جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
رهيافت هايی در علوم قرآن و حديث
> 1400- دوره 53- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
سال 1403
دوره 56 , شماره 1 پیاپی112
سال 1402
دوره 55 , شماره 2 پیاپی 111
دوره 55 , شماره 1 پیاپی 110
سال 1401
دوره 54 , شماره 2 پیاپی 109
دوره 54 , شماره 1 پیاپی 108
سال 1400
دوره 53 , شماره 2 پیاپی 107
دوره 53 , شماره 1 پیاپی 106
سال 1399
دوره 52 , شماره 2 پیاپی 105
دوره 52 , شماره 1 پیاپی 104
سال 1398
دوره 51 , شماره 2 پیاپی 103
دوره 51 , شماره 1 پیاپی 102
سال 1397
دوره 50 , شماره 2 پیاپی 101
دوره 50 , شماره 1 پیاپی100
سال 1396
دوره 49 , شماره 2 پیاپی 99
دوره 49 , شماره 1 پیاپی 98
سال 1395
دوره 48 , شماره 97 سال. ۴۸, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۵
دوره 48 , شماره 96 سال. ۴۸, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۶، بهار و تابستان ۱۳۹۵
دوره 48 , شماره 2
دوره 48 , شماره 1
دوره 47 , شماره 2
سال 1394
دوره 47 , شماره 95 سال. ۴۷, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۴
دوره 47 , شماره 94 سال. ۴۷, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۴، بهار و تابستان ۱۳۹۴
دوره 47 , شماره 2
دوره 47 , شماره 1
سال 1393
دوره 46 , شماره 93 سال. ۴۶, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۳، پاییز و زمستان ۱۳۹۳
دوره 46 , شماره 92 سال. ۴۶, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۲، بهار و تابستان ۱۳۹۳
دوره 46 , شماره 2
سال 1392
دوره 45 , شماره 91 سال. ۴۵, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۱، پاییز و زمستان ۱۳۹۲
دوره 45 , شماره 90 سال. ۴۵, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۰، بهار و تابستان ۱۳۹۲
دوره 45 , شماره 2
سال 1391
دوره 44 , شماره 89 سال. ۴۴, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۹، پاییز و زمستان ۱۳۹۱
دوره 44 , شماره 88 سال. ۴۴, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۸، بهار و تابستان ۱۳۹۱
دوره 44 , شماره 2
دوره 44 , شماره 1
سال 1390
دوره 43 , شماره 87 سال. ۴۳, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۰
دوره 43 , شماره 86 سال. ۴۳, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۶، بهار و تابستان ۱۳۹۰
دوره 43 , شماره 2
سال 1389
دوره 42 , شماره 85 سال. ۴۲, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۵، پاییز و زمستان ۱۳۸۹
دوره 42 , شماره 84 سال. ۴۲, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۴، بهار و تابستان ۱۳۸۹
دوره 41 , شماره 2
سال 1388
دوره 41 , شماره 83 سال. ۴۱, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۳، پاییز و زمستان۱۳۸۸
دوره 41 , شماره 82 سال. ۴۱, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۲، بهار و تابستان ۱۳۸۸
دوره 41 , شماره 2
دوره 41 , شماره 1
سال 1387
دوره 40 , شماره 81 سال. ۴۰, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۱، پاییز و زمستان ۱۳۸۷
دوره 40 , شماره 2
عنوان :
قواعد تفسیر لغوی
نویسنده:
حیدر پاسنگ ، علی اکبر ربیع نتاج ، محسن نورائی ، حبیب اله حلیمی جلودار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شناسایی قواعد تفسیر لغوی به معنای راهکارهای ضابطهمند در معناشناسی واژههای قرآن کریم، ضرورتی است که با توجه به پیشفرضهای مفسر و برخی نقائص در عملکرد لغویان، در نظر داشتن آن در فرایند تفسیر نتایج شگرفی به دنبال دارد. در این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی، قواعد از کتب تفسیری و لغوی استخراج و بررسی شدهاند. مهم ترین این قواعد عبارتند از: کاربرد غالب ، تقدیم معنای شرعی بر عرفی و لغوی، عدم اعتماد به مجرد لغت، تقدم اقوال مفسران متقدم بر لغویان. یافتهها نشان میدهد که توجه به همه قواعد، منابع و قرائن در تفسیر لغوی تأثیرگذار هستند و مجرد لغت کارآیی ندارد. این قواعد با اصول ادبی و واژهشناسی منطبق بوده و با اجرای آن، مفاهیم و مدالیل قرآنی همیشه قابل استفاده خواهند بود. به منظور شناسایی قواعد تفسیر لغوی از نتایج به دست آمده در این پژوهش استفاده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل آماری کاربست الفاظ مبهم در تحمل حدیث در الکافی و مقایسه آن با سیره محدثان متقدم فریقین
نویسنده:
نوروز امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل مهم در ارزیابی اسناد احادیث، طریق تحمل و شیوه انتقال حدیث است و عالمان و محدثان، به ویژه در دورههای متأخر، بر این امر تأکید داشتهاند؛ به گونهای که وضوح شیوه انتقال حدیث را یکی از امارات اصالت و صحت حدیث در شمار آوردهاند. پژوهش حاضر، اسناد روایات کتاب الکافی را از این منظر مورد بررسی قرار داده و ضمن ارزیابیِ آماریِ بسامدِ کاربست طرق مختلف تحمل حدیث در الکافی، شبهات وارده پیرامون ابهامات موجود در طرق تحمل حدیث در این کتاب، به ویژه شبهه وجود «عنعنه» در اسناد الکافی را، به روش تحلیل آماری بررسی میکند. یافتهها حکایت از آن دارد که مسئله تصریح به کیفیت و طریق تحمل حدیث نزد محدثان نخستین، به ویژه در مکتب امامیه، چندان مورد توجه نبوده و بیشتر بر اتصال سند، روایت از ثقه و سایر قرائن و شواهد سندی و متنی تأکید میکردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناخت کارکرد قرینههای مقامی در فهم حدیث از دیدگاه شیخ انصاری
نویسنده:
علی نصرتی ، سید ابوالقاسم حسینی زیدی ، محمد حسن قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
قرینهها از جهات گوناگونی قابل تقسیم هستند که بنا بر یک تقسیم به دو نوع لفظی و غیر لفظی (مقامی) تقسیم میشوند. شیخ انصاری همانند دیگر فقیهان شیعه با تشکیل خانوادههای حدیثی در جایجای مباحث فقهی از قرائن مختلف برای رسیدن به مراد واقعی امام بهره میبرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی چهار قرینه غیر لفظی (مقامی) پرداخته و به این نتیجه رسیده است که: اوّلاً در نظر شیخ انصاری اجماع، یکی از مهمترین قرینههای غیر لفظی است که حدیثپژوه را به فهم مراد جدی معصوم راهنمایی میکند؛ ثانیاً شیخ اعظم در مقام نظریهپردازی فهم و عمل اصحاب را جابر و کاسر نمیداند ولی در مقام عمل برای فهم و تحلیل دلالی روایات، بارها به فهم و عمل اصحاب استناد کرده است؛ ثالثاً یکی از قرینههای غیر لفظی که حدیث پژوه را به مراد جدّی و واقعی حدیث راهنمایی میکند، جایگاه علمی سائل است که شیخ انصاری هم از این قرینه در آثار فقهی خود استفاده کرده است؛ رابعاً شیخ انصاری در تراث فقهی و اصولی خود، در مواردی برخی از معانی محتمل را که مستلزم تخصیص اکثر بوده کنار نهاده است. خامساً شیخ اعظم برخی روایات را با میزان ناسازگاری با شأن و عصمتِ معصوم سنجیده و با اینکه به لحاظ سند معتبر بودهاند، ولی آنها را تأویل برده یا کنار نهاده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدیث اسید بن صفوان؛ نقش جریانشناسی راویان و ساختار اسناد در اصالتسنجی روایت
نویسنده:
علی عادل زاده ، عمیدرضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در چند کتاب حدیثی مهم از امامیه و اهل سنت، حدیثی به أسید بن صفوان منسوب است، اما در چند جهت تفاوت دارند. در میانِ امامیه -که تنها محمد بن خالد برقی آن را از راویان عامه نقل میکند- شخصی ناشناس بعد از شهادت امیرالمؤمنین ع خطابهای مفصل در فضل ایشان گفته، ولی در اسناد عامی، گوینده خود امیرالمؤمنین ع است که عین همان خطابه را در فضل ابوبکر میگوید. گرچه تحریر سنی روایت، ساختگی است، اما با عنایت به مباحث مقاله، حتی بدون استفاده از جرح و تعدیل رجالیان به سه طریق میتوان نشان داد روایت برقی وابسته به تحریر سنی است. هم ساختار و نمودار اسناد، تأخر سند برقی را مینمایاند، و هم جریانشناسیِ مهمترین راویان از بخشِ مشترکِ اسناد، حاکی از تناسب فضای ایشان با تحریر عامی است، و هم بررسی تطبیقی متن دو تحریر آشکارا شواهدی از وقوع تحریف در تحریر برقی دارد. و نتیجه هر سه بررسی کاملاً همسو است. بعدها عبارات همین روایت در برخی از زیارات نیز راه یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکلگیری انگارۀ شهادت در سالهای نخست هجری
نویسنده:
اشرف منتظری ، حامد خانی ، هادی رهنما ، ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در فرهنگ اسلامی معاصر، فردِ اعلای مصادیق شهید کشتهای دانسته میشود که جان برای تحقق آرمانهای دین اسلام داده است. بااینحال، بازنمون تعریفی از این مفهوم که مصادیق مختلف آن در طول تاریخ فرهنگ اسلامی را شامل شود مشکل است؛ چه، در ادوار مختلف، کشتهشدگانِ معرکۀ جنگ، درگذشتگان به امراض دشوار، درگذشتگان هجوم ناجوانمردانه حتی بیرون از جنگهای رویارو، مردگان در زیر آوار یا بر اثر فروکوفتگی، غریبمردگان، و هرچه از این دست را شهید خوانده، و اغلبِ این کاربردها را به روایات نبوی مستند کردهاند. ازآنسو، چنانکه مطالعات معاصر نشان میدهد، در قرآن کریم چنین مفهومی را نمیتوان پیجویی کرد. شهید همواره در قرآن به معنای گواهِ محکمه است و تنها یک مورد عبارت قرآنی میتوان یافت که در آن برای اشاره به کشتگان راه دین از شهید و همخانوادههایش استفاده شده باشد. در روایات نبوی نیز، اولاً، شهید در مفهومی اعم از کشتۀ راه دین کاربسته شده است و ثانیاً مفهوم آن با مدلول قرآنی شهید یعنی گواه محکمه تطابق ندارد. معلوم نیست شهید از چه زمان دچار تحول معنایی گردید و در معنای کشتۀ راه دین کاربسته شد؛ همچنان که معلوم نیست چرا در حجم قابلتوجهی از روایات نبوی، تعبیر شهید معنایی متفاوت با کاربردهای قرآنی آن یافت. برای جستن پاسخ باید نخست شواهد بازمانده از کهنترین دوران کاربست شهید در معنای کشتۀ راه دین را بازخوانی کرد؛ بدان امید که بتوان تصویری از کهنترین درک از مفهوم شهید بازنمود. مطالعۀ کنونی با همین هدف صورت میپذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انگاره «طیالارض» در روایات اسلامی
نویسنده:
حسین براتی ، سهیلا پیروزفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه پیمودن مسیر از مکانی به مکانی دیگر به صورت خارقالعاده مشهور به طیالارض است. این مسئله به عنوان کرامت و نوعی تصرف در عالَم برای افرادی خاص در قرآن کریم و بیانات امامان(ع) مطرح شده است. نوشتار حاضر با روشی تاریخی به بررسی سیر تحول نگرشها درباره ترکیب و اصطلاح طیالارض در منابع روایی میپردازد. نتایج نشان میدهد این ترکیب تا قبل از زمان صادقین(ع) بیشتر به طیکردن زمین و نوعی برداشت مادی اطلاق میشده و سپس از زمان صادقین(ع) برای امری خارقالعاده شکل گرفته و در زمانهای بعد تثبیت شده است. هرچند در این زمان بعضاً به همان معنای مادی نیز به کار میرفته است. این اصطلاح به شکل ترکیب اسمی آن که «طی» به «الارض» اضافه شده باشد در کلام امامان(ع) یافت نشد و بیشتر به صورت فعلی یعنی «تطوی- طویت» در کنار «أرض» به کار رفته است. در گفتهها و تحلیلهای محدّثان متقدم، استفاده از این اصطلاح چه به صورت اسمی و چه فعلی آن، چندان مشاهده نمیشود؛ اما در دوران محدثان متأخر به بعد و سپس در دوران مکتب اخباریگری و در تحلیلهای این عالمان، اصطلاح طیالارض برای معنای حرکت غیرعادی به دو صورت اسمی و فعلی، فراوان قابل مشاهده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در آمدی انتقادی بر «نظریه وحی دوگانه» محمد ابن ادریس شافعی
نویسنده:
علی کشاورز ، حسین ناصری مقدم ، سیدکاظم طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یک تلقی رایج وجود دارد که پیامبر اسلام، علاوه بر قرآن، مامور ابلاغ مجموعه وحیانی دومی به نام «سنت/حدیث» نیز بوده است یا به عبارت دیگر، وحی دو قسم داشته: یکی «وحی متلو» که «قرآن» است و دیگری، «وحی لامتلو» که «سنت/حدیث» است. بررسی دقیق نظریه، در سیر تحول تاریخی دین اسلام، ما را به محمد ابن ادریس شافعی میرساند و وی را میتوان مبدع نظریه وحی دوگانه در اسلام دانست؛ نظریهای که در حمایت از فرقه اصحاب حدیث، ارائه شد ولی کمکم با مرور زمان، همراه با سلطه روزافزون اصحاب حدیث، به جایگاه یک حقیقت غیرقابل انکار دست یافت. در این مقاله بعد از تحلیل تاریخی شکلگیری این نظریه، نشان دادهایم که این نظریه صرفا یک بازتفسیر است که در پی بازسازی گذشته، در بستری از رقابتهای فرقهای برای کسب مرجعیت، ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی مستندات روایی الهیات سلبی در حوزه معناشناسی صفات الهی
نویسنده:
محمد اکبری ، محمدعلی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
نظریه «الهیات سلبی در حوزه معناشناسی صفات خدا»، بیانگر سلبیانگاری صفات ثبوتی اوست و برخی محدثان و متکلمان شیعه آن را پذیرفتهاند؛ از جمله: ثقةالاسلام کلینی، شیخ صدوق، ملامحمدصالح مازندرانی، علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و سیدعبدالله شبر. از رهگذر این جستار، مشخص میشود که در فرهنگ روایی، تنها دو روایت میتواند مستند الهیات سلبی در حوزه معناشناسی صفات الهی قرار گیرد که بهترتیب از امام رضا(ع) و امام جواد(ع) صادر شده، اما با ملاحظه محتوای آنها، آشکار میگردد که روایت نخست، در صدد نفی محدودیتهای صفات انسانی از صفات الهی است؛ چنانکه روایت دوم، اثبات بساطت ذات الهی را کانون بررسی قرار داده و هیچکدام در پی موجهسازی نظریه سلبیانگاری صفات ثبوتی نیستند؛ علاوه بر اینکه این نظریه، نهتنها با فرهنگ روایی امامیه سازگار نیست؛ بلکه یک سلسله محذورات ثبوتی و اثباتی دارد که مانع پذیرش آن میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گوساله پرستی بنی اسرائیل و سنت الهی ابتلا: تحلیل گفتمان انتقادی یک داستان قرآنی
نویسنده:
فاطمه السادات مرتضوی ، سیده سعیده غروی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سنت الهی ابتلا یکی از گستردهترین سنتهای الهی است که در موقعیتهای مختلفی بستری را برای محک افراد فراهم میآورد. غیبت حضرت موسی و گوساله پرستی بنی اسرائیل یکی از داستانهای مشترک بین قرآن و تورات است که ابتلا بنی اسرائیل را به تصویر میکشد. تحلیل این سنت با روش تحلیل گفتمان انتقادی نشان میدهد که چگونه یک عنصر از گفتمان یهودی، به عنوان دال کانونی در گفتمان اسلامی بهکارگرفته شده و در شکلدهی هویت دینی_اسلامی نقش ایفا میکند.بازخوانی سنت الهی ابتلا با تکیه بر آیات سوره طه از طریق تحلیل متن ، کردار گفتمانی و کردار اجتماعی نشان میدهد که چگونه یک متن مقدس میتواند در بازتعریف مفاهیم دینی، ساماندهی هویت دینی مسلمانان، غیریت سازی وتثبیت نقاط کانونی گفتمان دینی نقش ایفا کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی پیرنگ روایتهای قرآنی با بهرهگیری از بنمایه مشترک؛ بررسی موردی روایت اصحابالجنه و حضرت یونس(ع)
نویسنده:
پرویز آزادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
داستانهای قرآن کریم هر کدام به مثابه یک روایت است و علم روایتشناسی میتواند در درک بهتر آن مفید باشد. هر روایتی بنمایه و پیرنگ معینی دارد؛ بنمایه همان موضوع یا محتوای اصلی روایت و پیرنگ تلاش خالق روایت برای ارائه بنمایه در زمان، مکان و شخصیتهای متفاوت است. گاهی چند روایت بنمایه مشترک ولی پیرنگ متفاوتی دارند؛ یعنی محتوای چند روایت یکی است ولی با زمان، مکان و شخصیتهای متفاوتی پردازش میشود که در این صورت میتوان برای درک نقاط مبهم پیرنگهای متفاوت – با توجه به بن مایه مشترک- از یکدیگر بهره برد. در این نوشتار دو روایت قرآنی که بنمایه مشترک ولی پیرنگهای متفاوت دارند مقایسه و به کمک یکدیگر بازسازی میشود؛ دو روایت اصحابالجنه و حضرت یونس(ع) بنمایه مشترکی به این صورت دارند: «اقدام به عملی ناپسند توسط بنده مومن > مجازات شدن توسط خداوند > توبه و تسبیح خداوند توسط عبد > [امید به] جبران آنچه از دست رفته توسط خداوند». بر اساس این بنمایه که در دو روایت به خوبی قابل مشاهده است، پیرنگ دو روایت بازسازی شد و با این تلاش، نقاط ابهام پیرنگهای هر دو روایت تا حدود قابل توجهی مشخص و روشن شد؛ جنبههای مبهمی که در تفاسیر مختلف با استفاده از روایات تفسیری یا نظر شخصی، تبیین شده است، در این نوشتار با استفاده از روش علمی روایتشناسی به صورت نظاممند و کاملتر تبیین میشود و سرانجام پیرنگ هر دو روایت به صورت کامل - البته به میزانی که مد نظر قرآن کریم است - بازسازی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید