جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز)
> 1399- دوره 14- شماره 31
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
سال 1403
دوره 18 , شماره 46
سال 1402
دوره 17 , شماره 45
دوره 17 , شماره 44
دوره 17 , شماره 43
دوره 17 , شماره 42
سال 1401
دوره 16 , شماره 41
دوره 16 , شماره 40
دوره 16 , شماره 39
دوره 16 , شماره 38
سال 1400
دوره 15 , شماره 37
دوره 15 , شماره 36
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
سال 1399
دوره 14 , شماره 33
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
سال 1398
دوره 13 , شماره 29
دوره 13 , شماره 28
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
سال 1397
دوره 12 , شماره 25
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1396
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1395
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
دوره 0 , شماره 0
سال 1394
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1393
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1392
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1391
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1389
دوره 4 , شماره 219
دوره 4 , شماره 216
سال 1388
دوره 3 , شماره 214
دوره 3 , شماره 210
سال 1387
دوره 2 , شماره 205
دوره 2 , شماره 203
سال 1386
دوره 1 , شماره 202
دوره 1 , شماره 199
عنوان :
بررسی اجمالی مفهوم طبیعت در سه نقد کانت
نویسنده:
مسعود علیزاده اقدم ، محمد رضا عبداله نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر، بخشی است از تحقیقی درباره رابطه سه نقد در فلسفه کانت، مبتنی بر مفاهیم اساسی فلسفه انتقادی. یکی از این مفاهیم، طبیعت است. طبیعت در فلسفه انتقادی، مجموعۀ متعلَقهای فعالیت حکمکردن است، و چون این فعالیت، بنحو خودآیین یعنی مطابق اصول استعلایی انجام میگیرد طبیعت نیز افقی است که با این اصول تقویم میشود. طبیعت در نقد اول، قلمرو متعلَقهای شناختِ متناهی از جهت صورتشان است، و توسط اصول استعلایی فاهمه تقویم میشود. تقویم ماتقدم صورت عین و نه مادهاش، متوقف است به تناهی شناخت انسان. طبیعت در نقد دوم، قلمرو متعلَقهای عقل عملی است که ارادههای آزادند و توسط قانون اخلاقی تقویم میشود. غایتبودن این طبیعت، نشان تناهی عمل انسان است. طبیعت در نقد سوم، افقِ ماتقدمِ گشودهشده توسط اصل استعلایی حکم تأملی است یعنی حوزهای است که در آن انسان به تأمل در متعلَقهای شناخت از جهت کثرت و عدم ضرورتشان میپردازد، که این نیز وجه دیگری از تناهی در شناخت انسان است. بدینسان سیر تحلیل طبیعت در سه نقد، سیر تحلیل تناهی انسان است. این تحلیل در تمامیتش نشان میدهد که انسان، یعنی موجود آزاد متناهی در جهان محسوس، به چه معناست. چنین است که تحلیل کانت از مفهوم طبیعت در سه نقد، بخشی از تلاش اوست در جهت پاسخدادن به آن سؤال واحد که به گفته او مسئله اصلی فلسفه انتقادی است: «انسان چیست؟»، و چنانکه میبینیم فهم این پاسخ، و ازینرو فهم فلسفه انتقادی، فقط با درنظرآوردن هر سه نقد ممکن میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 363 تا 385
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حمایت از حقوق انسانی افراد در برابر کووید 19 (کروناویروس) در پرتو فلسفه اخلاق وظیفهگرایی کانت
نویسنده:
حسن خسروی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه زیست جمعی و نیازهای متقابل اساس زندگی بشر را تشکیل داده و حفظ تعادل آن، مستلزم همکاری مشترک در عرصه جهانی است. لذا انسان به تنهایی قادر به حل بحرانها و چالشهای پیرموان خود نخواهد بود. با گسترش بیماری کروناویروس یا کووید 19، به عنوان یک «اپیدمی جهانی»، همکاریهای متقابل و نوع دوستی بیشتر اهمیت یافته و مهار بیماری، درمان مبتلایان و پوشش نیازهای آسیبدیدگان و تامین حقوق انسانی، نیازمند مبنایی اساسی جهت الزامی شدن «اصل حمایت از حقوق انسانی دیگران»، میباشد. هدف اساسی مقاله، موجهسازی این الزام بر بنیاد اخلاق وظیفهگرای کانتی با رویکرد توصیفی-تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که متاثر از کووید 19 حقوق انسانی افراد زیادی در معرض آسیب قرار گرفته و اخلاق وظیفهگرا به جهت نهادینهسازی قانون الزامی عمل به تکلیف ناشی از فاعل اخلاقی و خودآیین، خرد خودبنیاد و اراده نیک و آزاد، میتواند منشا حرکت افراد اخلاقی برای تضمین اصل حمایت از سایرین در برابر این بیماری شود. انسان متصف به اخلاق وظیفهگرا در کمک به سایر افراد، صرفا به اصل عمل اخلاقی «حمایت از دیگری»، توجه مینماید، لذا در کمال بیطرفی، عدالت، برابری، عدم تبعیض و بدون دخالت دادن انطباعات حسی، به افراد نیازمند، آسیبدیده، مبتلا و بیمار کمک مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه سیاسی و مواجهه با کرونا؛ مواجهه با همهگیری ویروسی کووید-19 از منظر فلسفه سیاسی معاصر
نویسنده:
عبدالمجید مبلغی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این نوشتار به بررسی ظرفیت نظریههای فلسفه سیاسی معاصر در مواجهه با ویروس کووید-19 میپردازد. جهت انجام این مهم نویسنده به پیشهاد طبقه بندی ویژهای برای فهم تنوع حاکم بر منطق اقدام و عمل در حوزه عمومی بر اساس نظریههای فلسفه سیاسی همت میگمارد و سپس، از منظر آگاهی ناشی از این طبقهبندی مفهوم پردازانه، سطوح مختلف درک موقعیت به لحاظ فلسفی را در مواجهه با این ویروس همهگیر به بحث میگذارد. بر این اساس چهار گروه نظریهپردازی عدالت- محور، سنت- محور، نتیجه-محور و آزادی-محور معرفی میگردد. نوشتار میکوشد، در تلاشی ابتدائا معرفتشناسانه و سپس ظرفیتسنجانه بر پایه نظام هنجاری ناشی از هر یک از نظریههای فلسفه سیاسی، امکانهای پیش روی این دیسیپلینهای نظری را جهت فهم موقعیت همهگیری ویروس کرونا و سپس مواجهه با آن توضیح دهد. مقاله قادر به شناسایی طیفی از امکانها، بر اساس رویکردی انتقادی و تحلیلی، میگردد. فرضیه پژوهش آن است که به میزانی که نظریات فلسفه سیاسی از سمت معرفتشناسی کل نگر متعین پیرامون عدالتگرایی به سمت معرفتشناسی جزءنگر نامتعین پیرامون آزادیگرایی تغییر موقعیت مییابند، استعداد سیاستگذاری کنترل پایه و محدودیتگرا در جامعه کاهش مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سازگاری خودآیینی با آتوریته دینی
نویسنده:
مجید دهقان ، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
خودآیینی از کانت به بعد فضیلتی عقلانی به شمار میآید که فرد را مستقل از دیگری دارای توانایی انتخاب و تصمیمگیری در حوزههایی مانند اخلاق، سیاست و معرفت فرض میکند. شخص خودآیین با این تعریف در مقابل هر آتوریته شامل آتوریته دینی مقاومت نشان میدهد. به همین دلیل همواره خودآیینی مانع از پذیرش آموزههای دینی بدون شاهد مستقل قلمداد میشود. در این تصویر، دوراهی بین باور دینی و عقلانیت انتخاب سختی را پیش روی انسان مدرن دیندار قرار داده است. انسان مدرن ناگزیر است عقلانیت را به کنار نهاده و متعبدانه به دین باور داشته باشد یا باورهای دینی خود را محدود به گزارهای اندکی کند که برای آن شاهدی داشته باشد. فیلسوفانی مانند زاگزبسکی، کُدی و رابرت و وود در تلاشند با تحلیل دوباره مفهوم خودآیینی تفسیری از آن ارائه کنند که با پذیرش آتوریته معرفتی از جمله آتوریته دینی ناسازگاری نداشته باشد. در این مقاله پس از مرور تعریف خودآیینی و تاریخچه آن بر چرایی تنافی این مفهوم با آتوریته تمرکز میشود. سپس به رابطة این مفهوم با مفاهیمی مانند استقلال و آتوریته پرداخته میشود. در ادامه با ارائه تفسیری سازگار از این مفهوم با آتوریته رابطة این مفهوم جدید با آتوریته دینی تحلیل میگردد و صورتهایی از سازگاری خودآیینی و آتوریته دینی ارائه میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 437 تا 458
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گسست ماکیاوللی از مبانی فلسفه سیاسی ارسطو
نویسنده:
محسن باقرزاده مشکی باف ، مصطفی عابدی ، محمود صوفیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در این پژوهش درصدد توضیح این موضوع هستیم که چگونه نیککولو ماکیاوللی، مبانی اندیشه سیاسی کلاسیک را به صورت بنیادین مورد نقد قرار میدهد و در گسست از آن مبانی، راه را برای ایجاد نگرشی جدید به سیاست و همچنین تأسیس علم سیاست هموار میکند. در این جستار، فلسفه سیاسی ارسطو به عنوان نماینده منطق اندیشیدن سیاسی کلاسیک مطرح شده است و این اندیشه را بر اساس سه اصطلاح استراتژیکِ طبیعت، بخت و فضیلت و همچنین نسبت پیچیده میان آنها و ارتباطشان به سیاست در منظر ارسطو، مورد تفسیر و بررسی قرار میدهیم و نشان خواهیم داد که سیاست دنباله نگاه طبیعت محور و اخلاق محور ارسطوست. همچنین به صورت همزمان میپردازیم به اینکه چگونه ماکیاوللی با سه اصطلاحی که در مقابل اصطلاحات ارسطو وضع میکند (که عبارتند از قدرت، ویرتو و میهن) مبانی اندیشه سیاسی ارسطو و همچنین به تبع آن اندیشه سیاسی کلاسیک را بیاعتبار میکند و راه را برای ایجاد اندیشه سیاسی جدید که در بیرون میدان جاذبه قدرت طبیعت، قدرت اخلاق و قدرت بخت شکل میگیرد، باز میکند. جایی که آدمی تنها با اتکا به اراده خود و ویرتو و بدون نیاز به نیروی طبیعت و بخت، منطق مناسبات سیاسی را به نفع خود بر هم میزند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 333 تا 361
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در آمدی پدیدارشناختی بربحران کووید۱۹ با تاکید بر موقعیت های مرزی
نویسنده:
حسین مصباحیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این نوشته تلاش کرده است وجوهی از پدیدار کرونا که در دام مستوری افتادهاند را مورد مطالعه قرار دهد و به آنها مجال دهد تا خود را بنمایانند. در چنین جهتی، مقاله بحث کوتاهی عرضه کرده است درباره ابعاد وضعیت بحرانی ناشی از بیماریهای همهگیر با تاکید بر کرونا و نشان داده است که بحران مذکور سبب شده است که بحرانهای ناشی از کنش انسانی از پستوی خود خارج شوند و انسان را مجبور سازند تا وضعیت بحرانی خود را دریابد و درگیر آن شود. مقاله بحث کرده است که پاندمی کووید ۱۹، شش سطح بحران رابطه انسان با خود، با فرهنگ ملی، با طبیعت، با دیگری، با خدا، و با علم را از پستو درآورده است و انسان را مجبور کرده است که در خود و در رابطه خود با غیر خود توقف کند. گرچه پدیدارشناسی پاندومی کووید ۱۹ زمانی به سرانجامی میرسد که سطوح ششگانه بحران مذکور به ترتیب از طریق وامگیری مفاهیم فلسفی«موقعیتهای مرزی»، «نزاع برای ارجشناسی»، «گشتل»، «دیگری»، «نام خدا» و «بحران علم» مورد مطالعه قرار گیرند، مقاله به دلایل روششناختی ترجیح داده است، درآمد آن را برگزار کند و به کمک واضع اصطلاح موقعیتهای مرزی، کارل یاسپرس، منحصرا بر سطح نخست بحران توقف کند و به ایضاح آن بپردازد. مقاله بدین ترتیب با برشمردن دو خصلت اصلی موقعیتهای مرزی یعنی تعارض و شکست، و چهار موقعیت مشخص مرزی یعنی رنج، جدال، گناه و مرگ تلاش کرده است شرحی از بحرانهای ناشی از کرونا فراهم آورد و نشان دهد که بحران مذکور، نقشهای موقعیتهای کلی و موقعیتهای مرزی را جا به جا کرده است. اگر موقعیتهای مرزی در شرایط عادی حاشیهای بر متن موقعیتهای کلی بوده است، در شرایط کرونایی جاری این موقعیتهای کلی مبتنی بر آگاهی است که حاشیهای بر متن درگیریهای وجودی در موقعیتهای مرزی شده است و چون چنین است ضرورت دارد که نحوه مواجهه با آن از سطح اگزیستانسیل به سطح اگزیستانسیال و از خاستگاهی ناشی از اگزیستانس آدمی به موقعیتهای کلی رودرروی دازاین تغییر جهت دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 305 تا 331
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل فلسفی بحران ناشی از «کرونا ویروس»
نویسنده:
منصور ایمانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ماجرای اخیر «کرونا ویروس» در عصر جدید، یادآور یکی از مسائل همیشگی در تاریخِ فلسفه و کلام است.فیلسوفان و متفکرین حوزه دینپژوهی، این قبیل امور را تحت عنوان «شرور» مورد بحث و موشکافی قرار دادهاند. این مقاله نیز بحران ناشی از رفتار این ویروس را تحت همین عنوان بررسی کرده و ابعاد مختف آن را در ساحت باورها و عواطف تحلیل نمودهاست. در حوزه معرفتی و فکری، راهحلّهای مختلفی در این خصوص ارائه شده است. هیچ یک از این راهحلّها به تنهایی قادر به پاسخگویی به همه اشکالات و توجیهکننده همه اقسام شرور نیستند؛ لکن به نظر میرسد در تبیین شرور رایج، ترکیبی از آنها را در چارچوب یک جهانبینی جامع، میتوان بهکار برد. در حوزه عاطفی و وجودی نیز که براساس آن، فرد پدیده شرّ یعنی درد و رنج را با تمام وجودش تجربه میکند، هم تحلیلها و تبیینهای ناظر به حوزهباورهادر جهت معنا بخشی بهاین درد و رنجها، کارساز هستند و هم مراقبتهای اخلاقی و عاطفی و روانشناختی، مفید و اثربخشاند و به تسکین و تقلیلِ درد و رنج افرادِ گرفتار کمک میکنند. پدیده «کروناویروس»، از منظری دیگر نیز دارای آثار و پیامدهای مختلف و مخرّب در حوزههای مختلف فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و جهانگردی است که حلّ آنها، نیازمند تدابیر هوشمندانه و هماهنگ است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافت شرطی در منطق سینوی با رویکرد کلامی
نویسنده:
رضا رسولی شربیانی ، ابراهیم امرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تأمّل در منطق ارسطو و تحلیل مبانی متافیزیکی آن، ارتباط تنگاتنگ میان منطق و متافیزیک در اندیشه او را نشان میدهد. امّا با دقّت در تمایزات این منطق با منطق ابنسینا، شاهد کمرنگ شدن ارتباط متافیزیک و منطق نزد ابنسینا و بهتبع آن پررنگتر شدن گرایش صوری در این منطق میشویم. پرداختن به تمایزاتی که نشاندهنده گرایش صوریِ منطق ابنسینا نسبت به منطق ارسطو است، نیازمند نوشتار دیگری است و ما در این مقاله تنها به بیان علل کلامی و معرفتشناختی این گرایش نزد ابنسینا میپردازیم. او در کتاب اشارات و تنبیهات، منطق را علم بررسی اشکال تفکّر معرفی میکند و تفکّر شرطی را نیز قسمی از تفکّر دانسته و در مورد آن بهتفصیل بحث میکند. این توجه به تفکّر شرطی، ناشی از دغدغهها و مسائلی است که ابنسینا با آنها درگیر بوده و برای تبیین آنها از منطق بهره جسته است. ابنسینا در شرایطی از مکان و زمان زندگی میکرد که اندیشه کلامی، تفکّر غالب زمانه وی بود و ازآنجاکه در مباحث کلامی از واقعیتهای جهان و مصادیق باورهای دینی و روابط آنها بحث میشود نه از مفاهیم و امور ذاتی و اندراج آنها، لذا ابنسینا به منطق شرطی که روابط میان امور واقع را تبیین میکند التفات بیشتری داشت و چون منطق ارسطو را با توجه به مبانی خاص فلسفی آن در تبیین این قسم از تفکّر ناتوان مییافت، سعی درکمرنگ کردن رابطه منطق و متافیزیک و درنتیجه صوریتر کردن منطق ارسطویی نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 459 تا 477
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در باب کارایی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در تحلیل بحران کرونا ویروس
نویسنده:
میکاییل جمال پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از کلمات پرکاربردی که اخیراً در سطح جهان رواج پیداکرده، بیگمان کلمه کروناویروس است که تنها در چند ماه اندک توانست سایه خود را بر جهان بگستراند. پیامدهای این پدیده از آنچنان حساسیت و اهمیتی برخوردار است که از یکسوی، موجب تغییر زاویه دید انسان نسبت به مقولههایی از قبیل حیات، امید، مرگ و اجتماع شده و از سوی دیگر موجب ظهور ادبیات واژگانی جدید مانند زندگی مجازی، رزمایش کمک مؤمنانه، تمدن بی جامعه و مدافعان سلامت شده است. آنچه در این مقاله موردتوجه واقعشده، نه خود کروناست و نه خود فلسفه، بلکه همه مباحث مطرحشده، معطوف به این مسئله است که آیا فلسفه میتواند در مقابله با این رخداد ناگوار چارهاندیشی کند؟ این تحقیق با استفاده از روش کتابخانهای تدوینشده و میخواهد این نکته محوری را به اثبات رساند که علاوه از راهکارهایی که در متون سنتی فلسفه اسلامی برای حل معضل شرّ ارائهشده است، میتوان با تمسک به نظریهای که از پیشینه آن سالهای چندانی نمیگذرد با کرونا نیز مواجه شده، آن را بررسی و تحلیل کرد و آن عبارت است از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی که به باور آشنایان توان ایجاد تحول در علوم انسانی را داشته و در تبیین مقولات مهمی مثل فرهنگ، اخلاق، زندگی و تمدن، از موقعیت موفقی برخوردار است. یافتههای این مقاله بدین قرار است: 1ـ فلسفه و پارهای از مباحث آن با کرونا دو مقوله مجزا از هم نبوده و بین آن دو ارتباط وجود دارد؛ 2 ـ رابطه فلسفه و کرونا نه رابطه درمانگری است و نه رابطه آرامبخشی، بلکه میتوان رابطه آن دو را تبیینی نامید؛ ۳ ـ بر اساس نظریه اعتباریات، میتوان با خلق مفاهیم و ادبیات مناسب، به نحوه برخورد خردمندانه با این ویروس و یا هر پدیده مشابه دیگر نائل آمد؛ ۴ ـ همچنین نظریه اعتباریات، انسان را در اتخاذ سبک زندگی جدید و اعطاء راه استمرار رضایتبخش حیات یاری میرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل هایدگری از یافتحالهای دازاین در مواجهه با کوید 19
نویسنده:
فریده آفرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف مقاله این است که از نحوه طرح مفاهیم هایدگر در «هستی و زمان» برای شرح نسبتها، یافتحال و حالهای دازاین در مواجهه با کوید 19 استفاده کند. با روش تحلیلی-تطبیقی و رویکرد اگزیستانسیالیسم کاربردی در این مواجهه نسبتهایی چون علمی و پدیدارشناختی ضمن معرفی نسبتهای القایی سرمایهداری شرح داده شدهاند. ضمن مطالعه یافتحال و حال برساندهی آن، متوجه اهمیت در-جهان-هستن دازاین در پرتوی مفهوم بدنزیسته میشویم. یافتحال بهطور خلاصه احساس درونی نیست، بلکه در نسبتها و رابطهها شکل میگیرد و امکانهایی را پدیدار میکند. نسبتهای پدیدارشناختی، مواجهه با کوید 19، وجوه مختلف رویارویی، یافتحالها و در نتیجه حالهایی را در بدنزیسته بهوجود میآورد. ترس و اضطراب بسته به نوع مواجهه و رویارویی دو نوع یافتحال است که از حالت ضعیف به قوی حالهای متفاوتی را رقم میزند. دازاین در ترس، حالهایی چون فرار، بیتفاوتی، بیماریهراسی، ترسدائمی از کوید 19، دیگرترسی، دیگریهراسی، ترس از مرگ را تجربه میکند. اضطراب در حالت قرنطینه مطلق و نیز برای برخی افراد مبتلای بستری در بیمارستان، قریب به فوت روی میدهد. اضطراب حاکی از خنثیشدن همه امکانها و سربرآوردن پرسش از کیستی و چیستی دازاین است. نحوه زیستن اضطراب در قرنطینه مطلق یا مرگ تدریجی در بیمارستان، تجربه مرگ به معنای هایدگری، است. تحلیل یافتحالهای دازاین در این شرایط به روشنسازی عملکرد دازاین میانجامد که میتواند به بهبود اقدامات بشر در بحرانهای مربوط به حوزه بهداشت و سلامت منجر شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 278
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید