جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
هفت آسمان
> 1393- دوره 16- شماره 61 و 62
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 26 , شماره 87
سال 1402
دوره 25 , شماره 86
دوره 25 , شماره 84
سال 1401
دوره 24 , شماره 83
دوره 24 , شماره 82
سال 1400
دوره 23 , شماره 81
دوره 23 , شماره 80
سال 1399
دوره 22 , شماره 79
دوره 22 , شماره 78
سال 1398
دوره 21 , شماره 77
دوره 21 , شماره 76
سال 1397
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 73و74
سال 1396
دوره 19 , شماره 72
سال 1395
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 68 و 69
سال 1394
دوره 17 , شماره 67
دوره 14 , شماره 65 و 66
سال 1393
دوره 16 , شماره 63 و 64
دوره 16 , شماره 61 و 62
سال 1392
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 56 و 57
سال 1391
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1390
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50 تابستان 1390
دوره 13 , شماره 49 بهار 1390
سال 1389
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1388
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
سال 1387
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
سال 1386
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
سال 1385
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1384
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1383
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
سال 1382
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1381
دوره 4 , شماره 16 زمستان 81
دوره 4 , شماره 15 پاییز 81
دوره 4 , شماره 14 تابستان 81
دوره 3 , شماره 12و13 زمستان 80 و بهار 81
سال 1380
دوره 3 , شماره 9و10 بهار وتابستان 80
دوره 3 , شماره 11 پاییز 80
سال 1379
دوره 2 , شماره 8 زمستان 79
دوره 2 , شماره 7 پاییز 79
دوره 2 , شماره 6 تابستان 79
دوره 2 , شماره 5 بهار 79
سال 1378
دوره 1 , شماره 3و4 پاییز و زمستان 78
دوره 1 , شماره 2 تابستان 78
دوره 1 , شماره 1 بهار 78
سال 92
دوره 14 , شماره 56,57 زمستان 91 و بهار 92
سال 0
دوره 0 , شماره 52
عنوان :
مکاشفه پولس: تحلیلی بر سه روایت لوقا در کتاب اعمال
نویسنده:
چارلز دابلیو. هِدریک، محمد حقانی فضل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پولس را به علت نقش تأثیرگذارش در شکلگیری مسیحیت، مؤسس دوم مسیحیت نامیدهاند. شاید مهمترین حادثه در زندگی پولس، اتفاقی باشد که او را از دشمن مسیحیت بهیکباره به مبلغ پرشور آن تبدیل کرد. پولس علت این تغییر را مکاشفهای معرفی میکند که برای او در مسیر رفتن به دمشق رخ داده است. لوقا در کتاب اعمال رسولان، در سه قطعه متفاوت به بیان ماجرای این مکاشفه پرداخته است؛ اما این سه روایت، اختلافات مهمی با یکدیگر دارند. مقاله حاضر میکوشد تحلیلی از این اختلافات به دست دهد تا بتواند منشأ وجود این تفاوتها را نیز روشن کند. نویسنده به جای تمرکز بر پیشفرضهای الاهیاتی، با استناد به منابع تاریخی به تحلیل ادبی متن سه روایت میپردازد. به نظر نویسنده تحلیل سبک ادبی لوقا بهترین راه برای تبیین این مسئله است. او پس از طرح پیشینهای از بحث به بررسی این سه روایت و اختلافات موجود در آن میپردازد. در پایان، ویرایشها و تغییراتی را که لوقا در داستان رایج درباره پولس ایجاد کرده، کلید فهم اختلافات این سه روایت معرفی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد جایگاه صومعه در رهبانیت مسیحی
نویسنده:
مرتضی میرتبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
صومعه در دوره سوم رهبانیت مسیحی ایجاد شد که مؤسس آن پاکومیوس بوده است. این لفظ به مرور زمان همترازِ معنای صحرا برای آبای صحرا شد و جایگاهی مقدس در الاهیات رهبانی به خود اختصاص داد و به نوعی از مهمترین عوامل گسترش رهبانیت مسیحی شد. علل متعددی در گسترش صومعه وجود دارد که برخی از این علل عبارتاند از: شمار فراوان راهبان؛ اشتیاق بسیاری از مردم به ساخت صومعه؛ و همچنین جابهجایی صومعهها در طول قرون متعدد. با وجود فواید بسیاری که صومعه برای راهبان داشته، اما مضرات و معایب زیادی نیز برای راهبان و جامعه رهبانی ایجاد کرد که برخی از این معایب عبارتاند از: ایجاد مکاتب متعدد الاهیاتی فقط به دلیل رابطه مراد و مریدی؛ از بین بردن روحیه ظلمستیزی و قیام؛ شهرت کاذب و غرور؛ مکانی برای دستیابی به قدرت؛ مکانی برای ایجاد فساد در برخی راهبان؛ مادیگرا شدن راهبان؛ محرومیت جامعه از استعدادها و ... . در واقع، جامعه دینی مسیحی باید نگاهی جدید به صومعه داشته باشد و فضای آلوده آن را با بازگشت به دوران سلف تطهیر کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نظام اخلاقی دین زرتشت بر اساس متون اندرزی پهلوی
نویسنده:
فاطمه سادات اسحاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر در پی تبیین نظام اخلاقی دین زرتشتی بر اساس متون اندرزی پهلوی است؛ متونی که بیانگر باورها و عقاید ایرانیان پیش از اسلام با صبغه زرتشتی است. بر اساس این گفتارها، میتوان گفت نظام اخلاقیای که از متون اندرزی پهلوی به دست میآید، شامل چهار شیوه مهم عملی است که در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی نمود یافته است که هر یک از این خصایص با یکدیگر رابطه متقابل و دوسویه دارد و پایبندی به یک ساختار و خصیصه، پایبندی به سایر صفات و خصایص را به همراه دارد؛ و تمام تلاش آنها رسیدن به یک نظام اخلاقی منسجم است که سعادت فردی و اجتماعی انسان را در دو جهان مینوی و گیتی تأمین و تضمین میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتوگوی انتقادی بین الاهیات و روانشناسی
نویسنده:
پُل جِی. رنیک، علی مهجور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله ابتدا دورنمایی تاریخی از رابطه دین و روانشناسی در قرن بیستم به دست میدهد و سپس به تعریف دین، معنویت و الاهیات میپردازد. آنگاه با تمرکز بر رویکرد جدید یکی از الاهیدانان کاتولیک، و توصیف اجمالی مدل الاهیاتی او با عنوان «الاهیات بنیادی»، میکوشد با استفاده از مدلی شناختی در روانشناسی، پدیدارهای افسردگی ناشی از معرفت الاهیاتی را شناسایی کرده، درمان چنین افسردگیای را تسهیل کند. نویسنده در ثلث پایانی این مقاله ضمن استفاده از تعریفهای سنتی از الاهیات، به درمانگران میآموزد که چگونه الاهیات را به مثابه محتوای شناختی در نظر بگیرند و با آوردن این محتوا از سطح اندیشههای خودبهخودیِ درمانجو به سطح آگاهی او، امکان اصلاح محتوای شناختی را فراهم آورند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی افکار و اندیشههای مزدک و کارل مارکس
نویسنده:
سعید منتظری، جاسم علی نژادان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مزدکی (ادیان آریایی ایران باستان)
چکیده :
مزدک، انقلابی و اصلاحطلب روزگار ساسانی، در زمان قباد، شاه ساسانی علیه نظام فئودالی و بیعدالتی موجود در جامعه و همچنین زیادهخواهی ثروتمندان طبقة مرفه جامعه قیام کرد. او با بهرهگیری از نظام فکری خود، که برخاسته از برخی تعالیم زرتشتی و مانوی و اندیشههای انقلابی بود، موفق به ایجاد اصلاحات و تأثیراتی در روزگار قباد، شاه ساسانی شد. روند جنبش او به شکلی شد که برخی از مردم اصول اولیة او را نادیده گرفتند و با دست زدن به برخی رفتارهای ناهنجار، مقدمات انحراف جنبش او را به وجود آوردند. همین عامل سبب شد بعدها او را مروج نظامِ اشتراک در زن و دارایی و اشاعهدهندة افکار کمونیستی در ایران بدانند. مقایسة مزدک از یک سو با مارکس، به عنوان پدر کمونیسم مدرن، نشان میدهد که کلیّت اصول اعتقادی مزدک گویا با اندیشههای مارکسیستیِ مارکس همخوانی ندارد و نظام فکری او با اندیشههای اشتراکی مار کس، به عنوان مبدع نظام مارکسیستی، سنخیتی ندارد. اگرچه شاید بتوان میان آیندة جهان از دیدگاه مزدک و یوتوپیای مارکس تشابهاتی پیدا کرد، اما جهانبینی مزدک و راه رسیدن او به جامعة مورد انتظارش با مارکس تفاوتهای اساسی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظری بر تاریخ اجتماعی نزاریان تا سقوط الموت
نویسنده:
اسماعیل سپهوند، قاسم بیات اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قیام عباسیان علیه امویان هرچند تا حدودی امید به دگرگونی ایجاد کرد اما عباسیان نیز نتوانستند آمال عدالتخواهانه مردم ایران را برآورده کنند. از طرف دیگر، علویان نیز قیامهایی را طراحی کرده بودند تا اینکه نوادگان اسماعیل توانستند با شعار ایجاد عدالت در جامعه قیامهایی را رهبری کنند. انشعاب در جنبش اسماعیلیه و جدایی دستهای به نام قرامطه باعث شد آنها تظاهر به عدالت کنند. قرمطیان موفق شدند در بحرین و جنوب ایران اقدامات اجتماعی بسیاری به نفع جامعه انجام دهند. داعیان اسماعیلی نیز برای ایجاد عدالت در ایران کوشیدند. تسلط ترکان سلجوقی بر ایران باعث نزدیکی افکار ایرانیان و شیعیان اسماعیلی شد تا اینکه سرانجام این اندیشه در وجود امامان اسماعیلی نزاری در الموت تبلور یافت. رهبران نزاری نیز در سه مرحله به مبارزه با خلافت و سلاطین سلجوقی پرداختند اما نهایتاً در زمان حسن سوم اشرافیت و زمینداری نیز در بین اسماعیلیان شایع شد. آنها شعارهای نخستین را فراموش کردند و خواهان کنار آمدن با سلاطین و مهاجمان بودند. قدرت آنها چنان بود که در زمان حمله دوم مغول امام نزاری، علاءالدین محمد، را به قتل رساندند و برای حفظ خود حاضر به تسلیم در برابر مغولان شدند و بنیاد جامعه نزاری را با این خودخواهی برافکندند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاههای کلامی شیخ بهائی
نویسنده:
داوود شیخی زازرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شیخ بهایی عالم ذوالفنون عصر صفوی است که در علوم مختلف آثار مهمی بر جای گذاشته است و هنوز نیز اثرگذاری وی بر علم و فرهنگ ایرانزمین به خوبی روشن است. مقاله حاضر سعی دارد دیدگاههای کلامی وی را در اصول اعتقادی، با استفاده از آثار خطی و چاپی وی ارائه دهد. ایشان با رویکردی عقلی و نقلی به تبیین مسائل پرداخته است و همگام با متکلمان مدرسه حله مخالفت خویش را با فلاسفه در مسائلی مانند معراج روحانی، قدم عالم، مسبوقیت حدوث به ماده، و معاد روحانی بیان کرده است. ایشان اجتهاد در امور دنیایی و قضا شدن نماز را بر پیامبر جایز میداند و دلیل عدم جواز سهو بر پیامبر را اجماع بیان میکند. او برای امام دو مرتبه از علم را بیان میکند و ایمان را تصدیق قلبی و اقرار لسانی میداند و با توجیهی کلام نفسی را قبول میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گردشگری پیام در آغاز اسلام و مسیحیت
نویسنده:
حیدرعلی میمنه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
گردشگری پیام که با هدف رساندن آموزههای دینی به دیگران صورت میگیرد و بخشی از گردشگری میراث به شمار میرود، در صدر اسلام و آغاز مسیحیت نقش بزرگی در ترویج آنها داشته است. بر اساس متون مقدس و دادههای تاریخی، بنیانگذاران این دو دین، خود گردشگر پیام بودهاند. این سفرها در مسیحیت تشکیلاتی بود و در اسلام، اغلب غیرتشکیلاتی. عیسی (ع) و حواریون برای جلب مخاطب از معجزههای عوامپسند استفاده میکردند، در حالی که پیامبر اسلام (ص) بسیار بیش از معجزه، از استحکام گفتار و سخن زیبا بهره میجست و مبلغان مسلمان صاحب معجزه نبودند. گردشگران دینی در مسیحیت بیزاد و توشه سفر میکردند. پیامبر اکرم (ص) این شکل سفر را از اختصاصات عیسی (ع) و حواریون میدانست و آن را برای امت خود ممنوع کرد. برخلاف پیامبر اسلام (ص) که دعوتش به شدت رنگ سیاسی داشت حضرت عیسی (ع) در گردشگری پیام میکوشید از مباحث سیاسی پرهیز کند. گردشگران پیام در هر دو دین، گاهی با ناکامیها و خطرهایی روبهرو بودهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید