جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات عرفانی
> 1400- دوره 1- شماره 34
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
سال 1402
دوره 19 , شماره 1 پیاپی 37
سال 1401
دوره 18 , شماره 2 پیاپی 36
دوره 18 , شماره 1 پیاپی 35
سال 1400
دوره 1 , شماره 34
دوره 1 , شماره 33
سال 1399
دوره 1 , شماره 32
دوره 1 , شماره 31
سال 1398
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1397
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
سال 1396
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1395
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
سال 1394
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
سال 1393
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
سال 1392
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1391
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
سال 1390
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 13
سال 1389
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1388
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 10
سال 1387
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
سال 1386
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
سال 1385
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
سال 1384
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
چگونگی بازتاب حیرت در غزلیات مولانا
نویسنده:
طارق ذاکر، سید اسماعیل قافله باشی، قربان ولیئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حیرت، از رویارویی با امور ناشناخته و خلاف توقع بر افراد انسانی عارض میشود. حیرت عارفان از تجلیات ناگهانی باریتعالی ناشی میگردد؛ بر این اساس، حیرت از حالات مهم عارفان صاحبحال است. عارفان با تکیه بر تجربیات عرفانیشان دربارۀ حیرت و ویژگیهای آن سخنانی ارائه کردهاند که مولانا هم از این امر مستثنا نیست. مولانا مانند سایر عارفان در آثار خود بهویژه مثنوی که جنبۀ تعیلمی دارد، حیرت را به مذموم (فلسفی) و ممدوح (معرفتبخش) تقسیم کرده است. وی منشأ حیرت عارفان را تجلیات ظاهراً متضاد باریتعالی میداند و باورمند است که حیرت عارفانه سبب شناخت حضرت حق میگردد. اما در برخی از غزلهای مولانا تصویر واقعی حالات حیرتانگیزی که در نتیجۀ تجارب ناب عرفانی عارض گردیده، بهشکل طبیعی آن بازتاب یافته است که بررسی و تحلیل آن در شناخت حالات باطنی و درونی مولانا ما را یاری میرساند. جستار حاضر بهشیوۀ توصیفیتحلیلی تلاش کرده است تا علل، انواع، درجۀ شدت و چگونگی بیان حیرت مولانا را آشکار سازد. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که مولانا در ابراز حیرت از واژههای متعارف زبان و شگردهای بلاغی سود جسته است؛ انواع مختلف موسیقی شعر هم در القای حیرت نقش بسزایی دارد. در این غزلها حیرت از نظر درجۀ شدت آن در نوسان است. علاوه بر این محتوای برخی از غزلهای مولانا کاملاً حیرت است و دیگر هیچ عاطفهای به نظر نمیرسد؛ اما در تعدادی از غزلها علاوه بر حیرت، عشق، وجد، شادی، پذیرش و... هم بیان گردیده است که از این میان در بعضیها حیرت بر دیگر عواطف غلبه دارد و در برخی هم دیگر عواطف بر حیرت غالب بوده و حیرت در یک یا چند بیت بهگونۀ عاطفۀ درجه دو و ثانوی در کنار دیگر عواطف ابراز شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی جامعهشناختی و عرفانی به گستره و زمینههای بدبینی در مثنوی
نویسنده:
سید محمد دشتی، اسما حسینی، محمد امین احسانی اصطهباناتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بدبینی یکی از کلیدواژههای مهم در فلسفه، روانشناسی و جامعهشناسی است که خود، محصول زمان، مکان، شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است. مولانابهعنوان شاعری عارف و منتقدی اجتماعی که به تعالی روح و اندیشۀ انسانی نظر دارد، همواره میکوشد تا در قالب مصلحی اجتماعی، به نقد جامعه و اوضاع و احوال پیرامون خویش بپردازد. در عصر و زمانۀ مولانا، مشکلات و مصائب سیاسی و فرقهای، آشوبهای ناشی از حملۀ مغول، سلطۀ زاهدان و صوفیان دغلکار و قاضیان رشوهگیر، همه و همه، سبب شده است که مولوی نه بهعنوان شخصی بدبین و منفینگر از لحاظ روانشناسی (پارانویید)، بلکه در هیئت منتقدی واقعبین، فساد و تباهی جامعۀ خویش را به تصویر بکشد. در این پژوهش، نگاه مولانا را به هریک از عوامل زمینهساز بدبینی، از منظرجامعهشناختی و عرفانی مورد توجه قرار خواهیم داد. نتایج این جستار که با رهیافتی توصیفیتحلیلی به مطالعۀ مثنوی معنوی پرداخته است، نشان میدهد که مولانا به بسیاری از پدیدههای اجتماعی و سیاسی و مذهبی عصر خویش، اعم از حاکمان و شاهان، زاهدان ریاکار و صوفیان و دیگر اقشار جامعه، دید بدبینانهای دارد که البته با توجه به شرایط جامعه در آن روزگار، طبیعی به نظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرحواره حرکتی در منطق الطیر عطار
نویسنده:
علی اکبر باقری خلیلی، عارفه طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
زبانشناسان شناختی معتقدند ذهن با تکیه بر تجربه به مفهومسازیِ استعاری پدیدهها میپردازد و استعارۀ مفهومی محصول دو حوزۀ ذهنی و عینی است. فرایند عینیسازی در استعارۀ مفهومی بر اساس انطباق یکبهیک دو حوزۀ عینی (مبدأ) و ذهنی (مقصد) که «انگاشت یا انگاره» نامیده میشود، انجام میشود و بهکمک طرحوارههای تصویری بازتاب مییابد. طرحوارۀ حرکتی از نوع استعارۀ ساختاری و دارای سه جهت مبدأ و مسیر و مقصد است. منطق الطیر بهدلیل ماهیت رواییِ مبتنی بر سفر، قابلیت فوقالعادهای برای تحلیل از دیدگاه طرحوارۀ حرکتی دارد. پرسش این است که انگیزهها و اهداف طرحوارۀ حرکتی با تکیه بر مبدأ و مسیر و مقصد در منطق الطیر چیست؟ استعارۀ «سلوک، حرکت است»، استعارۀ بنیادین یا کلاناستعارۀ عرفانی منطق الطیر است و هدف آن «بازگشت به اصل». با توجه به نتایج تحقیق، در این طرحواره، خود، مبدأ حرکت است؛ هفت وادی، مسیر حرکت است و درگاه سیمرغ/ حق، مقصد حرکت. طرحوارۀ مبدأ ماهیت ارادی و انگیزشی دارد؛ حرکت در طرحوارۀ مسیر عینیت مییابد و مقصد نتیجۀ حرکت را نشان میدهد. عطار برای تبیینِ سفر بازگشت به اصل بیش از همه به توصیف «مسیرِ» میپردازد و هفت وادی را گذرگاههای اصلی آن میداند. مبدأ سفر در منطق الطیر، «خودِ سایهای» است و مقصد آن «خودِ مینوی یا خویشتنِ خویش» که به سیمرغ حقیقت تعبیر میشود. رسیدن به مقصد برابر با بازگشت به اصل، کمال اولیه، وحدت و جاودانگی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل زبان عرفانی روزبهان بر اساس الگوی گفتمان پویا
نویسنده:
زهرا افتخار، حسین آقاحسینی، مسعود آلگونه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از دلایل اهمیت روزبهان، بازتاب گستردۀ تجربۀ سلوک در آثار اوست. تحلیل زبان عرفانیِ ویژۀ او در تجربۀ صیرورت با استفاده از الگوی گفتمان پویا و فرایند تحولی کلام میسر است. این الگو نشان میدهد زبان عرفانی گفتمانی ایستا نیست. هدف این پژوهش تحلیل چگونگی پویایی تجربۀ عرفانی در بستر زبان است؛ بر این اساس «هویتهای خودهمانی و خودغیری» و «شدن» سالک بررسی خواهد شد. با استفاده از مربع معناشناسی که بر اساس حرکت از یک مقولۀ متضاد با نفی خود بهسوی متضادش تعریف میشود، بخشهایی از فرایند پویایی در کلام تفسیر میشود. چنین مطالعهای آشکار میکند که در گفتمان عرفانی روزبهان، «هویت خودغیریِ» سالک عبارت از «فقر و فنا»ست. فنای «هویت خود همان» راه را بر سیر بهسوی «هویت خودغیری» میگشاید؛ هویتی که بهطور مداوم در حال بازسازی است، تا آنجا که در فرایندی استعلایی به هویت حق متصل میشود. در این فرایند رابطۀ «اتیک» سبب انفصال سوژه از «خود» میشود و تعامل پیوستۀ او با «فراخود» و در مرکز قرار دادن او، تداوم معنا را تضمین میکند. واژگانی همچون «فنا» و «فراموشی خود» از انفصال سوژه از خود حکایت میکند. همچنین واژگانی چون «یاد حق، دیدن به نور او»، «توحید قِدَمی، خورشید ذات ازلی» موجب تضمین تداوم معنا میشود. تحولی که موجب میشود کنشگر یا «من خردگرا» سیری را در خویشتن آغاز کند، آگاهی از آفات «داشتن» است؛ بنابراین او به هویتهایی که «واجد بودن» به او میبخشد، «نه» میگوید، سپس در سلوکی عرفانی به شوشگری ممتاز دگرگون میشود که هویت او با فقر و فنا تعریف میشود. افعال مؤثر «خواستن» در گفتمان عرفانی با طلب و «بایستن» که با رهنمودهای پیر برابر است، مقدمات تشکیل فاعل را فراهم میآورند. در نهایت آنچه سالک را به «فاعل توانشی» تبدیل میکند، فضل و رحمت حقتعالی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نسبت مولوی با عشق در دیوان شمس تبریزی بر اساس پیوندهای عاطفی چهارگان
نویسنده:
مهدی رضایی، مهدی گراشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین واژگان، مفاهیم و ارکان علم عرفان، عشق است. این پدیده در نزد عرفا و روانشناسان بهعنوان عامل رفتار و معرفت محسوب میشود. چنین اعتباری باعث برقراری پیوندهای عاطفی متنوع و شگفتانگیزی بین شاعران و عارفان با پدیدۀ عشق و با سایر پدیدهها شده است. از آنجا که بسامد واژۀ عشق در آثار مولوی بیش از سایر عرفای شاعر است، بدین خاطر از سوی قاطبۀ ادبا و مولویپژوهان مبنای اندیشه، تخیل و رفتار او همین پیوند عاطفی شدید و عمیق او با عشق پنداشته و فرض میشود. حال این پژوهش درصدد برآمد که بر اساس الگوی پیوندهای عاطفی بین شاعر و شیء فتوحی، به تحلیل این پنداشت و فرض در آینۀ دیوان شمس تبریزی بپردازد و بررسی کند که در واقع آیا مبنای رفتارهای مولوی همین پیوند عاطفی او با عشق است یا پیوندی از جنس دیگر است؟ سرانجام یافتهها و دادههای پژوهش حاکی از این شد که اولاً الگوی فتوحی در اثبات وجود یا عدم پیوند عاطفی بین شاعران و اشیا (پدیدهها) و تبیین انواع آن کاربرد مفیدی دارد؛ ثانیاً اثبات شد که آن چهار پیوند اصلی الگوی فتوحی بین مولوی و عشق وجود دارد و حتی پیوندهای فرعی دیگری نیز بین این دو، غیر از پیوندهای الگوی فتوحی برقرار شده است؛ اما از بین این پیوندها، بیشترین پیوندی که بین مولوی و پدیده عشق برقرار شده، پیوند «وصف شیء» است و از چشمانداز الگوی پژوهش، پیوند وصف شیء ضعیفترین، نازلترین و پایینترین سطح پیوند بین شاعر و یک شیء است و این پیوند، اساساً عاطفی نیست؛ پس پیوند بین مولوی و عشق، عاطفی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ تأویل عرفانی آیات در شرح التعرف ربع اول با کشف الاسرار نوبت الثالث
نویسنده:
محمد نیک بخت نصرآبادی، احمد امین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شرح تعرف نوشتۀ مستملی بخاری یکی از قدیمیترین کتابهای تصوف در زبان فارسی است که اهالی این علم اهمیت ویژهای برای آن قائل بودهاند. از آنجا که مؤلف این کتاب، مفسر قرآن است، تأویلات عرفانی ـ ربع اول شرح التعرف ـ که برای آیات بیان کرده، از خود او نیست؛ این امر از مقایسۀ اثرش با نوبت الثالث کشف الاسرار روشن میشود. همچنین از آنجا که مفاهیم هر دو تأویل یکسان و نزدیک به هم میباشد و یکی دیگر از شارحان کتاب التعرف کلابادی، خواجه عبدالله انصاری است، نتیجۀ تحقیق حاضر نشان میدهد که این دو شارح از یکدیگر تأثیر پذیرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 361 تا 382
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرندگان اساطیری، سمبولیسم عرفانی و محیطزیست با تکیه بر شعر عرفانی فارسی
نویسنده:
اصغر طارمی، مهدی فیاض، رضا سمیع زاده، رضا چهرقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
زبان عرفان زبانی سمبولیک است. عرفا برای بیان تجربهها و اندیشههای خویش از نمادهای طبیعی بیش از دیگر نمادها بهره بردهاند. «سیمرغ» و «هما» دو نماد طبیعی هستند که به اسطورهها راه یافته و از آنجا نیز به ادب عرفانی فارسی منتقل شدهاند. پرندۀ «عنقا» نیز از افسانههای عرب جاهلی به ادب عرفانی فارسی ورود کرده است. این پرندگان در گذر از متون اساطیری و حماسی به عالم عرفان، دچار تحولات فراوانی شدهاند. آنها در زبان عرفان کارکردهای بیشتری داشته و بهعنوان نماد، معانی مختلفی را برمیتابند. جستار پیش رو بر آن است تا بهشیوۀ تحلیلیتوصیفی، کارکردهای این پرندگان را در بیان کلان اندیشههای عرفانی، با تکیه بر اشعار برجستۀ عرفانی فارسی واکاوی کند. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که اولاً دو پرندۀ سیمرغ و هما دو پرندۀ طبیعی و زمینی هستند که جنبۀ اساطیری پیدا کردهاند؛ ثانیاً بهرغم اینکه سه پرندۀ سیمرغ، هما و عنقا در شعر عرفانی، سمبلی برای بیان حقیقتی والاتر بوده و اغلب بهجای هم به کار رفتهاند، تفاوتهای آشکاری دارند؛ ثالثاً کاربرد سمبلیک پرندگان با رویکرد زیستمحیطی از سه منظر زبان، اندیشه و اخلاق قابل بررسی است که طرح این موضوع میتواند در دگرگونی زیرساختهای اندیشگی جامعه نسبت به محیطزیست تأثیرگذار باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 281 تا 304
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیوههای اقناع مخاطب در کشف المحجوب هجویری در آیینۀ نقد رتوریکی
نویسنده:
فاطمه سادات طاهری، سعیده بیرجندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کشف المحجوب هجویری یکی از قدیمیترین کتابهای عرفانی فارسی است که همواره از جنبههای مختلف بهویژه تعلیم مبانی عرفانی اهمیت داشته و دارد؛ توجه به این اثر تا اندازۀ بسیاری تحتتأثیر قدرت نویسنده در اقناع مخاطب است. مقالۀ حاضر با هدف بررسی روشهای اقناع مخاطب در کشف المحجوب هجویری با تکیه بر نقد رتوریکی و به روش کیفی و با کاربست شیوۀ توصیفیتحلیلی نوشته شده و بهدنبال پاسخ به این پرسش است که هجویری از کدام شیوهها برای اقناع مخاطب استفاده کرده و کدامیک از عناصر موجود در کشف المحجوب بر پذیرش خواننده اثرگذار بوده است؟ نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که هجویری با بهکارگیری روشهایی مانند ارائۀ مطالب اخلاقی و انسانی، استفاده از زبانی آشنا، سبکی دوسویه و تعاملی، استدلال، استشهاد و استناد، استفاده از داستان و حکایت و نیز استفاده از صنایع ادبی مانند تمثیل، تشبیه، کنایه و استعاره، برای اقناع مخاطب خود بهره برده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 305 تا 332
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار نیشابوری و مولانا
نویسنده:
سمیه صابری، ایوب مرادی، فاطمه کوپا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق، دو نظریۀ ادبی است که هارولد بلوم آنها را راجع به تأثیر و تأثرات شاعرانه مطرح میکند. پژوهش پیش رو میکوشد با بومیسازی نظریۀ غربی، به روش اسنادی و تحلیلی به مقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار و مولانا بپردازد. بررسیها نشان میدهد مولانا برای رهایی از دلهرۀ اجتنابناپذیرِ قرار گرفتن در سایۀ عطار به تکاپو میافتد اثر خود را به شگردهایی خلاقانه مجهز کند تا آن را از آنِ خود کند و با طرزی نو به آفرینشگریهایی در ارائۀ بیان مطالب عرفانی بپردازد بهشکلی که به اثر خود هویتی جدید داده و آن را به استقلال برساند؛ نمادسازی، بهرهگیری بهجا از اصطلاحات عرفانی، بهکارگیری متمایز عناصر داستانی برای پرورش مطالب عرفانی، کاربست صنایع ادبی برای عمق بخشیدن به مضمون و معانی صوفیانه، تأکید بر کرامت اولیا در جهت بزرگداشت مرشد طریقت و توجه به صنعت التفات، شگردهایی است که مولانا ناخودآگاهانه با تمسک به آنها تلاش دارد به برتریجوییِ کلامی پرداخته و اثری متفاوت ارائه کند. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که مولانا عمیقاً مؤید عطار و مفتخر به تأسی از اوست؛ بنابراین، با وجود بازخوانی خلاقانه و دستیابی به عینیت مستقل در برخی مواضع، با تکرار ویژگیهای سبکیِ فکریعرفانیِ عطار، تسلیم پدر میشود و در نهایت روایت عطارِ پدر در هیئتی جوانتر و متفاوتتر از پیش در روایت مولانایِ پسر ظاهر میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل استعارههای مفهومی در حوزۀ شرم با تکیه بر آثار منظوم مولوی
نویسنده:
مجید فرحانی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش درصدد تحلیل استعارههایی است که در پیوند با احساس شرم در مثنوی و دیوان مولوی به کار رفتهاند. بنیاد نظری پژوهش، استعارههای مفهومی است که استعاره را از کارکرد بلاغی به رویکردی برای شناخت برتری داده است. این پژوهش که با شیوهای توصیفیتحلیلی انجام شده، سعی دارد پیوند میان استعاره با زیستجهان عرفانی مولوی را کشف و تبیین کند. برایند این پژوهش گویای آن است که مفهوم انتزاعی شرم در اشعار مولوی در حوزههای عینی و ملموسِ «اشیا و پدیدههای طبیعی»، «انسان»، «خوراک»، «گیاه» و «حیوان» نمود یافته است، ازاینرو فرایند انتقال مفاهیم استعاری از حوزۀ مبدأ به مقصد، در قالب گزارههایی نظیر «شرم شیء است»، «شرم انسان است»، «شرم خوراک است»، «شرم گیاه است»، «شرم حیوان است» قابل درک میباشد. بیشترین بسامد کلاناستعارۀ شرم، مربوط به حوزۀ اشیاست که گویای اهمیت اشیا و پدیدههای طبیعی در نظام ذهنی مولوی نسبت به دیگر حوزههاست. همچنین الگوهای استعاری شرم در اشعار مولوی بهواسطۀ حواس پنجگانۀ ظاهری، ملموس و قابل درک شدهاند ازاینرو این احساس در نظام ذهنی مولوی امری «لمسکردنی»، «دیدنی»، «چشیدنی» و «شنیدنی» است. فراوانترین بسامد تجربۀ حسی مربوط به حس لامسه است که گویای نقش ویژۀ تجربۀ بساوایی در عینیسازی مفهوم شرم در نظام فکری مولوی نسبت به دیگر تجارب حسی است. با این اوصاف، میتوان اذعان کرد که بررسی استعاره به روش شناختی، مفهوم انتزاعی شرم را در نگرش عرفانی مولوی، بهصورت امری عینی، محسوس و بهشکل تجربهای زیستی قابل درک کرده است. همچنین این رویکرد، بهعنوان الگویی مناسب، نظریۀ وصفپذیر بودن دریافتهای عرفانی را تقویت کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 333 تا 360
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید