جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه قرآن و حديث
> 1398- شماره 24
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1402
دوره 17 , شماره 33
دوره 16 , شماره 32
سال 1401
دوره 16 , شماره 31
دوره 15 , شماره 30
سال 1400
دوره 15 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1399
دوره 14 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
سال 1398
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
سال 1397
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1396
دوره 0 , شماره 21
سال 1395
دوره 0 , شماره 18
سال 1394
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
سال 1393
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1391
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1390
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 8
سال 1389
دوره 3 , شماره 7
سال 1388
دوره 0 , شماره 6
سال 1387
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1386
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
سال 1385
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
«گونهشناسی آیات نظیر در تفسیر المیزان با محوریت موضوع شفاعت در سوره البقره»
نویسنده:
آذردخت شمس اشراق، سیدمهدی سیدخاموشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از میان آیات قرآن کریم، که سراسر روشنایی و نورند، برخی ازآنها به صورت چشمگیری شاخص بوده و موجب روشنگری آیات دیگر شده و میتوانند «نظیر آیات» دیگر شوند. شــناخت این گونه از آیات تنها از طریق بهره بردن از تفسیر قرآن به قرآن است. در این میان تفسیر المیزان که یکی از کارآمدترین تفاسیر عصر حاضر است، توانسته با استفاده از روش تفسیری «قرآن به قرآن» و استخراج مقاصد الهی با استناد به آیات نظیر، تا حدود زیادی به روشنگری مبهمات برخی از آیات بپردازد. این پژوهش بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی، پس از طرح نظایر آیات در تفسیر المیزان و تقسیم بندی انواع نظایر اعم از لفظی و معنوی همراه با نمونهها، به طور موردی به بررسی گونههایی از آیات نظیر در موضوع «شفاعت» با محوریت سوره مبارکه بقره در تفسیر المیزان، پرداخته و این آیات را به صورت موضوعی دستهبندی نموده و گونههای نظایر لفظی و معنوی آنها را مشخص و دستهبندی کرده و ذیل آیات مطرح شده، آورده است. عدم توجه برخی از مفسران به نظایرآیات درموضوع شفاعت سبب گردیده که اصل شفاعت را نفی کنند یا فقط برای خداوند بدانند ولاغیر. از این رو در خاتمه نظرات برخی از مفسران و علماء را از دیگر تفاسیر، پیرامون موضوع شفاعت مطرح کرده و از این رهگذر به اعتبار سنجی نظایر آیات با موضوع شفاعت، و با توجه به نظرات علامه و نظرات دیگر مفسران پرداختهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویرآفرینی منسجم و یکپارچه در دعای هفتم صحیفه سجادیه
نویسنده:
آزاده عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تصویرآفرینی، شیوهای بلاغی و هنرمندانه برای بیان مطالب است که در متون گوناگون از آن استفاده میشود. آفرینش هنری یکی از شیوههای تأثیرگذار در انتقال مطالب بشمار میآید. استفاده از انواع صنایع بلاغی و همچنین استفاده از کلمات و نحوهی ترکیب و نوع کنار هم قرار گرفتن آنها از شیوههای مهم تصویرآفرینی است. علاوه بر قرآن کریم، استفاده از زبان تصویر در سایر متون دینی از جمله صحیفه سجادیه نیز دیده میشود. مطالعه دعای هفتم صحیفه سجادیه نشان میدهد که در این دعا از شیوه تصویرآفرینی استفاده شده است. تصاویر این دعا عمدتاً با استفاده از استعاره یعنی تشبیه بلیغ ترسیم شدهاند. این دعا یکی از معدود دعاهایی است که در آن تصویری منسجم و یکپارچه به نمایش درآمده است. سراسر این دعا تصویر فردی را نشان میدهد که بهواسطه شرایط خود مشغول تضرع به درگاه الهی است. این فرد بهصورت شخصی گرفتار و مستأصل؛ پناهجویی دردمند؛ بار سنگین سختیها بردوش و ذلیل و بییاور ترسیمشده است. او از خداوند تمنای گشایش درها و برطرف شدن مصائب را دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی توصیفی تکامد اسمی منهاج و آسیبشناسی سه ترجمهی آن (میبدی، مکارم شیرازی و انصاریان)
نویسنده:
صدیقه افتاده، عباس همامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فهم قرآن و معنای آن در گرو فهم مفردهها و مفاهیمی است که زنجیروار بههم پیوسته و در ارتباطند. تکامد اسمی دستهای از واژههای قرآن هستند که تنها یک بار در قرآن کریم به کار رفتهاند. لذا از نظر اهمیت به دلیل دشواری در فهم، نیاز به معناشناسی دارند. بر همین اساس لازمه فهم واژههای تکآمد، بررسی و شناسایی ساختار، ریشه و واکاوی معنای آنها در کتب لغت و بررسی روابط هم نشینی و جانشینی میباشد؛ تا هم ابزار شناخت درست و دقیق قرآن فراهم گردد و هم ترجمهها و تفسیرهایی که با بیتوجهی معنای این کلمات دچار لغزش شدهاند، آسیبشناسی گردند و در نتیجه الگویی مناسب برای معنا و ترجمه آنها ارائه گردد. بنابراین در مورد واژه منهاج در آیه 48 سوره مبارکه المائده به عنوان یک واژه تکامد اسمی مراحل فوق طی گردید و معنای واقعی آن با توجه به ریشه،ساختار از دل کتابهای لغوی بیرون کشیده شده؛ و مفهوم آن با عنایت به سیاق و روابط هم نشینی با واژه شرعه و روابط جانشینی با واژگانی که از لحاظ معنایی شبیه به واژه منهاج بودند از قبیل: صراط، سبیل، نجد، فجّ، حبک، جدد و ریع بررسی شده است نتیجه آن که اگرچه واژگان به ظاهر ترادف معنایی دارند اما این ترادف نسبی بوده و مطلق نیست. بلکه هر واژهای از لحاظ خصوصیت معنایی مفهومی مستقل از دیگر واژهها دارد و واژه منهاج نیز به معنای راه روشن و آشکار است. و در نهایت سه ترجمه (میبدی، مکارم شیرازی و انصاریان) از واژه مذکور مورد آسیب شناسی قرار گرفتهاند و ترجمه پیشنهادی نگارنده بیان گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه تمثیل و نماد در داستانهای قرآنی؛ بررسی و نقد نظریه راهیابی خیال در آن
نویسنده:
مجید معارف، فاطمه تقویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از دیدگاههای رایج در قرآنپژوهی معاصر، بحث از وجود تمثیل و نماد در قرآن و قصههای قرآنی است. برخی از نظریه پردازان با ذکر ادلهای چون سبک ادبی مشترک میان داستانهای قرآنی با داستانهای بشری و بهره بردن از نماد با روشهای خاص بیانی در آن، مواردی که مقصود الهی با پرسش و پاسخ و حکایت آمده، قائل به حضور نماد و تمثیل در قرآن و داستانهای آن شدهاند. در مقابل، عدهای دیگر با ذکر مواردی چون ناسازگاری تخیل و صحنهسازی در داستانهای قرآن کریم به دلیل حقانیت و صدق آن، انگارۀ حضور نماد و تمثیل در قصههای قرآن را به چالش کشیدهاند. به نظر میرسد توجه به ادله و قرائن مخالفان نماد و تمثیل در قرآن، با توجه به پیامدهای آن، از استواری بیشتری برخوردار است که در این مقاله در قالب نظریۀ موافقان نماد و برخورد ناقدان، دربارۀ آنها بحث شده است. در مجموع، این نتیجه به دست آمده است که داستانهایی از قرآن که احتمال تمثیلی بودن آنهاست، به معنای تخیلی شمردن آن یا عدم واقعنمایی نیست. یکی از تعبیرات قرآنی که در برخی از صحنههای داستان تبلور یافته است و میتواند راه حل مناسبی برای داستانهای تمثیلی باشد "تمثّل" است. حقایق ماوراء طبیعی جلوۀ دیگری از واقعیتهای هستی است که در قرآن کریم با تمثّل برای مخاطب ترسیم شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 181
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نظریههای مطرح پیرامون حجیت ظواهر قرآن در دانش اصول
نویسنده:
سیدمصطفی ملیحی، سیدعبدالرحیم حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
مسئله حجیت ظواهر قرآن از جمله مسائل مشترک بین دانش اصول فقه، تفسیر و علوم قرآنی است. در مقاله حاضر این مهم با طرح برجستهترین نظریات پیرامون آن نظیر دیدگاه اخباریها، عالمان اصول مورد تجزیه و تحلیل و واکاوی قرار گرفته، نقدهای مطرح شده درباره نظریهای که به دنبال نفی این حجیت است نوعاً ناظر به جمعبندی و رسیدن به تفاهم در بین دیدگاههای رقیب است. مسئلهای که علاوه بر اختلافی بودن بین عالمان اصولی و اخباری، در میان خود اصولیان نیز محل نظر و تأمل است، از اینرو اغلب نظریات مطرح شده مبتنی بر قول به تفصیلاند، از میان تحلیلها و نقدهای ارائه شده نظریه میرزاعلی ایروانی از اتقان بیشتری برخوردار است، وی با تأکید بر طبقهبندی ظهورات نصوص دینی به تعبدی و غیرتعبدی، راه جدیدی را پیشنهاد نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی أهل الأقاویل در روایات شیعه
نویسنده:
عباس کیاشمشکی، امیر توحیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در قرون اولیه اسلام نحلههایی گوناگون براساس اختلاف مسلمانان در مسائل اعتقادی و کلامی خصوصا در مسئله امامت شکل گرفت و هر یک از این فرقهها آراء و شیوههای خاصی در توجیه مرام و مسلک خود اختیار کردند و مفاهیم مربوط به اصول دین شامل توحید، نبوت و امامت را با دیدگاه و موضع اعتقادی و سیاسی خود تفسیر و تبیین کردند مانند مرجئه، خوارج و قدریه و ... که هر کدام منشأ پیدایش فرقهها و مذاهب دیگری شدند. امیرالمؤمنین در حدیث نورانیت از این فرقهها و نحلهها با عنوان أهل الأقاویل یاد فرموده و وجه مشترک همه آنها را اقرار به نبوت رسول خدا و اختلاف در پذیرش ولایت خود بیان نموده است. در این مقاله سعی ما بر این است با محوریت روایات اهل بیت علیهم السلام به بررسی این فرق و ویژگیهای آنها بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهومشناسی حماقت در نهجالبلاغه
نویسنده:
جواد فرامرزی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حماقت از جمله موضوعاتی است که در حوزه ناهنجاریهای رفتاری قرار دارد و روانشناسان، آنرا مورد بحث و بررسی قرار میدهند. امام علی(ع) که در اصلاح ناهنجایهای رفتاری اهتمام خاصی داشته، در موارد متعددی از نهجالبلاغه به مقولۀ حماقت پرداختهاست. پژوهش پیش رو در پی آن است تا مؤلفههای حماقت از دیدگاه نهجالبلاغه را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق بهصورت توصیفی، تحلیلی و کتابخانهای میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه امام علی(ع) پنهان بودن زیر زبان، عجله و سستی و یک جانبهنگری، از نشانههای حماقت میباشد که بهواسطه آنها، میتوان به حماقت افراد پیبرد. از دیدگاه امام علی (ع)، حماقت دارای آسیبهایی میباشد که عبارتاند از عدم تشخیص سود و زیان و فقر که هم شامل مصادیق مادی و هم معنوی میگردد. امام راهکارهایی نیز برای در امان ماندن و پیشگیری از آسیبهای حماقت برمیشمرد که عبارتاند از دوری و سکوت، که هر یک از آنان تابع شرایط و موقعیت خود میباشد؛ در دوری از احمق که نمود بارز آن در دوستی با احمق و مشاوره گرفتن از او است، امام نهی شدیدی از آن مینماید. سکوت نیز به عنوان یک راهکار، در مواقعی میباشد که امکان دوری از او وجود ندارد. در خصوص جنبههای درمانی حماقت نیز باید یادآور شد که هرچند در کلام موجود از امام علی(ع) بهصراحت درمانی برای حماقت ذکر نشده است، ولی با تدبر در همنشینهای حماقت در گفتار امام علی و کاربرد متعدد تعقل با حماقت، بهدست میآید که درمان حماقت از دیدگاه امام علی)، استفاده از عقل میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر تطبیقی آیات 105ـ108 سوره هود از دیدگاه تفاسیر المیزان و الفرقان درباره خلود بهشتیان و جهنمیان
نویسنده:
محمدکاظم میرحسینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در قرآن، آیات متعددی هست که جاودانگی بهشتیان و جهنمیان را گوشزد میکند، عدهای را سعادتمند و مخلّد در بهشت و متنعم از نعمتهای آن، و دسته دیگر را شقاوتمند و معذّب به انواع عذاب معرفی میکند در اینکه مراد از جاودانگی چیست و آیا بین خلود اهل بهشت و جهنم تفاوتی هست یا نه؟ بین مفسران و متکلمان اختلاف نظر وجود دارد اکثراً آنها را یکی دانسته و به معنای بقا و جاودانگی اهل بهشت در بهشت برای همیشه، و ماندگاری اهل جهنم در جهنم به صورت دائمی و نامحدود است. در این عرصه دیدگاه علامه طباطبایی و محمد صادقی، حائز اهمیت است. از آنجا که در آیاتی؛ جاودانگی بهشتیان و جهنمیان به دوام آسمانها و زمین معلّق شده؛ ابتدا مراد از آسمان و زمین و میزان دوام آنها بررسی شده و سپس مسأله جاودانگی مورد کنکاش و مداقه قرار گرفته است. عدهای آسمان و زمین را دنیایی؛ اماعلامه و صادقی اخروی میدانند. علامه آنها را دائمی و صادقی پایانپذیر میداند؛ در نتیجه علامه جاودانگی دوزخیان را بیانتهاء اماصادقی محدود میشمارد. از نتایج به دست آمده اینکه؛ باتوجه به معنای لغوی خلود و تمسک به آیات مماثلتِ جرم و جزا و عدل الهی و مبرا بودن خدا از هرگونه ظلم، بقاء جهنمیان محدود، و با عنایت به فضل و احسان الهی و توجه به نص وارده، بقاء بهشتیان دائمی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه تذکر قرآنی و افلاطونی در مثنوی معنوی
نویسنده:
علیرضا صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
واژۀ تذکر، از واژههای کلیدی قرآن کریم و برخوردار از پیشینهای طولانی، در مبانی فلسفی، اخلاقی و عرفانی است. بین مفهوم تذکر در فلسفه و به ویژه آنچه از نظریه تذکر یا مُثُل افلاطونی برداشت میشود، با آنچه از حقیقت تذکر در قاموس فرهنگ قرآنی نمود یافته، تفاوتهای عمدهای دیده میشود. مثنوی معنوی مولوی، به عنوان یکی از منظومههای بلند عرفانی، که تحت تأثیر مستقیم آموزههای قرآنی سروده شده، از جمله آثاری است که هم به تشریح مفهوم تذکر افلاطونی پرداخته و هم جلوههای متنوعی از تذکرات قرآنی را در خود جای داده و در مقامها و موقعیتهای مختلف به نحوی زیبا، از آنها بهره برده است. در این مقاله تلاش شده، با تبیّن مفاهیم تذکر در جلوههای فلسفی و قرآنی، بازخورد آنها را در عرصه مثنوی معنوی مولوی مورد بررسی قرار گرفته و نگاه عمیق این عارف و اندیشمند بزرگ در زمینههای یاد شده واکاوی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین خطای روشی ابوالفضل برقعی در ردّ آیه استخلاف
نویسنده:
سمیرا مهدینژاد، عبدالهادی فقهیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آیۀ استخلاف، پنجاه و پنجمین آیه از سورهی مبارکۀ نور است که خداوند در آن به آن دسته از اهل ایمان که عملی صالح دارند، بشارت به جانشینیِ حکومت صالحان، نشر و بسط دین حق و رسیدن به آرامش را میدهد. این آیه، از جمله آیاتی است که از آن، به قیام حضرت مهدی تأویل میشود. ابوالفضل برقعی با برخورداری از پیشینۀ تعلّق به مذهب شیعه و البته با سوق یافتن به گرایش تجدیدنظر طلبانه، عقایدی بر خلاف اصول اساسی تشیّع مطرح و در این اصول تشکیک کرد. وی در کتابِ "بررسی علمی در احادیث مهدی"، ضمنِ باب "الآیات المؤوّله بقیام القائم"، سعی دارد نظر عموم مفسّران شیعه بر این مطلب، که مصداق حکومت موعود در "آیه استخلاف"، حضرتمهدی و اصحاب ایشان است را دفع کند و در این مسیر با مغالطه در کلام علمای امامیّه همچون شیخ طوسی در تبیان، طبرسی در مجمع البیان و ابوالفتوح در روح الجنان، آنان را با خود همسو نشان دهد. این مقاله در صدد است، با تطبیق تفسیرهای مذکور با اظهارات برقعی، به نقد استدلالات وی در این زمینه بپردازد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 223
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید