جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تحقيقات علوم قرآن و حديث
> 1398- دوره 16- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 21 , شماره 2
دوره 21 , شماره 1
سال 1402
دوره 20 , شماره 4
دوره 20 , شماره 3
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1401
دوره 19 , شماره 4
دوره 19 , شماره 3
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1400
دوره 18 , شماره 4
دوره 18 , شماره 3
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1399
دوره 17 , شماره 4
دوره 17 , شماره 3
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1398
دوره 16 , شماره 4
دوره 16 , شماره 3
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1397
دوره 15 , شماره 4
دوره 15 , شماره 3
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1396
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 15 , شماره 1
دوره 13 , شماره 4
دوره 13 , شماره 3
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1394
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1 (پياپي 25)
دوره 11 , شماره 4
سال 1393
دوره 11 , شماره 4 (پياپي 24)
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 10 , شماره 1
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1390
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1389
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1 (پياپي 13)
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 (پياپي 12)
دوره 6 , شماره 1 (پياپي 11)
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 (پياپي 10)
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 (پياپي 8)
دوره 4 , شماره 1 (پياپي 7)
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 (پياپي 6)
دوره 3 , شماره 1
سال 1384
دوره 2 , شماره 2
سال 1383
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
خلأ صورت ملفوظ روایات و گونهشناسی بسترهای چندخوانشی آن (عوامل بسترساز گشتارهای خوانشی در صورت ملفوظ روایات)
نویسنده:
علی محمد میرجلیلی؛ یحیی میرحسینی؛ محمد مهدی خیبر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین انسجام محتوایی سوره لقمان با روش تحلیل محتوای کیفی
نویسنده:
زهرا صرفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تبیین انسجام محتوایی در سورههای قرآن کریم رهیافتی مؤثر در نفی شبهه خاورشناسان درباره پراکندگی و ناپیوستگی متن قرآن کریم است. این نوشتار تلاش دارد تا به بررسی انسجام محتوایی در آیات سوره لقمان و کشف مفاهیم محوری برای تبیین ارتباط میان آیات این سوره بپردازد. بر این اساس در چارچوب روش تحلیل محتوای کیفی و با استخراج و دستهبندی مفاهیم آیات روشن گردید که هرچند در این سوره بهظاهر از موضوعات متعدد و مختلفی سخن به میان آمده است اما محور اصلی مفاهیم این سوره "مدح حکمت و چگونگی حصول آن" است که شامل سه محور فرعی "قرآن کتاب حکیم و حکیمپرور"، "لقمان و شایستگی رسیدن به حکمت توحیدی"، و "اسباب حصول حکمت توحیدی" است. همچنین در این سوره دستهای از مفاهیم مربوط به حکمت مانند: شکر، توحید، طاعت، هدایت، رحمت، فلاح، در برابر مفاهیم مربوط به لهو مانند کفر، شرک، جهل، ظلم، ضلال قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی شیوه های عملکرد آصف محسنی در تعامل با تعارضات نجاشی و طوسی
نویسنده:
مجید زیدی جودکی؛ علی حسن بگی؛ علیرضا طبیبی؛ ابراهیم ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بعد از تأسیس مدرسه حلّه و اعتبارسنجی حدیث بر پایه سند، آراء رجالی نجاشی و شیخ طوسی ـ از رجالیان مشهور شیعه ـ از اهمیت فراوانی برخوردار گردید. نجاشی و شیخ طوسی بنا بر وظیفة علم رجال، که تعیین وثاقت و ضعف راویان است؛ در کتب خود به برخی جرح و تعدیلها اشاره کردهاند، ولی گاهی اوقات آرائشان در مورد وثاقت و ضعف یک راوی متعارض شده است. در همین راستا این نوشتار با روش تحلیلی-توصیفی درصدد بررسی چگونگی مواجهه و تعامل آصفمحسنی از رجالپژوهان معاصر با این تعارضها برآمده است. در نهایت این نتیجه حاصل شد که نحوه مواجهه با تعارضات نجاشی و شیخ طوسی، قاعده و قانون خاصی ندارد بلکه بستگی به استنباط و اطمینانی دارد که برای شخص مجتهد و رجالپژوه به وجود میآید. در ضمن هیچ دلیلی محکمی برای ترجیح آراء نجاشی بر شیخ طوسی در دست نیست و نحوه تعامل نسبت به راویان بر حسب اطمینانی که برای پژوهشگر حاصل میشود متفاوت است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردهای خاورشناسان به مسئلۀ انسجام قرآن: سیر تحوّل تاریخی؛ ویژگی ها؛ زمینه ها
نویسنده:
معصومه شیرازی؛ نصرت نیل ساز؛ محمد علی لسانی فشارکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
مطالعۀ قرآن بهعنوان یک متن مقدس، خصوصاً بهدلیل اشتراکات موضوعی با محتوای کتابهای مقدس پیشین، همواره مورد توجه خاورشناسان بوده است. از آنجا که نحوۀ چینش آیات قرآن و ترکیب محتوایی آنها برخلاف الگوی عهدین است، بارزترین خصیصۀ سبکی قرآن که در مواجهه ابتدائی غیرمتعارف مینماید، ناپیوستگی و فقدان انسجام ظاهری است. در این جستار، روند تاریخی رویکردهای غربیان به انسجام قرآن، ویژگیهای رویکردها و عوامل و زمینههای پیدایش و تحول آنها واکاوی شده است. سیر تطوّر تاریخی روندی سه مرحلهای را نشان میدهد: نفی کلّی انسجام قرآن؛ اذعان به انسجام سورههای مکی و تردید در وجود پیوستگی در سور مدنی؛ تأکید بر لزوم بررسی سورههای مدنی با فرض وجود انسجام در آنها. همچنین ویژگیهای این رویکردها دستخوش تغییراتی شده است، از جمله: تغییر رویکرد جدلی به رویکرد علمی؛ تحول از فهم انسجام قرآن در فرآیند تکوین تاریخی به فهم انسجام متن در نسخۀ نهائی؛ تغییر تصور ترکیب تصادفی به انگارۀ وحدت ادبی سوره. عوامل پیدایش و دگرگونی رویکردها متعدد است که میتوان به مأنوس بودن ذهن غربی به نظم کتاب مقدس و نظم موضوعی، مراجعه به متن عربی به جای ترجمۀ قرآن، مطالعۀ قرآن به مثابۀ کلامی شفاهی و تفاوت دیدگاهها درباره نحوۀ تدوین قرآن اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی روابط معنایی واژۀ «العالَمین» براساس روش تحلیل مؤلفهای
نویسنده:
سعید شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در مورد واژۀ «العالَمین» سؤالاتی وجود دارد که پاسخهای درخوری نیافته است؛ مثلاً اینکه چرا مادهای از ریشۀ «عِلم» برای معنای «جهانیان» یا «جهانها» بهکار رفته است. لغویان مسلمان واژۀ «العالَمین» را عربی، و قرآنپژوهان غربی آن را عبری یا سریانی دانستهاند، اما هیچکدام تفسیر روشنی برای معنای آن ارائه نکردهاند. روش این مطالعه، تحلیل واژه براساس مؤلفههای معنایی است؛ نخست، «العالَمین» براساس مؤلفههای آن در فرهنگهای عربی و غیرعربی بهمثابۀ معناشناسی تاریخی (درزمانی) تحلیل شده و سپس این کار بهعنوان معناشناسی همزمانی در بافت قرآنی پیش رفته است. در پایان میان این دو روش مقایسه شده تا روشن شود آیا نتیجۀ تحلیل درزمانی دربارۀ «العالَمین» با تحلیل همزمانی همخوانی دارد. براساس نتیجۀ تحقیق، واژۀ «العالَمین» در اصل با زبانهای سبایی و فینیقی، و نیز עלם در آرامی و ܥܠܡ در سریانی ارتباط دارد و در زبان عربی به واژۀ «غُلام»نزدیک است. بهترین معنا برای واژه در بسیاری از آیات قرآن «انسانها»، گاهی «جوانها» (پسران)، و در برخی آیات «آفریدگان» است؛ اما افزودن مؤلفۀ مکانی و پدیدآمدن معنای «جهان» برداشتی متأخر از آیات قرآن است. همچنین، برخلاف دیدگاه برخی مستشرقان، این واژه ارتباطی با منابع یهودی یا مسیحی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی دوباره به نویسنده الرجال برقی
نویسنده:
فریماه میرزایی؛ اعظم فرجامی؛ جمال فرزند وحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
رجالشناسان متقدم معمولاً در شمار کتابهای احمد بن محمد برقی از کتاب الرجال یاد میکنند. با اینهمه ابنندیم از نخستین کسانی است که این انتساب را به پدر احمد، محمد بن خالد برقی بازمیگرداند و حتی کتاب دیگر احمد یعنی المحاسن را به پدر منسوب میکند. پس از وی، معاصرانی چون آقابزرگ تهرانی این ادعا را بهنوعی دیگر بازگو کردند. شوشتری با قرائنی چند، نهاییترین دیدگاه را مطرح کرد و الرجال برقی را به نواده احمد برقی منسوب دانست. دیدگاه شوشتری اکنون پذیرفته شده و متقن به نظر میرسد. با اینهمه خطای در برداشت از عبارت برقی در این دلایل وجود دارد؛ زیرا عبارت «کتاب سعد» به کتاب سعد بن سعد اشاره دارد و نه کتاب سعد بن عبدالله که شوشتری مدعی است. تصریح متقدمان، انصراف نام برقی به احمد برقی در کتابهای رجالی و نیز شهرت فراگیر احمد برقی از دلایلی است که نشان میدهد، کتاب الرجال به وی تعلق دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بعل به مثابۀ بت در فرهنگ سامی و زمینه های کاربرد آن در قرآن کریم
نویسنده:
علی اسودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
واژۀ «بعل» در قرآن کریم پنج مرتبه به کار رفته است. مفسران مسلمان این واژه را به شوهر، ربوبیت، و نام یک نوع بت معنا کردهاند، و همین تعبیر که واژه بعل همزمان هم به معنای شوهر و هم به معنای یک نوع بت بیان شده، ایجاد ابهام کرده است. شواهد حاکی از آن است که سخن مفسران که بعل نام بتی بوده، صحیح میباشد و در میان اقوام مختلف سامی پرستش چنین بتی رواج داشته است. حال سؤال این مطالعه آن است که چرا اقوام سامی بتی به نام بعل داشتهاند، به بیان دیگر چرا باید همسر آنقدر در این فرهنگها قداست پیدا کند که اساطیری شده و بتی به نام او نامگذاری گردد. در راستا تقارب معنایی دو واژه «بعل» و«هبل» میتوان به شناسایی و کشف اسامی مضاف به واژه «بعل» در لغات و میراث زبانهای سامی که عمدتاً نام شهرهای عربی است اشاره کرد. همچنین واژه بعل در قرآن کریم دارای دو معناست: اسم عَلَم (نام یک بت کنعانی)، و همسر (مرد )که با همسر خود به دلیلی دچار مشکل شده است. در شعر عربی نیز تقریباً همین دلالت با غلبه معنای عام همسری قابل مشاهده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید