی می‌گیرند. مقاله زیر یک طرح کلی از آن رابطه را ارائه می‌کند و بر تداوم و تفاوت‌ها تأکید می‌کند. با ارائه نگاهی اجمالی به رابطه دولت و دین، ابتدا وارد عرصه تاریخ خواهم شد. بخش اول به رویدادهای منتخب در تاریخ غرب می پردازد و به رویدادهای تاریخی واقعی و همچنین افکار و ایده های اساسی می پردازد. بخش دوم با در نظر گرفتن قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان و همچنین نقش دین در اتحادیه اروپا، رابطه بین دولت و مذهب در قرن 20 و 21 را روشن می کند. یک بیانیه کوتاه شرح رابطه را به پایان می رساند.
صفحات :
از صفحه 83 تا 120
نویسنده:
Paolo Di Sia
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این زمان حواس پرتی، جنگ، منفی بافی، ما باید هوشیار باشیم و توانایی نگاه کردن به موارد ضروری را در خود بیدار کنیم. زمان بازیابی معنای رسالتی است که خداوند در روز عید پاک به ما سپرده است، یعنی نشانه و وسیله رحمت پدر باشیم. یک سؤال در قلب ما وجود دارد: چرا در حال حاضر یک جشن بزرگ رحمت؟ صرفاً به این دلیل که کلیسا، در این دوران طغیان‌های بزرگ، فراخوانده می‌شود تا نشانه‌های حضور و نزدیکی خدا را قوی‌تر ارائه دهد. جشن ویژه رحمت در 8 دسامبر 2015 افتتاح شد و در 20 نوامبر 2016 به پایان خواهد رسید. پاپ فرانسیس در مورد رستاخیز مسیح و تراژدی هایی که در این زمان هزاران نفر از ایمانداران را رنج می دهد با یادآوری سخنان برخاسته صحبت کرد. عیسی به شاگردانش در شب عید پاک گفت: "سلام بر شما باد." صلح، به ویژه در این زمان، آرزوی همه مردمی است که از خشونت ناشنیده تبعیض و مرگ در همه سطوح در سراسر جهان رنج می برند. بنابراین دعای ما باید شدیدتر باشد و به فریادی برای کمک به پدر تبدیل شود که سرشار از رحمت است، برای حفظ ایمان برادران و خواهران دردمند. همه ما باید از بی تفاوتی به شفقت روی بیاوریم.
صفحات :
از صفحه 67 تا 72
نویسنده:
Vedran Obućina
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در دوران پیشرفت سکولار، سازمان‌های مذهبی با ایجاد زمینه‌های مشترک برای دفاع از ارزش‌های دینی و معنوی در سراسر جهان آغاز کردند. جهان گرایی و گفتگوی بین ادیان تقریباً برای هر فرقه و دین جهانی به یک هنجار تبدیل شد که بر بحث های الهیاتی، اشکال وحدت، دیپلماسی دینی و صلح سازی مذهبی و کمک های بشردوستانه متمرکز بود. نهادهای مذهبی به عنوان یک سهامدار مهم اجتماعی عمل می کنند و روحانیت در تعداد زیادی از کشورها از اقتدار و مشروعیت برخوردار است. این امر افزوده مهمی به تلاش‌های صلح‌سازی در جوامع پس از جنگ است، به‌ویژه اگر آن جوامع چند قومیتی و چند مذهبی باشند. چنین مواردی را می توان در بوسنی و هرزگوین، سوریه، هند، سریلانکا، میانمار، تایلند و بسیاری از نقاط دیگر جهان که از دین برای اهداف سیاسی و ملی گرایانه سوء استفاده می شود، مشاهده کرد. تحقیقات تجربی چنین فعالیت‌هایی نیز باید بر روی خراب‌کننده‌ها در آن فرآیندها متمرکز شود. افشاگران افراد یا نهادهایی هستند که معتقدند صلح ناشی از مذاکرات یا گفتگو قدرت، جهان بینی و منافع آنها را تهدید می کند، در حالی که خشونت، صلح منفی، وضعیت موجود یا عدم ابتکار برای تضعیف دستاوردهای صلح استفاده می شود. در مفهوم دینی، بسیاری از خرابکاران گرایش های جهانی و بین مذهبی را خیانت به ارزش های کلیدی یا آسیب به موقعیت خود در جامعه می دانند. ممکن است خرابکاران به روندهای صلح بسیار علاقه مند به نظر برسند، ممکن است بخشی از شوراهای بین مذهبی باشند و در ابتکارات مختلف نقش ایفا کنند، اما در تعهدات خود صادق نیستند، استراتژی ها و تاکتیک های مختلفی برای اجتناب از آشتی واقعی دارند و ممکن است از سوی نهادهای مربوطه خود موضع گرفته باشند. این مقاله نتیجه تحقیقات عمیق ابتکارات صلح‌سازی بین‌مذهبی در بوسنی و هرزگوین است و راه‌هایی را برای کشف خراب‌کننده‌ها و چالش‌هایی که جوامع محلی با آن‌ها در این فرآیند مواجه می‌شوند، پیشنهاد می‌کند.
صفحات :
از صفحه 9 تا 45
  • تعداد رکورد ها : 6