جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
انوار معرفت
> 1398- دوره 8- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1401
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 23
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 22
سال 1400
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 20
سال 1399
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 19
دوره 9 , شماره 1 پیاپی ۱۸
سال 1398
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 17
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 16
سال 1397
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1396
دوره 7 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 12
سال 1395
دوره 5 , شماره 1
دوره 4 , شماره 2
سال 1393
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1392
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1391
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1390
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسي تطبيقي فناي في الله در عرفان اسلامي و مكشه در مكتب ادويته ودانته با تأكيد بر آراي ابنعربي و شَنكَره
نویسنده:
حسن عبدي ، رضا الهيمنش
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در عرفان اسلامي، «فناي في الله» مقصد نهايي است و در مکتب ادويته ودانته «مُکشه». با توجه به شباهتهاي ميان عرفان اسلامي و مکتب مذکور، مقايسة اين دو آموزه ميتواند به درک عميقتر «فناي في الله» کمک کند. پرسش اين است: چه وجوه اشتراک و تفاوتي ميان مقام «فناي في الله» در عرفان اسلامي با تأکيد بر آراي ابنعربي و مقام «مُکشه» در مکتب ادويته ودانته با تأکيد بر آراي شَنکَره ميتوان يافت؟ براي پاسخ، در مرحلة جمعآوري اطلاعات، روش توصيفي، و براي تجزيه و تحليل اطلاعات، روش تحليلي ـ مقايسهاي بهکار رفته است. بر اساس يافتههاي تحقيق، وحدتگرايي، معرفتمحوري، و نقش ابزاري عمل، وجوه شباهت اين دو آموزه است و تفاوتهاي آن دو عبارت است از: وجودي ـ معرفتي بودن فنا بهرغم شهودي بودن مُکشه؛ مبدأ بودن حرکت حبي براي فنا بهرغم مبدأ بودن سَمساره براي مُکشه؛ نقش انسان کامل در فنا بهرغم عدم توجه به انسان کامل در مُکشه؛ تأکيد بر وجه خاص در آموزة فنا بهرغم عدم توجه به آن در مُکشه؛ توجه به مرحلة بقاي بعد الفنا در آموزة فنا و عدم توجه به آن در مُکشه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين نسبت بين خدا و ذات الهي با مخلوقات، مبتني بر وجوه تمايز ميان دو مفهوم خدا و الوهيت در انديشة اكهارت
نویسنده:
محمدعلي دهقان تفتي ، عباس يزداني
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مايستر اکهارت (1328-1260م) ميان وجودي که خالق مخلوقات است، يعني خدا يا «God»، و ذاتي واحد و مطلق از هر قيدي، يعني الوهيت يا «Godhead» تمايز قائل ميشود. هدف اين مقاله تحليل و تبيين نسبت بين خدا و ذات او با مخلوقات بر اساس وجوه اين تمايز است. نتايج اين تحليل نشان ميدهد که بر اساس ديدگاه اکهارت، خدا عالَم را به عنوان مخلوق، متّحد با خود آفريده است. بين او و مخلوقات سنخيت علّي و معلولي وجود دارد. امکان شناخت خدا از طريق قواي ادراکي و امکان سخن گفتن دربارة خدا وجود دارد. اما مبتني بر همين ديدگاه، الوهيت ذات هر موجود و منشأ همة کمالات وجودي است. به واسطة دو ويژگي اصلي وحدت مطلق و فاعل نبودن، شبيه به چيزي نيست و هيچ نسبت و سنخيتي با هيچ چيز ندارد. از هر قيدي، حتي قيد اطلاق، مبرّاست و نميتوان آن را وجود خواند. نه امکان سخن گفتن دربارة الوهيت وجود دارد و نه امکان شناخت؛ بلکه تنها به واسطة عروج ميتوان با او يکي شد. در نتيجه، بر پاية ديدگاه اکهارت، الوهيت با ذات هر موجود، عينيت دارد و با وجود آنها داراي تباين است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي مسئلة عبد اسم در عرفان اسلامي
نویسنده:
رسول باقريان
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
عبد اسم از جمله اصطلاحاتي است که در دستگاه عرفاني ابنعربي مطرح و به وسيلة برخي پيروانش تبيين شد. اين مفهوم به اين معناست که وقتي سالک در فناي صفاتي يا بقاي پس از آن، با اسمي از اسماي الهي متحد شد، در وجود او جز حقيقت اسم مزبور حقيقت ديگري يافت نميشود و وجود او به تمام معنا تحت تدبير و ربوبيت آن اسم واقع ميشود. در چنين حالتي گفته ميشود او عبد آن اسم شده است. اين مسئله در دو دانش عرفان نظري و عملي قابل طرح است: در عرفان نظري ذيل بحث انسان کامل و نيز ذيل بحث مظاهر اسما و در عرفان عملي ذيل ويژگيهاي سالک در سفر دوم از اسفار اربعة عرفاني. در عبوديت اسم، هم اسم الهي و هم عبد آن، هر کدام در ارتباط با يکديگر احکام و ويژگيهايي دارند: اسم الهي ضمن شکل دادن به باطن و حقيقت قلبي سالک، او را ربوبيت ميکند؛ عبد هم ضمن مظهريت براي آن اسم، مجراي فيضي براي آثار آن ميشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل و بررسي نظام انسانشناسي معنويت اشو
نویسنده:
حسن قرهباغي ، محمد جعفري
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نوشتة حاضر به بررسي و تحليل نظام انديشة اشو در حوزة انسانشناسي ميپردازد. وي معتقد است كه انسانها داراي دو ساحت مادي و مجردند که در بين اين دو، اصالت با روح انسان است. چنانكه از سخنان او به دست ميآيد، وي نگاه مثبتي به ذات انسان دارد و معتقد است كه انسان بايد با اختيار خود گوهر درونش را متجلي کند؛ هرچند اين امر سبب نميشود که انسان هدف و مرکز خلقت باشد. گفتار اشو در باب هدف و معناي زندگي انسان دچار ابهام و تضاد است؛ زيرا دو رويکرد در بيان اشو وجود دارد: در برخي سخنان، وجود هدف و معنا براي زندگي انساني نفي ميشود و در بعضي ديگر، هدفهايي چون روشنضميري، خودآگاهي، بيذهني و لافکري و... براي زندگي بيان ميشود که در ساية زندگي مطابق با طبيعت معنا پيدا ميکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انديشۀ تجلي؛ طرح نظريۀ معنويت زيستمحيطي
نویسنده:
محسن شيراوند
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در غرب بحث دربارة اخلاق زيستمحيطي بهعنوان يكي از سرفصلهاي اصلي اخلاق جهاني دچار دگرديسي هويتي شده است. دليل اين دگرديسي، عدم توفيق كانونهاي چهارگانة اخلاق زيستمحيطي در زمينة مهار بحرانهاي زيستمحيطي است. امروزه تمرکز پژوهشهاي زيستمحيطي انديشمندان بزرگ غربي سمت وسويي ديني به خود گرفته است. آنچه امروزه در مراکز آکادميک غرب تحتعنوان «معنويت زيستمحيطي» شنيده ميشود، کوچ کردني آرام از اخلاق زيستمحيطي مبتني بر انسان به اخلاق مبتني بر «معنويت» است. نگارنده با بررسي سير دگرديسي آثار پژوهشي شکل گرفته در مغرب زمين، «انديشة تجلي» را مهمترين خاستگاه معنويت زيستمحيطي در عالم اسلام ميداند. اين مقاله ميکوشد در دو منبع حکمت و شريعت اسلامي شاکلة اصلي اين موضوع را کندوکاو نمايد. روش به كار رفته در اين پژوهش، اسنادي ـ تحليلي است؛ بدين نحو كه ابتدا برخي از مهمترين نظريات و كانونهاي زيستمحيطي و در ادامه، انديشة تجلي در دامان شريعت و حكمت بحث خواهد شد و به اين نتيجه خواهد رسيد كه مجموع نصوص متقن ديني و متون حکمي ـ عرفاني، زيستبومي فکري – فرهنگي ايجاد کرده است که اين زيستبوم ظرفيت بالايي براي پذيرش انديشة تجلي دارد. اين انديشه به شرط ايجاد سازوکارهاي دقيق، قدرت خوبي در زمينة فرهنگسازي زيستمحيطي دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل تطبيقي عامل محرك در نظام عرفان عملي از منظر نهج البلاغه و منازل السائرين
نویسنده:
فاطمه علايي رحماني ، صديقه لبانيمطلق ، فهيمه غلامينژاد
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
گرايش به مباحث عرفاني در دورة معاصر و نياز مبرم به بازبيني متون عرفاني، پژوهشگران را بر آن ميدارد تا نگاهي دوباره به آثار عرفاني دورههاي گذشته بيندازند. در اين ميان، کتاب منازل السائرين از جمله منابع مهم در عرفان عملي است که مجموعهاي نظاممند را جهت طي مراحل کمالات انساني براي سالک طريق ترسيم ميکند. در اين پژوهش به شناسايي عامل محرک در اين نظام و تطبيق آن با نظام عرفان عملي مبتني بر نهجالبلاغه پرداخته شده است. بر اين اساس، «يقظه» عامل محرک در نظام منازل السائرين، و «تفکر» عامل محرک در نظام مبتني بر نهجالبلاغه است. نقطة تلاقي اين دو نظام در بحث شناخت عامل محرک، بهرهگيري از انوار عقلانيت است که در دستيابي به مقام «تفکر» نقش زيربنايي و در رسيدن به مقام «يقظه» به عنوان يکي از اسباب آن مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید