جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبيات عرفانی
> 1400- دوره 13- شماره 26
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 16 , شماره 38
دوره 16 , شماره 37
دوره 16 , شماره 36
سال 1402
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
دوره 15 , شماره 32
سال 1401
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1400
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
دوره 13 , شماره 24
سال 1399
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1398
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1397
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1396
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1395
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1394
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1393
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1392
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1391
دوره 4 , شماره 7
دوره 3 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1388
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
سنجشِ نظر ابوسعید ابوالخیر و کریشنا مورتی دربارۀ برونرفت از بحرانِ معنا
نویسنده:
مرتضی شکری ، محمدرضا حسنی جلیلیان ، علی نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان در دوران معاصر، پس از تجربة تکانه های عظیم تاریخی- رنسانس، نهضت اصلاح دینی، انقلاب علمی، عصر روشنگری و جنگ های جهانی اول و دوم– با بحران های ژرف وجودی مواجه شده است. بحران اصلیْ تهیبودن زندگی از معنایی است که به زندگی آدمی هدف و ارزش ببخشد. در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی اندیشه های ابوسعید ابوالخیر(357-440 ق) و کریشنا مورتی (1895-1986 م) برای یافتن راهکارهایی جهتِ برونرفت از بحران بیمعنایی بررسی شده است. مسئلۀ کانونی این پژوهش یافتن معنایی برای زیستن با تأکید بر آموزه های ابوسعید و کریشنا و تحلیل تفاوت ها و تشابهات اندیشه های آنان در این زمینه است. نتایج پژوهش نشان میدهد ابوسعید ابوالخیر خودخواهی، غیاب عشق و نداشتن زندگی اصیل را در زندگیِ انسان دلیلِ اصلی بروز بحران های وجودی، بهویژهبحران بیمعنایی، میداند. راهکارهای او برای برونرفت از این بحران، پرهیز از خودشیفتگی، داشتن اخلاص و عشقورزی است. از نظر کریشنا مورتی، ذهنِ شرطیشده و گرانبار از دانش، نبود عشق در زندگی و کشف نکردن حقیقت فردی دلایل بروز بحرانِ معنا در زندگی انساناند. کریشنا برای حلّ این بحران، رهایی از دانش و دانستگی، ایجاد عشق در زندگی و یافتن حقیقت شخصی را راهگشا می داند. «خودپرستی» و «نداشتن زندگی اصیل» از نظر ابوسعید با «غیاب عشق» و «عدم کشف حقیقت فردی» از نظر کریشنا، درواقع تعابیر متفاوت از واقعیتی واحدند. حضور خدا در متن آموزه های ابوسعید و غیاب خدا در اندیشۀ کریشنا، بارزترین تفاوت در نگرش این دو عارف است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالتهای سیاسی اندیشۀ عینالقضات همدانی
نویسنده:
یدالله هنری لطیف پور ، حمید یحیوی همدانی ، آرش امجدیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بیشترِ پژوهشهای انجامشده دربارۀ عینالقضات، عارف نامور و متفکر بزرگ در سنت عرفانی ایران و اسلام، دربارۀ مسائل تاریخیِ مربوط به زندگی وی و یا برخی آراء عرفانی و کلامی او بوده است. این در حالی است که اندیشۀ عینالقضات دربردارندۀ ظرفیتهای سیاسی مهمی است که تاکنون مغفول مانده است. این جستار بر آن است که در چارچوب رهیافت دلالتی- پارادایمی، نحوۀ مواجهۀ وی با بحرانهای زمانهاش و درک و تحلیل وی از آن ها را بررسی کند. پرسش محوری پژوهش این است که شیوۀ مواجهۀ عین القضات با وضعیت سیاسی و فکری زمانه اش حاوی چه دلالتهای سیاسی است و مهمترین این دلالتها و ظرفیت های فکری و سیاسی کداماند؟ این مطالعه نشان میدهد که عینالقضات همدانی متفکری است که در عین سیراب شدن از آبشخور اندیشۀ عرفانی، تحلیل و تبیین دقیق و هشیارانهای از وضعیت و بحرانهای سیاسی زمانۀ خود داشته و نقدهای جدی و بنیادینی نسبت به این وضعیت عرضه کرده است. مدعای مقالۀ حاضر این است که مواجهۀ انتقادی عینالقضات با بحرانها و چالشهای فکری و سیاسی زمانهاش، متضمن دلالتهای سیاسی آشکاری در اندیشۀ وی است. از این رو عینالقضات نهتنها یک عارف عالیمقام در میراث عرفانی است بلکه متفکری روشنبین و صاحب دغدغه و حساس نسبت به عرصۀ عمومی و حیات سیاسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی میزان اثرپذیری جواهرالاسرار فی زواهر الانوار خوارزمی از منابع اصیل عرفانی منثور
نویسنده:
رضا شجری ، الهام عربشاهی کاشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از موضوعهای مهم در حوزۀ مولویپژوهی، نقد و تحلیل شروح مثنوی است. شرح جواهرالاسرار خوارزمی بعد از شرح احمد رومی (720) کهنترین شرح نگاشتهشده بر مثنوی به زبان فارسی در ایران است که شارحان بسیاری در دورههای بعد از آن تأثیر پذیرفتهاند. هرچند شارح نتوانسته از شروح دیگر استفاده کند و به احتمال زیاد شرح رومی را نیز در دست نداشته است، اما تأثیر اندیشههای عارفان و شاعران بزرگ فارسی و عربی را میتوان در آن یافت. ازاینرو نگارندگان کوشیدهاند با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و نیز اسناد کتابخانهای مشخص کنند که کدام یک از آثار اصیل منثور عرفانی در تکوین ساختار و محتوای شرح جواهر الاسرار تأثیر بیشتری داشته و میزان وامداری این شرح نسبت به آنها چقدر است. نتایج این پژوهش نهتنها به شارحان و مثنویپژوهان در درک بهتر معانی و مفاهیم موجود در این شرح کمک میکند، بلکه سبب میشود با بررسی میزان تأثیرپذیری این شرح از دیگر متون عرفانی منثور مانند مرصادالعباد، تذکرة الاولیا، مشکات الانوار، فصوص الحکم و... از ابتکارات و تازهگوییها یا تقلیدهای این شرح نیز بیشتر آگاه شوند. شایان ذکر است با وجود اهمیت فراوان این شرح و ذکر برخی نکتههای تازه، نمیتوان عنوان تصنیف یا تألیف را برای آن بهکار برد؛ زیرا این شرحْ گزارش، تحریر یا گردآوری هنرمندانه از سایر میراث کهن و اصیل منثور عرفانی پیش از خود است که شارح اغلب بدون ذکر سند و گاهی هم با ذکر سند از آنها بهره برده و در تفسیر خود گنجانده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل داستانهای کودکان با درونمایۀ عرفانی: مطالعۀ موردی
نویسنده:
فهیمه شانه ، بهمن نزهت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در میان آثار ادبی کودکانه، گاه اندیشههای عرفانی چنان فشرده و زیبا در قالب داستان به مخاطب ارائه میشوند که نهتنها لذت خواندن اثر را فزونی میبخشند، بلکه سبب جاودانگی اثر ادبی میشوند. در این داستانها، مفاهیم شهودی با بیانی ساده برای کودکان نوشته میشوند. اگر بخواهیم برای مخاطب کودک، از میان داستانهای کودکانه، داستانهای عرفانی را انتخاب کنیم یا اگر بخواهیم از دیدگاه یک پژوهشگر چنین داستانهایی را برگزینیمآیا میتوان تعریفی کلی از ادبیات عرفانی ویژۀ کودکان ارائه کرد که داستان عرفانی ذیل آن بگنجد؟ مبنای نظری این پژوهش در بررسی داستانهای عرفانی کودکانه، طبقهبندی هاشمینژاد از داستانهای عرفانی بزرگسالان (تنها پژوهش موجود در این زمینه) است. افزون بر آن، در تحلیل سه اثر داستانی، از اهمیت تخیل فلسفی در داستانهای کودکانه یاد شده است تا بتوان از این راه به تخیل عرفانی کودکان و پرورش آن نقبی زد. در این بررسی، که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با شیوۀ قیاسی انجام شده است، ابتدا دربارۀ چیستی و چگونگی عرفان کودکانه بهاختصار بحث شده، در پی آن تعریفی با پنج مؤلفه برای ادبیات عرفانی کودک ارائه شده و سرانجام، در تطبیق با ویژگیهای قصههای عرفانی بزرگسالان، ویژگیهایی برای داستان عرفانی کودک تعیین شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باشندگی و مکان مندی تحلیل روایت زندگی بِشر حافی در تذکرة الاولیاء
نویسنده:
نگین بی نظیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
توجه به مکان بهمثابه امری اصیل و مفهوم طبیعی در تفکر یونان باستان با تلقی از مکان بهمثابه امری انتزاعی، ممتد، کمی و قابلاندازهگیری در اندیشۀ مدرنْ مفاهیم، نتایج و صورتبندیهای متفاوتی را رقم زده است. با کمرنگ شدن گوهر مکان و حقیقت سکنیگزیدن در ساحت اندیشۀ مدرن، مارتین هیدگر با دیدنیکردن مکان و توجه به حقیقت مکان، به مفاهیم و اصطلاحاتِ در-جهان-بودگی دازاین، باشندگی، سکنیگزینی و مکانمندی او پرداخته است. بهتعبیر هیدگر ما «باشندگانیم»؛ دازاینی ماهیتاً مکانمند، در جهانی مکانمند. جستار حاضر با توجه به گوهر و حقیقت مکان در اندیشۀ هیدگر به تحلیل و بازخوانی روایت بِشر حافی در تذکرةالاولیاء پرداخته است و با تأکید بر این مهم که هستمندی دازاین در گرو موقعیتمندی اوست، به تحلیل موقعیتی که در «یک روز»، «در راهی» برای بشر حافی اتفاق میافتد، میپردازد و نشان میدهد که چگونه انتخاب و موضعگیری بشر حافی نسبت به یک اتفاق ساده و عادی، آن اتفاق را از آنِ بشر حافی میکند (رویدادِ از آنِ خودکننده) و امکانهای پیش رویش را گسترش میدهد. در پس این رویداد، بشر حافی در یک پیام قدسی فراخوانده میشود و او در «راه» که بهظاهر محل گذشتن و عبور کردن است، به امنیت و آسودگی میرسد. در آن میباشد و سکنی میگزیند و این باشیدن، زمینهساز وحدت چهارگانه/ حضرات اربعۀ آسمان، زمین، میرایان و ایزدان میشود. زیستن و هستن بشر حافی در راه، با شدن و صیرورت محقق میشود و او در راه به باشندگی و آرامش میرسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آرمان های سیاسیِ جامی و نجم الدین رازی در هفت اورنگ و مرصادالعباد
نویسنده:
احسان سیّدمحرّمی ، حمیدرضا سلیمانیان ، عباس خیرآبادی ، محمود فیروزی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این نوشتار در پی آن است تا با بررسی حکایتهای هفت اورنگ جامی (قرن 9 هجری) و نیز مرصادالعباد نجمالدین رازی (قرن 7 هجری)، به تبیین دیدگاه سیاسیِ این دو عارف شهیر بپردازد که عرفانی متفاوت با عرفانِ عارفانِ خانقاهنشین در پیش گرفته بودند. هرچند ورود به عرصۀ سیاست و پیوند با دربار از دیرباز محلی از اختلاف برای حکما و عرفا بوده است، عارفانی همچون عبدالرحمن جامی و نجمالدین رازی توصیههایی را برای بهبود اوضاع اجتماع ارائه دادهاند. آرمانهای سیاسی این دو عارف از چهار جهت قابل بررسی است: چگونگی برگزیدن پادشاه، دیانت و سیاست پادشاه، شیوۀ سامانبخشی به اوضاع مظلومان در جامعه، و انتقاد از راهکار حکومت برای کسب درآمد. این پژوهش که به روش توصیفی تدوین یافته، با ذکر نمونههایی شاخص از حکایتهای هفت اورنگ و با استناد به تعالیم نجمالدین رازی، در پی این است که آرمانهای سیاسی این دو عارف را که به لحاظ شرایط اجتماعی در دو دورۀ متفاوت میزیستهاند، بررسی کند تا تفاوت نقشآفرینی آنها و دلیل ورودشان به عرصۀ فعالیتهای سیاسی مشخص گردد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که به علّت شرایط اجتماعیِ متفاوت در این دو عصر، تفاوتهای بنیادی در اندیشۀ سیاسیِ این دو عارف قرنهای 7 و 9 هجری وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید