جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فلسفه دین
> 1399- دوره 17- شماره 4
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 21 , شماره 1
سال 1402
دوره 20 , شماره 4
دوره 20 , شماره 3
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1401
دوره 19 , شماره 4
دوره 19 , شماره 3
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1400
دوره 18 , شماره 4
دوره 18 , شماره 3
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1399
دوره 17 , شماره 4
دوره 17 , شماره 3
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1398
دوره 16 , شماره 4
دوره 16 , شماره 3
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1397
دوره 15 , شماره 4
دوره 15 , شماره 3
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1396
دوره 14 , شماره 4
دوره 14 , شماره 3
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1395
دوره 13 , شماره 4
دوره 13 , شماره 3
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1394
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1393
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
سال 1392
دوره 10 , شماره 4
دوره 10 , شماره 3
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1391
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1390
دوره 8 , شماره 9
دوره 8 , شماره 11
دوره 8 , شماره 10
سال 1389
دوره 7 , شماره 8
دوره 7 , شماره 7
دوره 7 , شماره 6
دوره 7 , شماره 5
سال 1388
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
دوره 6 , شماره 2
سال 1387
دوره 6 , شماره 6
سال 1384
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 2
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1383
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
عوامل انگیزش اخلاقی در الهیات عرفانی ابنعربی
نویسنده:
علیرضا آرام ، سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ خاص این تأمل، شناسایی عوامل انگیزش اخلاقی در نگاه ابنعربی و ترسیم مسیری است که فاعل اخلاقی با پیمودن آن به حیات مطلوب دینی و اخلاقی دست خواهد یافت. رجوع به آثار ابنعربی با روش توصیفی و تحلیلی، این امکان را فراهم میکند که گامهای انگیزش اخلاقی را چنین تقریر کنیم: رحمت عام الهی در گسترش وجود، به انسان شرف وجود بخشیده و رحمت خاصۀ حقتعالی انسان را در مقام جمعیت (بالقوه) اسماء مستقر کرده است. معرفتی که عطیۀ حق و منتهی به شناخت عالم اعیان ثابته باشد، انسان را به حقیقت وجودی خود ملتفت میکند. رحمت الهی و معرفت انسان به این رحمت، برانگیزانندۀ محبت، زمینهساز همت و بستر پرورش خُلق مطلوب بشر است. در نهایت، مقام ولایت و شناخت اولیای الهی وجه دیگری از رحمت حق، مستدرکی برای نارسایی معرفت و جبرانی برای قصور همت است؛ که عامل اخیر انتقال از انگیزش اخلاقی به عمل اخلاقی را تسریع میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 567 تا 585
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهۀ خدا بهمثابۀ فرافکنی (بررسی و نقد الحاد انسانشناختی فویرباخ)
نویسنده:
سید عبدالرئوف افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از شبهات مطرح در حوزۀ خداشناسی معاصر، شبهۀ خدا بهمثابۀ فرافکنی است. بر پایۀ این شبهه، خدا همان آروزها و خواستهای برآوردهنشدۀ انسان بوده که طی فرایندی موسوم به فرافکنی به بیرون افکنده شده است و سپس به خدا تبدیل میشود. در این نوشتار به شیوۀ تحلیلی – توصیفی تلاش خواهد شد که این شبهه با تکیه بر آثار خود فویرباخ و شارحان او تقریر شود و سپس با عنایت بیشتر به آرا و نظریات فیلسوفان و الهیدانان مسلمان مورد نقادی قرار گیرد. بر پایۀ این نوشتار، اموری مانند تفاوت بین فرافکنی فویرباخ و فرافکنی روانشناسان، عدم اثبات نظریه، انسانگرایی افراطی، الحاد انسانشناختی و عدم کارایی توجیهات کارکردگرایانه، برخی از اشکالهایی هستند که بر این دیدگاه وارد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 541 تا 566
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از عقل مسیحی قرون وسطی تا عقل انسانی رنسانس (پژوهشی در نسبت میان ایمان و خرد در اندیشۀ غربی با ابتنای بر آرای سنت آگوستین)
نویسنده:
مینا محمدی وکیل ، حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه غربی
,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی)
,
معرفت شناسی دوره قرون وسطی
,
تاریخ فلسفه
چکیده :
آغاز فلسفة قرون وسطی عموماً به سنتآگوستین بازمیگردد، او در آموزة «من گناهکارم، پس هستم» حقیقت و هستی انسان را برای نخستین بار در گرو یک کنش انسانی و غیرالهی تعریف میکند. مطالعة سیر اندیشه از عبارت مذکور سنتآگوستین تا «من فکر میکنم، پس هستم» دکارت، از یکسو نشاندهندة چالش طولانی در حل رابطة میان فهم و حقیقت است و از سوی دیگر، ریشههای نوگرایی را در برخی آرای قرون وسطایی مشخص میکند. در مقالة حاضر با نگاهی به کلیدیترین آرای اندیشمندان قرون وسطی کوشش میشود از طریق توضیح نظریة شک آبلار بهعنوان ابزار دستیابی به حقیقت، تبیینات سنفرانسیس در خصوص اینکه حقیقت بیش از آنکه در بالا باشد، در پایین و درون انسان است، همچنین باور به اصالت اراده و اصالت فرد که توسط اکام و اوتریکور طرح گردید و ... چگونگی ظهور عقل انسانی عصر مدرن و روند شکلگیری گزارة «من فکر میکنم پس هستم» روشن شود. تحقیق بهصورت تحلیلی ـ توصیفی بوده و تجزیهوتحلیل دادهها به شیوة استقرایی صورت گرفته است. طبق یافتههای پژوهش، روشن میشود که اساس فلسفة دکارت، بهعنوان پدر فلسفة مدرن، مقتبس از اندیشة سنتآگوستین است؛ بهعبارت دیگر نهتنها قرون وسطی بلکه عصر جدید را نیز باید با سنتآگوستین آغاز کرد..
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 635 تا 659
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به کوشش آلوین پلانتینگا برای پاسخ به ایراد فروید دربارۀ منشأ باور به خدا
نویسنده:
جلال پیکانی ، سادات حسینی ، مهین رضایی ، زینب شکیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فروید بر اساس مبانی روانکاوانۀ خود تحلیلی از منشأ دین و کارکرد آن بهدست داد که بر روی طیفی وسیع از متفکران سدۀ بیستم تأثیرگذار بود. این تأثیرات اغلب نقش سلبی داشتند. از اینرو اغلبِ دینداران یا تحلیل فروید را رد کردهاند یا با دیدۀ تردید به آن نگریستهاند. پلانتینگا از جملۀ متفکرانی است که دیدگاه بهنسبت ویژهای دربارۀ تحلیل فروید داشت. در این مقاله ابتدا تحلیل فروید از منشأ و کارکرد دین را بهاختصار توضیح دادهایم. سپس رأی پلانتینگا را در آن زمینه نقل کرده و در نهایت امر نشان دادهایم که توجه پلانتینگا به فروید، چه نقشی در شکلگیری معرفتشناسی دینی پلانتینگا ایفا میکند، به اینصورت که یکی از انگیزههای اصلی پلانتینگا در طرح نظریۀ پایه بودن باور به خدا و حس الوهی و همچنین نظریۀ تضمین، مواجه نشدن با ایرادهایی است که فروید مطرح کرد. اما بررسی معرفتشناسی دینی پلانتینگا نشان میدهد که راهحل او بسنده نیست و ایراد فروید با روشی که پلانتینگا در پیش گرفت، رفعشدنی نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 609 تا 633
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رابطۀ صفت حیات با سایر صفات الهی از منظر فخر رازی
نویسنده:
امیرحسین منصوری نوری ، فاطمه کوکرم ، محسن شمس ، عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
پژوهش حاضر بهدنبال پاسخگویی به این سؤال اساسی که «رابطۀ صفت حیات خدای متعال با سایر صفات الهی از منظر فخر رازی چگونه است؟» شکل گرفت، ابتدا دغدغۀ فخر در معرفت صفات بررسی شد؛ دغدغۀ او رسیدن به معرفتی کامل یا دستکم معرفتی است که رافع تکلیف عقلی انسان در مقام معرفت خالق باشد؛ سپس رابطۀ علم و قدرت با حیات را بررسی کردیم و این نتیجه حاصل شد که علم و قدرت، از لوازم حیات هستند و حیات برای آنها نقش علیت دارد؛ سپس رابطۀ اراده با حیات کندوکاو شد؛ فخر این صفت را در مرتبۀ متأخر از علم دانست، سپس به سمیع و بصیر پرداخته شد که فخر آن دو را مساوق علم یا از لوازم علم معرفی کرد. صفت متکلم نیز بررسی شد و اندیشۀ فخر اینگونه بهدست آمد که کلام یا آشکارکنندۀ علم است یا آشکارکنندۀ قدرت و از این طرق به ذات منتسب میشود و در نهایت بقای حقتعالی مساوق حیات معرفی شد. نتیجه اینکه از منظر فخر، صفت حیات خدای متعال صفت محوری نسبت به سایر صفات بوده و تا حیات الهی نباشد، صفات دیگر به عرصۀ وجود نخواهد آمد..
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 661 تا 681
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلۀ علم الهی و اختیار بشر: نقد و بررسی راهحلهای کلاسیک با تمرکز بر دیدگاه زاگزبسکی
نویسنده:
علی یاری زاده ، میرسعید موسوی ، علی قنبرنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ علم پیشین الهی و ارادۀ آزاد (اختیار) بشر از مهمترین و پیچیدهترین مسائل فلسفی در حیطۀ سنت ادیان ابراهیمی است که تحت عنوان تقدیرانگاری الهیاتی از آن یاد میشود .ما در این نوشتار با طرح جدید مسئله توسط زاگزبسکی، سه راهحل سنتی ــ راهحل بوئتیوس، راهحل اکامی و راهحل مولینا ــ را بررسی خواهیم کرد. بر اساس راهحل بوئتیوس، خداوند فرازمانی است. راهحل اکامی هم علم خداوند به اختیار ما را واقعیت نرم، نه واقعیت سخت میداند و بر اساس راهحل مولینا نیز فرض انتقال ضرورت گذشته انکار میشود. در ادامه خواهیم دید که در مسئله و راهحلهای آن به غلط جاودانگی خدا در زمان را فرض گرفتهاند که این رویکرد برخلاف الهیات آنسلمی است که خداوند را فرازمان برمیشمارد. در نهایت، نشان میدهیم که راهحل بیزمانی با الهیات آنسلمی و علم فعلی خداوند منطبق است. فاعلیت انسان در طول فاعلیت الهی قرار دارد، یعنی از یکسو، علم خداوند در رأس سلسلۀ علل و اسباب تحقق فعل است و بهمثابۀ یکی از شرایط تحقق فعل اختیاری محسوب میشود، و از سوی دیگر، علم و قدرت بشری در سلسلۀ اسباب و علل آن فعل قرار میگیرد. در نتیجه، استناد علم محدود بشر به علم نامحدود و فرازمان خداوند، منافی اختیار نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 683 تا 705
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید