جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فلسفه تحلیلی
> 1400- دوره 18- شماره 39
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 20 , شماره 43
سال 1401
دوره 19 , شماره 42
دوره 19 , شماره 41
سال 1400
دوره 18 , شماره 40
دوره 18 , شماره 39
سال 1399
دوره 17 , شماره 38
دوره 17 , شماره 37
سال 1398
دوره 16 , شماره 36
دوره 16 , شماره 35
سال 1397
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
سال 1396
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
سال 1395
دوره 13 , شماره 30
دوره 13 , شماره 29
سال 1394
دوره 12 , شماره 28
دوره 12 , شماره 27
سال 1393
دوره 11 , شماره 26
دوره 11 , شماره 25
سال 1392
دوره 10 , شماره 24
دوره 10 , شماره 1 پیاپی23
سال 1391
دوره 9 , شماره 2 پیاپی22
دوره 9 , شماره 1 پیاپی21
سال 1390
دوره 8 , شماره 2 پیاپی20
دوره 8 , شماره 1 پیاپی19
سال 1389
دوره 7 , شماره 2 پیاپی18
دوره 7 , شماره 1 پیاپی17
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 16
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 15
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 5 , شماره 1 پیاپی 13
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 پیاپی 12
دوره 4 , شماره 1 پیاپی 11
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 پیاپی 8
دوره 3 , شماره 1 پیاپی 7
سال 1384
دوره 2 , شماره 4 پیاپی 6
دوره 2 , شماره 3 پیاپی 5
دوره 2 , شماره 2 پیاپی 4
دوره 2 , شماره 1 پیاپی 3
سال 1383
دوره 1 , شماره 2 تابستان
دوره 1 , شماره 1 بهار
عنوان :
نقد تکاملی جوزف کرول از تصویر دوریان گری: ارزیابی انتقادی
نویسنده:
غزاله عزیزی ، هادی صمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در نقد ادبی تکاملی از منظر نظریهی تکامل داروینی شاهکارهای ادبی نقد میشوند. هدف عمدهی این سنخ نقد آن است که با نگاهی نو، نوری تازه بر هزارتوهای غامض روابط انسانی بتاباند. جوزف کرول از سردمداران نقد ادبی تکاملی است و معروفترین نقد وی بر تصویر دوریان گری، اثر اسکار وایلد، نگاشته شده است. این مقاله مروری انتقادی است بر نقد تکاملی کرول از شاهکار وایلد. دعوی مقاله آن است که کرول در نقد خود با این دشواری روبهروست که هدف اصلی کنشهای آدمی از منظر تکامل زیستی بقا و تولید مثل است در حالیکه وایلد هدفی مغایر با این را برای قهرمان داستان خود، دوریان، معرفی میکند. نقد کرول یک نقد ادبی با ارزش است اما شاید نتوان آن را یک نقد ادبی تکاملی تمام عیار بهحساب آورد زیرا توجه کرول عمدتاً معطوف به روانشناسی تکاملی است در حالیکه از تکامل فرهنگی و لایههای فرازیستی انسان در نقد خود بهره نمیبرد. با نگاه به نظریههایی نظیر آراء دیوال میتوان این نقد را بیشتر به یک نقد ادبی تکاملی نزدیک کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اُتیسم و سه نظریهی اصلی شناخت
نویسنده:
آزاده دوست الهی ، سیدعلی صمدی ، مصطفی تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مطالعات گسترده بر روی اختلالات عصبی ـ روانی تأثیر بهسزایی بر درک ما از ساختار و عملکرد مغز و سیستم عصبی گذاشته است؛ تا جاییکه پیامدهای فلسفی مهمی در حوزهی فلسفهی ذهن و علوم شناختی، داشتهاند. اُتیسم اختلالی است که از زمان شناسایی آن تا به امروز شاهد تغییرات بسیاری در مفهوم آن بودهایم. پژوهش پیرامون این اختلال آن را تبدیل به یک موضوع در مباحث روانشناسی فلسفی کرده است. روند این پژوهشها بر روی نقایص شناختی و رفتاری افراد دارای اُتیسم، بینش ارزشمندی در توسعه و ساختار شناخت اجتماعی داشته است. در این خصوص سه نظریهی اصلی شناخت یعنی نظریهی ذهن، نظریهی شبیهسازی و نظریهی کنترلِ اجرایی یا نظریه فراشناخت هر کدام با رویکردی متفاوت به اختلال اُتیسم، علتهای متفاوتی را معرفی میکنند. در این مقاله ابتدا با تعریفِ بالینی از اُتیسم شروع کرده، سپس سه نظریه اصلی شناخت را معرفی کرده و در آخر برتری نظریهی شبیهسازی را در مقایسه با دو نظریهی دیگر نشان خواهیم داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه ابژهی زیباشناختی در نقد هنر از نظر مونرو بیردزلی
نویسنده:
مهدیه السادات سجادیان ، مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
< p dir="RTL">در هنر معاصر، تشخیص ابژهی زیباشناختی از ابژهی غیرزیباشناختی، سخت و گاهی غیرممکن میشود. مونرو سی بیردزلی تلاش دارد با تعریف ابژهی زیباشناختی بر این مشکل فائق آید. او تمام آثار هنری و ادبی را ابژهی زیباشناختی محسوب میکند که برای تمییز آنها کافی است منتقد از وقوع تجربه زیباشناختی مطمئن شود. ایجاد تجربهی زیباشناختی، کارکرد هنر است که با وجود وحدت، ترکیب و شدت در اثر هنری ایجاد میشود. بیردزلی، منتقد هنری میتواند دیدگاه عینباورانه و یا امپرسیونیستی داشته باشد، اما در هر حال، ارزش هنری، موضوع شناخت ابژهی هنری است و آگاهی از آن برای منتقد شرط لازم است. هدف این نوشتار، بررسی معیارهای تشخیص ابژهی زیباشناختی در نظریه زیباشناسی و نقد هنر بیردزلی است که میتواند ما را به اتخاذ رویکردی خاص در نقد هنر رهنمون کند. در این تحقیق، دادهها از طریق مطالعه کتابخانهای و جستوجوی اینترنتی جمعآوری شده مطالعه و بررسی میشوند تا پس از تجزیه و تحلیل برای پیبردن به نقاط ضعف و قوت تعریف بیردزلی از ابژهی زیباشناختی و کارآیی آن در نقد هنر استفاده شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین اندیشهی ابن سینا در باب «صفات الاهی»
نویسنده:
محسن قاسم پور ، سیدعباس ذهبی ، محمد سعید ی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در تاریخ تفکر بشری هیچ مسئله بنیادینی به اندازه شناخت خدا که جز به واسطه صفات الاهی امکانپذیر نیست، بشر را به اندیشه وادار نکرده است و پاسخ به این مسئله مطالبهای جدی از متفکران هر عصر، خصوصاً فلاسفه بوده است. در این خصوص و در فکر فلسفی اسلامی، اندیشهی ابنسینا از امتیازات ویژهای برخوردار است چراکه به عنوان تأثیرگذارترین و پایدارترین اندیشهها در حوزه فلسفه تحولات فکری عمیقی را پس از خود سبب شده است. این نوشتار کوشیده است تا با الگو قرار دادن این فکر فلسفی در جغرافیای فکر شیعه، چگونگی رابطه آراء این حکیم در محورهای اساسی بحث اسماء و صفات الاهی یعنی «عینیت ذات و صفات» و «اتحاد مفهومی صفات» را تبیین نماید. یافتهی نهایی پژوهش این حقیقت را مورد تأکید قرار داده است که در نظرگاه ابن سینا، «عینیت صفات با ذات» در حقیقت پایه و سنگ بنای نظریه «اتّحاد مفهومی صفات» بوده و ملازمه بین هر دو عنوان ضروری است؛ فلذا ابنسینا بر اساس فهم دقیق از «عینیت ذات و صفات» و مبتنی بر آن، این نظریه اختصاصی خود را در «اتّحاد مفهومی صفات» مطرح ساخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقدم متافیزیکی همکاری بر رقابت
نویسنده:
محسن جمالی مهر ، بابک عباسی ، رضا ندرلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
طبیعت یا محیط، هستومندی سیستماتیک حاصل از تعامل میان هستومندهای تشکیلدهندهی آن است که در طول زمان نیز تغییر میکنند. تا پیش از داروین تأکید اندیشمندان بر همکاری میان فرد جاندار با محیطشان مبنای نظریههای تبیینکننده بوده است حال آنکه داروین رقابت میان افراد را بر مبنای نظریهای اقتصادی به عنوان پایهی تبیینهای خود برگزید. بنابراین سنگ بنای نظریهی داروین بر رقابت میان هستومندهای زیستی بنا شد و در این رویکرد هر گونه تعاملی میان هستومندها بر پایهی رقابت میان هستومندهای سطح بالاتر توضیح داده میشود. این امر و عدم وجود نظریهی وراثتی مناسب در زمان داروین سبب شد تا نظریهی تکاملیاش همانند دیگر نظریهها با مشکلاتی در تبیین برخی از رویدادهای زیستی مواجه گردد. رویکردهای تعاملی (همکاری) یا تقابلی (رقابت) به تنهایی نمیتوانند مبیّن کامل و یکپارچهای برای واقعیتهای زیستی تلقی شوند. بهنظر میرسد همزمان با اینکه رابطهی اساسی میان هر هستومند زیستی با محیط پیرامونش تعامل و همکاری است، تقابل و رقابتی میان برخی هستومندها بهویژه هستومندهای به شدت شبیه برای برقراری ارتباط بهتر با محیط پیرامونشان نیز برقرار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتقریر فرگشت در پرتو وحدت طبیعت و حقیقت انواع در فلسفهی اشراق
نویسنده:
سیدمحمد علی دیباجی ، علی اکبر ناسخیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وحدت جهان طبیعت از دیرباز موضوع تفکّر و علاقهی فیلسوفان بوده است. در دوران مدرن، این موضوع در میان دانشمندان علوم طبیعی و از جمله علم زیستشناسی نیز مورد پژوهش قرار گرفته است. در این میان پیروان نظریهی فرگشت بر این باوراند که انواع موجودات طبیعی در یک پیوستار تبارمند به ریشه و منشأ یگانهای میرسند و یا به سخن دیگر همه انواع طبیعی به نحو پیوسته و تدریجی از یکدیگر و نهایتاً از یک منشأ مشترک، پدید آمدهاند. تقریری که تکاملگرایان از وحدت جهان طبیعت ارائه دادهاند، بنابر ادعای خودشان، مستلزم آن است که حقیقت انواع طبیعی، یک حقیقت صرفاً زیستی باشد و نوع بهمعنای ماهوی آن، هیچ حیثیّت نفسالأمری، مستقل و پایدار نداشته باشد. چنین تقریری همانطور که خود تکاملگرایان نیز اشاره کردهاند، در ناسازگاری با نظریهی حکمای اشراقی است که به وجه نفسالأمری و پایدار انواع قائل بودند. در این مقاله سعی شده است از منظر حکمت اشراقی و خصوصاً آراء سهروردی، دلایل پیروان نظریهی فرگشت در مورد وحدت جهان طبیعت و حقیقت انواع، نقد و بررسی شود. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که در سنت اشراقی، از آنجا که جواهر قابل اشتدادند، انواع میتوانند در نوعیّت خویش تکامل یابند، اما واقعیّت مستقل آنها نه در مرتبهی افراد مادی، بلکه در مرتبهی ارباب انواع و انوار جوهری مجرّد تأمین میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهومی موضوع متافیزیک در حکمة الإشراق سهروردی
نویسنده:
محمود هدایت افزا ، زینب بوستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع مابعدالطبیعه که در فلسفهی یونان و بهویژه در کتب ارسطو طرح شده بود، پس از ترجمهی آنها به زبان عربی، در آثار اندیشمندان مسلمان بسط یافت. اغلب ایشان مشهورترین موضوع نزد معلّم اوّل، یعنی «موجود از حیث موجودیت» را برگزیدند، گاه نیز تحت تأثیر کلمات دیگری از ارسطو، «اسباب برین» و گاه به دلیل گرایشهای دینی خود، «واجب الوجود» را موضوع فلسفه دانستند. پژوهش پیش رو عهدهدار دیدگاه مبتکرانهی حکیم سهروردی در این مسئله است. روش بحث نویسندگان، تلفیقی از توصیف تاریخی، تحلیل و مقایسه است. سهروردی در آثار به سبک مشّائی، ظاهراً دیدگاه ابنسینا را پذیرفته، با ادبیات مشّائی، عنوان «موجود از حیث موجودیت» را بر سایر موضوعات مطرح دربارهی فلسفه ترجیح میدهد و صرفاً در مواضعی، واژهی «وجود» را به لحاظ معنای مصدری آن، جایگزین «موجود» میکند. اما در حکمة الإشراق، با نظام مفهومی نوینی مواجهیم که به مقتضای آن، «شیء» به عنوان بدیهیترین مفهوم به جای موجود و وجود مینشیند و فارغ از هر قیدی، موضوع متافیزیک اشراقی قلمداد میشود. سهروردی از ابتدا، شیء را مقسم نور و ظلمت قرار میدهد و در پی آن، سایر مفاهیم حکمت اشراقی شکل میگیرند. از نتایج مهم این رویکرد، نفی اعتباریت ظلمت و طرد انگارهی همسانی نور با وجود است که شارحان حکمة الإشراق به درستی آن دو نکته را تبیین نکردهاند. اتّخاذ «شیء» به عنوان موضوع متافیزیک، بعدها با تقریراتی متفاوت، در آثار برخی حکیمان نظامساز، از جمله رجبعلی تبریزی و شاگردان وی تبلور یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید