جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه اديان
> 1399- دوره 14- شماره 28
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
سال 1402
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 33
سال 1401
دوره 16 , شماره 31
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 32
سال 1400
دوره 15 , شماره 30
دوره 15 , شماره 29
سال 1399
دوره 14 , شماره 28
دوره 14 , شماره 27
سال 1398
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
سال 1397
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
سال 1396
دوره 11 , شماره 22
دوره 11 , شماره 21
سال 1395
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1394
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1393
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1392
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1391
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1389
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1388
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1387
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1386
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
ظهور بینشهای متعالی در ادیان عصر محوری بنا به تحلیل ساموئل آیزنشتاد
نویسنده:
علی هوشمندخوی ، قربان علمی ، مجتبی زروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله آرای ساموئل آیزنشتاد در شرح ظهور بینشهای متعالی در ادیان عصر محوری، به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده است. آیزنشتاد مهمترین دگرگونی دینی در عصر محوری را ظهور بینشهای متعالی در ادیان یهودی، کنفوسیوسی، هندوئی و بودائی میداند. بنا به ارزیابیهای او، بینشهای متعالی ناظر به تمایز میان دو عرصۀ نظم متعالی (پالوده) و نظم دنیوی (آلوده) بودند و کوشش برای رفع تنش میان آنها منجر به نهادینهشدن چند جهتگیری مختلف در ادیان عصر محوری شد: جهتگیری اینجهانی (انجام درست امورات دنیوی) در دین کنفوسیوسی؛ جهتگیری آنجهانی (کنارهگیری از امور دنیوی به منظور رستگاری) در ادیان هندوئی و بودائی؛ جهتگیری توامان اینجهانی و آنجهانی (قوانین شریعتمدار، جهتگیری نیایشی، دستورالعملهای آئینی و مَنهیات اخلاقی) در دین یهودی. در نظر آیزنشتاد نهادینهشدن این رویکردها منجر به بازسازی نظام دنیوی در برخی جنبهها شد: پدیدارشدن حاکمان سکولار که در برابر نظام متعالی پاسخگو و در برابر اَعمالشان مسؤول بودند؛ و مجزاشدن هویت جمعی مبتنی بر تقدّس از هویتهای مبتنی بر مدنیّت و خاستگاه مجزا.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرائت آیین ارتدوکس از «فهمناپذیری خدا»
نویسنده:
محمد مدبر چهاربرج ، الیاس عارف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 234
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبدّل و تحوّل صفت «حرص» از دیدگاه آثار تعلیمی صوفیه تا سدۀ نهم هجری
نویسنده:
مجید فرحانی زاده ، عباس محمدیان ، احمد خواجه ایم ، علی تسنیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش به تحلیل صفت حرص از منظر مراتب سیر و سلوک در مهمترین آثار تعلیمی صوفیه تا قرن نهم هجری میپردازد. این بررسی که با روشی توصیفی-تحلیلی نگارش یافته، نشان میدهد که صفت حرص، در هر یک از مراتب سهگانۀ سلوک، رویکرد متفاوتی داشته و دچار تبدّل و تحوّل محتوایی شده است، چنانکه در مرتبۀ نخست سلوک (فرق)، حرص به عنوان صفتی منفی شناخته میشود، لذا اقتضای این مرتبه ایجاب میکند تا سالک رویکردی کوششمدارانه در پرهیز از حرص داشته باشد. در مرتبۀ دوم (فنا)، جذبۀ الهی، سالک را از وجود مجازی و همۀ صفاتش فانی میسازد. بنابراین، صفت رذیلۀ حرص در این مرتبه به سبب فنای عارف، از او زدوده میشود؛ اما در مرتبۀ سوم (بقا)، عارف مظهر اسما و صفات الهی میگردد؛ لذا حرص در او به شکل ایجابی، اما تحوّلیافته، نمود مییابد. این صفت که در عاشق پس از قرب به معشوق ظاهر میگردد، به حرص و اشتیاق عاشق بر درجات بالاتری از قرب و وصال معشوق تعبیر میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد باوجود تناسب سخنان بیشتر عارفان از حرص با مرتبۀ فرق، سخنان برخیشان از حرص، با احکام مرتبۀ فنا و بقا نیز همپوشانی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طریقت عشق و مدارا در سلوک عرفانی شیخ نظامالدین اولیاء و کبیر
نویسنده:
شمس علی فتحی مرشت ، محمدرضا عدلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شیخ نظامالدین اولیاء (د 725 ق/1325م)، از مشایخ چشتیه در هند، و کبیر (قرن 15 م)، شاعر و عارف نامدار هندی، از حیث تأکیدشان بر عشق و مدارا شباهتهای فراوانی داشتند. شیخ نظامالدین و خلفایش موجب گسترش سلسله چشتیه و نیز ترویج زبان فارسی و اسلام در شبه قاره هند شدند. آنگونه که از ملفوظات شیخ استنباط میشود او عشق را شرط اصلی قبول هر طاعتی میدانست. به باور او، عشق الهی در قالب عشق به ولایت پیر تجلی میکند و در مقیاس وسیعتر تمام مخلوقات را دربرمیگیرد. کبیر نیز از شاعران و عارفان هند است که به همراه پیروانش در ترویج آیین بهکتی نقش مهمی داشته است. مذهب کبیر به روشنی دانسته نیست، هندوها او را هندو و مسلمانان وی را مسلمان میدانند. کبیر در اشعارش ظواهر دین را به شدت نقد میکند و معتقد است که عشق الهی جوهر دین است. از این رو، بر عبادت عاشقانه (بهکتی) تأکید میکند. او نیز عشق به گورو یا پیر را در تعالی روحانی سالک بسیار موثر میدانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد اریگن به مسیحشناسی
نویسنده:
مریم طهماسبی حاجیوند ، طاهره حاج ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اریگن اسکندرانی از مهمترین مدافعان مسیحیت است، از این لحاظ که درمورد رابطۀ خدای پسر یا لوگوس الهی با خدای متعال، بهترین تبیین را به دست داده و برای نخستین بار در کلام مسیحی واژۀ همذات را به کار برده است. از دیدگاه او خدای پدر و لوگوس الهی از یک ذاتند اما به لحاظ کارکرد و ویژگی تفاوت دارند و هریک بنابر وظیفه، نقش خود را در الوهیت ایفا میکنند. او میان خدای پدر و پسر تفاوت ماهوی قائل است و همین موضوع به طرح یک رابطۀ طولی میان دو اقنوم الوهی منجر میشود. اریگن معتقد است که لوگوس الهی در بدن عیسیمسیح جسم گرفت و در زمین ساکن شد. این لوگوس متجسد دو ماهیت الوهی و بشری دارد؛ در ماهیت بشریاش خدای متجسدی است که برای نجات و رستگاری انسان صورت بشری به خود گرفته است. تجسد لوگوس الهی، تکمیل عهدی است که خداوند با انسان پیش از آفرینش جهان بسته است. در این مقاله جایگاه اریگن در الهیات مسیحی و آرای او در حوزۀ مسیحشناسی را بررسی می کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اصطلاح «خلیفة الله» در متون عرفانی (قرن دوم تا یازدهم هجری قمری)
نویسنده:
مسعود شاورانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آموزه «خلیفة الله» در الهیات اسلامی بسیار حائز اهمیت است و مهمترین مبنای تفکر برتری انسان در هستی میباشد. با توجه به تأثیر عرفان اسلامی در شکلگیری الهیات اسلامی، این پژوهش به دنبال بررسی سیر کاربرد و تطور معانی و مصادیق این عبارت در متون عرفانی است.گردآوری دادههای این تحقیق به روش کتابخانهای و روش انجام آن، تحلیل محتوای توصیفیِ متون و آثار عرفانی نخستین تا آثار قرن یازدهم هجری میباشد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که عبارت «خلیفة الله» در کل آثار قرون دوم و سوم هجری مجموعاً چهار بار به کار رفته است. بعد از آن در قرون چهارم و پنجم هجری بسامد این عبارت در متون عرفانی باز هم اندک است؛ ولی نسبت به گذشته تکرار آن افزایش یافته است. امّا از سده ششم و هفتم به بعد مخصوصاً در کتابهای با موضوع عرفان نظری این عبارت به تعداد فراوان به کار رفته است. در قرون بعد کاربرد «خلیفة الله» کاملا نهادینه شده است و مصداقهای آن تنوع یافته؛ ولی مهمترین مصداق آن، «انسان کامل» بوده است. امّا در تمام این قرون، همواره بسیاری از صوفیه به طور صریح و یا غیر مستقیم با کاربرد این عبارت مخالفت و از ذکر آن پرهیز نمودهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی پیرامون هویت نویسندۀ کتاب مکاشفه
نویسنده:
آزاده رضایی ، فاطمه لاجوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
متون آپوکالیپسی، به عنوان مجموعه متونی که مکاشفاتی را پیرامون رویدادهای فرجام جهان روایت میکنند، در سنتهای یهودی و مسیحی به لحاظ صورت و محتوا اشتراکات بسیاری زیادی با یکدیگر دارند. از جملۀ این ویژگیهای مشترک، انتساب آپوکالیپسهای یهودی به نامدارترین شخصیتهای این دین نظیر موسی، توسط نویسندگان این گونه آثار به منظور اعتبار بخشی به آثارشان است، که اصطلاحاً «مجعول نویسی» خوانده میشود. نویسندگان آپوکالیپسهای مسیحی نیز همانند همتایان یهودیشان این روش را به کار بردند و آثار خود را به شخصیتهای مهم مسیحی نسبت دادند. ولی در این میان، کتاب مکاشفۀ یوحنّا یکی از نمونههای برجستۀ آپوکالیپسهای مسیحی است که نویسنده در آن به صراحت به نام خود یعنی یوحنّا به عنوان نویسندۀ اثر اشاره میکند. به همین سبب، از همان سدههای نخست تاریخ مسیحی مباحثات بسیاری پیرامون هویت این نویسنده در میان عالمان مسیحی شکل گرفت که تا عصر حاضر همچنان ادامه داشته است. نوشتار حاضر نشان میدهد که شناخت ما از هویت فردی یوحنّا امری تقریباً غیرممکن است، ولی با وجود این میتوان به شناخت نسبتاً روشنی دربارۀ هویت اجتماعی یوحنّا در مقام یکی از انبیا مسیحی نخستین و نحوۀ فعالیتهای دینیاش در حوزۀ جغرافیایی مخصوص به خود یعنی منطقۀ آسیای صغیر دست یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادپردازی «گره» با توجه به کهنالگوی «پیوند مقدّس»
نویسنده:
خلیل حکیمی فر ، ولی الله نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در طول تاریخ بشری، برخی از گرهها ارزش قدسی فراوانی داشتهاند. از قرن نوزدهم، این مسأله، مورد توجه مورخان ادیان قرار گرفت. این مطالعات، از فریزر تا الیاده، بیشتر بر مبنای اَعمال و اعتقادات جادویی و بهویژه با رویکرد نمادگرایی انجام و در سالهای اخیر، در آنها بر ارزش نمادین گرهها و کارکردهایشان در متن زندگی روزمره تمرکز شده است. هدف در این پژوهش، بررسی گرههای مقدّس، از منظر گستردگی جغرافیایی و فرهنگی، از عقاید اسطورهای تا دینی و معنی نمادین آنهاست تا به وجه مشترک و قالب کلی آنها در زمینههای متفاوت دست یافته شود. به نظر میرسد گرههای مقدّس که حاصل فعالیت انسانها برای تأثیرگذاری بر عوامل ماورایطبیعی هستند، در چارچوب کلی پیوندها و پیمانهای مقدّس درکشدنیاند. گره، همچون میثاق در ادیان ابراهیمی، نشانی از یک پیوند به همراه پیمانی رسمی، حیاتی و خطیر که تأثیری تعیینکننده بر حیات انسان داشته است. این تحقیق، از نوع تحقیقات کیفی و با استفاده از منابع مکتوب نگاشته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی «اعیان ثابته» با «کهنالگوها» در اندیشۀ ابنعربی و یونگ از منظر کارکردها
نویسنده:
روشنک جهانی ، علی سنایی ، عظیم حمزئیان ، حبیب الله نادری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«اعیان ثابته» و «کهنالگوها» دو اصطلاح بنیادی در دو نظام فکری متفاوت میباشند. ابنعربی با اصطلاح «اعیان ثابته» از منظر عرفان و یونگ نیز با اصطلاح «کهنالگوها» از منظر روانشناسی تحلیلی خصوصیات و کارکردهایی را برای آنها بیان کردهاند. هدف این مقاله، یافتن پاسخ پرسشی دربارهی تفاوتها و شباهتهای خصوصیات و کارکردهای «اعیان ثابته» و «کهنالگوها» در دیدگاه ابنعربی و یونگ است. این پژوهش نظری که به روش کتابخانهای انجام شده، نشان میدهد که هر دو متفکر قائل به وجود تصورات اوّلیه در قوۀ شناخت هستند و نفس/روان را همچون لوحی سپید نمیدانند. ابنعربی منشأ این تصورات را اعیان ثابته، معقولاتی در علم الهی، و دارای قابلیت وجودبخشی میداند که با تخیّل خلّاق تجلّی مییابند؛ ولی یونگ منشأ کهنالگوها از جمله کهن الگوی خود یا خدا را غریزه میداند و بازتاب این کهن الگوها را در نمادهای اساطیری و دینی جستجو میکند. بر ایناساس، ابنعربی در نظام فکریاش به «خدا» و یونگ به «انگارۀ خدا» میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطورههای بنیادین در باور یارسان (اهلحق)
نویسنده:
مزدک توسلی ، فاطمه لاجوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یارسان آیینی بنیان نهاده شده توسط سلطان صحاک برزنجهای در سدۀ 8 ق است که پیروان آن را میتوان در بخشهایی از کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان، آذربایجان، مازندران و عراق یافت. این کیش باورها و آیینهای ویژهای دارد که در عین برخی شباهتها، آن را از دیگر سنتهای دینی متمایز میکند. اسطورههای مربوط به خداشناسی، آفرینش و انسانشناسی یارسان را میتوان آیینۀ تمامنمای باورهای کلی این آیین در مورد خدا، جهان و انسان دانست و مفاهیمی همچون ذات، تجلّی، دونادون را در آنها جست. بر اساس این اسطورهها، خداوند در عین یگانگی، پیوندی نزدیک و ناگسستنی با فرشتگان و انسان دارد که وجود آموزهی دون به دون و ظهور ذاتها را در این آیین توجیه میکند. از سوی دیگر، خداوند با کمک فرشتگان به آفرینش جهان میپردازد که نه تنها پیوند میان خداوند و جهان را روشن میکند، بلکه چگونگی پیدایش برخی باورها و مناسک یارسان همچون نیایش، قربانی و نواختن تنبور را نیز توضیح میدهد. برخی اسطورههای یارسان آمیختهای از اسطورههای دینی پیش از خود هستند و برخی دیگر ویژهی این آیین، و از این نقطه نظر بدیعاند. بررسی چیستی این اساطیر و جایگاه آنها در باور یارسان با توجه به فراوانی کتب مقدّس این آیین موسوم به دفترهای کلام، و وجود پارهای اختلاف نظرها در میان برخی بزرگان و پژوهشگران یارسان، میتواند ما را به شناخت عمیقتر باورها و پیوند آنها با مناسک این آیین رهنمون کند. در این نوشتار آموزههایی همچون خداشناسی، جهانشناسی، فرشتهشناسی و انسانشناسی با تأکید بر اسطورههای مربوط به آنها بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید