جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت کلامی
> 1399- دوره 11- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 14 , شماره 2 پیاپی 31
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 30
سال 1401
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 13 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1400
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 27
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 26
سال 1399
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 23
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 22
سال 1397
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 9 , شماره 1:پیاپی 20
سال 1396
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 19
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 18
سال 1395
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 17
دوره 7 , شماره 1 پیاپی16
سال 1394
دوره 6 , شماره 2 پیاپی15
دوره 6 , شماره 1 پیاپی14
سال 1393
دوره 5 , شماره 2 پیاپی13
دوره 5 , شماره 1 پیاپی12
سال 1392
دوره 4 , شماره 2 پیاپی11
دوره 4 , شماره 1 پیاپی10
سال 1391
دوره 3 , شماره 2 پیاپی9
دوره 3 , شماره 1 پیاپی8
سال 1390
دوره 2 , شماره 3 پیاپی7
دوره 2 , شماره 2 پیاپی6
دوره 2 , شماره 1 پیاپی5
سال 1389
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
نقد و بررسي رابطه عقل و دين از دیدگاه ميرزامهدي اصفهاني
نویسنده:
ربابه آروئي ، محمد جعفري ، محمد صمدپورآذرشربياني
نوع منبع :
نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین
,
مکتب تفکیک
,
عقل و دین در اسلام
چکیده :
ارتباط عقل و دين يکي از بحثانگيزترين مسائل فلسفي و کلامي است و قدمتي طولاني دارد. اهميت اين مسئله، آن را به يکي از موضوعات مهم فلسفة دين معاصر تبديل کرده است. سؤال اين است که آيا براي شناخت دين، استفاده از وحي کفايت ميکند يا بهکارگيري عقل نيز ضرورت دارد؟ برخي پذيرش و شناخت دين، تدين و ايمان را بدون توجه به عقل، غيرممکن ميدانند؛ اما گروهي ديگر، عقلگرايي را موجب بهخطر افتادن تدين و ايمان، و التقاط در دين معرفي ميکنند. اين نوشتار به روش تحليلي ـ توصيفي به بررسي ديدگاه ميرزامهدي اصفهاني در اين زمينه ميپردازد که جزو دستة اخير است. هرچند ايشان استدلالهايي با صورت منطقي براي اثبات خداوند ارائه نموده است، اما شناخت وجود و اوصاف خداوند با عقل و علوم ظلماني بشر را غيرممکن ميداند. همين امر بشر را نيازمند راهنماي غيبي ميكند و وجود دين وحياني را ضرورت ميبخشد. اين انديشه مبتلا به مشکل دور در استدلال بوده و اثبات حجيت و عصمت کلام خداوند، نبي و امام، محتاج عقل است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انگارۀ رؤیت خداوند در اندیشۀ وهابیان
نویسنده:
محمدحسين فارياب
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مکتب وهابیت از مکاتب نوظهور دنیای اسلام است که مانند دیگر مکاتب، دارای یک منظومۀ فکری است. یکی از مسائلی که با شدت تمام در منظومۀ فکری وهابیان از آن دفاع میشود، مسئلۀ امکان رؤیت خداوند متعال از سویی، و وقوع آن در قیامت برای مؤمنان از سوی دیگر است. وهابیان در این مسئله متکی به ادلۀ نقلی هستند. آنچه در این نوشتار میآید، بررسی نظریه و ادلۀ آنهاست. براساس مهمترین یافتههای این تحقیق، نظریۀ وهابیان با ادلۀ عقلی متقن باطل میشود. ادلۀ آنها نیز هرچند گاه بهلحاظ دلالی قابلیت اثبات مدعایشان را دارند، ولی با توجه به مسئلۀ تأثیر پیشفرضهای یقینی در فهم نصوص دینی، چارهای جز تأویل آن نصوص نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلة درد و رنج حیوانات در اندیشة متکلمان مسلمان
نویسنده:
سید محمود موسوی ، محمد ملائی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
واقعیت درد و رنج حیوانات در صحنة طبیعت، زمینهساز شبههای ذیل مسئله «شر» شده که ملحدان آن را شاهدی بر وجود شرور گزاف میدانند که با وجود خداوند، یا اوصاف او ناسازگاری دارد. حل این ناسازگاری همواره برای خداباوران مورد توجه بوده است؛ اما متکلمان اسلامی به سبب تأکید بر توحید و انتساب اوصاف مطلق «علم»، «قدرت» و «خیرخواهی محض» برای خداوند با مشکل جدیتری مواجهند. با تفحصی کتابخانهای ملاحظه میشود که سیر تاریخی پاسخگویی به این مسئله در عبارات متکلمان اسلامی بسیار متفاوت است. از انکار حشر حیوانات و قائل شدن به تناسخ یا بیاهمیت خواندن سرنوشت آنها برای خداوند گرفته تا اعتقاد به حشر و اختلاف در مکلف یا غیرمکلف بودن آنها، در این مجموعه دیده میشود. طبق بیان علامه طباطبائی در المیزان، به نظر میرسد كه حیوانات، هرچند در سطحی ضعیفتر، مُدرک، مختار و مکلفاند و آلام آنها با عوضدهی در معاد و پرورش روح توجیه میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزۀ تعدد ارواح انسان در احادیث
نویسنده:
محمد روحاني ، مهدي ذاكري
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
وجود چند روح برای انسانها از مباحث مطرحشده در میراث روایی امامیه است که با برخی مسائل کلامی پیوند خورده است. مجموع روایات مرتبط با این موضوع، حاوی تفاصیلی است که هر تک روایت به بیان برخی از آنها بسنده کرده است. مقالۀ حاضر میکوشد روایات مرتبط با این موضوع را بهصورت کامل جمعآوری کند و فارغ از اعتبارسنجی و بررسیهای تفسیری آنها، با کنار هم چیدن و دستهبندی این روایات، تصویری جامع از مسئلة تعدد ارواح انسان در روایات امامیه و آیات قرآن کریم ترسیم نماید و بر مبنای مضامین پرتکرار این روایات، یک جمعبندی اولیه از این مسئله ارائه دهد. نتیجة تحقیق آن است که همة انسانها دستکم دو روح به نامهای روح الحیاة و روح القدیمه دارند. علاوه بر این، خداوند مؤمنان را از روحالایمان و پیامبران را از روحالایمان و روحالقدس و پیامبر اسلام و جانشیان ایشان را از روحالقدس، روح من امر الرب و روحالایمان نیز بهرهمند کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطة ایمان و عشق: نقد و بررسی اندیشههای فوئرباخ در کتاب «جوهر مسیحیت»
نویسنده:
طه فرجزاده ، سجاد دهقانزاده
نوع منبع :
نمایه مقاله , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
چکیده :
کتاب «جوهر مسیحیت»، یکی از آثار برجستۀ فوئرباخ در زمینۀ دینپژوهی است. لزوم اهتمام ویژه به این اثر، به دو دلیل است: اولاً منبع اثربخشی در تأملات بسیاری از اندیشمندانِ ماتریالیست و منتقدِ دین بوده؛ ثانیاً فوئرباخ در این کتاب، منتقدانه به تحلیل آموزههای کلام مسیحی پرداخته و از قِبَل آن، اندیشههایش را در مورد ادیان مطرح كرده است. پندارۀ تقابل عشق و ایمان در مسیحیت از مباحث اصلی کتاب «جوهر مسیحیت» است که مفاد آن تلویحاً به همۀ ادیان تسری داده میشود. فوئرباخ در آسیبشناسی وضعیت انسان مدرن، در ادعایی بیسابقه عامل اصلی «ازخودبیگانگی»، «خشونت»، «واگرایی» و «رذایل اخلاقی» را کماعتنایی ادیان به عشق فراگیر و نیز تأکیدشان بر ایمان دینی میپندارد. چالش اصلی پیشرو، ارزیابی همین ادعای فوئرباخ است و یافتهها نشان میدهند که تحلیلهای وی در این کتاب بهرغم کاستیها، در مواردی تأملبرانگیز و بسیار چالشی هستند. البته انتقادات فوئرباخ متوجه جوهر و حقیقت دین نیست؛ بلکه او فقط تفاسیر و معرفت دینی را هدف نقد خود قرار میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق تأثیرگذاری باورهای کلامی بر تاریخپژوهی
نویسنده:
جواد سليماني اميري
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نسبت دانش کلام با تاریخ، مخصوصاً بررسی نقش دانش کلام در سیرهپژوهیِ معصومان، بحثی مهم در حوزۀ تاریخپژوهی بهشمار ميآید. در این نوشتار براساس روش عقلی ـ تحلیلی، ذوابعاد بودن پدیدههای تاریخی، حضور سلسله علل غیبی در تحولات تاریخی، و لزوم لحاظ کردن اصول موضوعه وچارچوب نظری در علوم بهعنوان ادلۀ جواز نقشآفرینی علم کلام در تاریخپژوهی تبیین شدند؛ آنگاه ضرورت تأثیرگذاری نظاممند علم کلام بر تاریخپژوهی اثبات شده و معیار تأثیرگذاری کلام بر تاریخ تبیین گردید و ترجیح ارزش معرفتشناختی بهعنوان معیار تأثیرگذاری گزارههای کلامی بر گزارههای تاریخی معرفی شده، برایناساس درصورتیکه گزارۀ کلامی یقینی، ولی گزارۀ تاریخی غیریقینی باشد یا گزاره کلامی ظنی، ولی گزارۀ تاریخی احتمالی باشد (یعنی پنجاه درصد یا کمتر از آن احتمال صدق داشته باشد)، یا هر دو ظنی یا احتمالی باشند، ولی احتمال صدق گزاره کلامی بیش از گزارۀ تاریخی باشد، گزار، کلامی بر گزارۀ تاریخی ترجیح داده خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین
نویسنده:
مهدی عبداللهی ، علی قربانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین
,
نواندیشی دینی
,
معرفت دینی
چکیده :
معنویت مدرن نظریهای است که طی چند دهۀ اخیر از سوی پارهای از روشنفکران تجددگرا در کشور ما مطرح شده است. براساس این نظریه، امروزه معنویت دینی برای بشر مدرن کارآمدی خود را از دست داده و او را با رنج و سرگردانی مواجه ساخته است. لذا این رویکرد، درصدد است براساس عقلانیت مدرن، معنویتی متناسب با نیاز انسان امروزی ارائه دهد. به هر تقدیر، ازآنجاکه حقانیت هر رویکرد فکری و فلسفی دستکم وابسته به آن است که از انسجام درونی میان مؤلفهها و اجزای نظریۀ خود برخوردار باشد، پژوهش حاضر میکوشد با تأکید بر یکی از مسائل بنیادین فلسفۀ دین (رابطۀ عقل و دین)، نظریۀ معنویت مدرن را از زاؤیه انسجام و هماهنگی درونی میان مؤلفههایش تحلیل و واکاوی نماید. نتیجهای که در این تحقیق با روش کتابخانهای و شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی حاصل آمده، گویای آن است که معنویت مدرن در این جهت دارای اشکالات و ابهامات عمدهای است. نتیجۀ مزبور، با ارائۀ شواهد متعددی ـ همچون تعبدگریزی، اثباتناپذیری مدعیات دینی و... ـ در پژوهش حاضر نشان داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرجام نفوس ناقصه از منظر آیات و روایات
نویسنده:
عباسعلي منصوري ، زهراکهریزی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تبیین سرنوشت نفوس ناقصه (کودکان، دیوانگان و ابلهان) در آخرت، از دشوارترین مباحث کلامی است. در متون دینی این مسئله، هم ذیل مفهوم «مستضعفین» و «رُفع القلم» مطرح شده و هم بهصورت مستقیم روایت متعددی دربارۀ سرنوشت این نفوس وارد شده است. گرچه در قرآن آیهای صریح دربارۀ سرنوشت نفوس ناقصه وجود ندارد، اما آیات متعددی وجود دارد که بر معاد همگانی دلالت دارند. در روایات، سرنوشتهای متعددی برای این نفوس بیان شده است. آنچه از مجموع روایات استفاده ميشود، این است که معاد پدیدهای همگانی است و نفوس ناقصه را هم شامل ميشود؛ اما در باب جایگاه این نفوس در آخرت، اجماعی بین روایات نیست. در متن مقاله، روایات را ذیل یک تقسیم چهارگانه بررسی نمودهایم. بهنظر ميرسد که قابل دفاعترین دیدگاه در میان روایات، یکی از دو قول است: اینکه دربارۀ سرنوشت این نفوس سکوت کنیم و مسئله را به خدا واگذاریم یا اینکه تمام این نفوس را مشمول رحمت الهی و برخورداراز سعادت بدانیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تقسیم مخلوقات به مجرد و مادی از منظر آیات شریفۀ قرآن و روایات
نویسنده:
يحيي نورمحمدي نجفآبادي
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
با تقسیم موجود به مجرد و مادی در فلسفه و بیان احکام و ویژگیهای هریک از آن دو، برخی اندیشمندان بر این اعتقادند که در مواردی میان دیدگاههای فلسفی و ظاهر برخی متون دینی (آیات و روایات) دربارۀ احکام مجردات، تعارضاتی وجود دارد؛ اما آیا اساساً تقسیم مخلوقات به مجرد و مادی از منظر متون دینی مورد توجه و پذیرش است تا بتوان گفت که در بیان احکام آنها میان متون دینی و فلسفه تعارض وجود دارد؟ بهنظر میرسد برای اینکه به دیدگاه متون دینی در پذیرش تقسیم مزبور دست یابیم، سه موضع از آیات و روایات را میتوانیم مورد بررسی قرار دهیم: 1. مواردی که به بیان خلقت اولین مخلوق خداوند متعال پرداخته شده؛ 2. مواردی که به وجود و اوصاف ملائکه توجه شده؛ 3. مواردی که تقسیماتی دربارۀ عوالم هستی و انواع موجودات ارائه شده است. بهنظر میرسد از مجموع آیات و روایاتی که در این مواضع وارد شدهاند، بتوان تقسیم موجودات به مجرد و مادی را از متون دینی بهدست آورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی انتقادات ابن ابیالحدید معتزلی به «الشافی» سید مرتضی
نویسنده:
اسماعيل اثباتي
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
قاضی عبدالجبار معتزلی (415ق) در جلد بیستم «المغنی فی ابواب التوحید و العدل» به نقد آرای امامیه در مسئلۀ امامت پرداخته است. سید مرتضی (436ق) در پاسخ به او «الشافی فی الامامه» را نوشت. ابن ابیالحدید معتزلی (656ق) در ضمن شرح نهجالبلاغه، برخی از دیدگاههای سید مرتضی را از کتابش نقل و نقد کرده است. این گزارشهای پراکنده که در واقع نقد کتاب «الشافی فی الامامه» است، تنها بازماندههای انتقادات معتزله و بیانگر نحوۀ مواجهه و نقدهای آنان به این کتاب است. نوشتار پیشرو تلاشی است در پی جمعآوری، تحلیل و بررسی انتقادات ابن ابیالحدید. او از باورهای اصلی معتزله در مسئله امامت و حقانیت خلفای سهگانه دفاع میکند و برخی از مبانی اصولی و کلامی سید مرتضی را نقد کرده است. ابن ابیالحدید در موارد متعددی استدلال سید مرتضی را قویتر میداند و گاه خود نیز ادلهای در نقد سخنان قاضی ارائه میکند. ابن ابیالحدید تا جایی که باورهایش به او اجازه میدهد، از جادۀ انصاف خارج نشده و کلامش تا حد زیادی خالی از توهین، تحقیر و افتراست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید